https://tummennuskalvot.fi/

Tesla Model S

Kannattanee tsekata renkaat säännöllisesti jos sattuu ajamaan Model ässällä, tai ainakin jos ajaa plaidilla.

Jos ei jaksa katsoa videota, niin renkaat kuluu sisäkulmasta ennätystahtiin (5000 mailia ja renkaat entiset).
Ilmeisesti koskettaa lähinnä 21" pyörillä olevia autoja. 19" ei ole ollut ongelmia (videon kommenttikenttä). Kommenttien mukaan korjaus on paremmat renkaat ja säädettävällä toe/camber olevat tukivarret.
 
Jos ei jaksa katsoa videota, niin renkaat kuluu sisäkulmasta ennätystahtiin (5000 mailia ja renkaat entiset).
Ilmeisesti koskettaa lähinnä 21" pyörillä olevia autoja. 19" ei ole ollut ongelmia (videon kommenttikenttä). Kommenttien mukaan korjaus on paremmat renkaat ja säädettävällä toe/camber olevat tukivarret.
Aina moni tehokkaampi auto tekee samaa, ei ehkä ihan samoilla kilsoilla, mutta Plaidin tehot ja käyttö vaikuttaa siihen. Mersussani oli samaa vikaa ja BMW:lle kanssa kuulemma tyypillistä.
 
Kun on vielä jotkut äärimmäisen matalaprofiiliset renkaat, niin ne eivät anna yhtään anteeksi pyöränsuuntauksen heittoa.
 
Aina moni tehokkaampi auto tekee samaa, ei ehkä ihan samoilla kilsoilla, mutta Plaidin tehot ja käyttö vaikuttaa siihen. Mersussani oli samaa vikaa ja BMW:lle kanssa kuulemma tyypillistä.
Ei ole tyypillistä BMW:lle, enkä ole kyllä kuullut että MB tekisi tuota samaa. 8000km ja renkaat mennyttä Mersuissa ja Bemareissa? No ei ole.
 
Mulla on 25tkm ajettu Model S Plaid.


Noista kilometreistä puolet on ajettu 20” kitkarenkailla (255/40 sekä edessä että takana) ja puolet 22” kesärenkailla (edessä 255/30 ja takana 295/30) ja ei ole syönyt renkaita epätasaisesti.

Tukivarret alkuperäiset, kitkarenkaat Continentalilta ja kesärenkaat Hankookilta.
 
Videoon liittyen.. On se kumma jotta renkaat kuluu kun auto kiihtyy parissa sekunnissa nollasta sataan.. ja painaakin siihen päälle vielä hitusen. Merkillistä. :cool:
Voihan tietysti olla, että Tesla on tapansa mukaan muuttanut osia/säätöjä myöhemmin linjalta tulleisiin autoihin. Tuon videon omistaja on kuitenkin hankkinut autonsa ensimmäisten joukossa.
 
Videoon liittyen.. On se kumma jotta renkaat kuluu kun auto kiihtyy parissa sekunnissa nollasta sataan.. ja painaakin siihen päälle vielä hitusen. Merkillistä. :cool:
Voihan tietysti olla, että Tesla on tapansa mukaan muuttanut osia/säätöjä myöhemmin linjalta tulleisiin autoihin. Tuon videon omistaja on kuitenkin hankkinut autonsa ensimmäisten joukossa.

Kai tuossa oli lähinnä se että raskas ja tehokas auto noilla pyöränkulmilla syö renkaita -> hyvä tsekata ajoissa.
 

Ongelma on suhteellisen yleinen tuosta keskustelusta päätellen, mutta luulen että ajotavalla on merkitystä.
 
Tuo videon Plaid on madallettu, alustan geometria ei liene kunnossa.

Eli omistaja on madaltanut autoansa, mutta jättänyt suuntauksen tekemättä. Tuolla tavalla saa kyllä renkaat entisilsi merkkiin ja käyttövoimaa katsomatta.

Vai onko niin että jos Model S madaltaa, niin alustan komponenteista loppuu säätövarat? Eikös Model S ole ilmajousitus eli ainakin säätövaran piirissä luulisi renkaiden pysyvän menosuuntaan?
 

Ongelma on suhteellisen yleinen tuosta keskustelusta päätellen, mutta luulen että ajotavalla on merkitystä.
Keskusteluissa on myös mainittu, että rengaskulmien hyväksytyt säätöarvot (Teslan ilmoittamat rajat) on aika laajalla skaallalla, eli lukemat on ns. alueella vaikka regaskulmien säädössä mitatut arvot olisi jonkun verran erilaiset kahden auton välillä.

Mutta kyllähän se camber muuttuu suht paljonkin kun alustan nostovaraa on reilusti. Itse varmaan säädättäisin kulmat (ja camberit erityisesti!) matalassa asennossa, eli siinä jossa auto pääosin menee matka-ajossa.
 
Onhan siinä tekemisen meininkiä, kun kolmonen lähestyy nopeusmittarissa ja alusta on aikalailla "maxed out" Schwedenkreuzin kevennyksessä ja pompuissa. SoC hupenee kiitettävää tahtia :D Tehorajoitus näytti tulevan aika pian, tuleekohan lämmöistä vai alentuneesta SoC:sta?
 
Tesla Björnillä on ollut ongelmia Model S (2013) auton (ja The Sun lehden kanssa) kanssa, joten aiheesta on syntynyt muutamia videoita.
Näistä saattaa olla hyötyä tuollaisen Ässän omistajille, kun videoista selviää yksityiskohtia mm. auton lukituksien rakenteista ja niiden korjaamisesta. ;)
(Varoitus: eka video on tehty kieli poskessa tuota UK ip-lehteä varten.)



 
Ja tässä vielä pari muuta uutta korjausaiheista videota vastaavasta Model S autosta akkuvikoineen.



Käytännössä Suomeenkin tulee varmaan lähivuosina tuollaisia sähköautojen korjaamiseen erikoistuneita korjaamoja (jollei esim. Autoklinikka ole jo sellainen), koska nytkin korjatut viat ovat olleet melko helppoja ja halpoja korjattavaksi (videoissa on ollut lähinnä kosteuden aiheuttamaa kulumaa ja korroosiota).
 
Kyllähän noita jo löytyy, juuri tuo Jessan putiikki (Kokkolan autohuolto). Sen lisäksi löytyy Akkuauto, Atoy:lla on ainakin jotain Teslan huoltoja tarjolla. Myös BestDrive on lanseeramassa, ellei jo lanseerannut oman sähköautohuoltonsa.

Ja melkein unohdin ET Autotechin tampereelta https://et-autotech.fi/
 
Harkinnassa Model S käytettynä ja olisi samalla ensimmäinen sähköauto.

1. Kertokaas miten tarkistan kätevimmin valikoiden kautta, millainen voimansiirron ja akun takuu on milläkin yksilöllä. Olen ymmärtänyt, että noin 3/2020 asti model s:ssä on km rajoittamaton takuu 8 vuoteen asti. Voiko tämän tarkistaa auton valikosta. Itselle kun tulee ajoa yli 50 tkm vuodessa, tämä olis tärkeä ominaisuus, että voisi ajella tuonne -27 - 28 vuodelle asti akkutakuun voimassa ollessa, vaikka kilsoja olisi yli 300 tkm.

2. Löytyykö valikoista merkintää, onko kyseessä ns Raven malli vai normaali 100d malli? Itsellä olisi kiikarissa mieluummin tuo Raven malli. Välillä yksittäisen päivän ajot ovat jopa yli 600 km, niin mieluummin malli, jolla varmasti pääsee sen 300 km yhdellä istumalla.

Autoliikkeeseen kun astelee sisään, niin vielä ei ole tullut niin asiantuntevaa myyjää, joka osaa edellä mainittuihin kysymyksiin vastata. Olisi siis helpompaa todeta nuo itse - jos valikoista nuo löytyvät..

Löytyykö mahdollisesti jostain netin syövereitä vin-kooderi, jolla nuo voisi tarkistaa?
 
Harkinnassa Model S käytettynä ja olisi samalla ensimmäinen sähköauto.

1. Kertokaas miten tarkistan kätevimmin valikoiden kautta, millainen voimansiirron ja akun takuu on milläkin yksilöllä. Olen ymmärtänyt, että noin 3/2020 asti model s:ssä on km rajoittamaton takuu 8 vuoteen asti. Voiko tämän tarkistaa auton valikosta. Itselle kun tulee ajoa yli 50 tkm vuodessa, tämä olis tärkeä ominaisuus, että voisi ajella tuonne -27 - 28 vuodelle asti akkutakuun voimassa ollessa, vaikka kilsoja olisi yli 300 tkm.

2. Löytyykö valikoista merkintää, onko kyseessä ns Raven malli vai normaali 100d malli? Itsellä olisi kiikarissa mieluummin tuo Raven malli. Välillä yksittäisen päivän ajot ovat jopa yli 600 km, niin mieluummin malli, jolla varmasti pääsee sen 300 km yhdellä istumalla.

Autoliikkeeseen kun astelee sisään, niin vielä ei ole tullut niin asiantuntevaa myyjää, joka osaa edellä mainittuihin kysymyksiin vastata. Olisi siis helpompaa todeta nuo itse - jos valikoista nuo löytyvät..

Löytyykö mahdollisesti jostain netin syövereitä vin-kooderi, jolla nuo voisi tarkistaa?
Jos pikkunäytöllä kuskin edessä lukee 100D, kyseessä on vanhempi malli.

Ravenissa samassa paikassa lukee Long Range tai Performance Ludicrous tms.

Ravenit ovat 4/2019 ja myöhemmin tehtaalta tulleita, mutta vielä ainakin 6/2019 on ensirekisteröity myös 100D ja P100D malleja.
 
Nihkeältä vaikuttaa uusimpien Model S:n käytettyjen markkina? Myynnissä käytettyjä lähes samaan hintaan kuin uuden "varastoauton" Teslalta. Plaideissa isompi hajonta molempiin suuntiin. Jokunen selkeästi halvempi käytetty (lähinnä Long Range malli) on mennyt kaupaksi roikuttuaan pitkään nettiautossa. Vaikuttaakohan viime vuoden iso hinnan alennus ja suht pienet myyntimäärät? Eli ne jotka tilasi kalliimmalla, pitävät auton mielummin pidempään tasoittaen arvonlaskua.

Saksan hinnatkin käytetyissä tosi suolaisia Suomeen verrattuna.