https://yliteippaus.fi/

Teslan takuu

Pystyykö Teslaa käyttämään ilman tuota näyttöä?

EDIT: Ja millaiset vastaantulot Teslalla on takuuajan jälkeen?
 
lortti sanoi:
Mitä täällä nyt mouhotaan? Ei tää koske uuden auton takuuta. Saako jostain muka tätä pitemmän takuun korjatuille osille?
Kyllä - Teslalla yleinen korjaustakuu on 12 kk tai 12 500 mailia, kumpi sitten ennemmin täyttyykin.

Nyt kysymyksessä oli keskeisestä yksiköstä, jossa Teslalla on ollut aiemmin pitkä takuu, mutta liikaa murheita ja jota asiaa tutkitaan myös viranomaistaholla. Tesla vastasi asiaan omalla tavallaan ja puolitti takuun ;D
 
Tesla siirtyy askel askeleelta lähemmäs "ihan tavallista autovalmistajaa". Alkuaikojen startup-käytännöt Model S tienraivaajien kanssa alkaa olla historiaa ja kautta linjan yritys omaksuu muiden voittoa tahkovien yritysten käytäntöjä.
 
Classic sanoi:
Kyllä - Teslalla yleinen korjaustakuu on 12 kk tai 12 500 mailia, kumpi sitten ennemmin täyttyykin.

Nyt kysymyksessä oli keskeisestä yksiköstä, jossa Teslalla on ollut aiemmin pitkä takuu, mutta liikaa murheita ja jota asiaa tutkitaan myös viranomaistaholla. Tesla vastasi asiaan omalla tavallaan ja puolitti takuun ;D
Mistä tämä tieto on peräisin? Minun takuuehdoissani lukee että neljä vuotta tai 80 000 km.
 
kaius sanoi:
Mistä tämä tieto on peräisin? Minun takuuehdoissani lukee että neljä vuotta tai 80 000 km.
Saako tuon 4v/80tkm myös huolletuille komponenteille vai mahtaako tuo 12kk/12,5k mailia koskea juurikin niitä? Monella saksalaisella merkillä taitaa olla 2 vuotta varaosatakuu huolimatta siitä minkä ikäiseen autoon osa päätyi käyttöön.
 
eGe sanoi:
Saako tuon 4v/80tkm myös huolletuille komponenteille vai mahtaako tuo 12kk/12,5k mailia koskea juurikin niitä? Monella saksalaisella merkillä taitaa olla 2 vuotta varaosatakuu huolimatta siitä minkä ikäiseen autoon osa päätyi käyttöön.

Tämäkään ei ole varmaankaan kellekkään Teslaa haluavalle, mikään no deal juttu ja Teslan vastustajat ei osta, vaikka tuo varaosatakuu olisi 6 vuotta.
 
kaius sanoi:
Mistä tämä tieto on peräisin? Minun takuuehdoissani lukee että neljä vuotta tai 80 000 km.
Varmaan siellä lukee noinkin. Mutta Teslan yleisissä takuuehdoissa on useita tarkennuksia ja rajoituksia, joista nyt oli kysymys...
 
Hesusnis sanoi:
Tämäkään ei ole varmaankaan kellekkään Teslaa haluavalle, mikään no deal juttu ja Teslan vastustajat ei osta, vaikka tuo varaosatakuu olisi 6 vuotta.
Valtaosa tuskin edes tietää mikä varaosatakuu on, eli tämä toteamus voi olla hyvinkin totta. Tuskinpa olisi itsellekään mikään dealbreaker mutta sinnehän se menee samaan saaviin muiden miinusten kanssa...
 
kaius sanoi:
Riippuu keneltä kysytään. Sellaiselle henkilölle, joka on ostanut vaikkapa 4 vuotta vanhan Model S:n ja on juuri korjauttanut siihen parilla touhutonnilla keskinäytön, alkaa olla jo merkitystä miten pitkä se varaosatakuu onkaan. Noin keskeisellä auton komponentilla vain vuoden takuu on jo ohutta kettuilua vanhalla Teslalla ajavaa kohtaan.
 
Patteri sanoi:
Tesla siirtyy askel askeleelta lähemmäs "ihan tavallista autovalmistajaa". Alkuaikojen startup-käytännöt Model S tienraivaajien kanssa alkaa olla historiaa ja kautta linjan yritys omaksuu muiden voittoa tahkovien yritysten käytäntöjä.
Keskeisten toimintojen pitkät takuut ovat kuluttajalle vakuus (uuden) tekniikan luotettavuudesta. Tämä heijastuu tietenkin jälleenmyyntiarvoon.Takuuaikaa nopeammin vikaantuvan yksikön, tässä tapauksessa näytön, takuun puolittaminen on merkki bisneksen kovenemisesta...
 
Auton ja sen alkuperäisvaraosien takuun on EU:ssa oltava vähintään kaksi vuotta ilman rajoituksia. Poikkeuksen muodostavat kuluvat osat, kuten esimerkiksi jarrupalat ja -levyt, nesteet, alustan kuluvat osat, lasinpyyhkijän sulat, tuulilasi. Keskinäyttö ei ole kuluva osa, joten sen osalta takuuta ei voi rajoittaa. Sen myös kuluttajalle myytynä voidaan olettaa kestävän pidempään kuin kaksi vuotta, joten valmistajan virhevastuu ei poistu vaikka takuu päättyykin.

Keskinäytön pieneminen on taas nykyaikaisella moduuliajattelulla tehty suhteettoman kalliiksi korjauskohteeksi. Syyllinen pimenemiseen on lähes poikkeuksetta näytön kanssa samassa paketissa olevan tietokoneen eMMC-piiri, jonka Tesla tuhoaa kirjoittamalla sinne tarpeettoman paljon lokitietoa. Flash-muistilla tulee kirjoituskerrat täyteen. Kyse on selkeästä valmitusvirheestä, jonka Tesla voisi korjata niin halutessaan. Lokitustahan on vähennetty sitten vuoden 2015 ja eMMC:n ennenaikainen kuluminen on sen jälkeen valmistetuissa autoissa huomattavasti vähäisempää. Tämän ongelman korjaamiseen löytyy jo ulkopuolisia palveluita, joissa piirin saa vaihdettua ja siellä olevat auton tunnistetiedot ja salausavaimet siirrettyä vanhasta piiristä uuteen, sikäli kun niiden lukeminen vikaantuneesta piiristä vielä onnistuu.
 
Totesitkin jo, että ongelma on jotakuinkin jo ratkaistu. Kirjoittamista on vähennetty radikaalisti eli piiri kestää huomattavasti pidempään kuin alunperin kesti. Silti on kohtuutonta, ettei alkuperäistä piiriä ole korvattu isommalla, kustannus ei varmasti olisi ollut merkittävä.
 
Kohtuutonta on mielestäni se, että valmistaja tietää tehneensä virheen, on korjannut asiaa, mutta ilmeisesti kieltäytyy vaihtamasta osaa (tai koko näyttöä, tietokoneineen) maksutta ehjään.

Suurempi (kapasiteettinen) eMMC ei sinällään olisi ratkaisu, joskin sillä ongelma siirtyisi pidemmälle. Kyllä ongelma on siinä, että sinne ylipäätään lokitietoa kirjoitetaan. eMMC on piirilevylle kiinteästi juotettu flashmuistipiiri. Ikäänkuin siellä olisi micro-SD-muistikortti kiinteästi piirilevyllä. Muistipiiri kuluu aina, kun sinne kirjoitetaan ja massiivinen lokitiedon kirjoittaminen on vuoteen 2015 asti kuluttanut muistipiiriä huomattavan paljon. Muisti ei kuitenkana tule täyteen, kun sieltä poistetaan vanhoja lokeja. Suurempi muisti toki sallisi sen, ettei samaan kohtaan muistia kirjoiteta niin usein ja kuluminen hidastuisi, mutta kyllä avain on siinä, ettei sinne flash-muistille pitäisi lokeja kirjoittaa lainkaan. Jos nyt sitten ihan välttämätön ne lokit on kirjoittaa, niin niitä varten pitäisi olla oma piirinsä, joka mielellään olisi vaihdettavalla muistikortilla ja siten helposti korjattavissa.

Tuo keskinäytön eMMC on vielä korjattavissa siinä vaiheessa, kun näyttö alkaa ensimmäisiä kertoja oireilemaan. Jos näytön herääminen vaatii useamman uudelleenkäynnistyksen ratin nappeja yhtä aikaa painamalla, tai syvemmän uudelleenkäynnistyksen ratin napeilla ja jarrupolkimella, niin eMMC:n vaihtamista kannattaa alkaa kyselemään. Viimeistään siinä vaiheessa, kun herättely vaatii huoltokäyntiä Teslalla, on tuo syytä tehdä, jotta muistilta olisi vielä mahdollista saada ulos auton tunnistetiedot ja salausavaimet. Ilman niitä ei piirin vaihtoa kannata tehdä, koska autoa ei saada ottamaan yhteyttä Teslan palveluihin jos sillä ei ole identiteetti ja salausavaimet kunnossa.

Siinä vaiheessa, kun näyttö oireilee, niin Tesla-foorumeilta ja -blogeista etsimään Verner Hemmilän yhteystietoja ja kysymään miten tuon korjaus onnistuisi.
 
Penguin sanoi:
Auton ja sen alkuperäisvaraosien takuun on EU:ssa oltava vähintään kaksi vuotta ilman rajoituksia...
Tesla kertoo kuluttajille noudattavansa rajoitettua takuuta - koskevat erilliset takuuehdot sitten uutta autoa, käytettyä autoa tai eilen keskustelussa ollutta varaosa-/korjaustakuuta. Teslan takuuvuosi rinnastetaan 20 000 kilometriin, kumpi sitten ensin täyttyykin. Minulle kilometrimäärä olisi ok., mutta moni tuntuu ajelevan enemmänkin. Tesla-varaosien/korjausten rajoitettu takuu alkaa niiden ostopäivästä ja kestää 1 vuoden tai 20 tkm. Poikkeuksia ovat mm. voimansiirtoyksikkö ja  korkeajänniteakku, joiden takuu on 4 vuotta tai 80 tkm. Modifioinneista huolimatta murheita kerännyt kosketusnäyttö ja mediayksikkö oli aiemmin pidemmällä neljän vuoden takuulla, mutta nyt siis 2 vuotta tai 40 tkm...
 
Classic sanoi:
Tesla kertoo kuluttajille noudattavansa rajoitettua takuuta - koskevat erilliset takuuehdot sitten uutta autoa, käytettyä autoa tai eilen keskustelussa ollutta varaosa-/korjaustakuuta. Teslan takuuvuosi rinnastetaan 20 000 kilometriin, kumpi sitten ensin täyttyykin. Minulle kilometrimäärä olisi ok., mutta moni tuntuu ajelevan enemmänkin. Tesla-varaosien/korjausten rajoitettu takuu alkaa niiden ostopäivästä ja kestää 1 vuoden tai 20 tkm. Poikkeuksia ovat mm. voimansiirtoyksikkö ja  korkeajänniteakku, joiden takuu on 4 vuotta tai 80 tkm. Modifioinneista huolimatta murheita kerännyt kosketusnäyttö ja mediayksikkö oli aiemmin pidemmällä neljän vuoden takuulla, mutta nyt siis 2 vuotta tai 40 tkm...

Nuo ”rajoitetut” takuut voi vetää vessanpöntöstä. Autoa koskee EU:ssa ensinnäkin pakollinen 2 v takuu ilman kilometri tms rajoituksia. Toiseksi autoa koskee EU:ssa pakollinen virhevastuu, joka periaatteessa jatkuu auton koko eliniän.
 
Eiköhän noista Teslan takuuehdoista löydy se EU:n vaatima pari vuotta ;D "Joidenkin takuualueiden lainsäädäntö ei salli epäsuoran takuun tai takuuehtojen ja/tai epäsuoran takuun tai takuuehtojen kestoajan rajoittamista, joten edellä mainittu ei ehkä koske sinua."
 
[noae]
Penguin sanoi:
Kohtuutonta on mielestäni se, että valmistaja tietää tehneensä virheen, on korjannut asiaa, mutta ilmeisesti kieltäytyy vaihtamasta osaa (tai koko näyttöä, tietokoneineen) maksutta ehjään.

Suurempi (kapasiteettinen) eMMC ei sinällään olisi ratkaisu, joskin sillä ongelma siirtyisi pidemmälle. Kyllä ongelma on siinä, että sinne ylipäätään lokitietoa kirjoitetaan. eMMC on piirilevylle kiinteästi juotettu flashmuistipiiri. Ikäänkuin siellä olisi micro-SD-muistikortti kiinteästi piirilevyllä. Muistipiiri kuluu aina, kun sinne kirjoitetaan ja massiivinen lokitiedon kirjoittaminen on vuoteen 2015 asti kuluttanut muistipiiriä huomattavan paljon. Muisti ei kuitenkana tule täyteen, kun sieltä poistetaan vanhoja lokeja. Suurempi muisti toki sallisi sen, ettei samaan kohtaan muistia kirjoiteta niin usein ja kuluminen hidastuisi, mutta kyllä avain on siinä, ettei sinne flash-muistille pitäisi lokeja kirjoittaa lainkaan. Jos nyt sitten ihan välttämätön ne lokit on kirjoittaa, niin niitä varten pitäisi olla oma piirinsä, joka mielellään olisi vaihdettavalla muistikortilla ja siten helposti korjattavissa.

Tuo keskinäytön eMMC on vielä korjattavissa siinä vaiheessa, kun näyttö alkaa ensimmäisiä kertoja oireilemaan. Jos näytön herääminen vaatii useamman uudelleenkäynnistyksen ratin nappeja yhtä aikaa painamalla, tai syvemmän uudelleenkäynnistyksen ratin napeilla ja jarrupolkimella, niin eMMC:n vaihtamista kannattaa alkaa kyselemään. Viimeistään siinä vaiheessa, kun herättely vaatii huoltokäyntiä Teslalla, on tuo syytä tehdä, jotta muistilta olisi vielä mahdollista saada ulos auton tunnistetiedot ja salausavaimet. Ilman niitä ei piirin vaihtoa kannata tehdä, koska autoa ei saada ottamaan yhteyttä Teslan palveluihin jos sillä ei ole identiteetti ja salausavaimet kunnossa.

Siinä vaiheessa, kun näyttö oireilee, niin Tesla-foorumeilta ja -blogeista etsimään Verner Hemmilän yhteystietoja ja kysymään miten tuon korjaus onnistuisi.
[/noae]

Suurempi piiri ratkaisee ongelman jos tavoitteena on auton elinikä.
 
Aika pahaan kikkailuun alkaa Tesla sortua takuunsa kanssa. Tässä nyt ihan vaan esimerkkejä viimeisen viikon ajalta.

Firman Ässä menossa huoltoon. Kustannusarviossa seisoo asiallisesti, että drive unit vaihdetaan takuun piikkiin, mutta johtosarja korkoejänniteakkuun pitää tässä uusia ja se maksaa sitten 500 euroa asennettuna...

Ja maanantaina tuli huollosta ulos firman Äxä, jossa oli pitkä lista vikoja, mm. ilmastointi ei puhalla kylmää. Syy oli "rikkoutunut johtosarja" 3 vuotiaassa autossa, mutta kun takuun kilsat ylitetty, niin asiakas maksaa. Samalla myös keskinäytön keltaiset reunat korjattiin uv-valolla, a 40 euroa. Paitsi että se vika oli ilmennyt jo aikaisin takuuajan puolella. Mutta kun vika on kuulemma vain kosmeettinen eikä käyttöä hankaloittava, niin ei ole takuun piirissä. Juuh ok.