https://yliteippaus.fi/

TM 1/2014 farmarivertailu

Vempula

Grand Legend
Liittynyt
22.12.2013
Seuraavassa TM:ssä julkaistaan farkkuvertailu, joka saattaa herättää keskustelua. Hiukan ennakkotietoja löytyy täältä:

http://tekniikanmaailma.fi/seuraavassa-numerossa/tekniikan-maailma-12014-ilmestyy-2-tammikuuta

TM:n testivoittajien maahantuojia kun on aina haukuttu saunottamisesta ja voitelusta ja siitä, että kyllähän sen nyt tiesi, että "toi sen voittaa". Avataan siis keskustelu jo hiukan etuajassa, jotta jokainen voiteluexpertti voi kertoa mielipiteensä etukäteen. Jälkiviisaushan on tunnetusti tyhmien hommaa ;)

Itse odotan yhtä testin yksityiskohtaa mielenkiinnolla, vaikka en testiryhmäläistä olekaan ostamassa. Variantin tavaratilan tilavuutta. Volkkarilla kun on pitkät perinteet keksiä mitä kummallisimpia tilavuuksia esitteiden teknisiin tietoihin. Mahtaako sata litraa riittää tällä kertaa mittaustoleranssiksi :rolleyes:
 
Mielenkiintoista on se, voittaako Golf vai Octavia. Jos näistä olisin vain toinen mukana, veikkaisin osallistujaa testin voittajaksi.
 
Onkohan lama iskenyt TM vertailuihin kun perinteisesti aina vuoden ekassa lehdessä on ollut kalliimman luokan autoja vertailussa?
 
1. Golf 2. Ocu 3.Nauris

Golf voittaa paremman laatuvaikutelman takia
 
mol sanoi:
Onkohan lama iskenyt TM vertailuihin kun perinteisesti aina vuoden ekassa lehdessä on ollut kalliimman luokan autoja vertailussa?

Tätä minäkin ihmettelin, tämä vertailu olisi voinut olla myöhemminkin.
 
Pekka T sanoi:
Tätä minäkin ihmettelin, tämä vertailu olisi voinut olla myöhemminkin.

Kyllähän tämä farmarivertailu kiinnostaa varmasti useampaa, kuin joku ökyautovertailu onhan niitä tietenkin hieno katsoa että mihin varusteisiin ei ole koskaan varaa.
 
1. Octavia, Golfia suuremmat tilat edullisempaan hintaan
2. Golf, Octaviaa parempi laatuvaikutelma, mutta kallis
3. Focus, parhaat ajo-ominasuudet, kojelauta näyttää lelu-ufon ohjaamolta
4. Astra, muiden saksalaisten kelkasta pudonnut (voi jäädä myös sijalle 5)
5. Auris, ajo-ominaisuudet ja tojotismit tiputtavat viidenneksi (tai neljänneksi)
6. I30, tehty vain järjellä ilman mitään tunteita, ominaisuudet kuten Toyotassa, mutta heikommalla statuksella.
 
Yksi on joukosta poissa.Seat Leon st olisi pitänyt saada mukaan.

Vertailun voiton jakaa golf ja octavia.3. on Ford, 4. Toyota, 5. Opel ja Hyundai 6.
 
Tuo on kyllä harmi että Leon ST ei ole mukana. Jos olis kuukausiki myöhemmin tehty niin olis varmaan ehtiny mukaan.
 
AMS:ssä Leon ST pärjäsi hyvin Golfille ja Octavialle, vaikka niukasti kolmoseksi jäikin eli juuri sen verran mitä tiloissa hävisi. Meluvaikutelmassa pisteet VW 9, Seat 8, Skoda 6 ja jousitusmukavuudessa VW 23, Seat 21 ja Skoda 19. Ajettavuusosisossa kokonaisuutena VW 84, Seat 84 ja Skoda 82.
 
Jaahas, että vw meluvaikutelmaltaan paras? Saas nähdä mitä TM tuumaa tuosta kun kuitenkin niiden golfin väliraporteissa moititaan aina sitä rengasmelua! Tätä tulosta ei kannata näyttää ocu miehille :rolleyes: :rolleyes: Leonisteille kuitenkin ;) Suomi-Saksa olosuhteet kuitenkin saattaa muuttaa tilannetta. Ocu kuitenkin syksyllä tuulilasin vai tm.n vertailussa "kyykytti" ns. parempiaan juuri melunkin vai meluttomuuden ansiosta! :rolleyes:
 
Golf VII on yllättävän miellyttävä rengasmelultaan, jos tyytyy 195/65-15 perusrenkaisiin. Ero esim. meidän Poloon on varsin suuri (Polossa tosin on tuumaa isommat 55 -profiilin renkaat).
 
Millähän moottoreilla Golf ja Octavia ovat vertailussa mukana. Minun veikkaukseni on muuten sama kuin MMV.llä, mutta arvaan Golfin ja Octavian jakavan ykkössijan  :)
 
juupeli sanoi:
Millähän moottoreilla Golf ja Octavia ovat vertailussa mukana. Minun veikkaukseni on muuten sama kuin MMV.llä, mutta arvaan Golfin ja Octavian jakavan ykkössijan  :)

Täsmälleen samalla lisäyksellä itsekin katselin MMV:n listausta  :p
 
Minä veikkaan Golfin puolesta. TM:n arvioinnissa ajettavuus on yhteensä 35 % ja sieltä pitäisi niin ohjauksen kuin jousitusmukavuuden osalta tulla pisteitä Golfille. Takapenkki on vain 5 %, siitä Octavia saa yhden pisteen kotiin. Tavaratilasta saattaa myös tulla Octavialle piste. Jos melutasosta toinen saa paremmat pisteet, sen täytyy olla Golf. Kulutus, kiihtyvyys, valot ja ylläpitokulut -osioihin en osaa ottaa kantaa.

Focuksen pitäisi olla aika selkeä kolmonen. Astra noussee neloseksi, Auris viitoseksi ja Hyundai jätetään peränpitäjäksi, mutta suuria eroja ei häntäpäässä ole.

Jotenkin TM:llä on liian vähän arvostelukohtia, jotta lopputulos olisi aina oikea. Melko pienistäkin eroista halutaan joskus hajontaa pisteisiin enemmän kuin pitäisi. Eli enemmän erikseen pisteytettäviä ominaisuuksia antaisi oikeamman lopputuloksen.
 
Omankin veikkaus kehiin:

1. Ocu
2. Golf
3. Astra
4. Focus
5. Nauris
6. i30

Ocu voittaa Goffin tiukasti lähinnä parempien tilojen ja hinta-laatusuhteen ansiosta. Jos hinta jätettäisiin pois kuvioista, olisi Golf voittaja. Jos Astran kulutus pysyy kohtuullisena, niin uskoisin sen ohittavan Focuksen TM:n kriteereissä. Auris on vähän mustalammas. Sen sijoitus voi olla mitä vain, mutta mä uskon sen tekevän Hiacet, eli on tuloksien häntäpäässä, mutta silti sitä myydään todella paljon :) i30:sen veikkaan olevan selvästi viimeinen.
 
Vempula sanoi:
Ocu voittaa Goffin tiukasti lähinnä parempien tilojen ja hinta-laatusuhteen ansiosta. Jos hinta jätettäisiin pois kuvioista, olisi Golf voittaja.

Eihän hinta ole mukana TM:n pisteissä suoraan. Välillisesti toki eli ohjaa vertailuautojen valintoja.
 
Tasainen ryhmä on, arvosanat 8.2 - 9.2  , Opel matalin ja Ocu voittaa . Autojen hintaluokkaa tai moottoreita ei liene missään mainittu?
 
Marko_K sanoi:
Eihän hinta ole mukana TM:n pisteissä suoraan. Välillisesti toki eli ohjaa vertailuautojen valintoja.

Ei ole suoraan toki arvosteluperuste, mutta verrokit pyritään valitsemaan samasta hintaluokasta. Ja Skoda on tästä perinteisesti hyötynyt, kun siinä on varustelut aika kohdallaan. Ja nyt uuden kolmosocun kohdalla itse autokin on kasvanut jo sisätilojen puolesta oman hintaluokkansa suurimpiin. Kakkosocu kun oli vielä vähän nafti takapenkin osalta.
 
Vempula sanoi:
Kakkosocu kun oli vielä vähän nafti takapenkin osalta.

Tästä tulikin mieleeni työkaveri, jolla parivuotias Octavia. Olin juuri ostanut edellisen autoni eli farkku-Passatin (vm. 2012) ja kaveri tuli katsomaan autoa. Hiukkasen siinä ympärillä pyöriskeli ja lopulta oli sitä mieltä, että tilat ovat osapuilleen samat kuin Octaviassa kun käytännössä samoja autoja ovat. :rolleyes: En viitsinyt korjata...
 
Vempula sanoi:
Kakkosocu kun oli vielä vähän nafti takapenkin osalta.

Kyllä se oli takatiloiltaan ihan kilpailukykyinen luokassaan, isompi kuin yksikään tämän testin autoista jos Ocua ja Golfia ei lasketa :rolleyes:
 
Karvis sanoi:
Kyllä se oli takatiloiltaan ihan kilpailukykyinen luokassaan, isompi kuin yksikään tämän testin autoista jos Ocua ja Golfia ei lasketa :rolleyes:

Jaa, laitoit hieman huumoria peliin? No Astran varmaan Ocu 2 hakkaa takapenkin tiloiltaan, mutta se ei ole minkäänlainen saavutus.