Olen aika pitkä, ja reisituki on lyhyehkö verrattuna autoihin, joissa on pidennettävä etureuna, mutta muuten hyvillä penkin ja ratin säädöillä saan ajoasennosta oikein hyvän ja reisillekin tarpeeksi tukea. Ei paras, mutta riittävän hyvä
Materiaali ei ainakaan näin talvella ole tuntunut hiostavalta. Sähkösäätöinen ratti tekee ajajan vaihtamisesta täysin huomaamatonta, kun lähes (peruutuspeili) mitään ei tarvitse säätää erikseen
Reilun tuhat kilometriä ajaneena muutamia kommentteja:
-pelkäsin huonoa lämpenevyyttä, mutta pelko on etelän viime aikaisilla miedoilla (tänään -13) pakkasilla ainakin ollut turha. Auto lämpeää todella nopeasti
-pelkäsin epämukavaa alustaa, mutta kehillä/Länsiväylällä/motarilla ajaessa tämäkin on sellainen, ettei asiaan kiinnitä mitään huomiota. Vakkari ja autopilot toimii erinomaisesti. Tällä on oikeasti kiva ajaa, ja tuntuu itseään pienemmältä ja kevyemmältä. Kiihtyvyys on LR:säkin riittävä. En ollut koskaan edes koettanut Teslaa ennen auton toimitusta, ja hyvä ajettavuus oli iloinen yllätys
-pelkäsin mittariston puutetta, ja olin ennakkoon ajatellut tarvitsevani 3rdp-ratkaisua. En kaipaa enää. Jos olisin HUDiin tottunut, mitä siis itsellä ei ole koskaan ollut, niin sitä varmaan kaipaisi.
-pelkäsin one pedal drive only -ajoa. Päivä-pari meni totutellessa. Tällä viikolla perinteinen vuokra-auto tuntui kääntäen ”hankalalta”
-voimakas regen ei ole aiheuttanut haastetta. Autopilotin/vakkarin sammumisen ja regenin väliin tulee selkeä tauko ja vielä merkkiäänellä. Varmaan tämäkin uutuuttaan vaatii aluksi totuttelua, mutten ihan TM:n testin dramaattisia haasteita ymmärrä.
-melu on korvakuulolta hiukan kovempi, kuin edellisessä autossa, mikä oli Tesla-Björnin mittauksista odotettavissa. Nyt on alla nastat, ja ennen olen ajanut kitkoilla. Kitkat tulee varmaan hankittua ensi talvelle. Kyllä näinkin toki pärjäisi
-karsastin etukäteen kaiken hallitsemista näytöltä, mutta vähän sitä oikeastaan tarvitsee lääppiä. Samaa lämpötilaa tulee pidettyä, pyyhkijöiden kertapyyhkäisy veden suihkutuksineen toimii viiksestä jne. Harvoin sitä näyttöä oikeasti tarvitsee. Toki käyttöliittymä vähän tarvitsee totuttelua
-valoista ei ole mitään sanottavaa, kun käytännössä aina ajan valaistuilla teillä. Minulla ei ole koskaan ollut matrix-valoja, ja niitä varmasti joku osaisi kaivata
-tilat ovat erinomaiset, ja omaa silmää miellyttävät. En pidä materiaalejakaan mitenkään huonoina. Ei juurikaan ämpärimuovia (toki ihan ovien alareunat muttei ovitaskuissa), ei kiiltävää muovia, B-pilareissa ei paljasta peltiä jne. Näiltä osin ihan hintaluokkansa mukaista tai jopa parempaa
-perheen kuopus kaipaisi Enyaqin tapaan takapenkille pöytää. iPad-teline ajaa lähes saman asian
-softa niin autossa kuin kännykässä erinomainen! Ei bugeja eikä lagaa. Kuinka vanhalta auton avaimen kantaminen mukana nykyään tuntuisikaan
-kääntösäde vaati alkuun totuttelua, kun Enyaq kääntyi lähes oman takarenkaansa ympäri.
-kesällä varmaan kaipaan avattavaa lasikattoa
-Skodan kassikoukut oli paremmat, kuin mitä jälkikäteen ostin. Jälkivarusteluun liittyen kaikenlaista mahdollista onkin sitten saatavilla. Keskikonsolin erillisiä säilytyslokeroita suosittelen vahvasti.
-tavaratilaan kaipaisin suojaverhoa
Kaiken kaikkiaan olen kyllä tyytyväinen. Hyvä auto, mutta jonkin verran erilainen kuin mikään edellinen.