https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

TM 21/2014: Vertailussa premiumit Audi A5, BMW 420, Lexus IS, MB C & Volvo S60

Marty McFly

Klassikkoainesta
Liittynyt
22.12.2013
Tänään ilmestyneessä Tm:ssä oli vertailtu otsikon autoja. Mielenkiintoinen vertailu ja tulokset voittajan osalta yllättivät ainakin itseni:

1. Volvo S60 T5 R-Design - 9,1p
+ ääritilannekäytös
+ suorituskyky
- pieni tavaratila
- suuri kääntöympyrä

2. Audi A5 Sportback Business Sport 1,8 TFSI - 8,6p
+ ajoasento
+ ajettavuus
- vaihteiston toiminta
- kulutus

2. MB C200 Premium Business - 8,6p
+ ajoasentoa
+ ylläpitokulut
- rengasmelu
- kirjava valokuvio

4. BMW 420i Gran Coupé Business Luxury Line - 8,5p
+ moottori
+ vaihteisto
- takatilat
- näkyvyys ulos

5. Lexus IS 300h Executive Pre-Crash - 8,3p
+ pieni kulutus
+ ohituskiihtyvyys
- ohjaus maantiellä
- ahtaat tilat

Volvosta mainittiin vielä yhteenevedossa, että "Volvo on vertailun voimalinjaosion suvereeni voittaja... ....Kun tähän vielä lisätään auton hiljaisuus eri alustoilla, erinomainen ääritilannekäytös ja ryhmän parhaat valot, ei voittajasta ole epäselvyyttä."

Tulos oli itselleni yllätys lähinnä siksi, että vaikka noista merkeistä Volvo suosikkini onkin, mallin vanhahko ikä voisi antaa ymmärtää, että kilpailijat ovat ajaneet ohi oikealta ja vasemmalta. Uusi voimalinja toki auttoi tässä, ja maistuisi se itsellekin. Myös Volvon takatilat olivat porukan tilavimmat, vaikka olisin kuvitellut että tilanne voisi olla juurikin päinvastainen. Harmi vain, että omasta lompsasta uupuu just tuon Volvon verran rahaa.


Korjattu Volvon malli oikeaksi -Karvis-
 
Voimalinja vaikuttaa aika paljoon, joten sinällään ei yllätys, kun Volvolla kerta oli tuollainen etulyöntiasema muihin verrattuna. T4 olisi ollut vertailukelpoisempi muiden kanssa.
 
En ole vertailua lukenut mutta tuon referaatin perusteella suuntani veisi Volvo-kauppaan ja Bemari-kauppaan. Molemmissa minulle tärkeät ominaisuudet plussalla, suuri kääntöympyrä tai huono näkyvyys on minulle yksi hailee.

Tosin, en pode autokuumetta eli tämän testin perusteella en juokse yhtään mihinkään kauppaan.

Sinänsä, kun sen aika joskus tulee, pidetään mieli avoimena. Audi on vaan täysin pois suljettu ja paljon pitää maailmassa tapahtua ennen kuin Audi pääsee sulkulistalta pois.
 
Oliko nuo automaatteja vai manuaaleja?
 
RoccoScientist sanoi:
Voimalinja vaikuttaa aika paljoon, joten sinällään ei yllätys, kun Volvolla kerta oli tuollainen etulyöntiasema muihin verrattuna. T4 olisi ollut vertailukelpoisempi muiden kanssa.

Eikö hinnat kuitenkin olleet linjassa? Miksi Volvolta olisi pitänyt ottaa pienempi tehoinen, kun vertailussa oli kuitekin hybridikin?

Hankintahinta sen vertailuryhmän useimmilla tosiostajillakin määrittelee, ei niinkään moottoriteho.
 
Lueskelin juuri tuota TM:n testiä ja yllätys voittajasta ei ollut kovin suuri. Volvohan on aina voittanut näitä TM:n testejä. Volvo kun mainostaa aika paljon juuri TM:ssä. Kertasin huvin vuoksi saksalaislehtien testejä samoista merkeistä. Volvo oli aina viimeinen. Viimeisessä Auto Bildissä Volvo oli peränpitäjä sekä Auto,Motor und Sport lehdessä.Auto,Motor  und Sport arvosanat olivat seuraavanlaiset:M-B 493 ,BMW 490, Audi 488 ja Volvo vain 427pistettä. Volvon moottori oli T4.Volvossa oli toki uusi 245hv kone ja muissa vain 184hv. Onhan tossa aika monta horsea enemmän.
 
Volvossa saa kyllä tänä päivänä hinnalle vastinetta, etenkin itselleni tärkeää tehoa ilman entisajan juoppoutta. Harvoin on nyt, räsäsen aikana, tullut katseltua automerkkien hinnastoja. Nyt kuitenkin uteliaisuuttani katsoin ja kas, itselleni sinänsä kootaankin riittävä V40 business-varustein (riittävät värkit mukana) T5 automaattina 245-heppaisena maksaa noin neljäkymppiä, ja S60 samalla koneella 45 kieppeillä. Ja jos disukkaa mielevi, V40 D4 A 190 hv myös kohtuuhintainen. Tähän astisista autoistani ex-V40 oli kyllä kaameimmissakin keleissä mukavin ja stressaamattomin ajettava, ja ne etupenkit ja yleinen jämeryys...En millään saa tällä hetkellä autokuumetta nostettua, mutta jos nyt pitäisi itselleni (nimen omaan uusi) etuvetoauto hankkia, niin voisi neljänkympin luokassa olla V40 uudelleen T5:na. T5 luultavasti pieksee suoritusarvoissa ainakin dsg-bensaräsän; etupään vetopito lienee 60-sarjassakin vagineita parempi kuten on V40:ssä. Kyllä taisi kiinalaisomistus tehdäkin svenskimerkille gutaa -resursseja tuli ja se alkaa näkyä.

Bemari tietysti kiehtoo myös aina, tosin jatkossa sen olisi itselleni oltava xdrive...Ja etuvetopulkista tietysti Mini Cooper 5-door Cooper S tai SD...ja ....ja... :D
 
Korjakkaapa, ei ollut V60 malli tuossa vertailussa  ;).

Kyllä sille Volvollekkin hintaa tulee kun ns. pakolliset varusteet laittaa. Reilu 40 tonnia tulee hintaa tuolla T5 koneella :(
 
Japanilaiset eivät ole oikein koskaan tainneet voittaa minkään eurooppalaisen lehden testejä? Vastaavasti noilla ranskalaismerkin foorumeilla ollaan aika lailla yhtä mieltä siitä, että juurikin VAGgineet pärjäävät kotimaisten autolehtien testeissä mainosrahojensa kanssa...  :rolleyes:

Niin tai näin, Volvolla tuntuu kuitenkin olevan hyvä paketti kasassa. Ja perushinnaltaanhan testattavat olivat aika lailla saman hintaista, joten sitä taustaa vasten T5:n oli oikea valinta testiin. Yhtälailla voisi muuten väittää, että koska jos Bemun nelossarjan takatilat antoivat tasoitusta muille, niin oikeampi valinta testiin olisi ollut 5-sarjalainen.

Ja joo, mun moka, siis S60:n oli kyseessä, ei vee.
 
pokkus sanoi:
Oman mielikuvan mukaan TM on aina suosinut naapurimaata ja saksalaisia (etenkin VAG) autoja testeissään. Japanilainen auto ei ole tainnut oikein ikinä pärjätä TM:n arvosteluissa. Tähän pitää tosin sen verran sanoa, että melkein 4 vuoteen en ole TM:ää lukenut.
Viimeksi sama kokoluokka oli 2011 TM:n vertailussa. Silloin oli mukana A4 Audi, Volvo S60, MB C-sarja, BMW 3-sarja ja Lexus. Silloin taisi Audi voittaa ja Volvo tulla toiseksi. Sen jälkeen on muilta paitsi Audilta ja Volvolta tullu uudet mallit. :)

Niin ja farkku vertailussa Volvo on ottanut pataan aika kovasti. V70 taisi hävitä jopa ja eikä V60 pärjännyt paljoa paremmin. Silloin taisi olla dieselit autoissa.
 
Geelyllä on varaa maksaa testaajille  :p
 
Itse olen lukenut TM:ää aika pitkään ja en itse asiassa muista koska Volvo olisi aikaisemmin voittanut Premiumien testin. No, voitti mikä merkki tai malli tahansa, minkä testin tahansa, niin aina tulee niitä takavasemmalta huutelijoita, jotka ovat varmoja, että maksettu juttu se on.

Ehkä mä elän lapsenuskossa, mutta TM on antanut kuitenkin vuosien saatossa kaikille merkeille paskaa käteen siinä määrin, että vaikea on uskoa, että joku merkki voisi niiden mielipiteitä paljoakaan ohjailla.

Tässäkin testissä on paljon mitattua dataa. Ja sen datan perusteella on tällä kertaa todella helppo nähdä, miksi Volvo voitti tämän testin varsin ylivoimaisesti. Toki aina voi alkaa spekuloimaan, että onko mittaukset varmasti oikein, mutta elämä on.

Se pitää aina muistaa, että todella moni muu autolehti perustaa arvostelunsta autotehtaan ilmoittamiin mielikuvitusarvoihin. Siis niihin fiktiivisiin suorituskykylukemiin, EU-kulutuksiin ja vaikkapa tavaratilan tilavuuteen. TM sentään mittaa nämä. Oikeilla autoilla.

Lexus IS -keskustelussa on useampi kommentti tähän testiin liittyen.

EDIT: Ja T5 on minun mielestäni juuri passeli voimalinja Volvolta tähän testiin, koska se on vastaavan hintainen kuin muut.
 
Tuo T5-kone plus uusi 8-lovinen geartronicci pitää kyllä käydä joskus tulevaisuudessa koeajamassa, ja ottaa samalle päivälle 3-srj BMW tomaatilla niin voi vähän vertailla...
 
Trollsten sanoi:
Geelyllä on varaa maksaa testaajille  :p

Tai sitten Volvo vaan oli koko joukon paras? ;)

Itse olen käynyt kokeilemassa vastaavan paketin kuin testiyksilö mutta V60 kopassa ja kyllähän tuo voimalinja on todella hieno paketti, tuon oman yksilön kokemuksella on helppo yhtyä yhteenvedon loppuosaankin(Kun tähän vielä lisätään auton hiljaisuus eri alustoilla, erinomainen ääritilannekäytös ja ryhmän parhaat valot)
 
Harza sanoi:
Olisiko tässäkin samanlainen tapaus?

Ehkä, ehkä ei.

Volvo S60 on jokatapauksessa erittäin hieno paketti, enkä näe mitään syytä, miksi se ei olisi voinut voittaakin.

Volvon voimalinja on ilmeisen hieno ja hyvin toimiva. Kun siihen vielä ymppää edulliset varustehinnastot, niin omassakin valinnassa Volvo olisi mahdollinen ykkösvalinta ostettavaksi.
 
Vempula vei pitkälti sanat suusta. Sekin pitää muistaa, että erot eivät yleensä ole niin isoja kuin mitä numerot antavat ymmärtää ja makuasioilla on iso merkitys. Testin viimeiseksi tullut Lexuskin kannattaa siis käydä koeajamassa, jos tämän luokan autoa harkitsee.

Ja tosiaan, jos T5 on hinnaltaan verrannollinen muihin, sitten se on ilman muuta sopiva verrokki. Lehteä en ole vielä saanut käsiini ja en tullut tarkistaneeksi hintoja netistä, joten oletin virheellisesti tuon menevän hinnaltaan jokusen tonnin muiden yli.
 
Joo...
Maaliskuussa mulla oli tuo T5A vuorokauden ajossa vs. silloinen 320i. (sama kone + vaihteisto) Voimaa toki enemmän.
Hiljaisuusaspektia en huomannut, toki silloin Hakka8 nastat alla, moottoriääni kylläkin vaimea.

Taitaa tulla polemiikkia, mutta noihinkin verrattuna Golf on aika haka.
Mutta pieni kansanauto hatchback se kuitenkin on. Kokonaisuutena kuitenkin hyvä.
Eli noista ajetuista olisi kuitenkin Golf, jos ei naapuriasioita tarvitse miettiä.

edit; siis minulle, omaan makuun.
 
-TimoS- sanoi:
Joo...
Maaliskuussa mulla oli tuo T5A vuorokauden ajossa

Oliko uusi kaksoiskytkinloota ja 245hv motti jo silloin saatavilla, vai oliko kyseessä vanhempi voimalinja?