https://tummennuskalvot.fi/

THP-moottorit

RoccoScientist

Klassikkoainesta
Liittynyt
25.12.2013
Aloitetaanpa tästäkin keskustelu. Moottoriperheen edustajia löytyy myös Peugeotin ja Minin nokalta, joten keskustelua ei millään muotoa tarvitse rajata sitikkaan, mutta kipinänä aiheelle on, että isäni käytettynä ostama uusikorinen C5 (vuosimallia ja tarkkaa kilometrimäärää en nyt muista) joutui juuri pajalle imusarjan vaihtoon. Autossa oli ollut vuoden takuu ostettaessa ja se oli mennyt pari kuukautta sitten umpeen, joten isälleni tulee operaatiosta 400 e:n lasku (puolet remontin varsinaisesta hinnasta). Sen tarkemmin en viasta älynnyt kysellä, mutta pienen googlettelun perusteella uskoisin, että imusarjan kaasuläppä olisi kireämpien pakkasten myötä jäätynyt jumiin. Uuden imusarjan lupailtiin korjaavan ongelman, mutta nähtäväksi jää. Onko muilla kokemuksia tästä ongelmasta tai vinkkejä muista asioista, joita moottorin suhteen kannattaisi ottaa huomioon?
 
Kiitokset linkkivinkistä. Ilmeisesti uusi imusarja tosiaan auttaa, mikä on positiivinen juttu. Vesipumpun toimintaa voisi tarkkailla jossain välissä.
 
Meidän DS 3 ilmaantui aikanaan ko. vika.Se korjaantui imusarjan vaihdolla.Vika ei uusiutunut seuraavan 1,5 vuoden aikana, kun auto oli meidän omistuksessa.
 
Noissa THP koneissa on ollut tuon imusarjaongelman lisäksi ongelmia jakopäässä, ts. ketju löystyy ja jako alkaa heittämään. Ihan TSI:n kaltaisiin mittasuhteisiin ongelma ei ole päässyt, mutta hurjan yleiseltä vaikuttaa tämäkin. Peugeot foorumilta löytyy useampikin aiheeseen liittyvä threadi.

Tuohon imusarjaonglemaan on käsittääkseni olemassa korjaus uuden imusarjan muodossa (taisi olla jo kolmas vai neljäs kehitysversio), joka on muistaakseni tullut vuonna 2011. Siitä huolimatta kaikissa tuonkaan jälkeen valmistetuissa autoissa sitä ei kuitenkaan käsittääkseni vielä tehtaalta lähtiessä ole ollut. Hämärää.
 
Marty McFly sanoi:
Noissa THP koneissa on ollut tuon imusarjaongelman lisäksi ongelmia jakopäässä, ts. ketju löystyy ja jako alkaa heittämään. Ihan TSI:n kaltaisiin mittasuhteisiin ongelma ei ole päässyt, mutta hurjan yleiseltä vaikuttaa tämäkin.

Ongelman mittasuhteet lienee suoraan riippuvaisia myyntimääristä, suomessa THP-koneisia ei ole lienee myyty kuin murunen verrattuna TSI-motteihin.
 
Itselläni on ollut yksi THP156-kone ja ilmeisesti käynyt tuuri koska ei ollut mitään vikoja. Joskus netistä pakkaskelien huohotinongelmista jotain muistaakseni luin mutta ei ainakaan omalla kohdalla vaivannut. Tuurilla ne TSI:tkin seilaa vai miten se meni...
 
Toivottavasti tuuri käy jä uuteen biiliin tulee toimiva kehitysversio. Kumma, kun juuri on tehnyt mielestään hyvät valinnat, niin esiin tulee aina jotain negatiivista. Tokkopa kuitenkaan olisi moottorivalintaani vaikuttanut, vaikka olisin ennen ostopäätöstä kauhukertomukset Pösö- ja Sitikkafoorumeilta lukenut. Muutoinhan THP156 on pirteä kone ajella? Verrattaessa ainakin vanhaan vapaastihenkittävään 2,0 litraiseen PSA:n tuotteeseen. Noh, kokemusta ei vielä ole. Reilu kuukausi vielä :)
 
Kannattaa CeeViis varmaan tarkistaa onko tuossa autossa imusarja jo vaihdettu parempaan versioon. Jos ei, pitänee laittaa sormet ristiin sen puolesta, että kuukauden päästä on vielä talvea jäljellä ja että vikatila osuu kohdallesi. Saat sitten laitettua rempan kokonaan virhevastuuseen / takuuseen. ;)

CeeViis sanoi:
Muutoinhan THP156 on pirteä kone ajella? Verrattaessa ainakin vanhaan vapaastihenkittävään 2,0 litraiseen PSA:n tuotteeseen. Noh, kokemusta ei vielä ole. Reilu kuukausi vielä :)

Isäni autossa on automaattivaihteisto, joka tiputtaa nimellisen suorituskyvyn (0-100 km/h) samalle tasolle, missä tuo edellisen korimallin C5 oli manuaalilla ja 2,0-litraisella koneella - jollainen isälläni siis oli ennen tätä nykyistä C5:sta Olen vain lyhyen lenkin heittänyt tuolla uudella autolla, mutta THP 156 -koneen vääntö antaa minusta riittävän suorituskyvyn. Sillä edellisellä C5:llä tuli ajeltua enempi, eikä senkään kone nyt suoranaisesti hengettömältä tuntunut. Ilman suoraa vertailua on vaikea sanoa mitään sen tarkempaa. Joka tapauksessa kummankin auton ohjaus ja alusta ovat sen verran vempuloita, ettei noihin oikein ole osannut hirveästi enempää ruutia kaivata. Sport-asetus kyllä aavistuksen jämäköittää tuon C5:n alustaa ja omistajatasolla ohjauksen keveyteen ja tunnottomuuteen tottuu, eli ongelma tuo on lähinnä satunnaiselle kuskille.

Itsekin kyllä ottaisin C5:n todennäköisimmin tuolla THP:llä ja vielä automaatilla. Paketti sopii minusta auton luonteeseen. Tietysti se reilu 200-heppainen dieselikin olisi ihan kiva kokeilla...
 
Viime vuoden lopulla mulla oli DS5 THP200 vuorokauden koeajossa. Manuaalivaihteinen, kun tuo koneen kanssa ei automaattia saa.
Odotusarvot eivät olleet korkealla, arvelin tehokkaan 1,6 litraisen olevan kaksijakoinen luonteeltaan. Mutta positiivinen yllätys tuo oli - erittäin hyvin ja vääntävästi heräillä myös pikkukierroksilla. Nykyisille "kuminauha koneille" on myös tyypillistä tasainen veto läpi kierrosalueen, mutta toinen ylläri oli tehopiikki +4000 kierroksilla. Todella hauska sporttiseen autoon sopiva piirre.
Lisäksi tuohon oli rakennettu mukavat pakoäänet, tai sitten siellä on joku "päristin"-tyyppinen ratkaisu. Jäi selvittämättä, mutta vetelin myös ikkunat auki, tuntui että aika aidot soundit olisi.

Oikein maukas voimalinja kaikkiaan. 1,6-koneen töitä toki helpotti se, että vaihdevälitykset ovat lyhyehköt. Ei mitään ekolinjaa.
 
Itse olen tuon THP 200:n koeajanut lyhyesti Citroën DS4:n nokalla. Äänet tuossa autossa olivat karkeat, eivätkä minuun kolahtaneet. Muuten moottorista on enää vähän mielikuvia jäljellä. Varmasti ihan käypä laitos ja päässee oikeuksiinsa vaikkapa RCZ:n nokalla. DS4:n olemukseen sopii vähän vähätehoisempi motti.
 
Nyt on reilut 400km ajettuna C5 Tourerilla, jossa THP156 ja automaattiloota. Hienosti kulkee.
Mutta olen tässä hämmästellyt kuinka alhaisilla kierroksilla normiasetuksilla ajetaan. Vaihteisto vaihtaa niin nopeasti  isoille pykälille ettei huomaakaan. Sporttinapilla tosin saa kierroksia käyttöön reippaasti. Olen ajellut ihan normaaln rauhallisesti. Ei ole tullut reviteltyä. Työmatka-ajoa ja yksi pitempi lenkki. Tuolla pidemmällä matkalla oli vanhemmat kyydissä takapenkillä. Rajoitusten mukaan mentiin. Jotenkin tuntuu, että auto haluaisi mennä enemmän kuin nopeusrajoitukset. Hiljaista kyytiä  :D

Yhtään tiedä mikä kehitysversio omassa autossa mahtaa olla. Toivottavasti toimiva sellainen. Joillakin on ollut isojakin ongelmia. Citroën-foorumillakin on tästä moottorimallista oma viestiketju.
 
Tuo THP on toimiessaan mainio kone. Ominaisuuksiltaan hyvin VW:n TSI:n kaltainen, ja samaan tapaan automaatin yhteydessä vaihtaa normaaliajossa isommalle tosi alhaisilla kierroksilla.
 
Hain tämän vanhan ketjun, koska jo ennen auton ostoa epäilyt THP:n ongelmista ovat nyt tulleet itsellekin tutuksi.

Tällä hetkellä ajettuna 26500km. Tammikuun pakkasilla tuli ensimmäisiä ongelmia. Tehot puuttuivat, mutta muuten toimi nykimättä tai oudosti. Kuvittelin johtuvan jäätyneestä kaasuläpästä. Tosin myöhemmin tapahtui sama +2 asteen lämmössä, mutta meni itsekseen ohi. Mainitsin tästä maaliskuun alussa vuosihuollossa. Vikakoodeja ei ollut muistiin jäänyt.

Pääsiäiseksi auto päättänyt, ettei tehoja anneta. Auto toimii miten kuten, mutta kiihdytykset ovat hitaita. Tasainen matkanteko sujuu hyvin, mutta muuten tuntuma on tahmeaa. Kojetauluun ei vikakoodeja tule.

Pitäne viedä tiistai-aamulla huoltoon. Tarvitseekohan muuta selittää kuin sanoa, ettei tehoja ole.

Peugeot-foorumillakin on juttua THP:n ongelmista, mutta en ihan selkeästi löydä syytä mikä tehottomuuden tekee. Näillä kilometreillä se ei kaiketi voi olla jakoketjun venymisestä aiheutuvaa. Nyt täällä on lämpöasteita +6, joten jäätyminen ei tunnut mahdolliselta. Onko voinut jo karstoittua noin paljon? Ajoni on enimmäkseen työmatka-ajoa 20 km suuntaansa.

Syksyllä kävin Tampereella auton perässä hevoskoppi hevosineen. Otti aika hyvin tehoja, mutta hyvin jaksoi. Varmaan tuolla 200km matkalla sai karstoja polteltua. Sarkolan ahteenkin nousi hyvin. Oikein vielä testasin, niin kesken ylämäen sai vielä lisättyä vauhtia.  Nyt ei uskalla perään laittaa edes tyhjää traileria.
 
Kävin tänään aamupäivällä reilu puoli tuntia kestäneessä huollossa.
Ei löytynyt ainuttakaan vikakoodia. Citroënilla oli kuitenkin olemassa kampanja moottorinohjausohjelman päivityksestä, Ajettiin uusi ohjelma sisään. Ja voilà, auto toimii taas normaalisti.

Eron havaitsi heti ensimetreistä alkaen. Puh! Hyvä jos näin vähällä tuli kuntoon.
 
Moro  :)

pidemmän aikaa olen lueskellut tätä foorumia, mutta nyt ajattelin vaihteeksi kirjoittaakin jotain.

THP200 (EP6 CDTX) moottoreissa ei ole jakoketju ongelmia esiintynyt. Siinä on onkin ollut alusta lähtien eri kilkkeet jakopäässä kuin noissa muissa THP:eissä (THP150/156/175 moottorit), ja mm. huohotus ja imusarja on eri tavalla suunniteltu.
Tuo kone eroaa monelta muultakin osin aika paljon noista "alempitehoisista", mikä saattaa tulla monelle yllätyksenä. Äkkiä voisi luulla että se 200hv on kutiteltu pääosin pelkällä softalla.

Siltä osin itseäni onkin alkanut kiinnostaa tuo 308 SW GT - mallin bensaversio, kun sen moottori THP205 on päivitetty versio tuosta THP200:sta.

Ja mitä tuolta Peugeot-Foorumin puolelta olen käsittänyt niin myös tämä uusi 508 mallin e-THP165 moottori on monelta osin muutettu ja parannettu moottori. Tuossa on nyt myös "Stage3" jakopään hilut.

 
Yhden THP 165:n olen jo nähnyt pajalla jakopään vuoksi. Oliko sitten maanantaikappale vai vakiosekundaa, niin sen aika näyttää. Tosiaan THP 200, 205 ja 270 ongelmista ei hirveästi ole jakopään tai imusarjan osalta raporttia näkynyt. Karstottuu tosin nekin, mutta niin kaikki suorasuihkubensat. DS3 Racing mallin THP 207 on sitten poikkeus näiden "tehokkaampien" joukossa. Siinä on likipitäen samat hilut jakopäässä kuin THP 150:ssä ja myös samat ongelmat.

CeeViis: Sun THP-ongelma on mitä todennäköisimmin jakopäässä. Kaikki kuvaamasi oireet liittyvät juuri siihen. Kyllähän se "poistuu" kun vikakoodit nollaa, mikä tapahtuu myös softapäivityksessä, mutta ei se ongelmaa korjaa. Vika "poistuu" myös ensin alkuun ihan itsestään, kun vaan ajaa, kunnessa se lopulta on kokoajan päällä. Ongelma on helposti todennettavissa mittaamalla ketjun venymä ja tarvittaessa tarkistamalla, että jako on kohdallaan. Kyllä merkkiliikkeen pitäisi tuo tietää ja ohjeet löytyy maahantuojalta mitä pitää tarkistaa. Tuo ongelma on tosiaankin sellainen, että se ei jätä vikakoodeja päälle, jos ei vika ole päällä. Varmaan jotain ranskalaista viisautta, mutta siinä vaiheessa kun vikakoodit tulee ja moottorin vikavalo syttyy, niin puhutaan jo aika hintavasta korjauksesta.