Karvis sanoi:
Minusta tuollainen tuplaedustus ja samasta autosta löydetyt erot syövät testin uskottavuutta, jos autot on logoa lukuunottamatta samanlaisia ja tulevat samasta linjasta niin ei niistä kovinkaan kummoisia eroja pitäisi löytyä. Joku valojen ero tietysti selittyy sillä että niiden muotoilussa on hiukan eroa, mutta erot ajettavuudessa/käynnistymisessä ei selity millään.
Eivät ne oikeasti ole "ihan samat" autot, vaikka paljon samaa onkin. Tämä selviää esim. tarkastelemalla Citroën C1:n, Peugeot 108:n ja Toyota Aygon teknisiä tietoja. Esimerkiksi Toyotaan ei saa VTi 82 -moottoria, jonka saa Citroëniin. Jos taas vertaillaan tuota "samaa" konetta, niin siinäkin valmistajat ovat ilmeisesti harrastaneet vähän hienosäätöä:
(Citroën / Peugeot / Toyota)
Huippputeho (hv): 68 / 68 / 69
Suurimman tehon rpm: 6000 / 6000 / 6000
Suurin vääntö (Nm): 95,5 / 95 / 95
Suurimman väännön rpm: 3600 / 4800 / 4300
Yhdistetty kulutus (l/100km): 3,8 / 3,8 / 4,1
Lisäksi kun sisätilojen design ja käytettävyysratkaisut ovat eri, ei minusta ole mitenkään itsestäänselvää, että esim. lämmityslaitteet toimivat kaikissa yhtä hyvin.
Siitä olen kyllä samaa mieltä, että Aygosta ja Peugeotista toinen olisi varmasti riittänyt edustamaan koko poppoota talvitestissä. Osallistujalista riippunee tosin myös maahantuojien halusta osallistua testiin. Voisiko olla niin, että Subarulla ei ole kiinnostusta päästä mukaan? PR:n kannaltahan on parempi ratsastaa nelivedon luomalla ylivertaisuuden mielikuvalla kuin riskeerata, että testisssä muut ominaisuudet osoittautuisivat selvästi puutteellisiksi...