https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Tiukentuneet dieseleiden savutusrajat katsastuksessa

Penguin

Grand Legend
Liittynyt
25.12.2013
Ei olekaan vielä tällä foorumilla tästä keskusteltu eli Trafi on antanut viime vuoden lopulla uuden määräyksen, joka velvoittaa noudattamaan auton tyyppikilvessä olevaa arvoa savutusmittauksessa, jos sellainen arvo on annettu. Lisäksi on jokin Trafin tietokanta, josta pitäisi löytyä valmistajan ilmoittamat arvot niille autoille, joissa sitä ei mainita tyyppikilvessä.

Keskustelua on aiheuttanut tiettyjen automallien osalta vaikeudet saada savutusta tyyppikilvessä oleviin tiukkoihin arvoihin, kuten 0,5:een, sekä se ettei tuota raja-arvoa tunnu voivan tarkistaa yhtään mistään, jos sitä ei ole auton tyyppikilvessä ilmoittettu ja eri katsastusasemat tuntuvat antavan samalle autolle eri raja-arvon kysyttäessä.

Muutokset käytännössä perustuvat tähän Trafin ohjeeseen: TRAFI/460316/03.04.03.03/2016

Aiheesta löytyy muualta ihan valaisevaa keskustelua:

http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=294597&page=16

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=3&t=182069

Nyt on siis lähdetty jahtaamaan niitä poistettuja hiukkassuodattimia.
 
Työkaveri tuosta hiljan mainitsi, että oma ja hallituksen softattu auto ei mene enää nuista uusista rajoista läpi.
 
Eniten huolta herättää ihan vakion ja huolletun auton pompautus. Sekä merkkiliikkeen No can do - kommentit. Katsellaan ja ihmetellään. Tästäkö se DPF jahti tosiaan alkaa?
 
Provo : Kuka yleensäkään viitsii ajaa tupaöljyllä ?  Nojoo, dieseleiden suurimmat ongelmat taitaa olla ne typen oksidit ja muut näkymättömät paskat mitä ei virallisesti mitata . Savussa on vaan nokea joka on aika harmitonta noihin muihin juttuihin verrattuna . Taitaa polttomoottoreista ekana kuolla diesel , ainakin henkilöautossa .
 
0,5 K-arvo "tiukka raja"? Jos yhteispaineruiskudiesel ei tuon alle mene, niin siinä on kyllä jotain vikaa.

Jengillä on varmaan imusarjat puoliksi tukossa karstasta, tai ilmansuodatin 10 vuotta vanha.
 
Ei taida ehjälle autolle tosiaan olla ongelma. Muistelen että olisi edellisessä katsastuksessa näyttänyt mittari nollaa tahi 0,0x lukemaa.

Mutta tämähän on ihan ok juttu, nyt jos uudehko auto ei esim. 3 vuotiaana mene katsastuksesta läpi, eiköhän siitä voi nostaa "takuujutun" ja valmistaja maksaa uuden huikkasloukun...???.

joku mainitsi noen olevan vaaratonta...olen kyllä vähän ellen paljon eri mieltä asiasta  :eek:
 
Itse olen ihmetellyt juuri joidenkin kohtuu uusien Mersujen ja VAG konsernin autojen aiheuttamia savupöllähdyksiä kun ne kiihdyttävät kovempaa esim. risteyksistä. Muissa automerkeissä en ole moiseen kiinnitänyt huomiota mutta noissa näkyy välillä tulevan putkesta mustaa savua sen kiihdytyksen ainakin eli toimiiko noissa nuo puhdistusjärjestelmät oikein vai ei. Sitä kuuluisaa voimasavua tuo ei kuitenkaan taida olla  ;D
 
Eikös niiden hiukkasloukkujen poistaminen ole lähes sääntö kuin poikkeus, mitä tapahtuukaan niille tuhansille autoilijoille jotka ovat käyttäneet autojaan optimoinnissa ja optimointiliike on deaktivoinut deepeeäffän ?
 
0,00 päästöt loukun kanssa minulla on ollut että eipä haittaa, turhalta kansalaisten elämää haittaavalta kyttäykseltä kuitenkin kuulostaa tämä.

Taitaa ebaystä tulla kotiovelle uusi dpf 400-500€ että ei se softaaminen ja rautakanki aina halvinta ole. Suomessa hinnoissa tietysti on 100℅ maalisä. Ja kestäään tuo taas se rapiat 200-300tkm eli kilometreille jaettuna ei kuitenkaan kovin paha määräaikaishuolto...

 
ihaa sanoi:
Eikös niiden hiukkasloukkujen poistaminen ole lähes sääntö kuin poikkeus, mitä tapahtuukaan niille tuhansille autoilijoille jotka ovat käyttäneet autojaan optimoinnissa ja optimointiliike on deaktivoinut deepeeäffän ?

Ei se varmastikaan mikään koko kansa ratkaisu ole ollut. Autopalstoilla voi siltä kuulostaakin.

Mitäs siinä sitten? Ei se kummempaa kuin muidenkaan hylkäyssyiden kanssa eli auto joko laitetaan kuntoon tai hinataan navetan taakse. Mitä muita vaihtoehtoja voisi olla?

Optimointiliikkeet lienevät hoitaneet selustansa eli sopimuksessa lukee pienellä, että käsittelyn jälkeen auto ei sovellu tiekäyttöön ja auton omistaja vastaa mahdollisista kuluista.

Omiaan voi ryhtyä kyselemään takaisin niissä tapauksissa, joissa alla hiljattain autoliikkeestä ostettu auto. Liike tuskin ilahtuu ja rupeaa kyselemään edellistä omistajaa maksumieheksi. Se on nimittäin täyttä kusetusta, jos suolistettu auto on myyty liikkeelle ilman, että siitä on liikkeelle kerrottu. Voi mennä mielenkiintoiseksi.  ;)
 
ihaa sanoi:
Eikös niiden hiukkasloukkujen poistaminen ole lähes sääntö kuin poikkeus, mitä tapahtuukaan niille tuhansille autoilijoille jotka ovat käyttäneet autojaan optimoinnissa ja optimointiliike on deaktivoinut deepeeäffän ?

Eiköhän ne pöntöt ole umpitukossa jos ei sisuskaluja ole kaluttu kangella ulos.
Noiden optimointidirmojen hommat on muutenkin niin ja näin, usein puukottavat ohjelmasta niin paljon pois ettei vikavalot syty kojelautaan, eikä vikakoodilistaankaan...näin se ohjalma näyttää toimivalta mutta todellisuudessa "rikkoo" pikkuhiljaa moottoria.
 
ihaa sanoi:
Eikös niiden hiukkasloukkujen poistaminen ole lähes sääntö kuin poikkeus, mitä tapahtuukaan niille tuhansille autoilijoille jotka ovat käyttäneet autojaan optimoinnissa ja optimointiliike on deaktivoinut deepeeäffän ?

Hauskinta jeesustelua on nämä jotka on kovasti tuomitsemassa VW.tä pienestä huijassoftasta ja samaan aikaan poistelevat dpf.t omista autosta ;-) NIMBY !
 
Urlaub sanoi:
Omiaan voi ryhtyä kyselemään takaisin niissä tapauksissa, joissa alla hiljattain autoliikkeestä ostettu auto. Liike tuskin ilahtuu ja rupeaa kyselemään edellistä omistajaa maksumieheksi. Se on nimittäin täyttä kusetusta, jos suolistettu auto on myyty liikkeelle ilman, että siitä on liikkeelle kerrottu. Voi mennä mielenkiintoiseksi.  ;)
Mulla on molemmista Hyvinkään Laakkoselle vaihdossa menneistä Audeista kysytty, että onko auto vakio. Onneksi Volvosta eivät kysyneet, kun siinä oli ollut BSR:n softa... tosin autoliikkeeseen se meni orkkissoftalla. DPF:iin en ole koskenut.

Autoliikkeen tyhmyyttä, jos eivät kysy. Itse ottaisin tuon vielä kirjallisena siihen vaihtoautokohtaan.
 
ihaa sanoi:
Eikös niiden hiukkasloukkujen poistaminen ole lähes sääntö kuin poikkeus, mitä tapahtuukaan niille tuhansille autoilijoille jotka ovat käyttäneet autojaan optimoinnissa ja optimointiliike on deaktivoinut deepeeäffän ?
Toivottavasti saadaan nuo romut pois liikenteestä.
 
Penguin sanoi:
Eivät ole määräysten mukaan tieliikennekelpoisia.

Samalla verukkeella voisi kerätä ison osan autoista pois liikenteestä, on "lastutettua", LEDipetterin köynnöstelemiä valoja ja vilkkuja, muuten vaan viallisia jne jne. ja kaikki menee leimasta läpi että heilahtaa.
 
Minusta on kyllä aika outoa asettaa tiukkoja päästövaatimuksia ja samaan aikaan viranomaisten katsoa lastuttelua läpi sormien. Varsinkin raskaan kaluston puolella tuntuu olevan hyvin yleistä.
 
Taitaa tuo softaus olla maatalousvehkeissäkin aika yleistä.  ???

Vaihtoautohalliin ja nettiautoon nämä varmaan päätyy jotka ei päästötestistä selviä, jos omistaja on ajanhermoilla.
 
Ainakin saksalaisvalmistajat ovat ilmoittaneet DPF-autoille rajaksi 0,5-0,8, miten muilla valmistajilla?
 
Karvis sanoi:
Samalla verukkeella voisi kerätä ison osan autoista pois liikenteestä, on "lastutettua", LEDipetterin köynnöstelemiä valoja ja vilkkuja, muuten vaan viallisia jne jne. ja kaikki menee leimasta läpi että heilahtaa.
Kyllä. Kaikki nämä pitäisi raivata pois liikenteestä.
 
nackerton sanoi:
Ainakin saksalaisvalmistajat ovat ilmoittaneet DPF-autoille rajaksi 0,5-0,8, miten muilla valmistajilla?

Eikös tuo 0,5 ole nykyisinkin käytössä oleva raja, vai oliko se turbodieseleille korkeampi?
 
ePa sanoi:
Ilmeisesti löytyy useampi käsitys romusta.

Varmaan, mutta kai siitä ollaan yksimielisiä, että auto on särki, jos ei edes katsastajan syynistä mene läpi.

Joku kutsuu romuksi, toinen projektiksi ja kolmas kalliiksi ongelmaksi. Riippuu näkökulmasta.