https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

TM:n talviauto 2015

E92 sanoi:
Ehkä ensi vuonna on sitten paremmat ehdokkaat?

Ja sitten ne on jonkun muun mielestä huonoja ehdokkaita, jos 90% lukijoista on tyytyväinen tämmöisen vertailuryhmään niin kovin suuria muutoksia ei kannata alkaa tekemään muutaman hybridi- tai nelivetokiimaisen vuoksi :rolleyes:
 
P.Alikka sanoi:
^Kasatkaapa oma vertailuryhmä viime vuoden uutuuksista. Tuolla periaatteellahan TM tuon ryhmän kasaa. En nyt äkkiseltään keksi, että merkittäviä uutuusmalleja olisi jäänyt testin ulkopuolelle?

GLA, Macan, TT, Mustang ja Lexus RC F.

Muita uutuuksia: Cupra, Golf R, RCZ R, M50D, Focus RS, CLA S. Brake, RS Q3, MB S coupe, Maserati Ghibli

Nämä Tuulilasin ensituntuma autoja 2014.
 
Talviautovertailun teon ajankohtana ei kaikkia vertaluun mahdollisesti mukaan haluttuja mielenkiintoisia malleja ole välttämättä saatavilla.
 
E92 sanoi:
GLA, Macan, TT, Mustang ja Lexus RC F.

Muita uutuuksia: Cupra, Golf R, RCZ R, M50D, Focus RS, CLA S. Brake, RS Q3, MB S coupe, Maserati Ghibli

Nämä Tuulilasin ensituntuma autoja 2014.
Eikö se yksi haaveautovertailu riitä vuodessa. Paljon järkevämpää vertailla autoja joita myydään vuodessa enemmän kuin yhden käden sormien määrä.
 
E92 sanoi:
GLA, Macan, TT, Mustang ja Lexus RC F.

Muita uutuuksia: Cupra, Golf R, RCZ R, M50D, Focus RS, CLA S. Brake, RS Q3, MB S coupe, Maserati Ghibli

Nämä Tuulilasin ensituntuma autoja 2014.

Tuosta porukasta ainoastaan Cupra olisi kiinnostava, ei olisi parempia ehdokkaita?
 
Trollsten sanoi:
Eikö se yksi haaveautovertailu riitä vuodessa. Paljon järkevämpää vertailla autoja joita myydään vuodessa enemmän kuin yhden käden sormien määrä.

Espoossa näkee jo nyt päivittäin Cupraa, Macania ja GLA. Ja jos vanhat merkit pitävät paikkaansa niin TT tulee olemaan todella yleinen. Eilen oli K-kaupan pihassa M50d, eikä kyseessä ollut edes Iso Omenan parkkihalli.
 
Karvis sanoi:
Minusta tuollainen tuplaedustus ja samasta autosta löydetyt erot syövät testin uskottavuutta, jos autot on logoa lukuunottamatta samanlaisia ja tulevat samasta linjasta niin ei niistä kovinkaan kummoisia eroja pitäisi löytyä. Joku valojen ero tietysti selittyy sillä että niiden muotoilussa on hiukan eroa, mutta erot ajettavuudessa/käynnistymisessä ei selity millään.

Eivät ne oikeasti ole "ihan samat" autot, vaikka paljon samaa onkin. Tämä selviää esim. tarkastelemalla Citroën C1:n, Peugeot 108:n ja Toyota Aygon teknisiä tietoja. Esimerkiksi Toyotaan ei saa VTi 82 -moottoria, jonka saa Citroëniin. Jos taas vertaillaan tuota "samaa" konetta, niin siinäkin valmistajat ovat ilmeisesti harrastaneet vähän hienosäätöä:

(Citroën / Peugeot / Toyota)

Huippputeho (hv): 68 / 68 / 69
Suurimman tehon rpm: 6000 / 6000 / 6000
Suurin vääntö (Nm): 95,5 / 95 / 95
Suurimman väännön rpm: 3600 / 4800 / 4300
Yhdistetty kulutus (l/100km): 3,8 / 3,8 / 4,1

Lisäksi kun sisätilojen design ja käytettävyysratkaisut ovat eri, ei minusta ole mitenkään itsestäänselvää, että esim. lämmityslaitteet toimivat kaikissa yhtä hyvin.

Siitä olen kyllä samaa mieltä, että Aygosta ja Peugeotista toinen olisi varmasti riittänyt edustamaan koko poppoota talvitestissä. Osallistujalista riippunee tosin myös maahantuojien halusta osallistua testiin. Voisiko olla niin, että Subarulla ei ole kiinnostusta päästä mukaan? PR:n kannaltahan on parempi ratsastaa nelivedon luomalla ylivertaisuuden mielikuvalla kuin riskeerata, että testisssä muut ominaisuudet osoittautuisivat selvästi puutteellisiksi...
 
E92 sanoi:
Espoossa näkee jo nyt päivittäin Cupraa, Macania ja GLA. Ja jos vanhat merkit pitävät paikkaansa niin TT tulee olemaan todella yleinen. Eilen oli K-kaupan pihassa M50d, eikä kyseessä ollut edes Iso Omenan parkkihalli.
Espoo. Vitun rikkaat.
 
RoccoScientist sanoi:
Voisiko olla niin, että Subarulla ei ole kiinnostusta päästä mukaan? PR:n kannaltahan on parempi ratsastaa nelivedon luomalla ylivertaisuuden mielikuvalla kuin riskeerata, että testisssä muut ominaisuudet osoittautuisivat selvästi puutteellisiksi...
Pahintahan olisi jos se nelivedon ylivertaisuus joutuisikin epäilyksen alaiseksi tekniikan epäonnistuessa testissä... Tosin eihän tällaista ole onneksi päässyt tapahtumaan.  :p

Mutta kuten kirjoitit myös maahantuojien halu & kyky toimittaa autoja testattavaksi vaikuttaa. Toinen näkee testin mahdollisuutena ja sitten ne toiset pelkäävät/ tietävät, että kakkaa tulee käteen, joten parempihan se on jättää sopiva auto löytymättä testiin...
 
Nämä testit on kyllä, jos ei nyt yhtä tyhjän kanssa, niin melko lähellä sitä. Nykytrendi taitaa olla se, että vuoden talviauto on takaveto tai ainakin ne on kärkisijoja täyttämässä. Jo liikkeellelähdön ongelmien pitäisi pitää takavedot pois talviautovertailun kärkisijoilta.
 
Lukkomutter1 sanoi:
Nämä testit on kyllä, jos ei nyt yhtä tyhjän kanssa, niin melko lähellä sitä. Nykytrendi taitaa olla se, että vuoden talviauto on takaveto tai ainakin ne on kärkisijoja täyttämässä. Jo liikkeellelähdön ongelmien pitäisi pitää takavedot pois talviautovertailun kärkisijoilta.

Oletko monta takavetoista autoa omistanut?
 
Lukkomutter1 sanoi:
Nämä testit on kyllä, jos ei nyt yhtä tyhjän kanssa, niin melko lähellä sitä. Nykytrendi taitaa olla se, että vuoden talviauto on takaveto tai ainakin ne on kärkisijoja täyttämässä. Jo liikkeellelähdön ongelmien pitäisi pitää takavedot pois talviautovertailun kärkisijoilta.

Aika heikosti Toyota GT86 menestyi jossain talviauto testissä, vaikka kyseessä on takavetoinen sportti.

Mutta joo aika turhia nuo talviauto vertailut ovat. Pääasia että auto ylipäätänsä sopii kaikkiin vuodenaikoihin.

Ja mitä TM ja TL lehtiin tulee niin aika onnetonta on juttujen taso. Liiaksi kallista premium ja massamerkki pullistelua. Autobild on sentään ottanut laajan skaalan erilaisiin vertailuihin. Ja löytyy juttua myös käytetyistä. Mutta silti siinäkin juttujen taso välillä ailahtelee.
 
^^ En yhtään ja mietin tässä, että hiace taitaa olla ainoa takaveto jolla on tullut ajeltua talvella, edes suhteellisen säännöllisesti.

Kommenttihan oli minun mielipide ja perustuu siihen mitä tuolla liikenteessä sillloin tällöin näkee.
 
Noissa mittauksissahan se käy selväksi onko liikkeellelähtöongelmia vaiko ei. Voittajalla tuskin suuria sellaisia on vetotavasta riippumatta, mutta loppuarvosanaan vaikuttavat toki muutkin seikat. Halutessaan arvosanataulukon painotuksia voi muuttaa omia prioriteetteja vastaaviksi ja katsoa kuka silloin selviää voittajaksi. Vähän vaikuttaa siltä, että testiä kovimmin kritisoivat eivät ole tutustuneet itse testiin lainkaan.

Noin yleisesti ottaen vaikka TM:n testaamista autoista ei olisikaan kiinnostunut, ovat testit kyllä laadultaan parasta mitä suomalaisista lehdistä löytyy. En lähtisi Tuulilasia ja Autobildiä laittamaan samalle viivalle lainkaan. Sisältö on kummassakin huomattavasti kevyempää höttöä. Tuulilasia voi ehkä verrata Ruotsin Teknikens Världiin, Autobild on sitten askel huonompaan suuntaan.
 
Joo, en ole lukenut testiä, enkä aio lukeakaan.
Kovasti ovat pommittaneet tilamaan moisen lehden.
Mutta ei paljon jaksa TM innostaa, kun lehti on kutistunut neljännekseen entisestä ja käsittää mainosten lisäksi kolme sivua. ;)

Aikanaan kyseinen lehti minulle tuli ja todella harvoin olin testeistä läheskään samaa mieltä.
Kuitenkin, vaikka ennenkin pärjättiin talvi läpi takavetoisella, jossa oli kuluneet kesärenkaat,
niin onneksi niin ei tarvitse enää tehdä.
Autot ovat huimasti parantuneet, ja erojen löytäminen alkaa olla vaikeaa.
Testien huonoinkin auto peitonnee parikymmentä vuotta vanhat autot joka osa-alueella.
Loppu on hifistelyä. Mutta hifistellään vaan. Ei siitä mitään haittaa ole.
 
Kettu sanoi:
Joo, en ole lukenut testiä, enkä aio lukeakaan.
Kovasti ovat pommittaneet tilamaan moisen lehden.
Mutta ei paljon jaksa TM innostaa, kun lehti on kutistunut neljännekseen entisestä ja käsittää mainosten lisäksi kolme sivua. ;)
...
Niin, mutta tilaajana saisit 30€ arvoisen lahjapuukon.. tai lompakon.. lehtihän on melkein ilmainen :)
Halventaisvat itse lehden hintaa tilaajalahjan kuvitteellisen hinnan verran, niin alkaisi kiinnostaa.
 
Kettu sanoi:
Mutta ei paljon jaksa TM innostaa, kun lehti on kutistunut neljännekseen entisestä ja käsittää mainosten lisäksi kolme sivua. ;)

Tämä on totta ja erityisesti eilen tulleen numeron ohuus pisti silmääni ja päätin itsekin lopettaa tilaamisen. Ei ole TM:n suuruudesta paljoa jäljellä. Muutama hassu sivu, ja paperilaatu niin ikävästi valoja peilaava, että lukeminen on hankalaa huonevalaistuksessa.

Talvitesti oli perusteellisen oloinen, mutta siinä ei ollut montaakaan kiinnostavaa automallia. Siihen tuon numeron anti sitten jäikin.
 
Kettu sanoi:
Testien huonoinkin auto peitonnee parikymmentä vuotta vanhat autot joka osa-alueella.
Loppu on hifistelyä. Mutta hifistellään vaan. Ei siitä mitään haittaa ole.

Olen osittain samaa mieltä. Toki esimerkiksi tuolla mainitulle GT86:lla, jumbosijalle jääneellä takavedolla, selviää Suomenkin talvessa. Lisäksi monet eroista ovat sellaisia, että niitä ei välttämättä huomaa ilman suoraa vertailua tai mittavälineitä. Ja vielä pitää ottaa huomioon, että makuja on monia (mikä on tosin varmasti osasyy siihen, että testaajajoukkokin on iso) ja että itseä eivät välttämättä häiritse samat piirteet kuin mistä testikertomuksessa valitetaan. Jos siis ei tiedä tarvitsevansa tietynlaista autoa erityisolosuhteiden vuoksi, ei autonvalinnassa ole järin suurta talviolosuhteisiin liittyvää riskiä.

Kuitenkin on minusta toisaalta selvää, että toisissa autoissa kesän vaihtuminen talveksi tuntuu enemmän kuin toisissa. Näin kuluttajana ja ehkä vielä jokusen auton hankkivana en pidä yhdentekevänä sitä, että valmistajien panostusta talviominaisuuksiin ja autotekniikan edistymistä tällä saralla seurataan edes jollain tavalla. Lisäksi kuten jo mainittiinkin, kovissa olosuhteissa mahdollisesti ilmestyvät vikatilat voivat olla arvokasta tietoa joillekin - jos se i20 ei enää 30 asteen pakkasessa käynnistykään, saattaa toivoa, että olisi jostain saanut vähän ennakkovaroitusta ennen ostopäätöksen tekemistä...
 
Tämänvuotisesta testistä, eikö tekstissä ollut mainintaa C4 Cactuksen puuttuvasta kojelaudan oikean päädyn suunnattavasta ilmasuuttimesta? Tuonhan jokainen kuvia katsonut tietää vakavaksi puutteeksi. Varmaan väärin testattu, uskottavuus karisee.

:p
 
RoccoScientist sanoi:
Eivät ne oikeasti ole "ihan samat" autot, vaikka paljon samaa onkin. Tämä selviää esim. tarkastelemalla Citroën C1:n, Peugeot 108:n ja Toyota Aygon teknisiä tietoja. Esimerkiksi Toyotaan ei saa VTi 82 -moottoria, jonka saa Citroëniin. Jos taas vertaillaan tuota "samaa" konetta, niin siinäkin valmistajat ovat ilmeisesti harrastaneet vähän hienosäätöä:

(Citroën / Peugeot / Toyota)

Huippputeho (hv): 68 / 68 / 69
Suurimman tehon rpm: 6000 / 6000 / 6000
Suurin vääntö (Nm): 95,5 / 95 / 95
Suurimman väännön rpm: 3600 / 4800 / 4300
Yhdistetty kulutus (l/100km): 3,8 / 3,8 / 4,1

Toyotaan ei Suomessa saa PSA:n 1,2-litraista 3-pyttyistä konetta, mutta vertailussa olleissa autoissa on sama Toyotan 1,0-litrainen kone. Teknisten tietojen hevosvoimaero on joku pyöristysvirhe, samoin Citroënin ½ Nm enemmän vääntöä. Suurimman väännön kierroslukua en ymmärrä mistä noin suuret erot tulevat, kun ei luulisi tuollaisessa vaparissa olevan väännön rajoitettua. Kulutusero saadaan aikaan muotoilulla, rengastuksella, varustelulla ja ilmoittamalla erisuuruiset rullausvastukset. Ihmeen suuri ero on Toyotan ja PSA:n merkkien välillä kulutuksessa.

Tiedä sitten valmistajien hienosäädöstä, onhan siellä softassa jotain eroa, kun Toyota ei tunnistu Peugeotin huoltotesterillä, eikä oletettavasti myöskään toisinpäin.  Voihan siellä silloin olla moottorin ohjauksessakin jotain marginaalista eroa.

Kävin tänään tarkistamassa Toyota ja Peugeot -huolloista ja kumpaankin (Aygo 1,0 ja 108 1,0) on öljysuositus 5W-30, jos autossa on Euro 5 -moottori, kuten vertailun molemmissa autoissa on. Liikkeestä löytyi myös yksi Euro 6 -moottorinen Peugeot 108 ja sen öljysuositus on 0W-30, merkkihuolto ei löytänyt Toyota Aygo:lle vielä Euro 6 -moottorille öljysuositusta. Ehkä sellainen on, mutta ei vielä tuolla merkkihuollossa tiedossa. En katsonut tarpeelliseksi kyselyttää tuota maahantuojalta.

Ehdottaisin että seuraavaan talviautotestiin TM ottaisi täsmälleen samasta automallista kaksi identtisesti varustettua versiota. Yksi ylimääräinen auto riittää, tosin mielellään juuri tällainen edullisempi kippo, joka on oikeasti yritetty tehdä halvalla. Näin kaikki näkisivät sen, että autoyksilöiden välillä on saman verran tai jopa enemmän eroa kuin mitä TM pystyy testissään löytämään eri merkkien ja mallien väliltä.
 
Lukkomutter1 sanoi:
Nämä testit on kyllä, jos ei nyt yhtä tyhjän kanssa, niin melko lähellä sitä. Nykytrendi taitaa olla se, että vuoden talviauto on takaveto tai ainakin ne on kärkisijoja täyttämässä. Jo liikkeellelähdön ongelmien pitäisi pitää takavedot pois talviautovertailun kärkisijoilta.
Olisi mukava kuulla mihin takavetoisiin kokemuksesi liikkeellelähdön ongelmista perustuu. Mutta kyllä, olen itsekin nähnyt edelläni sutivia takavetoisia eli kyllä niitä on olemassa. Itselleni sellaisia ei ole sattunut vaikka nytkin on kaksi takaa työntävää. Jopa rouva on kovasti tykännyt ajaa talvella takavetoisillamme vaikka nelikkojakin on ollut eli pelkkä vetotapa ei välttämättä ole se huonoksi tekevä asia. Tämänkin talven ensimmäisten lumien tullessa vaihdoin oman nelikkoni talveksi takavetoiseen, keväällä voi taas vetää mistä päästä tahansa.
 
Kiehtovan tylyä kritiikkiä on esitetty Tekniikan Maailman talvitestistä. Monilla tuntuu olevan myös kielteinen näkemys koko lehdestä. TMn talvitestit taitavat kuitenkin olla niitä harvoja edes näinkin perusteellisia testejä jossa laitetaan samalle viivalle melkoisen hintahaitarin sisään mahtuvat autot  :)
 
Penguin sanoi:
Ehdottaisin että seuraavaan talviautotestiin TM ottaisi täsmälleen samasta automallista kaksi identtisesti varustettua versiota. Yksi ylimääräinen auto riittää, tosin mielellään juuri tällainen edullisempi kippo, joka on oikeasti yritetty tehdä halvalla. Näin kaikki näkisivät sen, että autoyksilöiden välillä on saman verran tai jopa enemmän eroa kuin mitä TM pystyy testissään löytämään eri merkkien ja mallien väliltä.

Ihan mielenkiintoinen ajatus.

Minusta olisi paljon mielenkiintoisempaa valita samasta autosta versiot eri teknisillä varusteilla. Esim etuveto-manuaali, neliveto-manuaali ja etu/neliveto-automaatti versiot. Miten nämä eri ominaisuudet vaikuttavat? Esim VAG-ryhmän autoista löytyy monista malleista nämä ja ihan samalla koneellakin, jos niin halutaan.

 
juupeli sanoi:
Kiehtovan tylyä kritiikkiä on esitetty Tekniikan Maailman talvitestistä. Monilla tuntuu olevan myös kielteinen näkemys koko lehdestä. TMn talvitestit taitavat kuitenkin olla niitä harvoja edes näinkin perusteellisia testejä jossa laitetaan samalle viivalle melkoisen hintahaitarin sisään mahtuvat autot  :)
TM on tosiaan paljon mitattua faktaa. Eihän noi testit ikinä kaikkia voi miellyttää!
Itse haluaisin nähdä XC60 AWD talvitestissä, ja mielellään ***** ;D
 
Markku J sanoi:
Ei ole TM:n suuruudesta paljoa jäljellä. Muutama hassu sivu, ja paperilaatu niin ikävästi valoja peilaava, että lukeminen on hankalaa huonevalaistuksessa.

Tuo paperin surkea luettavuus ärsyttää täälläkin todella paljon. Ja viime aikoina on alkanut suunnattomasti ärsyttämään TM:n digiarkiston järkyttävän huono käytettävyys. Ja kun TM itse aina jaksaa mainita monien laitteiden kohdalla huonosta käytettävyydestä ja sitten itse tekevät tuollaisen arkiston. Arkiston mistä ei voi käytännössä hakea yhtään mitään.

Uusinta lehteä en ole saanut vielä luettavaksi, mutta jos itse lehtikin alkaa vielä nykyisestä ohenemaan, niin ei kyllä hyvältä vaikuta. Itse kun maksan vielä ulkomaantoimituksesta lisämaksun. Jos tilanne on todellakin tämä, että koko ajan mennään huonompaan suuntaan, niin jossain vaiheessa pitää alkaa itsekin miettimään konkreettisia mielenilmaisuja.