https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Tesla Model Y

Tätäkin on jauhettu ties kuinka kauan ja samat nimimerkit jaksavat päivitellä asiaa ikäänkuin jonkinlaisena huijauksena tai petoksena. No, jos petos tulee ilmi, autoa ei ole pakko vastaanottaa tai voi palauttaakin.

Teslalla on olemassa melko hyvä vakiovarustus, johon tulee parannuksia yleensä ajan myötä. Erityisesti softan kohdalla parannuksia tulee useita kertoja vuodessa. Vakiotoiminnot voit lukea vaikka omistajan käsikirjasta, joka löytyy netistä. Advisor voi selventää lisää.

En muista, että tarkkoja teknisiä tietoja akuista, moottoreista, alustasta ja muista muutkaan toimittaisivat tilauksen yhteydessä.
Pitäisi uusi liisari tilata ja siksi kyselen. Liisareissa auton hyväksymättä jättäminen ei ole ihan niin suoraviivaista. Se on käytännösä pakko hyväksyä.
Tuo tutkien tai vastaavan äänellisen toiminnan puuttuminen on kyllä hankinnan este. Kyllä autossa pitää olla sellainen toiminnallisuus.

Miten tuo softan paraneminen ilmenee siinä että tutkien kaltainen toiminta on jäänyt pois?

Onko mahdollista että autosta yllättäen poistuu jokin siinä jo ollut fiitseri?
 
Toisaalta nyt odotusajat ovat lyhkäiset (ainakin vielä hetken), joten tuskin mitään suuria muutoksia muutamaan kk tulee.
USS tutkat toimivat vielä vanhoissa autoissa missä ne ovat, joten vain tällä hetkellä linjalta tulevat ovat niitä vailla. Se milloin Vision softa tosiaan tämän paikkaa (ja miten hyvin) on auki. Tesla toimii tässä typerästi, että se poistaa välillä toimintoja ennen kuin korvaava on tilalla. Samoin kävi Vision cruisen kanssa. Nythän Vision tuon suhteen toimii hyvin, mutta ehti olla markkinoilla aika pitkään keskeneräisenä.
Kyllä tuo (USS) minullakin oli yksi syistä, miksi aikanaan Y:n tilauksen peruin. Tosin silloin auto maksoi paljon enemmän, joten tässä tilanteessa asiaa katson ehkä vähän uusin silmin. Varsinkin kun tietää, että kyllä sieltä se korvaava systeemi jossain vaiheessa tulee. Mutta kukin tietty asettaa omat rimat.

Eli USS tutkat eivät ole lähteneet päivityksillä mihinkään. Vain autopilot / ACC radar ja nykyään Vision only toimii yhtä hyvin kuin radar versio aikanaan. Talvella paremmin.
 
Pitäisi uusi liisari tilata ja siksi kyselen. Liisareissa auton hyväksymättä jättäminen ei ole ihan niin suoraviivaista. Se on käytännösä pakko hyväksyä.
Tuo tutkien tai vastaavan äänellisen toiminnan puuttuminen on kyllä hankinnan este. Kyllä autossa pitää olla sellainen toiminnallisuus.

Miten tuo softan paraneminen ilmenee siinä että tutkien kaltainen toiminta on jäänyt pois?

Onko mahdollista että autosta yllättäen poistuu jokin siinä jo ollut fiitseri?

Leasingissa tuo tosiaan vaatii enemmän säätöä. Kyllä se Vision sieltä tulee parkkitutkien tilalle. Nyt ei ole softakorjauksia kuukauteen näkynyt niin uskon, että Visionia puserretaan ulos nyt voimalla ja tulee OTA-päivityksenä. Tällaiset eivät jää jonon hännille parin vuoden kokemuksen perusteella. En kyllä muista milloin joku feature olisi poistunut. Iso kalabaliikki tuli vähän yli vuosi sitten, kun vanhoista Tesloista alennettiin DC-latausnopeuksia johtuen akkuongelmista. Yleensä latausnopeudet ovat parantuneet.

Viimeksi tuli joulupäivityksessä nämä uudet (lukuisten korjausten lisäksi):

  • Apple Music now available in application launcher
  • View the interior camera from the mobile app with Dog Mode
  • Track Mode added for performance-level stability and powertrain configuration (Model Y Performance only)
  • Adjust fan speed while in AUTO climate
  • Emissions Testing Mode can now be used from the mobile app
  • Always Rainbow driving visualization now available in application launcher
  • Use the contact lookup feature from a connected Bluetooth device
  • Calls from a connected Bluetooth device now confirm before transferring to the vehicle
  • Navigation UI improvements
  • Media controls moved closer to the driver
  • Following a lane change, merge or fork, turn signals automatically deactivate
  • Swipeable cards reintroduced on touchscreen interface
 
Tuli käytyä liikkeessä katsomassa ja koeajamassa Model Y. Tilava ja vaimonkin silmään nätti. Hyvät penkit.

Koeajo vahvisti kuvaa. Asiallinen pirssi. Penkki hieman kapea takapuolesta minulle, muuten hyvä.

Plussaa
+ ajotuntuma
+ ratti
+ iso näyttö
+ muhkea äänentoisto
+ penkit (p.l. takapuolen kapeus)
+ tilat
+ yksipoljintekniikka (jahka oppi siihen)
+ äänitaso (vs XC60 D5)
+ kameratekniikka

Miinusta
- takaikkunan pienuus
- repsikan puolen äänieristys heikko (kuskilla selkeästi)
- ajoittainen pituussuuntainen huojunta
- outo siritys etupäässä tai kojelaudassa
- etupilarien peitto ajoittain


Alusta oli hyvä eilä laisinkaan testeissä moititun kova. Otti pehmeästi jäisen tien nypyt ja hodastetöyssyt.

Uusi koeajo vielä lähipäivinä.
 
^tuopa on hyvä uutinen että alusta olisi oikeasti pehmenemään päin.
Mitä tarkoitat pituussuuntaisella huojunnalla, nypytystä vai jotain voimalinjajuttuako?
Miten hyvin adaptiivinen cruise toimi?

Olikos niin että noissa ei ole ratin oikeaa viikseä lasinpyyhkimiä hoitamaan?
Jos näin niin mistä saan nopeasti käsiä ratista irrottamatta lasin pyyhinnän ja pesun?
 
^tuopa on hyvä uutinen että alusta olisi oikeasti pehmenemään päin.
Mitä tarkoitat pituussuuntaisella huojunnalla, nypytystä vai jotain voimalinjajuttuako?
Miten hyvin adaptiivinen cruise toimi?

Olikos niin että noissa ei ole ratin oikeaa viikseä lasinpyyhkimiä hoitamaan?
Jos näin niin mistä saan nopeasti käsiä ratista irrottamatta lasin pyyhinnän ja pesun?
1675360440197.png
 
Varastoautojen listaus näyttää näköjään myös Gentissä olevia autoja, jollain tällaisella parkkiksella (maps 51.11791940980414, 3.7604462390115962) on LR versiotakin tarjolla, monet ilman vetokoukkua. Ihan alkaa jännittää, että joko kohta omakin tilaus tulee toimitukseen. Ennen tavalla tai toisella toteutettuja parkkitutkia en kuitenkaan omaani ota vastaan, Teslan kielessä "Tulossa pian" kai voi tarkoittaa mitä vaan viikon ja vuosikymmenen välillä.

Onko varttuneemmilla asianharrastajilla kokemusta, voinko jäädä avoimen tilauksen odottamaan itselleni kelpaavilla spekseillä olevaa yksilöä vai perutaanko tilaus ja tehdään sitten vaikka uusi odottamaan toimitusta sopivammilla toiminnoilla?
 
Varastoautojen listaus näyttää näköjään myös Gentissä olevia autoja, jollain tällaisella parkkiksella (maps 51.11791940980414, 3.7604462390115962) on LR versiotakin tarjolla, monet ilman vetokoukkua. Ihan alkaa jännittää, että joko kohta omakin tilaus tulee toimitukseen. Ennen tavalla tai toisella toteutettuja parkkitutkia en kuitenkaan omaani ota vastaan, Teslan kielessä "Tulossa pian" kai voi tarkoittaa mitä vaan viikon ja vuosikymmenen välillä.

Onko varttuneemmilla asianharrastajilla kokemusta, voinko jäädä avoimen tilauksen odottamaan itselleni kelpaavilla spekseillä olevaa yksilöä vai perutaanko tilaus ja tehdään sitten vaikka uusi odottamaan toimitusta sopivammilla toiminnoilla?
Epäilen että asia riippuu Elonin tarpeesta puskea autoa asiakkaille. Jos haluat vaikka siirtää maaliskuulle niin varmasti helpompaa kuin maaliskuulta huhtikuulle jolloin siirtyisi seuraavalle vuosineljännekselle. Tesla ei ole kuuluisa yksilöllisestä palvelusta vaan automaattisesta tiedonkäsittelystä jossa asiakas on vain yksi osa koneistoa eikä kuningas.
 
Auto harkitseville saattaa varastossa olevien autojen määrä olla kiinostava tieto.

Euroopan varaston maittain saa täältä.

 
Kävin koeajamassa Y LR:n. Onneksi luonto oli hoitanut pihalta ylimääräiset lumet pois. :)

Pitää myöntää, että ajaessa Y:stä tulee parempi mielikuva kuin hallissa autossa istuessa. Ajaessa ei ole aikaa keskittyä sisustan heikkoon laatuun ja auton posiiviset puolet eli voimalinja ja softa pääsee esiin. Erittäin vaikea silti innostua saksalaisella premiumilla ajavana tästä niin, että alkaisi etsiä ostohousuja. Varmaan ihan ok peli Toyota -kuskille.

Muutama turn off itselle..

1675546172556.png

1. Kuten kuvasta näkyy, ovia ei saa auki näppejä paskaamatta. Esim nykyisestä Audissa tuo lika ei ylety kahvoihin. Johtunee kyljen muotoilusta. Myös nuo kahvat itsessään ovat hieman epämukavat.
2. Penkit on aivan järkyttävän huonot verrattuna Audin/BMW/mersun jakkaroihin muotoilun ja materiaalin osalta. Pelkästään koeajolla, jonka välissä tuli jaloiteltua nuo muovipenkit kyllä hiosti urakalla. Ilmeisesti S/X saa paremmat ja ilmastoidut penkit eli jos on valmis laittamaan Teslaan 100k+ niin on mahdollista saada järkevät(?) jakkarat.
3. Teslassa on kyllä paperilla paljon varusteita, esim kuollutta kulmaa pääsee ihmettelemään kameroista. Harmittavasti kuva on todella heikko esim näin aurinkoisena päivänä kuin tänään oli koska auringonpaisteessa kameroista ei näe juuri mitään. Järjestelmä jossa vasemmalle kaista vaihtaessa tulee kääntää katse keskikonsolin näyttöön ei myöskään ole kovin intuitiivinen. Omasta mielestäni merkki peilissä pesee nämä Teslan kamerat 100-0.
4. Koeajon loppupuolella pyyhkimet kävivät itsekseen pyyhkimään varsin villisti vaikka kosteitta tms ei tullut mistään?

Positiivisia puolia oli voimalinja, standardi hifit oli paremmat kuin missään muussa ajamassani autossa ja softa toimii erittäin hyvin. Toivottavaa olisikin että Tesla myisi lisenssillä voimalinjaa ja softaa eteenpäin, niin että asiakas saisi speksata mieleisiä varusteita oikeaan autoon ja nautiskella näistä parista hyvästä puolesta. Lisäksi toki lataus on Teslalla kunnossa, mutta sitä ei tullut testattua tällä koeajolla.
 
Kävin koeajamassa Y LR:n. Onneksi luonto oli hoitanut pihalta ylimääräiset lumet pois. :)

Pitää myöntää, että ajaessa Y:stä tulee parempi mielikuva kuin hallissa autossa istuessa. Ajaessa ei ole aikaa keskittyä sisustan heikkoon laatuun ja auton posiiviset puolet eli voimalinja ja softa pääsee esiin. Erittäin vaikea silti innostua saksalaisella premiumilla ajavana tästä niin, että alkaisi etsiä ostohousuja. Varmaan ihan ok peli Toyota -kuskille.

Muutama turn off itselle..

katso liitettä 92665

1. Kuten kuvasta näkyy, ovia ei saa auki näppejä paskaamatta. Esim nykyisestä Audissa tuo lika ei ylety kahvoihin. Johtunee kyljen muotoilusta. Myös nuo kahvat itsessään ovat hieman epämukavat.
2. Penkit on aivan järkyttävän huonot verrattuna Audin/BMW/mersun jakkaroihin muotoilun ja materiaalin osalta. Pelkästään koeajolla, jonka välissä tuli jaloiteltua nuo muovipenkit kyllä hiosti urakalla. Ilmeisesti S/X saa paremmat ja ilmastoidut penkit eli jos on valmis laittamaan Teslaan 100k+ niin on mahdollista saada järkevät(?) jakkarat.
3. Teslassa on kyllä paperilla paljon varusteita, esim kuollutta kulmaa pääsee ihmettelemään kameroista. Harmittavasti kuva on todella heikko esim näin aurinkoisena päivänä kuin tänään oli koska auringonpaisteessa kameroista ei näe juuri mitään. Järjestelmä jossa vasemmalle kaista vaihtaessa tulee kääntää katse keskikonsolin näyttöön ei myöskään ole kovin intuitiivinen. Omasta mielestäni merkki peilissä pesee nämä Teslan kamerat 100-0.
4. Koeajon loppupuolella pyyhkimet kävivät itsekseen pyyhkimään varsin villisti vaikka kosteitta tms ei tullut mistään?

Positiivisia puolia oli voimalinja, standardi hifit oli paremmat kuin missään muussa ajamassani autossa ja softa toimii erittäin hyvin. Toivottavaa olisikin että Tesla myisi lisenssillä voimalinjaa ja softaa eteenpäin, niin että asiakas saisi speksata mieleisiä varusteita oikeaan autoon ja nautiskella näistä parista hyvästä puolesta. Lisäksi toki lataus on Teslalla kunnossa, mutta sitä ei tullut testattua tällä koeajolla.
Miten alusta toimi? Tai onko jollain jo kokemusta comfort alustasta?
 
Minun persuksiin tuo parjattu kovuus ei osunut. Ajelin enimmäkseen kehää yms joten sikäli ei joutunut hirveän kovaan testiin.
Joo, en tiedä onko nykyinen i4 saksalaista premiumia vaiko mitä...mutta Y meni tilaukseen koeajon jälkeen :) Penkit oli mulle paremmat kuin nykyisessä. Ts. persaus ei kipeytynyt kuten i4.ssa istuessa. Nykyisessä kovat, Y-modelissa on pehmeämmät. Etenkin takapenkillä paaaljon paremmat oltavat. Veikkaan, että Y.lla sujuu 900km.in huikoset pohjoiseen leppoisammin takapenkkiläisillä.
Uusittu Y ilmeisesti alustaltaan parantunut/pehmentynyt huomattavasti. Myöskin kuullut, että tuplalasit nyt myös takana, kaikki aikaisemmat muovipinnat verhoiltu, eli melutaso laskenut viime testeistä.
 
  • Tykkää
Reaktiot: ivy
Joo, en tiedä onko nykyinen i4 saksalaista premiumia vaiko mitä...mutta Y meni tilaukseen koeajon jälkeen :) Penkit oli mulle paremmat kuin nykyisessä. Ts. persaus ei kipeytynyt kuten i4.ssa istuessa. Nykyisessä kovat, Y-modelissa on pehmeämmät. Etenkin takapenkillä paaaljon paremmat oltavat. Veikkaan, että Y.lla sujuu 900km.in huikoset pohjoiseen leppoisammin takapenkkiläisillä.
Uusittu Y ilmeisesti alustaltaan parantunut/pehmentynyt huomattavasti. Myöskin kuullut, että tuplalasit nyt myös takana, kaikki aikaisemmat muovipinnat verhoiltu, eli melutaso laskenut viime testeistä.
Joo on I4 selvästi tukevammat ja sivutuetu penkit. Taitaa olla kovin yksilöllistä mitä penkit tuntuu.
Minulle Teslan penkki tuntui liian ”pullamaiselta” ja pehmeältä.
Olen itse varsin pienikokoinen hanurista ja silti tuntui, että istuu vain pararaosan varassa, reisitukea ei ollut.
15 min räpläsin keskikonsolia ja penkki alkoi hiostamaan, toki oli takki päällä, se saattoi vaikuttaa.
Paikallaan ollessa istuin muodosti no go efektin. Muutenhan auto oli tiloiltaan erityisen passeli.
Takapenkki oli tuntumaltaan samanlainen.
Ehkä Tesla optimoi puolikkailla penkeillä painoa tai jotain.
 
Myös mun kropalle penkit toimii hyvin. Pisin yhtäkestoinem matka tosin vain 1,5h mitä tullut istuttua noilla, joten ihan lopullista arvioita ei uskalla vielä antaa. Sivuttaistukea saisi olla hitusen enemmän, mutta ymmärtääkseni tähän on tulossa pientä parannusta uusien ”kaksoistikattujen” penkkien myötä.
 
Olen aika pitkä, ja reisituki on lyhyehkö verrattuna autoihin, joissa on pidennettävä etureuna, mutta muuten hyvillä penkin ja ratin säädöillä saan ajoasennosta oikein hyvän ja reisillekin tarpeeksi tukea. Ei paras, mutta riittävän hyvä 🙂 Materiaali ei ainakaan näin talvella ole tuntunut hiostavalta. Sähkösäätöinen ratti tekee ajajan vaihtamisesta täysin huomaamatonta, kun lähes (peruutuspeili) mitään ei tarvitse säätää erikseen

Reilun tuhat kilometriä ajaneena muutamia kommentteja:
-pelkäsin huonoa lämpenevyyttä, mutta pelko on etelän viime aikaisilla miedoilla (tänään -13) pakkasilla ainakin ollut turha. Auto lämpeää todella nopeasti

-pelkäsin epämukavaa alustaa, mutta kehillä/Länsiväylällä/motarilla ajaessa tämäkin on sellainen, ettei asiaan kiinnitä mitään huomiota. Vakkari ja autopilot toimii erinomaisesti. Tällä on oikeasti kiva ajaa, ja tuntuu itseään pienemmältä ja kevyemmältä. Kiihtyvyys on LR:säkin riittävä. En ollut koskaan edes koettanut Teslaa ennen auton toimitusta, ja hyvä ajettavuus oli iloinen yllätys

-pelkäsin mittariston puutetta, ja olin ennakkoon ajatellut tarvitsevani 3rdp-ratkaisua. En kaipaa enää. Jos olisin HUDiin tottunut, mitä siis itsellä ei ole koskaan ollut, niin sitä varmaan kaipaisi.

-pelkäsin one pedal drive only -ajoa. Päivä-pari meni totutellessa. Tällä viikolla perinteinen vuokra-auto tuntui kääntäen ”hankalalta”

-voimakas regen ei ole aiheuttanut haastetta. Autopilotin/vakkarin sammumisen ja regenin väliin tulee selkeä tauko ja vielä merkkiäänellä. Varmaan tämäkin uutuuttaan vaatii aluksi totuttelua, mutten ihan TM:n testin dramaattisia haasteita ymmärrä.

-melu on korvakuulolta hiukan kovempi, kuin edellisessä autossa, mikä oli Tesla-Björnin mittauksista odotettavissa. Nyt on alla nastat, ja ennen olen ajanut kitkoilla. Kitkat tulee varmaan hankittua ensi talvelle. Kyllä näinkin toki pärjäisi

-karsastin etukäteen kaiken hallitsemista näytöltä, mutta vähän sitä oikeastaan tarvitsee lääppiä. Samaa lämpötilaa tulee pidettyä, pyyhkijöiden kertapyyhkäisy veden suihkutuksineen toimii viiksestä jne. Harvoin sitä näyttöä oikeasti tarvitsee. Toki käyttöliittymä vähän tarvitsee totuttelua

-valoista ei ole mitään sanottavaa, kun käytännössä aina ajan valaistuilla teillä. Minulla ei ole koskaan ollut matrix-valoja, ja niitä varmasti joku osaisi kaivata

-tilat ovat erinomaiset, ja omaa silmää miellyttävät. En pidä materiaalejakaan mitenkään huonoina. Ei juurikaan ämpärimuovia (toki ihan ovien alareunat muttei ovitaskuissa), ei kiiltävää muovia, B-pilareissa ei paljasta peltiä jne. Näiltä osin ihan hintaluokkansa mukaista tai jopa parempaa

-perheen kuopus kaipaisi Enyaqin tapaan takapenkille pöytää. iPad-teline ajaa lähes saman asian

-softa niin autossa kuin kännykässä erinomainen! Ei bugeja eikä lagaa. Kuinka vanhalta auton avaimen kantaminen mukana nykyään tuntuisikaan 🙂

-kääntösäde vaati alkuun totuttelua, kun Enyaq kääntyi lähes oman takarenkaansa ympäri.

-kesällä varmaan kaipaan avattavaa lasikattoa

-Skodan kassikoukut oli paremmat, kuin mitä jälkikäteen ostin. Jälkivarusteluun liittyen kaikenlaista mahdollista onkin sitten saatavilla. Keskikonsolin erillisiä säilytyslokeroita suosittelen vahvasti.

-tavaratilaan kaipaisin suojaverhoa

Kaiken kaikkiaan olen kyllä tyytyväinen. Hyvä auto, mutta jonkin verran erilainen kuin mikään edellinen.
 
Edellisen viestin jälkeen tuli vielä pari pointtia mieleen:

-CarPlayn puute ei ole häirinnyt. Tämä mietitytti etukäteen, mutta lähinnä olen käyttänyt CarPlaylla navigaattoria ja Spotifyä, ja nämä ovat Teslassa erittäin toimivat. Spotifystä puheen ollen poppivehkeet ovat Teslassa oikein hyvät

-tunnelmavaloja ei ole ovissa ja kojelaudassa, joista olen edellisissä autoissa pitänyt. Saisi olla tässäkin, mutta ilmankin pärjää

-Enyaqin tavaratilan alaosa oli esimerkillisen hyvin lokeroitu. Teslassa ei ole samalla tasolla, mutta saisi varmaan jälkivarusteltua kuntoon
 
Onko joku vaihtanut Y:n penkkejä paremmaksi?
Minkälainen homma mahtaa olla juridisesti tai teknisesti istuttaa vaikka BMW:konfat tai vaiks ihan manuaalit alkuperäisten tilalle.
 
AnttiH:lta hyvä raportti, kiitos. Meille myös tulossa alkavalla viikolla tai viimeistään seuraavalla Y alle. Itse en myöskään ole vielä metriäkään millään teslalla ajanut, koeistumassa sentään ollaan käyty.
Kovasti nousee käyttökokemuksissa esille autopilot + pakollinen automaattinen tuulilasinpyyhintä joka vispaa jatkuvasti. Onko tuo ongelma niin paha että kannattaisi heti alkuun hankkia s3xy buttonit tuon takia (ja muihin juttuihin)

Edit. Tuli muuten helpotettua Pösö myyjien taakkaa yhden e2008 verran kun tällä viikolla lopulta peruin hullupösön
 
Moi!

Luin tässä tän keskustelun läpi, ja mielessä olis Tesla model y long range hankinta. Perffi kiinnostais, mutta menee vähän budjetista yli, ja long rangeenkin saa sillä boostilla ostettua vähän ”lisätehoa”, jos kiihtyvyyttä tarvii lisää.

Tässä kun hämmentyneenä lukee keskustelua, niin tulee mieleen, että kannattaisiko ostaa eap:llä varustettu 3/2022 tesla, jota mahdollista koeajaa, vai suunnilleen samaan hintaan tilata uusi vastaava? Lähinnä vanhassa parkkitutka kai plussana, ja uudessa sitten taas pehmeämpi? jousitus ja kangasverhoillut ovet. Ja uudessa ilmeisesti suuri epäselvyys, että mitä sieltä sitten käteen tulee.

Terveisin vajaa 10 v vanhalla BMW X5 40d ajava kuski. Toivon tähän asiallisia vastauksia enkä mitään tesla vs toyota vastauksia…
 
^^minulla ei vielä ole ollut haastetta automaattisten pyyhkijöiden kanssa, mutta lienee vain ajan kysymys, kun ne turhaan rupeavat vispaamaaan 😂
 
Tässä kun hämmentyneenä lukee keskustelua, niin tulee mieleen, että kannattaisiko ostaa eap:llä varustettu 3/2022 tesla, jota mahdollista koeajaa, vai suunnilleen samaan hintaan tilata uusi vastaava? Lähinnä vanhassa parkkitutka kai plussana, ja uudessa sitten taas pehmeämpi? jousitus ja kangasverhoillut ovet. Ja uudessa ilmeisesti suuri epäselvyys, että mitä sieltä sitten käteen tulee.

Molemmat vaihtoehdot varmaan ihan ok, mutta uudemmassa aina uudempaa. Parkkitutkien puute nyt on jonkinlainen hidastepomppu. Edelleenkään ei näy softapäivitystä, joten itse oletan Visionin pullahtavan millä hetkellä hyvänsä.

EAP:sta sanoisin, ettei kannata maksaa nykyisellä softastackilla juuri mitään lisää. Kunhan FSD beta rantautuu Eurooppaan, tuolla voi tehdäkin jotain, mutta nyt Euroopan EAP on raporttien mukaan aika toimimaton kokonaisuus. Tesla yrittää pumpata vaihtoautokauppaa tarjoamalla EAP:n ja CPO-takuun, mutta itse näen, että vain jälkimmäisellä on arvoa. Ehkä sitten mieli muuttuu, kun FSD-betan softastack on täällä.

Kovasti nousee käyttökokemuksissa esille autopilot + pakollinen automaattinen tuulilasinpyyhintä joka vispaa jatkuvasti. Onko tuo ongelma niin paha että kannattaisi heti alkuun hankkia s3xy buttonit tuon takia (ja muihin juttuihin)

Jos pidät autot ja varsinkin kamerat puhtaana, ongelmia ei juurikaan tule. Vaihtelevissa talvikeleissä takakamera helposti likaantuu ja sen jälkeen Autopilotin näkyvyyttä varten pyyhitään urakalla.