- Liittynyt
- 22.12.2013
Uudessa, tänään ilmestyneessä eli nro 10/2014 Tekniikan Maailmassa oli maastofarmarivertailu, jonka tulokset yleisarvoisanoineen ovat seuraavat:
Volkswagen Passat Alltrack 2.0 TDI DSG 9,0
Audi A4 Allroad 2.0 TDI Quattro S-Tronic 8,7
Volvo XC70 D4 AWD A 8,7
Opel Insignia Country Tourer 2.0 CTDI A 8,3
Subaru Outback 2.0 TD CVT 8,2
Peugeot 508 RXH Hybrid4 7,7
Tarkempi pistetaulukko kuvankaappauksena liitteenä.
Tuli lueskeltua tuo testi suurella mielenkiinnolla, ja omia ajatuksia autoista vs sijoituksesta testissä:
VW:n voitto ei ole yllätys. Auto on tasaisen laadukas sekä teknisiltä ominaisuuksiltaan että mukavuudeltaan ja laativaikutelmaltaa. En itse keksi tekniikan tai auton toimivuudesta mitään sanomista, ja samaa mieltä tuntuivat olevan testaajatkin. Testissä ei tietenkään otettu kantaa fiilisjuttuihin tai auton muotoiluun, ja itse en autoa koskaan itselleni haluaisi juurikin noista syistä. Tylsästi muotoiltu eikä herätä mitään omistamisen halua. Myöskään omasta mielestäni hinta/laatu eivät kohtaa. Mutta testivoiton hyväksyn ja ymmärrän
Audi kakkosena ei myöskään yllätä, ja arvasin jo etukäteen että voittoon se tilojensa vuoksi tuskin tulee yltämäänkään. Muotoilultaanhan tämä jakaa myös tylsyyden kärkipaikan VW:n kanssa, ja toivottavasti seuraavan A4:n markkinoilletulon viivästyminen johtuukin siitä, että koko merkin muotoilulinja laitetaan uusiksi.
Volvon, Opelin ja Peugeotin sijoitusta arvoin etukäteen, koska Volvo on jo mallina vanha ja ajattelin että sen ominaisuudet eivät siitä syystä riitä enää kovinkaan korkealle. Mukavuus, tilat ja ajo-ominaisuudet toivat kuitenkin pisteitä, ja kolmas sija.
Insignian tekniikka on osin vanhahtavaa, kuten myös painava rakennekin, ja vanhoista testeistä muistelin että ominaisuudetkin ovat vain keskinkertaiset, joten veikkasin että sijoitus olisi neljäs tai viides. Faceliftin parannetut ominaisuudet yhdistettynä runsaaseen varusteluun sekä testin parhaaseen ja esimerkilliseen nelivetoon ovat tehneet autolle kuitenkin gutaa, ja vaikka auto vasta neljäs olikin niin sitä kehuttiin enemmän kuin osasin odottaa.
Peugeotin kompastuskiveksi arvasin "nelivedon" heikkouden (eli takapyöriä pyörittää hybridin sähkömoottori) sekä vaihdelaatikon (hitaahko robotti), mutta heikkoudet ajo-ominaisuuksissa, mukavuudessa ja melutastossa olivat yllätys. Nämähän olivat aikaisemmin juuri niitä syitä miksi Peugeot ostettiin? Pienimmästä kulutuksesta huolimatta näillä eväillä testin viimeinen, ja selvällä marginaalilla, vaikka etukäteen ajattelin että säkällä voisi olla jopa kolmaskin.
Subarun ajattelin jyräävän nelivedollaan, mutta antavan muille huomattavaa tasoitusta laatuvaikutelmallaan ja ylipäänsä keskinkertaisuudellaan, ja sijoittuvan viimeiseksi 0,1 pistettä edellisen jälkeen. Etenemiskyky oli kuitenkin omaksi yllätyksekseni testin toiseksi heikoin, mutta muuten keskinkertainen suoritus toi viidennen tilan hyvin pienellä 0,1 pisteen marginaalilla Opelin takana, mutta selkeästi Peugeotin edellä.
Omana yhteenvetona näistä autoista päätyisin itse Opeliin. Hintaa on kymmpitonnin vähemmän kuin Volvolla, 8 tonnia vähemmän kuin Passatilla ja 6 donaa vähemmän kuin Peugeotilla. Varusteita silti riittää, ja mahdollisesti puuttuvien ruksaus ei silti nostaisi hintaa kalleimpien tasolle. Tuolloin autossa olisi kuitenkin lähes kaikki tarpeettomatkin mutta ehdottomasti haluamani varusteet, minulle sopivat ja riittävät ominaisuudet ja ihan menevä ulkonäkökin.
Volkswagen Passat Alltrack 2.0 TDI DSG 9,0
Audi A4 Allroad 2.0 TDI Quattro S-Tronic 8,7
Volvo XC70 D4 AWD A 8,7
Opel Insignia Country Tourer 2.0 CTDI A 8,3
Subaru Outback 2.0 TD CVT 8,2
Peugeot 508 RXH Hybrid4 7,7
Tarkempi pistetaulukko kuvankaappauksena liitteenä.
Tuli lueskeltua tuo testi suurella mielenkiinnolla, ja omia ajatuksia autoista vs sijoituksesta testissä:
VW:n voitto ei ole yllätys. Auto on tasaisen laadukas sekä teknisiltä ominaisuuksiltaan että mukavuudeltaan ja laativaikutelmaltaa. En itse keksi tekniikan tai auton toimivuudesta mitään sanomista, ja samaa mieltä tuntuivat olevan testaajatkin. Testissä ei tietenkään otettu kantaa fiilisjuttuihin tai auton muotoiluun, ja itse en autoa koskaan itselleni haluaisi juurikin noista syistä. Tylsästi muotoiltu eikä herätä mitään omistamisen halua. Myöskään omasta mielestäni hinta/laatu eivät kohtaa. Mutta testivoiton hyväksyn ja ymmärrän
Audi kakkosena ei myöskään yllätä, ja arvasin jo etukäteen että voittoon se tilojensa vuoksi tuskin tulee yltämäänkään. Muotoilultaanhan tämä jakaa myös tylsyyden kärkipaikan VW:n kanssa, ja toivottavasti seuraavan A4:n markkinoilletulon viivästyminen johtuukin siitä, että koko merkin muotoilulinja laitetaan uusiksi.
Volvon, Opelin ja Peugeotin sijoitusta arvoin etukäteen, koska Volvo on jo mallina vanha ja ajattelin että sen ominaisuudet eivät siitä syystä riitä enää kovinkaan korkealle. Mukavuus, tilat ja ajo-ominaisuudet toivat kuitenkin pisteitä, ja kolmas sija.
Insignian tekniikka on osin vanhahtavaa, kuten myös painava rakennekin, ja vanhoista testeistä muistelin että ominaisuudetkin ovat vain keskinkertaiset, joten veikkasin että sijoitus olisi neljäs tai viides. Faceliftin parannetut ominaisuudet yhdistettynä runsaaseen varusteluun sekä testin parhaaseen ja esimerkilliseen nelivetoon ovat tehneet autolle kuitenkin gutaa, ja vaikka auto vasta neljäs olikin niin sitä kehuttiin enemmän kuin osasin odottaa.
Peugeotin kompastuskiveksi arvasin "nelivedon" heikkouden (eli takapyöriä pyörittää hybridin sähkömoottori) sekä vaihdelaatikon (hitaahko robotti), mutta heikkoudet ajo-ominaisuuksissa, mukavuudessa ja melutastossa olivat yllätys. Nämähän olivat aikaisemmin juuri niitä syitä miksi Peugeot ostettiin? Pienimmästä kulutuksesta huolimatta näillä eväillä testin viimeinen, ja selvällä marginaalilla, vaikka etukäteen ajattelin että säkällä voisi olla jopa kolmaskin.
Subarun ajattelin jyräävän nelivedollaan, mutta antavan muille huomattavaa tasoitusta laatuvaikutelmallaan ja ylipäänsä keskinkertaisuudellaan, ja sijoittuvan viimeiseksi 0,1 pistettä edellisen jälkeen. Etenemiskyky oli kuitenkin omaksi yllätyksekseni testin toiseksi heikoin, mutta muuten keskinkertainen suoritus toi viidennen tilan hyvin pienellä 0,1 pisteen marginaalilla Opelin takana, mutta selkeästi Peugeotin edellä.
Omana yhteenvetona näistä autoista päätyisin itse Opeliin. Hintaa on kymmpitonnin vähemmän kuin Volvolla, 8 tonnia vähemmän kuin Passatilla ja 6 donaa vähemmän kuin Peugeotilla. Varusteita silti riittää, ja mahdollisesti puuttuvien ruksaus ei silti nostaisi hintaa kalleimpien tasolle. Tuolloin autossa olisi kuitenkin lähes kaikki tarpeettomatkin mutta ehdottomasti haluamani varusteet, minulle sopivat ja riittävät ominaisuudet ja ihan menevä ulkonäkökin.