Tästä kuljetuksesta tulee mieleen nyt Teslan 3Q-osavuosikatsauksen selitykset suuremmasta tuotannosta kuin myynnistä. Musk selitti, että autot ovat satamissa, laivoissa ja rekoissa nyt jumissa ja varmasti sama ruuhka tulee jatkumaan 4Q:ssa. Kysyntä ei kuulemma ollut ongelma vaan maailmassa ei ole tarpeeksi kuljetusvälineitä liikuttamaan autoja oikeille markkinoille. Sitten seuraavaksi tuli Model Y:n hinnanalennus Kiinassa ja selitys on nyt se, että Kiinan tuotanto on tehostunut niin paljon, että hintoja voi alentaa.
Kuulostaa osatotuuksilta ja selittelyltä - lähempänä totuutta lienee, että Kiinassa on nyt niin kova kilpailu ja Model Y:tä menee hihnalta varastoon. VW ja GM ovat hävinneet kisan jo sähköautopuolella, kun polttomoottoreissa näitä vielä harkitaan Kiinassa. Varmaan Tesla välttää kuljetusongelmia Kiinan omilla markkinoilla, mutta ainoana länsivalmistajana on pakko tinkiä vähän katteestakin, jotta pysyy markkinoilla. Toyota menee nyt uutena yrittämään, mutta helposti tulee lunta tupaan softapuolella.
https://www.reuters.com/business/autos-transportation/global-automakers-face-electric-shock-china-2022-05-25/
https://www.nytimes.com/2022/09/26/business/china-electric-vehicles.html