https://yliteippaus.fi/

Tesla Model Y

Tästä löytyy hyvää dataa esimerkiksi tässä keskustelussa:

...

Vielä lisätietona; Koko päivän pysäköinnin aikainen kulutus oli noin 5 kWh. Kun katsoo vastaavan n. -10C päivän, jolloin Sentry-videovalvonta on päällä, on kulutus sellaisena päivänä noin 8 kWh, eli Sentry lisää kulutusta n. 3 kWh/päivä. Sentryn kytkeminen pois päältä ei poista kulutusta, mutta pienentää sitä.

Olen kai aikasemminkin maininnut, että tulkitsen tätä niin, että sähkönkulutusta parkissa on, mutta kuluuko se todella akun lämmitykseen vai johonkin muuhun?

Tesla kuluttaa todella vähän akkua, kun se on "unessa" - vaikka olisikin laturissa. Sen sijaan "vampire drain" on merkittävä, kun auto on hereillä tai joku sovellus (Teslan oma, TeslaFI) herättää auton pollaamalla auton tietoja säännöllisin väliajoin. TeslaFI:ssä on omat asetukset unen maksimoimiseksi. TeslaFI:n saa helposti kuluttamaan yli 3,5kWh päivässä pelkällä aktiivisella käytössä. Siksi esimerkiksi ei kannata turhaan tsekkailla autoa Teslan omallakaan sovelluksella.

Googlella voi asiaa hakea lisää tietoa erilaisilla avainsanoilla "Tesla vampire drain". Jarsun raportissa ei oltu siis mainittu millä asetuksilla TeslaFI:tä ajettiin, todennäköisesti herättely vaikuttaa myös uniajan kulutukseen ja tulisiko samanlainen kulutus esimerkiksi kesäkeleillä.
 
Tämäkin keskustelu on käyty jo aikaisemmin, mutta kyllä siellä on ollut Sleep Mode päällä, kun näitä on logattu:


Ja vastaavia mittauksia on tehty muuallakin netin syövereissä. Eli ei ole ollut Sentryä päällä ja ei ole ollut TeslaFI:tä lainkaan käytössä, on vain ladattu akku täyteen ja sitten seurattu paljonko seinästä on otettu pakkasella virtaa auto Sleep Modessa. Ja meneehän sitä. Ihan huomattavia määriä.
 
Paljonko tuo suunnilleen syö sähköä vaikka 12h seisotus -10 asteen ulkolämpötilassa ilman latausta?

Auto tekee tuolloin satunnaisesti, ehkä 2 tai 3 kertaa vuorokaudessa lyhyen akunlämmityksen. Tuohon tietysti vaikuttaa esim. se, kauanko edellisestä ajosta on, eli onko akun lämpötila ehtinyt laskea ulkoilman lämpöön. Etsin TeslaFIstä päivän jolloin ei ollut ajoa, ja suht kova pakkanen (-9 ja -16 välillä), tuolloin näytti menneen n. 2.5 kWh akunlämmitykseen. Muistelen joskus löytäneeni lämpötiloiltaan suurinpiirtein vastaavan päivän, jolloin meni enemmänkin, jonkun verran yli 3 kWh. Näissä laskin energiankulutuksen sen perusteella, kauanko akunlämmitys on ollut päällä (takaveto-kolmonen voi lämmittää akkua max. 3.5 kW teholla). Ja nuo siis vuorokausia, jolloin ajamista ei ole ollut ollenkaan. Eli jos asuu seudulla jossa on pakkasta 2kk putkeen -10 ja -15 välillä, ei aja kahteen kuukauteen ollenkaan ja pitää autoa 25c / kWh hinnoilla koko 2kk ajan piuhan päässä, saattaa generoitua noin 50 euron ylimääräinen kustannus, joka koko vuodelle jyvitettynä on reilut 4€/kk. Käytännössähän tuollaista ajamatonta pakkasjaksoa ei kellään ole, ja toisaalta tuohon pysähdyksissä tehtävään akunlämmitykseen toki menee pakkaspäivinä jonkun verran energiaa, vaikka autolla välillä ajettaisiinkin. Mutta vararikkoon ei tuosta joudu. 20tkm/v ajavan kulutuslukemiin voi lisätä kilowattitunnin per 100 km niin ei tarvitse sitten kenenkään repiä pelihousujaan siitä että Teslan kulutuslukemia kaunistellaan :)
 
Tuskin kukaan pelihousuja repii, mutta jos keskustellaan siitä, että paljonko sähköautolla ajamiseen kuluu rahaa, niin sitten pitäisi mun mielestä käyttää jotain tämän kaavion mukaisia lukemia, eikä ajotietokoneen lukemia:

index.php


Ja ei tässä tarvitse heti alkaa syyttämään riidanhaastajaksi. Kai tällaisista asioista on kuitenkin mahdollista puhua?
 
Tilasitko tommosen vetokoukuttoman mallin, kun niitä näyttää olevan tuola nyt olevan nopeeseen toimitukseen? Onko kellään tietoa onko ne jotain vanhoja malleja vai miks niissä ei ole vetokoukkua?
Mulla kävi tässä niin että sattumalta lähdin katsomaan paikallisen liikkeen uutta Y:tä ja myyjä sanoi että heille on tulossa uusia vetokoukullisia parin viikon päästä muutama kappale(tulee maahan ensi viikolla) Exceliin tarkat laskelmat tarjouksesta ja vaikka autoliike ottaa pienen siivun uuden myynnistä niin sain vaihtoautosta sen verran paremman tarjouksen vs suoramyynti että se lopulta jäi halvemmaksi kuin Helsingistä Teslalta haettuna. Mielestäni loistodiili, halvempi ja tulee samaan kaupunkiin parin kilsan päästä kotoa. Renkaatkin sai valita mitkä tahtoi ja vaihtavat valmiiksi alle, aluksi aion mennä yksillä vanteilla

EDIT: ja kun vaimon kanssa haaettaisiin auto helsingistä niin siitäkin tulis helposti 500 reissu majoituksineen ynnä muine kuluineen
 
Kai tällaisista asioista on kuitenkin mahdollista puhua?
Aika monihan jo tekee näin täällä. Sen näkee allekirjoituksesta heti jotka tekee kuten itse teen. Katsoo lukemat kotilatausaseman mittarista ja tässä Polestarin tulos.

Ajotietokoneen mukaan kulutus on 25 kWh/100km ja todellisuus näkyy sitten tässä kuvassa.
 

Liitteet

  • 052E02A7-F6F0-4D74-A3B1-EF87F502F52D.jpeg
    052E02A7-F6F0-4D74-A3B1-EF87F502F52D.jpeg
    67,7 KB · Katsottu: 13
Lämmityksestä vielä eli vaikka apista on säädetty lataus esim yöaikaan, auto ns pakko-ottaa virtaa akunlämmitykseen, ohi ajastuksen?

Karkeasti laskin että jotain reilut euron/päivä ettei taida vararikkoon syödä ja aika harvassa on ajamattomat päivät mutta kyllä niitäkin silloin tällöin tulee
 
Tuskin kukaan pelihousuja repii, mutta jos keskustellaan siitä, että paljonko sähköautolla ajamiseen kuluu rahaa, niin sitten pitäisi mun mielestä käyttää jotain tämän kaavion mukaisia lukemia, eikä ajotietokoneen lukemia:



Ja ei tässä tarvitse heti alkaa syyttämään riidanhaastajaksi. Kai tällaisista asioista on kuitenkin mahdollista puhua?
Toivottavasti et Vempula kokenut että syytin sinua riidanhaastajaksi, ja tässähän juuri aiheesta keskustellaan. Omat kokemukseni aiheesta ovat, että tuo pysäköinnin aikainen akunlämmitys saattaa aiheuttaa n. 50€ vuosikulun (tosi vaikea arvioida tarkemmin, kun siihen vaikuttaa niin paljon lämpötilat, sähkön hinta ym). Omissa sinänsä aika tavanomaisissa auton omistamisen ja käytön aiheuttamissa kustannuksissa tuo 50€/v kuuluu kategoriaan pieru Saharasssa. Valtaosin turha kustannus, mutta en toisaalta tuon vuoksi edes jaksa miettiä, laitanko pysäköidessä piuhan kiinni vai en.
 
Tuubivideoiden mukaan 2023 malleissa olisi matriisivalot mistä iso plussa.
MUTTA mienkäs tämä
Ei ole edes piippaavia tutkia pysäköintiä varten. Kamera toki on.
 
Ei ole aktiivisia matrix valoja. Vain valmius (joka on ollut euroopan autoissa -21 alkuvuodesta asti Y/3). Valot ovat hyvät, mutta matrix .. ei.
 
Tämäkin keskustelu on käyty jo aikaisemmin, mutta kyllä siellä on ollut Sleep Mode päällä, kun näitä on logattu:
....
Ja vastaavia mittauksia on tehty muuallakin netin syövereissä. Eli ei ole ollut Sentryä päällä ja ei ole ollut TeslaFI:tä lainkaan käytössä, on vain ladattu akku täyteen ja sitten seurattu paljonko seinästä on otettu pakkasella virtaa auto Sleep Modessa. Ja meneehän sitä. Ihan huomattavia määriä.

Kun netin kautta näitä tietoja selvittää ja muuten ei ole autosta havaintoa kirjoittajalla, kannattaa olla tarkkana mihin viittaa. Jarsu oli kertonut, että Sleep Mode aktivoitu ja 15 minuutin pollausväli. TeslaFI:ssä on tietääkseni kolme eri Sleep Modea, joista oikea tähän mittaukseen on "Deep Sleep Mode", joka ei siis pollaa lainkaan ja vastaa normikäyttöä. Itse väitän, että osa kulutuksesta on mennyt TeslaFI:n käyttöön Jarsun sleep-asetuksilla - miten suuri osa, sitä voi miettiä.

Jos sinulla on netin syövereistä energiamittarilla mitattuna vielä lisätietoa noista "huomattavista määristä", laita viitteitä ja katson mielelläni. Voin kyllä itsekin mitata tämän jossain vaiheessa autollani. Jos akkua tosiaan lämmitetään reippaasti, veikkaan, että tulokset vaihtelee runsaasti sen mukaan millä akun lämpötilalla on tultu yöparkkiin.
 
Voin kyllä itsekin mitata tämän jossain vaiheessa autollani.

Tämähän se olisi kaikista paras vaihtoehto. Sopiva pakkasyö, ei Sentryä, Sleep Mode, ei latausta, riittävän pitkä paikallaanolo ja seinästä loggaus koko ajalle. Tulisi hyvää ja realistista dataa.
 
Tuskin kukaan pelihousuja repii, mutta jos keskustellaan siitä, että paljonko sähköautolla ajamiseen kuluu rahaa, niin sitten pitäisi mun mielestä käyttää jotain tämän kaavion mukaisia lukemia, eikä ajotietokoneen lukemia:

index.php


Ja ei tässä tarvitse heti alkaa syyttämään riidanhaastajaksi. Kai tällaisista asioista on kuitenkin mahdollista puhua?
Ehkä ihan kaikki ei kuitenkaan pidä autoaan ulkona piuhan päässä ympärivuotisessa pakkasessa?
 
Tuubivideoiden mukaan 2023 malleissa olisi matriisivalot mistä iso plussa.
Perffissä on ollut noi pitkään, mutta onko nyt muka muissakin malleissa?

Jenkkifoorumia taannoin lukemalla selvisi että joinain tuotantoviikkoina siellä oli laitettu matriisivaloja myös LR malleihin, ja joku foorumilla myös sanoi että kaikki valot muuttuvat matriisivaloiksi sitten kun perus-LED valojen toimittajan kanssa tehty sopimus loppuu.
 
Eikös EU alueella ole noin ollut jo pidempään (LR+Perf ja nyt RWD)? Ainakin kun kyselin aikoinaan -22 mallien aikaan (Y), niin myyjän puheiden mukaan näin oli. Vai olenko kokoajan ollut väärässä käsityksessä, että valoja on kahdenlaisia? Onko niitä sitten kolmenlaisia? Mun tietääkseni kolmosessa on ollut -21 mallista lähtien matriisi-valmiit valot. Yhdessäkään autossa (ei edes Perf) ole oikeita aktiivisia matrix valoja. Se ainakin on varmaa.
Sen myötä kun autot ovat tulleet Kiinasta ja nyt Saksasta, niin näissäkin on ollut matriisivaloja myös Y:ssä. Jenkkien omassa tuotannossa sen sijaan on yhä ollut vanhemman mallin valoja ainakin Y:issä.
 
Eikös EU alueella ole noin ollut jo pidempään (LR+Perf ja nyt RWD)? Ainakin kun kyselin aikoinaan -22 mallien aikaan (Y), niin myyjän puheiden mukaan näin oli. Vai olenko kokoajan ollut väärässä käsityksessä, että valoja on kahdenlaisia? Onko niitä sitten kolmenlaisia? Mun tietääkseni kolmosessa on ollut -21 mallista lähtien matriisi-valmiit valot. Yhdessäkään autossa (ei edes Perf) ole oikeita aktiivisia matrix valoja. Se ainakin on varmaa.
Sen myötä kun autot ovat tulleet Kiinasta ja nyt Saksasta, niin näissäkin on ollut matriisivaloja myös Y:ssä. Jenkkien omassa tuotannossa sen sijaan on yhä ollut vanhemman mallin valoja ainakin Y:issä.

OK, voi olla näin. Teslan omien sivujen kofiguraattorissa valot on visuaalisesti eri näköiset LR vs. Perf. Ehkä tuota ei vaan ole vielä päivitetty vastaamaan todellisuutta...
 
Tuo varmaan johtunee siitä, että ne kuvat on samat jenkkilään ja tänne? Siellä tosiaan mun käsityksen mukaan näin (matrix=Perf) on ollutkin ja vielä ihan äskettäin pidettiin hyvänä tuurina, kun LR Y malleja oli tullut asiakkaille paremmilla valoilla.
Jokainen omistaja voi valonsa todentaa valoshowlla tai aktivoimalla sen surullisen kuuluisan valojen korkeudensäätö toiminnan. Silloin näkee kuinka pienistä vyöhykkeistä nuo valot koostuvat. Autot vain ehkä ehtivät poistua liikenteestä, ennen kuin aktiivinen matrix -toiminto lopulta aktivoidaan.
 
Tuo varmaan johtunee siitä, että ne kuvat on samat jenkkilään ja tänne? Siellä tosiaan mun käsityksen mukaan näin (matrix=Perf) on ollutkin ja vielä ihan äskettäin pidettiin hyvänä tuurina, kun LR Y malleja oli tullut asiakkaille paremmilla valoilla.
Jokainen omistaja voi valonsa todentaa valoshowlla tai aktivoimalla sen surullisen kuuluisan valojen korkeudensäätö toiminnan. Silloin näkee kuinka pienistä vyöhykkeistä nuo valot koostuvat. Autot vain ehkä ehtivät poistua liikenteestä, ennen kuin aktiivinen matrix -toiminto lopulta aktivoidaan.

Nyt kun sekä S/X ja suuressa osassa 3/Y malleja on matriisi-LED:it niin luulisi tuon ominaisuuden olevan tulossa piakkoin.

Itse vaan epäilen/arvailen että tuo ominaisuus liittyy johonkin suurempaan softa-arkkitehtuurillisen keikaukseen, esim. tuohon FSD V11-versioon jossa on tarkoitus saada yhtenäinen koodipino sekä maantie- että kaupunkiajoon. Luulisin että näiden matriisivalojen ohjaaminen on kuitenkin osa kamerapohjaista ympäristön havainnointia autonomista ajamista varten. Ja että tuota ei ole lähdetty toteuttamaan legacy-autopilotin koodipohjan päälle.

Ja koska V11 versiossa on myös parannettu tuota "occupancy network" toteutusta niin luulen että myös tämä kamerapohjainen parkkisensoritoteutus voi tulla tuon mukana ulos.

FSD V11 release noteseista:
Enabled FSD Beta on highway. This unifies the vision and planning stack on and off-highway and replaces the legacy highway stack, which is over four years old. The legacy highway stack still relies on several single-camera and single-frame networks, and was setup to handle simple lane-specific maneuvers. FSD Beta's multi-camera video networks and next-gen planner, that allows for more complex agent interactions with less reliance on lanes, make way for adding more intelligent behaviors, smoother control and better decision making.

Improved Occupancy Network's recall for close by obstacles and precision in severe weather conditions with a 4x increase in transformer spatial resolution, 20% increase in image featurizer capacity, improved side camera calibration, and 260k more video training clips (real-world and simulation).
 
OK, voi olla näin. Teslan omien sivujen kofiguraattorissa valot on visuaalisesti eri näköiset LR vs. Perf. Ehkä tuota ei vaan ole vielä päivitetty vastaamaan todellisuutta...
Itse kuulin että ero valojen ulkonäössä johtuu siitä, että renderöinti näyttää valon taittumisen erilailla matalammassa perffissa kuin SR:ssa ja LR:ssa. Mitään virallista dokumentaatiota minulla ei tästä ole, mutta netti ja myymiön leidit kertoivat samaa.
 
Jos kuukauden päästä tilaisi AWD LR, niin olisikohan siinä tutkat tai vastaava luotettava toiminnallisuus?
Entä mahtaisiko siinä olla ne matriisivalot?

Löytyyköhän fiitserilistaa ja saako tilatessa mitään sitovuutta siihen mitä fiitsereitä autossa tulee olemaan ja toimimaan?
 
Jos kuukauden päästä tilaisi AWD LR, niin olisikohan siinä tutkat tai vastaava luotettava toiminnallisuus?

Kukaan ei voi tätä tietää.

Entä mahtaisiko siinä olla ne matriisivalot?

Kukaan ei voi tätä tietää.

Löytyyköhän fiitserilistaa ja saako tilatessa mitään sitovuutta siihen mitä fiitsereitä autossa tulee olemaan ja toimimaan?

Fabon puolelta löytyy käyttäjien tekemiä varustelistauksia, Tesla ei sellaisia harrasta. Tesla ei myöskään millään tapaa sitoudu siihen, että tilaamassasi autossa on ne varusteet mitä tällä hetkellä on esittelyautoissa. Jos sinulle toimitettu auto ei kelpaa, niin voit perua kaupan.
 
Jos kuukauden päästä tilaisi AWD LR, niin olisikohan siinä tutkat tai vastaava luotettava toiminnallisuus?
Entä mahtaisiko siinä olla ne matriisivalot?

Löytyyköhän fiitserilistaa ja saako tilatessa mitään sitovuutta siihen mitä fiitsereitä autossa tulee olemaan ja toimimaan?

Vempula ehti ensin, mutta tässä oma näkemys.

Tutkia ei ole tai pitäisin ihmeenä, jos USS tutkat tekisivät paluun. Jossain vaiheessa on luvattu, että nuo USS tutkat korvaava Vision softa tulisi julki. Herra tietää milloin.

Matriisi-valot (passiiviset) erittäin suurella todennäköisyyllä. Myyjälle voi ilmoittaa heti alkuun, että et tule ottamaan autoa vastaan kuin niillä. Näin minä tein (peruin jo tilauksen muista syistä). Valojen suhteen olisin kyllä levollisin mielin. Kaikki on silti mahdollista.

Listoja ei virallisia löydy ja mitään sitovaa ei oikeasti ole. Näin toimitaan Teslalla. Autoa ei kuitenkaan ole pakko ottaa vastaan. Laiha lohtu tietty.
 
Jos kuukauden päästä tilaisi AWD LR, niin olisikohan siinä tutkat tai vastaava luotettava toiminnallisuus?
Entä mahtaisiko siinä olla ne matriisivalot?

Löytyyköhän fiitserilistaa ja saako tilatessa mitään sitovuutta siihen mitä fiitsereitä autossa tulee olemaan ja toimimaan?

Tätäkin on jauhettu ties kuinka kauan ja samat nimimerkit jaksavat päivitellä asiaa ikäänkuin jonkinlaisena huijauksena tai petoksena. No, jos petos tulee ilmi, autoa ei ole pakko vastaanottaa tai voi palauttaakin.

Teslalla on olemassa melko hyvä vakiovarustus, johon tulee parannuksia yleensä ajan myötä. Erityisesti softan kohdalla parannuksia tulee useita kertoja vuodessa. Vakiotoiminnot voit lukea vaikka omistajan käsikirjasta, joka löytyy netistä. Advisor voi selventää lisää.

En muista, että tarkkoja teknisiä tietoja akuista, moottoreista, alustasta ja muista muutkaan toimittaisivat tilauksen yhteydessä.