https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

TM 18/2014 "Vertailussa perhefarmarit"

P

P.Alikka

Vieras
Eilen tuli selailtua tuo uusin C-segmentin farkkujen vertailu ja tässä omat tuntemuksen kun tuolla Leonilla tulee ajeltua.

Vertailussa siis bensafarkut:
-Honda Civic Tourer 1,8
-Peugeot 308 SW 1,2 Puretech
-Renault Megane TCe 130
-Seat Leon ST 1,4 ACT

Autot manuaalivaihteisia, paitsi Rellu jota ei tuolla 130 hp koneella saa kuin automaattina (kaksoiskytkin).

Omaksi yllätyksekseni voiton jakoivat Peugeot 308 ja Leon, molemmille arvosana 8,8. Kolmosena Honda ja Rellu sitten neljäntenä. Erot jälleen aika pieniä. Maantieajettavuuden osalta parhaiksi arvioitiin Seat ja Peugeot ja hiukan heikompan (samalla arvosanalla tosin) Renault. Honda sai tuolta osin kritiikkiä vaparikoneesta ja muita hiukan huonommasta suuntavakavuudesta.

Moottorin osalta ykkösija taisi mennä melko tasan Pösön ja Seatin kesken. Seatin moottori oli vertailun ripein, tosin moottoria kritisoitiin alakierrosten puhdittomuudesta ennen turbon mukaan tuloa. Sitten kun Leonin turbo heräsi tulee voimaa reilusti ja tältä osin Leon sai mm. kaupunkiajettavuudesta miinusta. Kulutuksen osalta Pösö ja Seatti meni aika tasoissa, Renault ja Honda sitten jonkun verran enemmän kuluttavana kaksikkona perässä.

Tilojen osalta aika tasainen porukka. Tavaratilojen osalta kaikki mitatut taisivat olla haarukassa 430 - 480 l ja sitten vielä ne välipohjan alla olevat tilat mukaan. Honda sai kiitosta tuosta nerokkaasta takapenkin ylösnosto mahdollisuudesta.

Valojen osalta tuli taas Leonille lunta tupaan. Pösön Led-valot paljon paremmat, muttei nekään vielä ihan Hondan xenonien veroiset (lähivaloltaan). Renaultin halogeenitkin oli tehokkaammat kuin Leonin led-valot. Pettymys tältä osin Leonilla ajavalle, mutta kyllähän noillakin eteensä näkee (eilen tuli ajettua aamusella pimeässä) tosin paremminkin voisi olla...

Oma lukeminen oli vielä pitkän reissupäivän päälle aika pintapuolinen ja lähinnä Seattiin keskittyvää. Täytyy lukea vielä tänään testi tarkemmin, mutta kommentit Leonista allekirjoitan melko tarkalleen.
 
Saman testin luin eilen. Hond tosiaan kärsi kovasti turbottomuudesta. Ei tästä niin monta vuotta ole kun Honda oli moottoriensa ominaisuuksissa aina kärkipäätä mutta sille näköjään kävi kuin nokian symbianille kilpailijoiden harppoessa vauhdilla ohi. Nyt Hondaltakin on tulossa turbomoottorit mutta oikea aika niiden esittelyyn olisi viimeistään ollut tämä nykyinen Civic.
Yllättävän paljon nelikko jäi valmistajien lupaamista arvoista suorituskyvyssä (pösö taisi mennä melkein sen mitä luvattiin)  ja toinen mitä tulee kovasti tutkittua ovat kulutuslukemat. Tätä menoa kuin jatkuu niin kymmenen vuoden päästä valmistajat lupaavat polttoaineen lisääntyvän tankissa ajon aikana.
 
Tuo Hondan moottori on toisaalta ikuinen verrattuna noihin turboleluihin. Ei toki väliä jos vaihtaa vuoden välein auton uuteen.
 
Kovin on erilaisia TM:n ja TL:n arviot Civic Tourerin ohjauksesta. Tuulilasin vertailussa Civic oli ryhmän nautinnollisin ajettava hyvän ohjauksen ansiosta. TM toisti faceliftiä edeltävät moitteet. Samoilla linjoilla oli myös AutoZeitung, jonka aasialaisautojen vertailussa Civicin ohjaus arvioitiin huonoimmaksi. Itsellä ei kokemusta facelift-mallista, mutta vanhemman version ohjaus oli minusta rasittavan yliherkkä.
 
Meni varmaan melko liki oikein.. Leksa kuskina pari huomiota:
- tavaratilat mitattu "jotenkin"..
- kuormalla tosiaan perä nuukahtaa; jousia 12 varianttia kumpaankin akselistoversioon..
vakiona 7 normidisukassa; ehkä pari pykälää voisi muuttaa  :rolleyes:
 
nemos sanoi:
Kovin on erilaisia TM:n ja TL:n arviot Civic Tourerin ohjauksesta. Tuulilasin vertailussa Civic oli ryhmän nautinnollisin ajettava hyvän ohjauksen ansiosta. TM toisti faceliftiä edeltävät moitteet. Samoilla linjoilla oli myös AutoZeitung, jonka aasialaisautojen vertailussa Civicin ohjaus arvioitiin huonoimmaksi. Itsellä ei kokemusta facelift-mallista, mutta vanhemman version ohjaus oli minusta rasittavan yliherkkä.
Viime viikonlopun koeajolla en huomannut Tourerin ohjauksessa mitään ihmeellistä yliherkkyyttä. Mielestäni jopa aavistuksen raskas esim. VAG:n laitteisiin verrattuna. Suuntavakaus ei tosiaan ihan parhaiden tasolla, mutta kelikin oli myrskytuulinen.
 
Syvillä urilla oleva tie ja puuskittainen myrskytuuli, niin saa olla aika kova auto, joka menee kuin raiteilla.
 
Tuli lueskeltua vertailu vähän paremmin ja korjataan sen verran, että vertailussa jaettiin tosiaan vain ykkös- ja kakkosija. Eli ykköseksi tuli Peugeot ja Leon arvosanalla 8,8 ja kakkoseksi Honda ja Renaulta arvosanalla 8,4.

Tämä testi vankisti mielikuvaa itselleni, että tuo Peugeot täytyy käydä jossain vaiheessa tarkemmin katsomassa ja koeajamassa. Vaikuttaa melko hyvältä tuotteelta C-segmentissä. Hondalta on tuloillaan vielä uusia moottoreita, esim. faceliftattuun CR-V:n tuleva 1,6 diesel arvoilla 160 hp / 350 Nm kuulostaa houkuttelevalta jos Civicin pellin alle eksyy...

skodamig sanoi:
Meni varmaan melko liki oikein.. Leksa kuskina pari huomiota:
- tavaratilat mitattu "jotenkin"..
- kuormalla tosiaan perä nuukahtaa; jousia 12 varianttia kumpaankin akselistoversioon..
vakiona 7 normidisukassa; ehkä pari pykälää voisi muuttaa  :rolleyes:
Tähän Leonin tavaratilaan. En tiedä miten tuo on mitattu, mutta meillä on Leonin takakontissa tällä hetkellä ison lätkäkassin kokoinen putkikassi ja neljä kappaletta Avensiksen 16" peltivanteita pahvilaatikoissaan ja taitettava vaaterekki, eli ihan hyvin tuonne tavaraa mahtuu.  :)
 
P.Alikka sanoi:
Tähän Leonin tavaratilaan. En tiedä miten tuo on mitattu,

10 litran laatikoilla TM tilavuudet mittaa:

Tavaratilan tilavuus mitataan TM-mittalaatikoilla, jotka ovat tilavuudeltaan kymmenen litraa. Laatikoita asetellaan tavaratilaan eri järjestykseen parhaan täyttötavan löytämiseksi. Kuitenkin niin, että tavaratilan kansi on suljettavissa. Näin huomioidaan myös saranoiden vaatima tilantarve.
 
No tuolla tavallahan se suurin tavaratila löytyykin. Ihmisillä kun on yleensä tapana kuljetella 10 litran laatikoita matkassaan. Toki tavaratilojen muodot ovat erilaisia, mutta kun siihen mittaamiseen on ihan standarditapakin olemassa, niin miksi TM:n pitää käyttää jotain omaa kotikutoista tapaansa. No, ei kai muuten olisikaan TM.
 
Penguin sanoi:
No tuolla tavallahan se suurin tavaratila löytyykin. Ihmisillä kun on yleensä tapana kuljetella 10 litran laatikoita matkassaan. Toki tavaratilojen muodot ovat erilaisia, mutta kun siihen mittaamiseen on ihan standarditapakin olemassa, niin miksi TM:n pitää käyttää jotain omaa kotikutoista tapaansa. No, ei kai muuten olisikaan TM.

Miksi 10 litran laatikon käyttäminen mittauksessa olisi jotenkin epäpätevämpi tapa kuin VDA:n litran laatikko?
 
nemos sanoi:
Miksi 10 litran laatikon käyttäminen mittauksessa olisi jotenkin epäpätevämpi tapa kuin VDA:n litran laatikko?

Varmaan siksi, että sillä tulee pienemmät lukemat. ???

Paras käytännön mittayksikkö on (tai ainakin oli aikanaan) Tuulilasin käyttämä kaljakori. Nykyään voisi kai käyttää kaljakeissejä?
 
Kaikissa mittaustavoissa on puolensa. VDA mittaustavassa käytetään 1 litran laatikkoa, joilla saadaan esim. hieman epäkäytännöllisen mallinen tavaratila täytettyä tehokkaammin pienintä sopukkaa myöden kuin isommilla ja TM:n käyttämillä 10 litran laatikoilla. Sinänsä tuossa TM:n tavassa - kuten myös Tuulilasin kaljakoron käytössäkin - on tietty järki, koska todellisuudessakin kuljetettava tavara on harvoin sen muotoista jolla tavaratilan joka nurkan ja viisteen pystyy käyttämään hyväkseenn.
 
Penguin sanoi:
No tuolla tavallahan se suurin tavaratila löytyykin. Ihmisillä kun on yleensä tapana kuljetella 10 litran laatikoita matkassaan. Toki tavaratilojen muodot ovat erilaisia, mutta kun siihen mittaamiseen on ihan standarditapakin olemassa, niin miksi TM:n pitää käyttää jotain omaa kotikutoista tapaansa.

Mielipiteitä on monia, mutta mielestäni TM:n mittaustapa on huomattavasti parempi kuin VDA-normi. VDA:n mittauksessa käytetään yhden litran laatikoita (200x100x50mm) ja sullotaan kaikki tavaratilan pienimmätkin sopukat niitä täyteen.

TM:n käyttämät 10 litran boksit ovat kuitenkin mielestäni paljon lähempänä niitä arkipäivän tavaroita mitä tavaratilaan oikeasti tungetaan. TM:n mittaustavalla saadaan mielestäni paremmin selville käytönnöllinen tilavuus, kun VDA:n tulos kertoo enemmän absoluuttisesta tilavuudesta. Tuulilasin käyttämä kaljakori on taas melko iso mittayksikkö tavaratilan mittaamiseen.
 
Mitkähän tuon 10 litran laatikon mitat ovat? Se varsin epätarkka mittari, jos esim. korkeussuunnassa jää vaikka puoli cm vaile että mahtuisi yksi kerros laatikoita lisää, niin sehän on heti sata litraa tai enemmän pois mitatusta tilavuudesta, mikä ei pidä paikkaansa. Tuollaisella mittaustavalla saadaan esitettyä suurempia eroja tavaratilojen koossa, kuin mitä niissä todellisuudessa on.

Toki todellisessakin elämässä tulee vastaan tilanteita, että jotain tavaraa ei mahdu konttiin niin, että kontin saisi täyteen, mutta se on ihan tavarasta rippuvaista. Kun tälläkin foorumilla kuvia katsoo, niin monen auton kontti on täytetty sellaisella tavaralla, että sitä tyhjää tilaa ei jää eli aivan sama onko kontti sentin leveämpi tai kapeampi, korkeampi tai matalampi, täyteen sen saa kuitenkin. Tuollaisilla 10 litran mittalaatikoilla tai kaljakoreilla ei mitata todellista tilavuutta, eikä edes tavaratilojen tilavuutta suhteessa toisiinsa.

Kaljakorin käyttö mittavälineenä kertoo paljon TL:stä lehtenä. Ilmankos en edes lue, tilaamisesta puhumattakaan.
 
Penguin sanoi:
Tuollaisilla 10 litran mittalaatikoilla tai kaljakoreilla ei mitata todellista tilavuutta, eikä edes tavaratilojen tilavuutta suhteessa toisiinsa.

Olen täysin samaa mieltä. Kun vertaa TM:n mittaamia tiloja ihan itse omistettujen autojen suhteen niin asian huomaa. TM:n luvuilla Exeo vs Leon farkut saadaan 410 vs 450 litraa. Ei kerro totuutta, Leon on paljon enemmän isompi kuin 40 litraa. Valmistajan luvut, muistaakseni 442 vs 587 kertovat totuuden paljon paremmin.
 
Penguin sanoi:
Kaljakorin käyttö mittavälineenä kertoo paljon TL:stä lehtenä. Ilmankos en edes lue, tilaamisesta puhumattakaan.

Kaljakori oli aika vitsi, mutta nykyisin TL käyttää jotakin epämääräistä laukkusarjaa.
 
Tästä tavaratilan litratilavuudesta on tullut valmistajille jonkinlainen muotiasia, jonka johdosta mittaustuloksia on jollakin tavalla ryhdytty viilaamaan suuremmiksi. Nyt monessakin pienemmässä uutuusfarkussa on ilmoitettu 600 litran lukemia eli tilaa pitäisi olla enemmän kuin luokkaa suuremmissa ja yli 100 litraa enemmän kuin edeltävissä Golf-luokan malleissa.

Verrataan vaikkapa Golf Variantin nykyistä ja edellistä sukupolvea. Perusasennossaan tila on valmistajan mukaan 1,7 cm aikaisempaa lyhyempi ja 0,7 cm kapeampi. TM:n mukaan se on 3 cm lyhyempi ja 2 cm kapeampi. Valmistajan mielestä tilavuus on kasvanut 505 litrasta 605 litraan (laajennettuna 1495->1620). TM:n mukaan tilaa on välipohjan alapuolinen tila mukaan lukien sama 500 litraa kuin ennenkin.

Näissä Golf-luokan malleissa pituutta on perusasennossa yleensä 100-105 cm ja laajennettuna noin 165-170 cm. Passatin ja Mondeon edeltävissä malleissa nämä lukemat olivat 113 ja 174-177 cm. Myös leveydessä ja korkeudessa on eroa isompien hyväksi. Niin valmistajien kuin TM:n mukaan tilavuutta perusasennossa on näissä isommissa noin 550 litraa.

En tiedä, millä keinoin tehdään tämä silmänkääntötemppu pienempien mallien 600 litran tavaratiloista, vaikka sentit eivät ole kasvaneet edeltäviin malleihin verrattuna.
 
tai sanoi:
Kaljakori oli aika vitsi, mutta nykyisin TL käyttää jotakin epämääräistä laukkusarjaa.

Ei se nyt aikanaan ikään vitsi ollut. Itse muista hyvin, että 9 koria oli jo kiitettävä tulos ja silloin oli tosi iso tavaratila kyseessä (VW Jetta). Omassa Corsassa oli 8 korin tilavus.

Tavalliselle ihmiselle nuo litrat eivät kerro paljon mitään, JOkin käytännöllinen mittayksikkö on parempi, jonka kaikki sisäistävät  ;):

kaljaa_olutta_kaljaralli_panimoliitto.jpg
 
nemos sanoi:
En tiedä, millä keinoin tehdään tämä silmänkääntötemppu pienempien mallien 600 litran tavaratiloista, vaikka sentit eivät ole kasvaneet edeltäviin malleihin verrattuna.

Onko mittausnormi vaihtunut? Uuden Golf Variantin kohdalla on maininta

"Tavaratilan tilavuuden mittaus ISO 3832 -normin mukaan 200x100x50mm suorakulmioilla."

eli litran mittoja käytetään vieläkin, mutta onhan esim. muoto voinut vaihtua. Tuossa on kyllä tavaratilan pohjan alla oleva tila mukana, sillä varapyörä napsaisee pois 30 l (tai sitten varapyörän ruksiminen nostaa tavaratilan pohjaa aavistuksen).

Joskus arvosteluihin kyllä eksyy noista valmistajan ilmoittamista lukemista vääriä mittoja. Esimerkiksi Lexus CT 200h:n tavaratilaa mainostettiin jossain nettiarvostelussa 375 litraiseksi. Tämä on toki valmistajan ilmoittama lukema, mutta pätee vain, jos tavaratilan lastaa kattoon asti. Näkösuojan alle jäävä tila on - niin ikään valmistajan mukaan - 275 litraa ja siihen taisi sisältyä tavaratilan pohjan alla oleva pieni tila.
 
RoccoScientist sanoi:
Onko mittausnormi vaihtunut? Uuden Golf Variantin kohdalla on maininta

"Tavaratilan tilavuuden mittaus ISO 3832 -normin mukaan 200x100x50mm suorakulmioilla."

eli litran mittoja käytetään vieläkin, mutta onhan esim. muoto voinut vaihtua.

Sama palikka on ollut käytössä myös VDA-normissa. Ilmeisesti saksalaiset ovat saaneet lobattua vakiintuneen norminsa ISO-standardiksi.
 
jännä oli verrata tämän testin tuloksia siihen alkuvuoden farkkutestiin jonka octavia voitti. Ocu sai melusta 10 ja pösö tässä testissä lähes identtisillä tuloksilla arvosanan 8. Mikäköhän logiikka näissä on? Ymmärrän kyllä että äänenpaineen lisäksi äänen sävy ja rasittavuus vaikuttavat, mutta eipä pösöä noiden osalta haukuttukaan
 
Simplicitas sanoi:
jännä oli verrata tämän testin tuloksia siihen alkuvuoden farkkutestiin jonka octavia voitti. Ocu sai melusta 10 ja pösö tässä testissä lähes identtisillä tuloksilla arvosanan 8. Mikäköhän logiikka näissä on? Ymmärrän kyllä että äänenpaineen lisäksi äänen sävy ja rasittavuus vaikuttavat, mutta eipä pösöä noiden osalta haukuttukaan

Leon sai 7:n ja Ocun ja Leonin välinen ero on pieni. Sama rakenne niissä on.  Molemmat häviävat rengasmelun suhteen esim Exeolle. Kymppi oculle on ihan liikaa, kymppiin auton pitäisi olla oikeasti hiljainen, mitä yksikään golf-luokan auto ei ole.
 
Noiden kahden eri testin arvostelut eivät olekaan vertailukelpoisia keskenään, vaikka tästä jälkimmäisestä saattaa sellainen kuva jäädä että olisivat.