P
pantero
Vieras
Lienee perusteltua seurata ihan omassa topikissa Tesla-yhtiön tapahtumia, kun se kehittää itseään reippain askelin ja hakee piikkipaikkaa sähköautofirmojen joukossa.
Jos joulun kiireiden seassa on aikaa, suosittelen oheisen linkin takaa löytyvän Fortune-jutun lukemista. Siinä on taloustrillerin tapaan kuvattu Teslan akkutehtaan eli Gigafactoryn (GF) syntyhistoriaa.
http://fortune.com/inside-elon-musks-billion-dollar-gigafactory/?utm_campaign=Tesla_Weekly_13&utm_medium=email&utm_source=teslaweekly.com
Tesla/Musk onnistui luomaan todellisen kilpailutilanteen eri osavaltioiden kesken GF:n paikkaa valitessaan. Lopulta voiton napannut Nevada joutuikin antamaan 1,4 Mrd $ tukiaiset vastineeksi 6500 luvatusta työpaikasta vuoteen 2020 mennessä. Kilpailijat laskeskelivatkin katkerina, että yhdelle työpaikalle tuli hintaa yli 200 000 $.
Musk valittiin Fortunen 2013 businesspersoonaksi ja on myös ehdolla tänäkin vuonna. Eipä olisi yllätys, jos vaikka valittaisiin uudelleen.
GF- tehtaan riskit ovat mittavat ja nyt niitä kantaa Teslan lisäksi myös Nevadan osavaltio:
-ensiksi tehdas pitää saada pystyyn ja käynnistää sen tuotanto nopeasti. Runsaan parin vuoden kuluttua pitäisi jo ensimmäisten akustojen valmistua hihnalta. Tehdas rakennetaan modulaarisena, jolloin tuotantoa pystytään lisäämään tarpeen mukaan. Logistisestihan tehdas on nappipaikassa ja itse uskon, että tätä paikkaa Tesla/Musk myös itse tosiasiallisesti havitteli. Nevada on lähellä Teslan päätehdasta ja ilmeisesti myös lähellä raaka-ainelähteitä.
-Teslan sähköautomyynnin ja -tuotannon pitäisi kasvaa oikeassa rytmissä, jotta valtavan tehtaan tuotanto (50 GWh) uppoaisi niihin. Se tarkoittaisi vuonna 2020 jo yli 500 000 Teslan vuosimyyntiä! Tänä vuonna Tesloja myytäneen noin 35000 kpl. On selvää, että tämä vaatii Model X:n lisäksi uuden 'kansanauton', eli Tesla 3:n kehittämistä. X on jo valmis, mutta sen tuotannon käynnistyminen on siirtynyt. Teslan mukaan autoa hiotaan vielä kaikkien lastentautien poistamiseksi. Todennäköisesti markkinatutkimuksiakin vielä tehdään siitä, pitäisikö lokinsiipiovien vaihtoehdoksi tuoda normaalimpikin ratkaisu. Model 3 on suunnittelupöydällä ja paljoa siitä ei vielä tiedetä. Suuri kysymys onkin, missä sitä valmistetaan ja miten markkinat imaisevat nuo tarvittavat (monet 100 000) määrät. Se on tiedossa, että Model 3:n pitää tulla markkinoille ryminällä viimeistään 2017, jotta akkutehtaan kapasitettiyhtälö toteutuisi.
-Tekninen riski akkuteknologian (Litiumion) vanhenemisesta on myös suuri ja kasvaa vuosien myötä. Tosin tehtaan modulirakenne mahdollistanee uuden teknologian käyttöönoton tarvittaessa, mutta se maksaa rahaa. Uskomaton saavutus, että Musk on vakuuttanut kaikki investorit tämänkin riskin hallittavuudesta. Tässä esimerkki argumentoinnista:
Elon Musk: " My top advice really for anyone who says they’ve got some breakthrough battery technology is please send us a sample cell, okay. Don’t send us PowerPoint, okay, just send us one cell that works with all appropriate caveats, that would be great. That sorts out the nonsense and the claims that aren’t actually true."
Sijoittajiakin on alkanut jo hiukan ahdistamaan markkinoilla. Yhtiön kurssi on juuri nyt 218 $, kun se vuoden alussa oli 150 $. Viime vuonnahan kurssi nousi moninkertaiseksi ja siivitti Muskin Fortunen 2013 Businesspersoonaksi. Jos Musk valitaan tänäkin vuonna, täytyy perusteiden olla nyt toisenlaiset.
Jos joulun kiireiden seassa on aikaa, suosittelen oheisen linkin takaa löytyvän Fortune-jutun lukemista. Siinä on taloustrillerin tapaan kuvattu Teslan akkutehtaan eli Gigafactoryn (GF) syntyhistoriaa.
http://fortune.com/inside-elon-musks-billion-dollar-gigafactory/?utm_campaign=Tesla_Weekly_13&utm_medium=email&utm_source=teslaweekly.com
Tesla/Musk onnistui luomaan todellisen kilpailutilanteen eri osavaltioiden kesken GF:n paikkaa valitessaan. Lopulta voiton napannut Nevada joutuikin antamaan 1,4 Mrd $ tukiaiset vastineeksi 6500 luvatusta työpaikasta vuoteen 2020 mennessä. Kilpailijat laskeskelivatkin katkerina, että yhdelle työpaikalle tuli hintaa yli 200 000 $.
Musk valittiin Fortunen 2013 businesspersoonaksi ja on myös ehdolla tänäkin vuonna. Eipä olisi yllätys, jos vaikka valittaisiin uudelleen.
GF- tehtaan riskit ovat mittavat ja nyt niitä kantaa Teslan lisäksi myös Nevadan osavaltio:
-ensiksi tehdas pitää saada pystyyn ja käynnistää sen tuotanto nopeasti. Runsaan parin vuoden kuluttua pitäisi jo ensimmäisten akustojen valmistua hihnalta. Tehdas rakennetaan modulaarisena, jolloin tuotantoa pystytään lisäämään tarpeen mukaan. Logistisestihan tehdas on nappipaikassa ja itse uskon, että tätä paikkaa Tesla/Musk myös itse tosiasiallisesti havitteli. Nevada on lähellä Teslan päätehdasta ja ilmeisesti myös lähellä raaka-ainelähteitä.
-Teslan sähköautomyynnin ja -tuotannon pitäisi kasvaa oikeassa rytmissä, jotta valtavan tehtaan tuotanto (50 GWh) uppoaisi niihin. Se tarkoittaisi vuonna 2020 jo yli 500 000 Teslan vuosimyyntiä! Tänä vuonna Tesloja myytäneen noin 35000 kpl. On selvää, että tämä vaatii Model X:n lisäksi uuden 'kansanauton', eli Tesla 3:n kehittämistä. X on jo valmis, mutta sen tuotannon käynnistyminen on siirtynyt. Teslan mukaan autoa hiotaan vielä kaikkien lastentautien poistamiseksi. Todennäköisesti markkinatutkimuksiakin vielä tehdään siitä, pitäisikö lokinsiipiovien vaihtoehdoksi tuoda normaalimpikin ratkaisu. Model 3 on suunnittelupöydällä ja paljoa siitä ei vielä tiedetä. Suuri kysymys onkin, missä sitä valmistetaan ja miten markkinat imaisevat nuo tarvittavat (monet 100 000) määrät. Se on tiedossa, että Model 3:n pitää tulla markkinoille ryminällä viimeistään 2017, jotta akkutehtaan kapasitettiyhtälö toteutuisi.
-Tekninen riski akkuteknologian (Litiumion) vanhenemisesta on myös suuri ja kasvaa vuosien myötä. Tosin tehtaan modulirakenne mahdollistanee uuden teknologian käyttöönoton tarvittaessa, mutta se maksaa rahaa. Uskomaton saavutus, että Musk on vakuuttanut kaikki investorit tämänkin riskin hallittavuudesta. Tässä esimerkki argumentoinnista:
Elon Musk: " My top advice really for anyone who says they’ve got some breakthrough battery technology is please send us a sample cell, okay. Don’t send us PowerPoint, okay, just send us one cell that works with all appropriate caveats, that would be great. That sorts out the nonsense and the claims that aren’t actually true."
Sijoittajiakin on alkanut jo hiukan ahdistamaan markkinoilla. Yhtiön kurssi on juuri nyt 218 $, kun se vuoden alussa oli 150 $. Viime vuonnahan kurssi nousi moninkertaiseksi ja siivitti Muskin Fortunen 2013 Businesspersoonaksi. Jos Musk valitaan tänäkin vuonna, täytyy perusteiden olla nyt toisenlaiset.