Uudessa TM:ssa Astra pärjäsi viisiovisten vertailussa erinomaisesti. Vaginiikan maailman perinteiden mukaisesti Golf toki voitti, sai 5 tähteä ja arvosana 9,2. Opel sai myös viisi tähteä ja arvosanan 9,1. Astra oli pudotettu Golfin taakse valojensa takia. Vertailuauto oli Enjoy karvalakki halogeeneillä.
Mutta mikä se sellainen TM:n vertailu olisi, jossa joku muu kuin VAG-tuote voittaisi.
Mutta silti, minusta oli kyllä melko tasapuolisesti vertailtu autoja ja niiden ominaisuuksia. Opel sai tasaisemmat pisteet kuin Golf, kaikista muista kohdista se on saanut 9 tai 10, paitsi tuo valojen kutonen sitten tiputtaa sen 0,1 pistettä Golfin taakse. Golf sai epätasaisempia arvioita, pari seiskaa ja yhden kasin, mutta enemmän kymppejä. Intellilux-valoilla Opel olisi ollut selkeästi voittaja, toki muissakin olisi pitänyt olla xenonit tai ledit, jotta olisi ollut vertailukelpoista.
Peugeot oli 0-100 nopein, (9,1 sek), mutta Opel hakkasi sen sitten sitkeydessä ja ohityskiihtyvyydessä. Golf oli pieniruokaisin, Opel sitten jaetulla hopeasijalla yhdessä Toyotan ja Peugeotin kanssa, vaikka Opelin kone on suurin ja tehokkain. Toisaalta Golf on melkein tasoissa Opelin kanssa kiihtyvyydessä, mutta tekee sen huomattavasti pienemmällä polttoainemäärällä.
Pisteet:
Golf, *****, 9,2
Astra, *****, 9,1
Auris, ****, 8,6
308, ****, 8,4
Focus, ****, 8,3
Megane, **, 7,9
Cee'd, **, 7,5
Minusta yllättävää oli Toyotan hyvä menestys, että se kiilasi 308:n ja Focuksen edelle. Itse en ole koskaan pitänyt Toyotaa ominaisuuksien puolesta hyvänä autona, vaan aika keskinkertaisena, jonka suosion syy on hyvä maine ja kestävyys. Toisaalta Meganen heikko menestys, vaikka kyseessä on ihan uusi malli, on vähän harmillista. Cee'd on minusta ihan omalla paikallaan, joukon huonoimpana. Yhteenvedossa sitä kuvataan keskinkertaiseksi, jolla ei tässä kovassa sarjassa pärjää. Kian suosion salaisuus varmaankin on sitten se 7 v takuu. Cee'd oli myöskin yllättävän janoinen.
Huomenna sitten tulee Tuulilasi, jossa myöskin Astra vastaan haastajat.
Mutta mikä se sellainen TM:n vertailu olisi, jossa joku muu kuin VAG-tuote voittaisi.
Mutta silti, minusta oli kyllä melko tasapuolisesti vertailtu autoja ja niiden ominaisuuksia. Opel sai tasaisemmat pisteet kuin Golf, kaikista muista kohdista se on saanut 9 tai 10, paitsi tuo valojen kutonen sitten tiputtaa sen 0,1 pistettä Golfin taakse. Golf sai epätasaisempia arvioita, pari seiskaa ja yhden kasin, mutta enemmän kymppejä. Intellilux-valoilla Opel olisi ollut selkeästi voittaja, toki muissakin olisi pitänyt olla xenonit tai ledit, jotta olisi ollut vertailukelpoista.
Peugeot oli 0-100 nopein, (9,1 sek), mutta Opel hakkasi sen sitten sitkeydessä ja ohityskiihtyvyydessä. Golf oli pieniruokaisin, Opel sitten jaetulla hopeasijalla yhdessä Toyotan ja Peugeotin kanssa, vaikka Opelin kone on suurin ja tehokkain. Toisaalta Golf on melkein tasoissa Opelin kanssa kiihtyvyydessä, mutta tekee sen huomattavasti pienemmällä polttoainemäärällä.
Pisteet:
Golf, *****, 9,2
Astra, *****, 9,1
Auris, ****, 8,6
308, ****, 8,4
Focus, ****, 8,3
Megane, **, 7,9
Cee'd, **, 7,5
Minusta yllättävää oli Toyotan hyvä menestys, että se kiilasi 308:n ja Focuksen edelle. Itse en ole koskaan pitänyt Toyotaa ominaisuuksien puolesta hyvänä autona, vaan aika keskinkertaisena, jonka suosion syy on hyvä maine ja kestävyys. Toisaalta Meganen heikko menestys, vaikka kyseessä on ihan uusi malli, on vähän harmillista. Cee'd on minusta ihan omalla paikallaan, joukon huonoimpana. Yhteenvedossa sitä kuvataan keskinkertaiseksi, jolla ei tässä kovassa sarjassa pärjää. Kian suosion salaisuus varmaankin on sitten se 7 v takuu. Cee'd oli myöskin yllättävän janoinen.
Huomenna sitten tulee Tuulilasi, jossa myöskin Astra vastaan haastajat.