https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

TM 1/2014 farmarivertailu

JiiJii sanoi:
Jaa, laitoit hieman huumoria peliin? No Astran varmaan Ocu 2 hakkaa takapenkin tiloiltaan, mutta se ei ole minkäänlainen saavutus.

No en... :rolleyes:

Astra, pienempi. Itseasiassa todella pieni.
Focus, pienempi.
Auris, pienempi.
i30, pienempi.

Kaikki nämä on käyty ihan itse katsomassa ja kokeilemassa.
 
Karvis sanoi:
No en... :rolleyes:

Astra, pienempi. Itseasiassa todella pieni.
Focus, pienempi.
Auris, pienempi.
i30, pienempi.

Kaikki nämä on käyty ihan itse katsomassa ja kokeilemassa.

Focus ja Astra on selkeästi pienempiä. Aurista en ole farmarina tutkinut, Hyundai i30 on minusta hyvinkin samankokoinen sisätiloiltaan nykyisen Golfin kanssa.
 
JiiJii sanoi:
Kannattanee ottaa ensikerralla ne skodalasit pois päästä ;)

Käytän takajalkatilojen arviointiin istumamenetelmää, säädän kuskin penkin itselleni sopivaksi ja menen takapenkille "itseni taakse" istumaan. Jos siellä on ahtaampaa kuin jossain toisessa merkissä/mallissa, niin tilanne ei muutu mihinkään vaikka päässä olisi mitkä lasit :rolleyes:
 
Karvis sanoi:
Käytän takajalkatilojen arviointiin istumamenetelmää, säädän kuskin penkin itselleni sopivaksi ja menen takapenkille "itseni taakse" istumaan. Jos siellä on ahtaampaa kuin jossain toisessa merkissä/mallissa, niin tilanne ei muutu mihinkään vaikka päässä olisi mitkä lasit :rolleyes:

Mä olen käyttänyt aivan samaa menetelmää ja vaikea siinä on lasien vahvuuksilla pelata. Audimiehet ovat toki normipulliaisia notkeampia, joten he pystyvät ottamaan etupenkin helpommin syliinsä. Tämä siis siihen perustuen, kun joskus kinattiin jonkun audimiehen kanssa pikkuaudin takapenkin tiloista. Hänen mielestään siellä oli hyvin tilaa, kun minun mielestäni se vastasi ruuvipenkkiä. Virhe oli tapahtunut siinä, että audimies istui takapenkillä hajareisin etupenkki sylissä ja minä yritin istua siellä normaalisti.

Turvaistuimien kanssa kun pelattiin, niin jalostin testiä vielä niin pitkälle, että laitoin koeajoautoihin aina meidän jakkaran selkämenosuuntaan repsikan taakse ja sitten menin itse istumaan repsikan paikalle. Ja siinä istuessa tuumailin, että onkohan vaimo kiva istua tässä asennossa 300 kilometrin siivuja.

Joo, tiedän toki, että tämä on pehmomiesten hommaa. Oikeat Automiehet keskittyvät kuljettajan jakkaraan ja laittavat vaimon ja muksut kävelemään, jos joku uskaltaa valittaa.
 
Takatilojen koosta puhuttaessa aina vaahdotaan jalkatilan määrästä, ei koskaan sen leveydestä. Miksi ei? Pituudella on mielestäni merkitystä vain jos a) auto tulee taksikäyttöön, tai b) takapenkillä istuu usein muitakin aikuisia tai lähes aikuisia lapsia.

Näin pienten (3-6v) lasten isänä takapenkin leveys on itse asiassa tärkeämpi kuin jalkatilan pituus, koska      tässä elämänvaiheessa kahden isofix turvaistuimen lisäksi takaistuimelle pitää mahtua vielä kolmaskin ihminen. Esim. Ocun ja Superbin takatailoja kuulee usein kehuttavan, ja vaikka jalkatilaahan niissä onkin yllin kyllin, niin leveydessä ne eivät ole sen tilavampia kuin kilpailijansakaan. Itse asiassa Superb on mielestäni jopa vähän kapea kokoisekseen, myöskin takapenkiltä.

Siinä vaiheessa kun lapset eivät tarvitse enää turvaistuimia, niin takatilojen tai paremminkin takajalkatilan koon merkitys muuttuu kohdaltani olemattomaksi. Hieman vanhemmat lapset ja teinit mahtuvat heittämällä ihan normiautoonkin (edellyttäen että ovat normikokoisia teinejä), ja tuolloinkin se ahdistus normiautossa todennäköisesti tulee nopeammin leveyden puutteesta kuin polvitilan.
 
McFly kirjoittaa asiaa. Eilen viimeksi olisi Ocuun pitänyt saada kolme turvaistuinikäistä tenavaa ja kaksi aikuista. No, eihän se onnistu mitenkään koska takapenkille ei keskelle aikuinen mahdu jos laidoilla on istuimet.

Piti ajaa HopLop reissu sitten kahdella autolla.
 
Marty McFly sanoi:
Takatilojen koosta puhuttaessa aina vaahdotaan jalkatilan määrästä, ei koskaan sen leveydestä. Miksi ei?

Voisiko johtua siitä, että Suomessa on lapsiperheessä 1-2 lasta yli neljässä tapauksesta viidessä. Leveydelle on siis hyvin harvoin tarvetta. Ei meidänkään perheessä takana istu juuri koskaan yli kahta nassua. Ja jos istuu, niin kolmaskin on varsin usein omien muksujen kaveri, eli kolmas muksu.

Meidän molemmat muksut ovat alle 10-vuotiaita, mutta en koe millään muotoa, että edes Superbin kohdalla takana olisi turhaa tilaa pituussuunnassa. Nyt kun tilaa on, niin muksutkin voivat vähän liikutella matkan aikana jalkojaan, ilman että ovat heti monottamassa etupenkkejä. Ja etupenkkiläiset voivat luonnollisesti säätää penkkinsä juuri siihen asentoon mihin haluavat. Mikä on mielestä erittäin suuri etu. Mitä nyt vuokrakinnereillä (i30, Focus, Golf,...) tulee pesueen kanssa suhailtua, niin kompromissejahan niissä joutuu aina tekemään. Ja penkkien monottamistakin on tietysti luvassa. Ja auton takaosasto näyttää viikon käytön jälkeen kaatopaikalta, kun muksut eivät pääse penkeille ilman tetsaamista.

Selkämenosuuntaan istuimien kanssa pituussuuntainen tila on tietysti kaikista hyödyllisintä. Mutta lähes ainahan tämä etu tulee repsikan käyttöön, joten Automiehiähän tämä yksityiskohta ei luonnollisesti kosketa.

EDIT: Ja jos oikeasti on tarvetta kuskata viittä nassua koko ajan paikasta toiseen, niin ei mikään henkilöauto ole tähän hyvä ratkaisu. Kyllä silloin pitää suunnata katseet koppiautoihin.
 
Marty McFly sanoi:
Takatilojen koosta puhuttaessa aina vaahdotaan jalkatilan määrästä, ei koskaan sen leveydestä. Miksi ei? Pituudella on mielestäni merkitystä vain jos a) auto tulee taksikäyttöön, tai b) takapenkillä istuu usein muitakin aikuisia tai lähes aikuisia lapsia.

Näin pienten (3-6v) lasten isänä takapenkin leveys on itse asiassa tärkeämpi kuin jalkatilan pituus, koska      tässä elämänvaiheessa kahden isofix turvaistuimen lisäksi takaistuimelle pitää mahtua vielä kolmaskin ihminen. Esim. Ocun ja Superbin takatailoja kuulee usein kehuttavan, ja vaikka jalkatilaahan niissä onkin yllin kyllin, niin leveydessä ne eivät ole sen tilavampia kuin kilpailijansakaan. Itse asiassa Superb on mielestäni jopa vähän kapea kokoisekseen, myöskin takapenkiltä.

Siinä vaiheessa kun lapset eivät tarvitse enää turvaistuimia, niin takatilojen tai paremminkin takajalkatilan koon merkitys muuttuu kohdaltani olemattomaksi. Hieman vanhemmat lapset ja teinit mahtuvat heittämällä ihan normiautoonkin (edellyttäen että ovat normikokoisia teinejä), ja tuolloinkin se ahdistus normiautossa todennäköisesti tulee nopeammin leveyden puutteesta kuin polvitilan.
Niin. Eräällä toisella foorumilla tästä käytiin pitkähkö keskustelu. Sellaisia autoja on aika niukasti, joissa oikeasti on väljälti tilaa esimerkiksi kolmen ison miehen istua rinnakkain. Itse en tuollaista leveystilaa ole koskaan tarvinnutkaan, eli minulle on oleellisempaa juuri tuo tilan pituus. Yksi viheliäisimpiä tuttavuuksia oli silloisen kollegan silloinen A4, jossa oli todella tukalat oltavat takana, siis kun kaksi yli 185-senttistä istui perätysten.

Yksi mielestäni oleellinen pointti asiassa on se, että monissa autoissa takapenkin selkänojan sivu on muotoiltu huonosti, eli osittain johtaa outoon istuma-asentoon. Ja viimeistäänkin naama menosuuntaan osoittavien lastenistuinten kohdalla saattaa tulla ärräpäitä, kun istuinta ei meinaa saada suoraan.
 
Marty McFly sanoi:
Takatilojen koosta puhuttaessa aina vaahdotaan jalkatilan määrästä, ei koskaan sen leveydestä. Miksi ei? Pituudella on mielestäni merkitystä vain jos a) auto tulee taksikäyttöön, tai b) takapenkillä istuu usein muitakin aikuisia tai lähes aikuisia lapsia.

Ehkä siksi että leveys nyt tuppaa jäämään aina vajaaksi, ehkä joitain isoja tila-autoja lukuunottamatta? Meillä juurikin tuo tilanne että kolme lasta takapenkillä, yksi onneksi jo niin iso että ei tarvitse istuinta ja siten vie tilaa vähemmän kuin kaksi nuorempaa.

Ja myös itse käytän samaa "tilatestiä" kuin Karvis, eli säädän ajoasennon itselleni (192cm) sopivaksi jonka jälkeen takapenkille istumaan, Ocu II -> Fail.
 
JiiJii sanoi:
Ja myös itse käytän samaa "tilatestiä" kuin Karvis, eli säädän ajoasennon itselleni (192cm) sopivaksi jonka jälkeen takapenkille istumaan, Ocu II -> Fail.

Tuon mittaisella varrella tämän TM testin autoista kaikki on fail, jos meinaa sopia itsensä taakse istumaan ilman että etupenkki on sylissä :rolleyes: Mutta se ei muuta sitä tosiasiaa, että Ocu II oli erittäin kilpailukykyinen luokassaan myös tilojen suhteen.
 
ääliö sanoi:
Yksi mielestäni oleellinen pointti asiassa on se, että monissa autoissa takapenkin selkänojan sivu on muotoiltu huonosti, eli osittain johtaa outoon istuma-asentoon. Ja viimeistäänkin naama menosuuntaan osoittavien lastenistuinten kohdalla saattaa tulla ärräpäitä, kun istuinta ei meinaa saada suoraan.

Minusta yksi tavallisten henkilöautojen ongelma on ylipäänsä se, että takana on takaPENKKI, ei takaISTUIMIA. Erillisistumet kun tuppaavat olemaan edes jollain tavalla säädettäviä, toisin kuin tehtaalla tiettyyn asentoon jysäytetty takapenkki. Harvemmin takarivin erillisistuinten säädöt toki etuistuimille pärjäävät, mutta ehdottomasti takapenkkiä parempia.

Omalla kohdalla aika näyttää, osaako tila-autoista perhekuljettimena joskus luopua, vaikka leveyssuunnassa tilantarve koko ajan väheneekin, kun lapset kasvavat ja pikkuhiljaa loputkin turvaistuimet ja -korokkeet siirtyvät historiaan.
 
Vertailun voittaja riippuu siitä, millaisen painotuksen TM:n toimitus antaa kullekin arvostellulle ominaisuudelle. Jos painotus noudattelee pikkuperheen painotuksia, Golf voittaa, jos taas TM noudattaa isomman perheen painotustoiveita, Octavia voittaa. Eikä tässäkään vertailussa ole kysymys parhaan auton valitsemisesta, vaan viihteestä.
 
Uudessa TM:ssä joka tuli tänään.

1. Skoda Octavia 1.4 TSI Elegance DSG, 9,4
2. VW Golf Variant 1.4TSI Highline DSG, 8,9
3. Opel Astra Sports Tourer 1.4T AT6, 8,4
3. Toyota Auris Touring Sports Hybrid Premium, 8,4
5. Ford Focus 1.6 Wagon Titanium Powershift, 8,1
6. Hyundai i30 Wagon 1.6 GDI AT Style, 7,6

 
Ocun ja Golfin eron ovat "painottaneet" yllättävän suureksi. Astran ja Focuksen olisin olettanut sijoittuvan toisinpäin ja Hyundain olevan lähempänä muuta jälkijoukkoa.
 
Diginä lehteä ei näköjään vielä ole saatavilla. On kyllä paljon isompi ero Golffilla ja Oculla kuin olisin uskonut. 8,9 ja 9,4 on todella iso ero TM:ssä. Ja 9,4 on poikkeuksellisen korkea pistemäärä.

Muuten nuo sijat ja pisteet meni aivan kuten olettaa saattoi. Omassa ennusteessani Auris ja Focus oli eri järjestyksessä, mutta Auriksen sijoitusta olikin vaikea ennustaa. Hyundaille kävi just siten kuten oli helppo ennustaa.

EDIT: Moottorit vaikuttavat pikaisesti katsottuna oikein loogisilta valinnoilta ja hienoa oli se, että kaikissa todellakin oli automaatti.

EDIT2: Rice, viitsitkö laittaa Ocun ja Golffin mitatut tavaratilan tilavuudet?
 
On kyllä iso ero pisteissä! Jaa, se taitaa olla sitten turha alennuksia huudella ocusta tarjousta pyydettäessä ;D Mikähä on korkein pistemäärä ollut noissa TM vertailuissa? Nyyh, oma merkki jäi noin kauas! Onko mulla tosiaan noin surkee auto alla? En tiennytkään ;D Tahtoo ocun...
 
Autojen painoissa mielestäni hieman outoa, että Ocu painaa 1290kg ja Golf 1405kg. Aika iso ero.
Tuo osaltaan myös selittää Golfín suurempaa kulutusta.
 
Rice sanoi:
Tavaratilat:
Octavia: 570+20
Golf: 410+90

Dodii 8)

Tässä sitä taas ollaan! Ocun teknisten tietojen mukainen tilavuus on 610 litraa ja Variantin 605 litraa. Fanaattiset variattimiehet hehkuttelivat pari kuukautta sitten parin maitotölkin erosta, millä ei ole mitään käytännön merkitystä.

Mutta eroa onkin oikeassa elämässä 90 maitotölkkiä. Volkkari se vaan jatkaa perinteisellä linjallaan ja edelleen ilmoittaa teknisissä tiedoissa jotain haamulukemia. Toki tämän vajaan sadan litran eron tilavuudessa näki ihan paljaalla silmälläkin, mutta sitä oli turha selittää varianttimiehille. He vain mittailivat pohjan pinta-alaa ja tekivät sen perusteella teoreettisia laskelmia.

Nyt pitää laittaa popikset kattilaan ja odottaa, kun ensimmäinen volkkarimies tulee naama punaisena selittämään, että mihin sitä tavaratilaa oikeasti tarvitsee :D

Rice sanoi:
Autojen painoissa mielestäni hieman outoa, että Ocu painaa 1290kg ja Golf 1405kg. Aika iso ero.

Ja Ocu on vielä pituuden ja leveydenkin puolesta isompi auto.
 
Vempula sanoi:
Ja Ocu on vielä pituuden ja leveydenkin puolesta isompi auto.
Ilmeisesti puhe tavaratiloista, mutta mikä vertailun autoista on ulkomitoiltaan kookkain? Pituus ja leveys?
 
Rice sanoi:
Autojen painoissa mielestäni hieman outoa, että Ocu painaa 1290kg ja Golf 1405kg. Aika iso ero.
Tuo osaltaan myös selittää Golfín suurempaa kulutusta.
Golfin parempi äänieristyskään ei taida selittää noin isoa eroa painossa.Onko pellit paksumpaa materiaalia?