https://tummennuskalvot.fi/

Tesla Model X

MMV sanoi:
Menee jo niin offariksi, että modet voi katsoa, pitääkö nämä sepustukset siirtää jonnekin muualla, mutta menköön. Fortum saa mainosteksteissään puhua mitä tahansa, mutta todellisuudessa Fortum tuottaa 36% sähköenergiastaan maakaasulla ja kivihiilellä. Tämä on jopa heidän omilta sivuiltaan luettavissa:

http://www.fortum.com/fi/konserni/fortum-lyhyesti/myynti-ja-tuotanto/pages/default.aspx
pantero sanoi:
......
Tässähän puhutaan nimenomaan CO2-vapaasta sähkön tuotannosta (ja siihen kuuluu kyllä ydinvoimakin...). Minulle riittää faktana se, kun sähköyhtiöni (Fortum) kertoo Yhtiökokouksessaan 2016, että sen Euroopassa tuotettu sähkö on 97 %:sesti CO2 vapaata. m.o.t.

Mutta asiaan. Tuo ludicrous kiihtyvyys jäi 14.11.2016 suoritetussa mittauksessa hiukan vajaaksi (luvattu 3,2 s mitattu toistuvasti 4,5 s). TM kuitenkin tunnustaa, että asfaltti oli nihkeää ja sitä paitsi oli aika kylmääkin. Silti TM:n mielestä lukemat olisi pitänyt saavuttaa?! Jarrutusmatkaa TM ei sitten keliolosuhteista johtuen mitannutkaan.

AMS Sverige (26/2016 15.12.2016) on tuon jarrutusmatkankin mitannut Model X 90D mallille vertailutestissään (, jossa mukana olivat Audi SQ7 4,0 TDI , Bentley Bentayga W12, Lexus RX 450 h, MB-AMG GLE 43 4MATIC Coupe sekä Range Rover Sport SDV6 ). Tulos 100 km/h → 0 kylmänä oli 35,4 m, joka oli koko vertailuryhmän paras arvo.

===================

Suorituskykymittauksissaan TM on mitannut ohituskiihtyvyyden 90 km/h → 120 km/h, joksi saatiin 2,3 sekuntia (matka 68 metriä). Innostuin laskemaan, kuinka nopeasti ja millä matkalla Teslalla ohitus onnistuu.

Oletetaan, että Tesla ohittaa 90 km/h liikkuvan 5m pitkän ajoneuvon lähtien ohitukseen 15 metriä sen takaa ja päätyen takaisin kaistalleen 10 metriä ohitettavan eteen. On siis liikuttava 30 metriä nopeammin, kuin ohitettava. Ensiksi Tesla kiihdyttää 120 km/h nopeuteen ja jatkaa tällä nopeudella, kunnes ohitus on suoritettu. Ohitukseen riittää 4,6 sekuntia:

                    Tesla ohitettava
ensimmäinen 2,3 s 68 m 57,5 m
toinen 2,3 s       77 m 57,5 m

yhteensä 4,6 s   145 m 115 m

Eli ohitustapahtuman aikana Tesla liikkuu 145 metriä ja ohitettava 115 metriä. Jos ohituksen tekee pimeällä, voi sen tehdä pitkien valojen kantaman matkalla (Teslalla TM:n mukaan 145 metriä). Ludicrous, sanoisin...
 
pantero sanoi:
Mutta asiaan. Tuo ludicrous kiihtyvyys jäi 14.11.2016 suoritetussa mittauksessa hiukan vajaaksi (luvattu 3,2 s mitattu toistuvasti 4,5 s). TM kuitenkin tunnustaa, että asfaltti oli nihkeää ja sitä paitsi oli aika kylmääkin. Silti TM:n mielestä lukemat olisi pitänyt saavuttaa?! Jarrutusmatkaa TM ei sitten keliolosuhteista johtuen mitannutkaan.

Ihmetyttää tuo TM:n kitinä kiihtyvyydestä tai sen puutteesta.

Uskon vakaasti, että muutkaan "alle 5 sekunnin autot" eivät noissa olosuhteissa suoriudu luvatusti. Kylmä asfaltti ja kylmä kumi eivät vaan toimi riittävästi yksiin. Noissa lukemissa ollaan jo niin tiukilla, että lämpimissäkin oloissa vaikuttaa asfaltin karkeus, ilmankosteus jne jne.
 
pantero sanoi:
Yhtiökokouksessaan 2016, että sen Euroopassa tuotettu sähkö on 97 %:sesti CO2 vapaata. m.o.t.

Fortumin Euroopan toiminnot (jos Suomea ei Euroopaan lasketa) tapahtuvat seuraavissa maissa:
Ruotsi, Norja, Viro, Latvia, Liettua, Puola ja Iso-Britannia

Valtaosassa noista maissa on käytössä CHP-laitoksia eli biomassapolttimia. Nämä Fortum viherpesee CO2-päästöttömiksi, vaikka tilanne ei todellisuudessa näin ole. Lisäksi energian tuotantomäärät ovat noilla naurettavan pieniä, luokkaa 20Mwh/vuosi. Käytännössähän nuo ovat lähinnä kaukolämpölaitoksia.

En minä halua loukata sähköauton käyttäjiä, mutta väittämällä sähköautoja päästöttömiksi nykyisillä energiantuotantomenetelmillä, ollaan pahasti hakoteillä. En missään tapauksessa vastusta vihreämpää energiantuotantoa, mutta oli kyseessä Tesla tai mikä tahansa sähköauto, niin käytännössä noilla siirretään se co2-päästö vain toisaalle. Nykyisin ainoa todellinen ja kapasiteetiltaan uskottava hiilineutraali energiantuotantotapa on ydinvoima.
 
Sivukaupalla tekstiä jostakin fortumeista ja hiilivoimaloista. Samalla jonkun yritykset nostaa perinteisten polttonesteiden jalostuksen ja kuljetuksen päästöt kuitattiin yhdellä virkkeellä todeten, ettei oikeastaan kiinnosta, koska sähköautot sitä ja tätä.

Eikö tuota jorinaa voisi käydä jossakin off topic -ketjussa?
 
Vempula sanoi:
Sehän se vasta olisikin ratkiriemukasta, jos ostaisi ludicrous nopean 160 000 euron Teslan ja sillä pitäisi kesäisellä motarilla ajella kahdeksaakymppiä ja pestä ohittavien rekkojen heittämää kuraa koko ajan tuulilasista.

laughing-smiley-face-gif-clipart-panda-free-clipart-images-yI3eAo-clipart.jpg
:D
Täyteen ladattuna plussa kelillä oma hybridi ilmoittelee matkaksi tuon 50km. Tänään -20°C pakkasessa ilmoitteli 35km, vaikka autolla ei ollut ajettu metriäkään. Täyssähköautot ainakin Lapin talvessa taitaa olla lähes hyödyttömiä, jos ei lämpöisestä tallista pääse lähtemään :rolleyes:
 
Teslan on kyllä kova kiihtyvään "liikennevaloista". Mutta, mitä sillä tekee todellisessa elämässä, ei mitään.

Ennnemmin panostettaisiin siihen että toimintasäde olisi 600km ja suorituskyky vaikka 6 sekunttia, sekin on vähän jos puhutaan kiihtyvyydestä 0-100..

Ajovalot, ei voi kuin itkeä, ei ajovalopesureita joka taas tarkoittaa umpisurkeita valoja, jee, auto kiihtyy kuin raketti mutta tällä ei näe mihin ajaa pimeällä..

Ovet, voi itku, mihin ne laittaa ne jättikokoiset juomapullonsa kun ei edes normikokoistakaan saa mihinkään, ei takkikoukkua, ei kahvoja joista voi kammeta itseään ylös tai pitää kiinni kun "merkonomi näyttää ajotaidottomuuttaan"..

Surkeeta, ei jatkoon, odotetaan muita valmistajia ja niiden aivopieruja.
 
Vempula sanoi:
Tätä testiä ei kannata suositella Model X -fanaatikoille. Mutta onneksi TM testaa aina väärin 8)
Ainakin jonkinlainen ennakkoasenne paistaa läpi epämääräisestä vihjauksesta ’ensikokemuksesta’ lähtien. Selväksi tuli, ettei auto täyttänyt kaikkia odotuksia. Kait se on myös hyväksyttävä, että testaajan omat mieltymykset vaikuttavat siihen, mitä kulloisestakin testiautosta lausuu.

Sen takia pitää tutkia myös muiden autolehtien koeajoja. Auto Motor und Sport Sverige on koeajanut X:n oman Lyx-SUV vertailunsa osana. AMS teki myös erillisen 1600 km pitkän testilenkin talven kynnyksellä. AMS piti autosta ja olisi itse valinnut testiin 5-paikkaisen version. Moitetta tuli kovasta jousituksesta ja rengasmelusta muuten hiljaisessa autossa. Vertailussa X hävisi niukasti super-Audille, mutta vertailutaulukosta näkyy, että puuttuva NCAP-testitulos ja siihen liittyvä automaattisen hätäjarrutuksen varmennus vei puuttuvat kaksi pistettä, jolla koko vertailun 1. sija olisi tullut.

Itse haen autolehtien testeistä sellaisia fakta- ja mittaustietoja, joita voi verrata ja punnita omakohtaisen koeajokokemuksen kanssa. Itse en ole vielä Teslaa koeajanut, joten kokonaiskäsitystä Teslasta ei ole vielä muodostunut.

Eipä moni muukaan AS:llä ole tainnut Teslaa koeajaa; mikä ei kuitenkaan sen lyttäämistä näytä estävän. Minua se ei haittaa, kun yleensä muodostan omat mielipiteeni ihan itse. Harmittaa vaan, kun tänne AS:lle toivoisi Teslan omistajia kirjoittelemaan kokemuksistaan. Sitä vartenhan me täällä AS:llä ollaan-right?

Tämän viimeisen parin sivun ’keskustelun’ jälkeen olen kuitenkin pessimistinen, että kukaan Teslan omistaja tänne vaivautuisi. Minusta se on sääli ja suuri menetys AS:n kannalta.

Jos olisin mode, siivoisin ainakin nuo lapselliset jättihekottelukuvat pois. Täällähän on saittisoftassa ihan omat tehostemerkkinsä, joiden luulisi riittävän.

=================

Siitä on jo yli 130 vuotta, kun Karl Benz valmisti ensimmäisen polttomoottoriauton. Aika kauan kesti, ennen kuin kehitys päätyi nykyautoihin.

Tesla on kehittänyt omat sähköautonsa käsittämättömän nopeasti, Model S tuli myyntiin vajaa viisi vuotta sitten ja nyt S:iä on myyty jo 160 000 kpl ja X:ääkin 25 000 kpl. Samalla Teslasta on tullut sähköautojen benchmark, jolla oikeasti voi tehdä pitkiäkin matkoja. Tätä varten Teslan piti tosin kehittää oma SuperCharger latausasema verkosto.

Tämä suoritus tulee jäämään autoilun historiaan suurena merkkipaaluna ja käännekohtana, kun Teslan esimerkki on pakottanut muutkin autonvalmistajat ottamaan sähköautot tosissaan. Itselleni tämä on jo riittävä peruste fanittaa Teslaa. Kun täältä AS:ltä ei taida tietoja ja kokemuksia Teslasta saada on tässä yksi hyvä sivu, josta niitä voi alkaa haeskelemaan...

http://www.teslafan.cz/en/home

 
Uskosin, että kaikki Teslan omistajat on fb:n puolella, joka sinänsä on harmi tämän foorumin kannalta.
 
Omistajatason kokemusta ei ole mutta kahden viikon käyttäjän kokemus kyllä. Kaverilla on kyllä sitten omistajakokemus. Molempien tosin Model S:stä.
 
TM:n koeajon lukeneena ja videon katsoneena: Asiaan suhtautumisessa tuntuu olevan vaikeuksia eri tahoilla. Tähän astihan Tesloista on välittynyt lähinnä vain "sikoossom"-ihastelua ja suoranaista fanitusta, joille varmasti autossa on hyvät syynsä. Suomalainen kuitenkin hakemalla hakee vikoja (paitsi omasta autostaan  :D ) , ja kun siihen lisätään vielä asemansa vankittanut perinteinen autolehti, niin eihän sellainen oikein voi lähteä hypeen mukaan. Havainnoista, myös negatiivisista kerrotaan. Korostetaanko niitä sitten liikaa, se on varmaan vastaanottajasta kiinni. Ei yhden teeämmän tarvitse mitään merkkiä markkinoida tai suosia, ainakaan jos se ei ole aktiivinen mainostilan ostaja. Videossa, jossa vain fiilistellään, olisin ehkä keskittynyt enemmän niihin positiivisiin fiiliksiin.

Kiihtyvyydestä: lehdessä puhuttiin nihkeästä asfaltista. Videossa sanamuoto oli "kostea keli", joten kyllä siinä on tekemistä luvattuun rajuun 3,2 sekuntiin pääsemisessä, jopa nelivedolla ja huippuluokan vetoluistonestolla.
 
pantero sanoi:
Ainakin jonkinlainen ennakkoasenne paistaa läpi epämääräisestä vihjauksesta ’ensikokemuksesta’ lähtien. Selväksi tuli, ettei auto täyttänyt kaikkia odotuksia. Kait se on myös hyväksyttävä, että testaajan omat mieltymykset...

Jos itse olisi menossa koeajamaan 150 000€ autoa, jolle luvataan ihan pöljä suorituskyky, niin totta munassa minullakin olisi tietty ennakkoasenne. Jos autossa sitten onkin kova jousitus ja temppuilevat takaovet, niin ihan varmasti olisin pettynyt. Mielestäni odotukset pitää olla sillä tasolla millä auton hintakin. Jos hintaa on 150k€ niin minun maailmassani Tesla X:n pitäisi olla joka suhteessa paaaljon parempi kuin esim. puolet halvempi E-Mersu tai Volvo S90. Se, että se on jumalattoman suorituskykyinen ei muuta sitä, että oma odotusarvoni mukaan esim. laatuvaikutelma ja jousituksen toimivuuskin pitäisi piestä nuo esimerkit mennen tullen.

Jos X:n hinta jäisikin noiden esimerkkien tasolle niin voisin hyväksyäkin nuo auton puutteet, koska suorituskyky ja täyssähköauton uutusarvollakin on toki minullekin jotain arvoa.
 
Makkis sanoi:
Omistajatason kokemusta ei ole mutta kahden viikon käyttäjän kokemus kyllä. Kaverilla on kyllä sitten omistajakokemus. Molempien tosin Model S:stä.

Jep, luin käyttöraportteja ja tuntemuksia Tesla S:stä suurella mielenkiinnolla. ;)

Kyllä omaan kalenteriinkin pitää yrittää mahduttaa Tesla X:n koeajo keväämmällä. Silloin ei kylläkään asfaltti saa olla kostean nihkeätä...
 
Vertailussa X hävisi niukasti super-Audille, mutta vertailutaulukosta näkyy, että puuttuva NCAP-testitulos ja siihen liittyvä automaattisen hätäjarrutuksen varmennus vei puuttuvat kaksi pistettä, jolla koko vertailun 1. sija olisi tullut.

Se että autoa ei ole "päin seinää" ajettu on mielestäni iso miinus, siinä ei auta vaikka kiihtyisi sekunnissa kahteensataan.

Toinen testi, small overlap crash test on realistisempi ajatellen oikeata elämää. Testissä mallinetaan juuri sitä mitä tapahtuu ison nopeuden teillä joissa kohtaaminen on mahdollista. Eli, kuljettaja nukahtaa, viimehetkellä tekee väistön  mutta se ei riitä ja 30cm keulasta osuu. Sinä katsotaan miten on runkorakenne tehty, työntyykö vanne matkustamoon vai minne.

 
Dubaissakin on alettu myymään nyt talven aikana Teslaa. Näin ensimmäistä kertaa Model X:n ja kyllähän se on hirveän näköinen auto. Tuo on oma mielipiteeni ja siten täysin faktoihin perustumaton.

Mikä sen sijaan enemmän faktana pisti silmään oli koripaneelien ja eritoten ovien ovien täysin luokaton sovitus. Heittoa oli etu- ja takaovien kahvoissa valehtelematta noin 5 millimetriä. Kohdassa jossa suora kahva jatkuu edestä taakse tuo on todella näkyvää. Kai Tesla-kaupassa voisi silti käydä ihmettelemässä vähän lähemmin.
 
Itse hurautin aamulla Model X:n ohi ja samalla näin sellaisen livenä ekaa kertaa. Kuvien perusteella olin luullut sitä isoksi möhkäleeksi, mutta livenä se olikin todella sutjakkaan ja kompaktin oloinen vekotin. Ehdottomasti omaan makuun!
 
gloter sanoi:
Toihan on ihan avuton peli [emoji50] miten tässä on neliveto oikein toteutettu? Eikö ole mitään lukkojakaan?

Katselin aivan samaa asiaa ja mietin että Hinda CRV:ssä on sittenkin ihan soiva neliveto...
 
gloter sanoi:
Toihan on ihan avuton peli [emoji50] miten tässä on neliveto oikein toteutettu? Eikö ole mitään lukkojakaan?
Juuri kun olin kuvitellut, että erillisiä moottoreita käytellään niin järkevästi, ettei periaatteessa tuollaisessa kulmanousussa edes sutaise, niin eikö mitä?! Ei tee muuta kuin kahdella renkaalla sutii? Aika heikko esitys. Jopa nykykittareiden "jarrulukot" auttaa niin, ettei tuossa videon alkukohdalla tule ongelmaa.

Teslan tapauksessa parannus _saattaa_ tosin olla helppoa -> uutta softaa sisään?