https://yliteippaus.fi/

Tesla Model Y

nokonzok sanoi:
Teslalta tuli tänään tietoa, että uusien värien toimitukset alkaa hopeista helmi - huhtikuun aikana punaiset seuraa niitä touko-heinäkuussa.

Joo-o, onpas siinä sitten aikaa ennen kuin saavat vaihdettua maalipöntön hihnalle. Nyt ei kyllä ihan sovi yhteen sen kanssa että pitäisi olla breaking top best -maalauslinja mut puoli vuotta että ennen kuin saadaan uusi väri tuotantoon :)

Tekeekö ne muuten saksan tehtaallakaan vielä sitä että maalais eri värisiä autoja peräkkäin vai tuleeko ne vieläkin että tiistaina mustat, keskiviikkona valkoiset?
 
lnaukkar sanoi:
Joo-o, onpas siinä sitten aikaa ennen kuin saavat vaihdettua maalipöntön hihnalle. Nyt ei kyllä ihan sovi yhteen sen kanssa että pitäisi olla breaking top best -maalauslinja mut puoli vuotta että ennen kuin saadaan uusi väri tuotantoon :)

Tekeekö ne muuten saksan tehtaallakaan vielä sitä että maalais eri värisiä autoja peräkkäin vai tuleeko ne vieläkin että tiistaina mustat, keskiviikkona valkoiset?

Aika paljon nopeammin tulee maalattuna kuin BMW i4, Audi Q4 e-tron ja moni muu, jos nyt tilaa. Kiinassa laskettiin juuri Model Y:n hintaa - kilpailu on kovaa siellä. Jos muilla valmistajilla maalaus ja muu toimitus sujuisi Euroopassa yhtä vikkelään kuin Kiinassa, kohta 9% hinnanlasku voisi olla täälläkin. Se siitä inflaatiosta sitten.
 
skuuppia sanoi:
Aika paljon nopeammin tulee maalattuna kuin BMW i4, Audi Q4 e-tron ja moni muu, jos nyt tilaa. Kiinassa laskettiin juuri Model Y:n hintaa - kilpailu on kovaa siellä. Jos muilla valmistajilla maalaus ja muu toimitus sujuisi Euroopassa yhtä vikkelään kuin Kiinassa, kohta 9% hinnanlasku voisi olla täälläkin. Se siitä inflaatiosta sitten.

Hinnat laskee varmasti inflaation myötä. Kalliiden sähkiseten kulta-aika on hetkeksi ohi kuten Kiinassa jo nähdään.
 
Rahtikonttien kuljetushinta on selvässä laskussa eli made-in-china autoille jää tuolta osin aiempaa enemmän katetta.
 
nokonzok sanoi:
Autot ei kulje konteissa.

Tästä kuljetuksesta tulee mieleen nyt Teslan 3Q-osavuosikatsauksen selitykset suuremmasta tuotannosta kuin myynnistä. Musk selitti, että autot ovat satamissa, laivoissa ja rekoissa nyt jumissa ja varmasti sama ruuhka tulee jatkumaan 4Q:ssa. Kysyntä ei kuulemma ollut ongelma vaan maailmassa ei ole tarpeeksi kuljetusvälineitä liikuttamaan autoja oikeille markkinoille.  Sitten seuraavaksi tuli Model Y:n hinnanalennus Kiinassa ja selitys on nyt se, että Kiinan tuotanto on tehostunut niin paljon, että hintoja voi alentaa.

Kuulostaa osatotuuksilta ja selittelyltä - lähempänä totuutta lienee, että Kiinassa on nyt niin kova kilpailu ja Model Y:tä menee hihnalta varastoon. VW ja GM ovat hävinneet kisan jo sähköautopuolella, kun polttomoottoreissa näitä vielä harkitaan Kiinassa. Varmaan Tesla välttää kuljetusongelmia Kiinan omilla markkinoilla, mutta ainoana länsivalmistajana on pakko tinkiä vähän katteestakin, jotta pysyy markkinoilla. Toyota menee nyt uutena yrittämään, mutta helposti tulee lunta tupaan softapuolella.

"Foreign brands are so far from my life and lifestyle," said Cheng, whose digital assistant handles connections to apps like Alipay and Taobao and "does everything for me from opening the windows to turning on music", while her car software provides over-the-air updates.

https://www.reuters.com/business/autos-transportation/global-automakers-face-electric-shock-china-2022-05-25/

https://www.nytimes.com/2022/09/26/business/china-electric-vehicles.html
 
skuuppia sanoi:
Tästä kuljetuksesta tulee mieleen nyt Teslan 3Q-osavuosikatsauksen selitykset suuremmasta tuotannosta kuin myynnistä. Musk selitti, että autot ovat satamissa, laivoissa ja rekoissa nyt jumissa ja varmasti sama ruuhka tulee jatkumaan 4Q:ssa. Kysyntä ei kuulemma ollut ongelma vaan maailmassa ei ole tarpeeksi kuljetusvälineitä liikuttamaan autoja oikeille markkinoille.  Sitten seuraavaksi tuli Model Y:n hinnanalennus Kiinassa ja selitys on nyt se, että Kiinan tuotanto on tehostunut niin paljon, että hintoja voi alentaa.

Kuulostaa osatotuuksilta ja selittelyltä - lähempänä totuutta lienee, että Kiinassa on nyt niin kova kilpailu ja Model Y:tä menee hihnalta varastoon. VW ja GM ovat hävinneet kisan jo sähköautopuolella, kun polttomoottoreissa näitä vielä harkitaan Kiinassa. Varmaan Tesla välttää kuljetusongelmia Kiinan omilla markkinoilla, mutta ainoana länsivalmistajana on pakko tinkiä vähän katteestakin, jotta pysyy markkinoilla. Toyota menee nyt uutena yrittämään, mutta helposti tulee lunta tupaan softapuolella.

https://www.reuters.com/business/autos-transportation/global-automakers-face-electric-shock-china-2022-05-25/

https://www.nytimes.com/2022/09/26/business/china-electric-vehicles.html

Euroopassakin riittää pitkästä aikaa autoja varastoon. Suurin kysyntäpiikki lienee toistaiseksi ohi ja paluu enemmänkin normaaliin.

https://www.tesla.com/sv_se/inventory/new/my

 
^ Ruotsissa 5 kpl hetitoimitukseen. Ihan suuresta kysynnän puutteesta en vielä tuolla puhuisi. Kaveri teki kesäkuussa kaupat Ruotsissa maanantaina MiG valkoisesta Y Performancesta ja sai sen alleen saman viikon lauantaina.
 
JiiJii71 sanoi:
^ Ruotsissa 5 kpl hetitoimitukseen. Ihan suuresta kysynnän puutteesta en vielä tuolla puhuisi. Kaveri teki kesäkuussa kaupat Ruotsissa maanantaina MiG valkoisesta Y Performancesta ja sai sen alleen saman viikon lauantaina.

Performancen saatavuus on ollut koko ajan hyvä.

Voi toki olla että tässä ei ole mitään trendiä mutta yleensä heikkenevä talous iskee kyllä tämän hintaisiin tuotteisiin.

Autoja on ympäri eurooppaa joka on Y:n kohdalla vähän uutta.

https://www.tesla.com/it_IT/inventory/new/my?redirect=no
 
skuuppia sanoi:
Kuulostaa osatotuuksilta ja selittelyltä - lähempänä totuutta lienee, että Kiinassa on nyt niin kova kilpailu ja Model Y:tä menee hihnalta varastoon. VW ja GM ovat hävinneet kisan jo sähköautopuolella, kun polttomoottoreissa näitä vielä harkitaan Kiinassa. Varmaan Tesla välttää kuljetusongelmia Kiinan omilla markkinoilla, mutta ainoana länsivalmistajana on pakko tinkiä vähän katteestakin, jotta pysyy markkinoilla. Toyota menee nyt uutena yrittämään, mutta helposti tulee lunta tupaan softapuolella.

Kilpailu on varmasti kovaa Kiinassa, mutta Model Y oli siellä syyskuussa myydyin SUV, käyttövoimasta riippumatta.

Fe4CoB6UAAElvDK
 
BarrelNut sanoi:
Kilpailu on varmasti kovaa Kiinassa, mutta Model Y oli siellä syyskuussa myydyin SUV, käyttövoimasta riippumatta.

Fe4CoB6UAAElvDK

Voi hyvinkin olla, se ei kuitenkaan kerro sitä saadaanko tehtaan kapasiteetti myytyä. Jos Eurooppakin alkaa takerrella on edessä tietysti hintojen lasku. Siihenhän on toki varaa.

BYD kasvaa vauhdilla ja on tainnut mennä volyymeissä Teslan ohi.
 
BYD tekee toki paljon muitakin kuin sähköautoja, esim. tuo listan kakkonen BYD Song on tarjolla sekä bensakoneella, plugarina, tai sähköversiona.

Tällä hetkellä väitteet kysynnän Model Y kysynnän laskusta Kiinassa laskusta ovat puhtaasti spekulaatiota, viime kuun myyntitilastot eivät sitä tue.
 
BarrelNut sanoi:
BYD tekee toki paljon muitakin kuin sähköautoja, esim. tuo listan kakkonen BYD Song on tarjolla sekä bensakoneella, plugarina, tai sähköversiona.

Toki, mutta myös sähköautoissa kasvaa huimaa vauhtia ja taitaa olla markkinaykkönen.
 
Hiukan pettynyt Y:n rangeen mitä Tekniikan Maailmaan on uskomista, 0°C kelillä 75 kWh:n akulla maantiellä 360 km ja kaupungissa 290 km, kulutus maantiellä 21 kWh/100km.
 

Liitteet

  • 33998E03-A3DB-4F60-B8AD-A95F90959D0A.jpeg
    33998E03-A3DB-4F60-B8AD-A95F90959D0A.jpeg
    27,1 KB · Katsottu: 116
Testihän se on tuokin toki. Björn 90kmh testi muutamassa asteessa 452km.

https://docs.google.com/spreadsheets/u/0/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8lMzvvWJHrBS82echMVJH37kwgjE/htmlview#

Norjalaisten suuressa EV talvitestissä 451km. Keli nollasta miinus kymppiin.

https://www.motor.no/aktuelt/motors-store-vintertest-av-rekkevidde-pa-elbiler/21713

Ja. TM testaa kaupunkiajon 100% akulla. Silloin ei monessa sähkiksessä saada regenin hyötyjä alkukilometreillä. Siksi heillä on kaupunkiajoista yleensä pienempi range. Näin olen käsittänyt. Mutta varmasti ovat tuon testin oikein tehneet. En väitä muuta. Monien muiden testien valossa tulos on vain poikkeava.
 
Eilinen matka kehää 8 kilsaa ja loput taajamaa.
 

Liitteet

  • IMG20221104134103.jpg
    IMG20221104134103.jpg
    35,6 KB · Katsottu: 155
Niin tosiaan mikäli akku lähtiessä täydessä 100 prosentissa niin eihän se silloin kaupunkiajossa regeneroi, maantieajossa akku kerkiää kyllä heti vajuta. Hyvältähän tuo range vaikuttaa sittenkin. Jotenkin vaan kotimaisen lehden tuloksia tulee aina ensin katsottua.
 
Se akku ei varmasti ole edes 100% -tilassa niin täynnä ettei regeneroinnin antamaa melko vähäistä lisälatausta pystyttäisi ottamaan vastaan.

Jo fysiikan lakien mukaan tilanne normaalissa tilanteessa on mahdoton. Tasaisella tiellä kiihdytys sataseen ja regeneroimalla pysähtyminen jättää akun vajaammaksi kuin kiihdytyksen alussa.
 
Varmasti näin. Mutta tuo tapa testata on juuri siksi huono, että eri autoissa on yläpäässä eri kokoinen bufferi. Tällöin pienen yläbufferin autot kärsivät tuolla testitavalla. + käytännössä monia autoja ei edes päivittäin suositella täyteen ladattaviksi. Siksikin tuo ei ole järkevä tapa testata. Mutta ennen kaikkea siksi, että yläbufferin suuruus vaikuttaa testin tulokseen.
 
Ei varmasti vaikuta, se yläbufferi voi täyttyä vain vuorelta alas regeneroidessa.
 
ihaa sanoi:
Niin tosiaan mikäli akku lähtiessä täydessä 100 prosentissa niin eihän se silloin kaupunkiajossa regeneroi, maantieajossa akku kerkiää kyllä heti vajuta. Hyvältähän tuo range vaikuttaa sittenkin. Jotenkin vaan kotimaisen lehden tuloksia tulee aina ensin katsottua.

TM testaa talvikulutuksen oikein, eli kulutus on laturista ja sisälämpötila lämpömittarilla.
Y:n lämppäri oli talvistetissä kehno - eli sen kulutuslisä on taas pienempi. Paljon lämpöä -> suuri kulutus on sähköautoilijan arkea. Tilanne on täysin eri kuin polttiksissa.
 
Sitten pitkän tauon jälkeen otsikkoon suoraan liittyvää asiaa. Tuota aikaisempaa jargonia voisi jauhaa jossakin muussa ketjussa.

Lähtö tänään Tikkurilasta Poriin akku 100% ja matkavauhti tikkari + 6 todellista. Matkalla kulutus vähän alle 15 kWh/100 km ja auto ilmoitti, että perillä jäljellä olisi 51%. Matkalla käytiin Humppilan Lasissa ja erehdyin siinä lataama pikkuisen, joten jää testaamatta menisikö edes takaisin eli 472 km, mutta aika lähelle ainakin. Eli sitä luokkaa mitä tuolle luvataankin.
 
jantsa sanoi:
Sitten pitkän tauon jälkeen otsikkoon suoraan liittyvää asiaa. Tuota aikaisempaa jargonia voisi jauhaa jossakin muussa ketjussa.

Lähtö tänään Tikkurilasta Poriin akku 100% ja matkavauhti tikkari + 6 todellista. Matkalla kulutus vähän alle 15 kWh/100 km ja auto ilmoitti, että perillä jäljellä olisi 51%. Matkalla käytiin Humppilan Lasissa ja erehdyin siinä lataama pikkuisen, joten jää testaamatta menisikö edes takaisin eli 472 km, mutta aika lähelle ainakin. Eli sitä luokkaa mitä tuolle luvataankin.
Kyllä pienellä kulutuksella Y menee - Teslalla tehdään paljon oikeita asioita! Sulla taisi olla vielä Perf ja lienee aina 4wd - malli joten todella hyvin optimoitu voimanlinja.
 
Samppari sanoi:
Kyllä pienellä kulutuksella Y menee - Teslalla tehdään paljon oikeita asioita! Sulla taisi olla vielä Perf ja lienee aina 4wd - malli joten todella hyvin optimoitu voimanlinja.

Tai tarkemmin riittävän alhainen ilmanvastuskerroin.