P
pantero
Vieras
Uusimmassa Tuulilasissa on valittu Ekoauto 2014. Testissä olivat Ford Focus Electric, Mitsubishi Outlander PHEV, Nissan Leaf, Opel Ampera, VW Golf Bluemotion ja Volvo V60 Plug in Hybrid. Ekoauto 2014 tittelin sai Nissan Leaf.
Mielenkiintoinen testi. Mukana kaksi sähköautoa, kolme ladattavaa hybridiä ja yksi 'bluemotion'. Ensilukemalla testi ei oikein aukea; mittauksia on suhteellisen vähän ja pääasiassa on keskitetty eri autotyyppien ja muutettujen testikriteerien esittelyyn.
Testikriteerejä onkin muutettu varsin voimakkaasti, kun puhdas sähköauto saadaan voittajaksi. Sähköautoista Leaf kiistatta ansaitsee voiton, onhan se tässä joukossa ainoa alunalkaen sähkökäyttöiseksi suuniteltu auto, jolle on jo tehty ensimmäinen FL:kin. Siinä Leaf on saanut lämpöpumpulla toteutetun ilmastoinnin/lämmityksen, joka säästää sähköä ja kasvattaa siten toimintamatkaa. Tekniikaltaan Leaf on siis sähköautoista etevin.
Kun on muutaman päivän sulatellut lukemaansa, palaa taas testin ääreen. Jokin tässä nyt kyllä mättää. Jos katsotaan lopullista pistetaulukkoa, on siinä 1000 kokonaispisteestä peräti 550 varattu kulutukseen (testikulutus 300, kaupunkikulutus 150 ja EU-kulutusero 100). Muut kriteerit ovat: Nox+HC päästöt 150, kiihtyvyys 50, ohituskiihtyvyys 50, matka-ajo 100, sisätilat 50 ja tavaratila 50.
Jos tuossa tulosmatriisissa vertaa ensimmäistä (Leaf) ja viimeistä (Outlander PHEV), niin lopullinen piste-ero (=147 p) tulee käytännössä testikulutuksesta (133 p). Kaupunkikulutuksessakin on tämän lisäksi vielä suuri ero (59 p) sähköauton eduksi.
Kaupunkiajo vie talvella Leafilta testissä 35 kWh sähköä/100 km. Kun Leafin akusto on 24 kWh, pitää se siis ladata, jos kaupungissa ajettaisiin täysi 100 km. Ilmeisesti kaupunkikulutus onkin siis laskennallisesti muutettu vastaamaan 100 km matkaa. Se kuitenkin suosii sähköautoa, koska sillä ei tuota kaupunkimatkaa voi todellisuudessa ajaa.
Hybridi pääsee kaupungissa osan sähköllä ja loppuosan polttoaineella. Outlanderilla (ja muillakin hybrideillä) taulukon CO2 arvot on väärin laskettu summaamalla sekä polttonesteen, että sähkön osuudet/100 km yhteen. Paha moka! Myöskään ei selviä, kuinka pitkälle pelkällä sähköllä päästään. Lisäksi hybridin polttomoottori lataa käydessään akkua; miten tämä on otettu huomioon?
Matka-ajossa ei sähköautojen lyhyt toimintamatka (tai se, että niillä ei kovin pitkää matkaa päivässä voi tehdäkään) vaikuta paljoakaan kokonaispisteisiin, jolloin sähköauto saadaan koko Eko-vertailun voittajaksi.
Muutenkaan noiden kaikkien sähkön ja polttoaineen kulutusarvojen summaaminen CO2 arvoiksi ei itseäni vakuuta. Sähkölle kun vielä pitää käyttää Suomessakin tuota päästöarvoa 210 g CO2/kWh. Itse kun olen verottajan kanssa samaa mieltä, että sähköauton sähkö on tuotettu CO2-vapaasti.
==============
Kyllä ekoautojen pitäisi pystyä kilpailemaan ihan samoilla kriteereillä kuin Suomessa normaalisti käytettävät autotkin. Siksi seuraavia ominaisuuksiakin tarvitaan
-kyky vähintään 500 km matkaan yhden päivän aikana
-kohtuullinen peräkärryn vetokyky
-kohtuulliset käyttöominaisuudet Suomen talvessa
Näihin ominaisuuksiin eivät sähköautot Leaf ja Ford eikä Amperakaan vielä pysty, mutta Golf Bluemotion, Outlander PHEV ja Volvo selvittävät ne helposti. Lisäksi Outlander ja Volvo ovat 4-vetoisia.
Mielenkiintoinen testi. Mukana kaksi sähköautoa, kolme ladattavaa hybridiä ja yksi 'bluemotion'. Ensilukemalla testi ei oikein aukea; mittauksia on suhteellisen vähän ja pääasiassa on keskitetty eri autotyyppien ja muutettujen testikriteerien esittelyyn.
Testikriteerejä onkin muutettu varsin voimakkaasti, kun puhdas sähköauto saadaan voittajaksi. Sähköautoista Leaf kiistatta ansaitsee voiton, onhan se tässä joukossa ainoa alunalkaen sähkökäyttöiseksi suuniteltu auto, jolle on jo tehty ensimmäinen FL:kin. Siinä Leaf on saanut lämpöpumpulla toteutetun ilmastoinnin/lämmityksen, joka säästää sähköä ja kasvattaa siten toimintamatkaa. Tekniikaltaan Leaf on siis sähköautoista etevin.
Kun on muutaman päivän sulatellut lukemaansa, palaa taas testin ääreen. Jokin tässä nyt kyllä mättää. Jos katsotaan lopullista pistetaulukkoa, on siinä 1000 kokonaispisteestä peräti 550 varattu kulutukseen (testikulutus 300, kaupunkikulutus 150 ja EU-kulutusero 100). Muut kriteerit ovat: Nox+HC päästöt 150, kiihtyvyys 50, ohituskiihtyvyys 50, matka-ajo 100, sisätilat 50 ja tavaratila 50.
Jos tuossa tulosmatriisissa vertaa ensimmäistä (Leaf) ja viimeistä (Outlander PHEV), niin lopullinen piste-ero (=147 p) tulee käytännössä testikulutuksesta (133 p). Kaupunkikulutuksessakin on tämän lisäksi vielä suuri ero (59 p) sähköauton eduksi.
Kaupunkiajo vie talvella Leafilta testissä 35 kWh sähköä/100 km. Kun Leafin akusto on 24 kWh, pitää se siis ladata, jos kaupungissa ajettaisiin täysi 100 km. Ilmeisesti kaupunkikulutus onkin siis laskennallisesti muutettu vastaamaan 100 km matkaa. Se kuitenkin suosii sähköautoa, koska sillä ei tuota kaupunkimatkaa voi todellisuudessa ajaa.
Hybridi pääsee kaupungissa osan sähköllä ja loppuosan polttoaineella. Outlanderilla (ja muillakin hybrideillä) taulukon CO2 arvot on väärin laskettu summaamalla sekä polttonesteen, että sähkön osuudet/100 km yhteen. Paha moka! Myöskään ei selviä, kuinka pitkälle pelkällä sähköllä päästään. Lisäksi hybridin polttomoottori lataa käydessään akkua; miten tämä on otettu huomioon?
Matka-ajossa ei sähköautojen lyhyt toimintamatka (tai se, että niillä ei kovin pitkää matkaa päivässä voi tehdäkään) vaikuta paljoakaan kokonaispisteisiin, jolloin sähköauto saadaan koko Eko-vertailun voittajaksi.
Muutenkaan noiden kaikkien sähkön ja polttoaineen kulutusarvojen summaaminen CO2 arvoiksi ei itseäni vakuuta. Sähkölle kun vielä pitää käyttää Suomessakin tuota päästöarvoa 210 g CO2/kWh. Itse kun olen verottajan kanssa samaa mieltä, että sähköauton sähkö on tuotettu CO2-vapaasti.
==============
Kyllä ekoautojen pitäisi pystyä kilpailemaan ihan samoilla kriteereillä kuin Suomessa normaalisti käytettävät autotkin. Siksi seuraavia ominaisuuksiakin tarvitaan
-kyky vähintään 500 km matkaan yhden päivän aikana
-kohtuullinen peräkärryn vetokyky
-kohtuulliset käyttöominaisuudet Suomen talvessa
Näihin ominaisuuksiin eivät sähköautot Leaf ja Ford eikä Amperakaan vielä pysty, mutta Golf Bluemotion, Outlander PHEV ja Volvo selvittävät ne helposti. Lisäksi Outlander ja Volvo ovat 4-vetoisia.