https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Tehdasvierailu Mazdalla

P

pantero

Vieras
Japanin lomamatkalla järjestyi mahdollisuus käydä Mazdan Hiroshiman tehtaalla. Vierailu sovittiin kätevästi netin kautta. Kyseisenä päivänä oli juuri oikeaan aikaan vieläpä englanninkielinen kierros tarjolla. Puolentoista tunnin aikana käytiin Mazda museossa, jossa historian lisäksi esiteltiin CX-5:n valmistusteknologiaa. Kierros päättyi kokoonpanolinjan U1 (jolla omakin CX-5 on kasattu  ;D ) esittelyyn.

Ohessa muistiinpanoja vierailulta:

-Mazdan juuret alkavat vuodesta 1920, jolloin aloitettiin työkalujen valmistuksella. 30-luvulla laajennettiin kolmipyöräisten lavallisten moottoripyörien tuotantoon. Ensimmäinen auto, R360 Coupe valmistui 1960. Sen jälkeen Mazda keskittyikin vain autoihin ja valmistaa nykyisin noin 1,3 miljoonaa autoa vuodessa, joista vajaa miljoona tehdään Japanissa.

-Hiroshiman päätehdas ja pääkonttori sijoittuvat 7,2 km pitkälle alueelle mereen laskevan jokikanavan molemmille puolille noin kolmen kilometrin päässä ydinkeskustasta. Tehdasalue on kuin oma kaupunkinsa, jossa on mm. oma bussiliikenne ja Mazdan oma yksityinen silta joen yli ja meren puolella oma satama. Siellä sijaitsee myös Mazdan oma opisto, jossa opiskelee 140 henkeä.

- 6.8.1945 tuli tasaista jälkeä Big Bangin myötä, mutta neljän kuukauden kuluttua oli tehtaan tuotantolinja taas käynnissä.

-Tänä päivänä tehtaalla valmistuu yli tuhat autoa päivässä. Alueella on varastokapasiteettia 11000 autolle. Omasta satamasta lähtee siten aika usein laivoja, joista suurimpiin mahtuu kerrallaan 6000 autoa. Merimatka esimerkiksi Eurooppaan kestää noin 35 vrk.

-U1-tuotantolinjalla käynti oli vierailun kohokohta. Tehtaalla ei saanut kuvata, mutta yläviistosta saattoi seurata noin sadan metrin matkalla autojen kokoonpanoa. Linjalla koottiin samanaikaisesti CX-5:sta, Mazda 2:sta ja MX-5:sta. Yksi asentaja kokosi siis usemman merkkisiä autoja. Robotteja oli harvakseltaan, esimerkiksi tuuli- ja takalasin asennuksessa sekä kojelaudan ojentamisessa auton sisään. Työtahti oli täsmällistä ja kiireetöntä, mutta tehokkaanoloista. Linja vei autoja mekaanisesti raksuttaen eteenpäin. Vilkkuvat valot, rääkyvät sireenit ja tuotantolukunäytöt puuttuivat kokonaan. Tuntui siltä, että täällä tehtiin töitä laadun, eikä lukumäärän ohjaamana!

-Auton valmistukseen kerrottiin kuluvan 15 tuntia (jostakin on tarttunut muistiini, että roboteilla auto voidaan kasata 2 tunnissa!). Tehtaan kilpailukyky tuleekin ilmeisesti asennuksen kokonaislaadusta ja tuotannon joustavuudesta. Lisäksi mekaaninen, pääosin käsiasenteinen kokoonpanolinja ei ole niin herkkä maanjäristyksille, jos sellainen joskus sattuisi kohdalle (hienon robotin koordinaatit ja toiminta saattavat seota pahastikin, jos perusta hiukan tärähtelee).

-Lisäpisteitä tuotannon organisoinnista tuli rutkasti lisää, kun ymmärsin, että logistiikan täytyy pelata noilla tuotantomäärillä, tehdasalueen muodolla ja sijainnilla aivan täydellisesti! Rekkoja liikkuikin paljon alueella hyvin koordinoidun oloisesti.

-Kaikenkaikkiaan erittäin mukava kokemus ; suosittelen, jos omalle automerkille moinen tilaisuus sattuisi kohdalle.

===================

PS. Rotaatiomoottorista kerrottiin, että sen valmistus on pysäytetty, mutta ei kehitys. Kulutuksessa ja päästöissä ollaan nykymoottoreita jäljessä, mutta Mazdalaisten äänensävystä olin tulkitsevinani, että W tulee vielä.  8)

Tulevaisuuden suunnasta kertoo jotakin se, että parkkipaikalla oli latauksessa Mazdan sähköauto...
 

Liitteet

  • tästä se alkoi.jpg
    tästä se alkoi.jpg
    47 KB · Katsottu: 218
  • tässä mennään nyt.jpg
    tässä mennään nyt.jpg
    53,6 KB · Katsottu: 247
  • tämäkö on tulossa.jpg
    tämäkö on tulossa.jpg
    78,5 KB · Katsottu: 248
Kiitos, pantero, erinomaisesta raportista! Taitaa aika harva olla päässyt Japaniin saakka autotehdasvierailulle. Saksa on varmaan se yleisin kohdemaa.

Todella positiivista kuulla, että laatuun panostetaan sekä työoloissa että valmistusprosessissa.

Nyt ymmärrän, miksi japanilaismerkit pyrkivät tuomaan mahdollisimman paljon vakiovarusteltuja autoja mm. Eurooppaan jo valmiiksi. 35 vrk pelkkään merimatkaan syö tehdastilausten kilpailuetua jo melkoisesti.
 
Todella mukava kirjoitus.

Hassua tuo "tehokkuuden näennäinen puute" robotteineen ja stressiä aiheuttavine näyttöineen kun juuri japanialaisten lean-systeemeineen oletin olevan tuon homman tehokäyttäjiä, mutta ehkä juuri leanin ansiosta ihmisten tekemänäkin asiat sujuu kannattavasti.

Mazdaa olen aina pitänyt laadukkaimpana japanialaistuotoksena, muotoilullisia floppeja sieltäkin on tullut (tai ainakin yksi, se 121  ;D) mutta paljon kaunista ja persoonallistakin katseltavaa. Esimerkiksi nykytavismalleista kolmonen ja kuutonen on oikeastaan luokissaan omaan makuuni huomiota herättävän kauniita autoja. Aivan eri planeetalta vaikkapa Tojotan mallistoon joka ei nappaa ei sitten yhtään. Myös teknisesti olen antanut itseni ymmärtää Mazdan olevan varma ja toimiva laite kautta historiansa.
 
Mukava raportti. Kiitos, pantero ! Tällaisia on aina mukava lukea.

Minäkin ihmettelen robottien vähäisyyttä kokoonpanossa, kun luulin sen olevan japanilaisen tehokkuuden kulmakivi. Aikanaan ihmettelin videota Audin tehtaalta, kun siinä ei ollutkaan sitä odottamaani, tehokasta robottilinjaa ilman ihmisiä. Taitaa siis olla kyseessä paluu robottien aikakaudelta hieman takaisinpäin. Mikähän tarve tätä ajaa eteenpäin ?
 
Hiroshiman tehdas lienee varsin pitkälle rakennettu uusiksi viime vuosikymmenien aikana. Näin joskus kuvan alueesta 70-luvulla ja nykyinen Google-kuva alueesta näytti kovin erilaiselta.

Uskon, että japanilaiset ovat tehokkuusajattelussa edelleen ykkösiä ja turha toiminta on eliminoitu. USA:ssa olen käynyt Fordin Rougen tehtaalla, joka konsernin malliesimerkkinä oli Suomessakin pyörineessä Supertehtaat-sarjassa. Siellä aikaa selkeästi tuhraantui tavaroiden siirtelyyn kokoonpanon lomassa. Ihmisen toimintaa kontrolloitiin siellä paljon automaattisesti luettavien viivakoodien/tagien avulla, jolla varmistettiin, että oikeaan yksilöön tuli oikeat osat.

Ei oikein vakuuttanut Audin Neckarsulmin loppukokoonpanokaan. Ainakin vierailuhetkellä oli ylimääräistä hässäkkää ja huutoa. BMW:llä Münchenissä homma vaikutti varsin organisoidulta. VW:n Gläserne Manufaktur eli Phaeton-tehdas oli myös selkeästi toimiva, missä varmasti auttoi tehtaan suunnittelu yhden mallin ympärille. Kokonaisuutena se oli kuitenkin tehottoman oloista puuhastelua oikeaan sarjatuotantotehtaaseen verrattuna.
 
Markku J sanoi:
Mikähän tarve tätä ajaa eteenpäin ?
Kehittäminen. Laitoin joskus linkin Sloan review:hen jossa käsiteltiin Toyotan paluuta monozukuri ajatteluun eli idea on että tarvitaan työnosaajaa sitä kehittämään. Robotti ei pysty kehittämään tuotetta tai sen valmistusta.
 
Tuolla kokoonpanolinjan matkalla, jota pääsimme katsomaan, oli tosiaan vain kaksi robottia. Lasirobotti liimaili laseja sujuvasti erikorimallisiin autoihin ja se toinen robotti haki lavetilta oikeanmallisen ja värisen kojelaudan kaikkine johtoineen ja OJENSI sen auton sisään, jossa kaksi asentajaa asettivat ja kiinnittivät sen paikalleen.

Mitään hässäkkää tai turhanoloista liikettä ei näkynyt, vaan tavaraa tuotiin linjan sivulla oleviin varastopaikkoihin juohevasti.

Tarkastelukohtamme loppupäässä auto nostettiin ylös ja yksi asentaja asensi auton alle jotain osia ja alustan suojalevyjä. Tuon operaation toteuttaminen robotilla olisi mielestäni ollut varsin vaikeaa, kun kyseessä oli sekaisin eri pohjalevyllisiä autoja. Jossain autotehdasvideoissa olen nähnyt toteutuksia, joissa auto käännetäänkin pohja ylöspäin roboteille paremmin soveltuvaksi. Kallis toteutus.

Itselle muodostui kyllä käsitys, että homman juju on tuotannon joustavuudessa. Tällä tehtaalla on vain kaksi kokoonpanolinjaa, mutta niillä tuotetaan kuitenkin useita eri malleja lomittain. Näytti olevan 80 % Mazda 2:sta, loput CX-5:sta ja seassa vielä muutama MX-5:kin. Tuotantoa voidaan näin optimoida eri mallien välillä tulevaa laivausta silmälläpitäen. Kaupungissa sijaitsevalle tehdasalueelle kun mahtuu vain noin viikon tuotanto (sekin oli usempikerroksisissa 'parkki'taloissa).
 
idea on että tarvitaan työnosaajaa sitä kehittämään. Robotti ei pysty kehittämään tuotetta tai sen valmistusta.

Tuo on epäilemättä totta. Kone tekee virheettömästi vain sen mitä se opetetaan tekemään. Itse se kyllä oppii asioita, mutta vain ennalta määriteltyjen parametrien mukaan.

Bemarilla olen itsekin vieraillut ja siellä ei tosiaan ollut mitään silmiinpistävää höntyilyä mihinkään. Minusta silmiinpistävää oli täydellinen siisteys ja puhtaus. Ei ole moiseen oikein tottunut tuotannollisessa teollisuudessa.
 
pantero sanoi:
Tuolla kokoonpanolinjan matkalla, jota pääsimme katsomaan, oli tosiaan vain kaksi robottia. Lasirobotti liimaili laseja sujuvasti erikorimallisiin autoihin ja se toinen robotti haki lavetilta oikeanmallisen ja värisen kojelaudan kaikkine johtoineen ja OJENSI sen auton sisään, jossa kaksi asentajaa asettivat ja kiinnittivät sen paikalleen.

Taitaa suurin osa roboteista olla käytössä korinvalmistuksessa, ruostesuojauksessa ja maalauksessa, varsinainen kokoonpanotyö tehdään sitten enemmän käsipelissä. Näin muistelisin asian olleen myös Octavian kokoonpanon kohdalla kun joskus youtubesta niitä tehdasvideoita katselin.
 
pantero sanoi:
Itselle muodostui kyllä käsitys, että homman juju on tuotannon joustavuudessa. Tällä tehtaalla on vain kaksi kokoonpanolinjaa, mutta niillä tuotetaan kuitenkin useita eri malleja lomittain. Näytti olevan 80 % Mazda 2:sta, loput CX-5:sta ja seassa vielä muutama MX-5:kin.

Niinhän Uudenkaupungin autotehtaallakin koottiin yhdellä ja samalla linjalla Saab 9-3:sta ja Porsche Boxsteria sekaisin. Samaan aikaan tuotannossa olleen Lada Euro-Samaran kokoonpano oli sentään eri halllissa.  :rolleyes:
 
Ei ole kovin montaa vuotta, kun firman nimi oli vielä Toyo Kogyo.
Vaihtoivat joskus tossa -80 luvulla, kun kukaan ei samaistanut tätä nimeä Mazdaan.
"Masta" on minunkin mielestäni omassa sarjassaan jaappanin autoista.
Datsun, tai Nissan ei ole vuosiin tehnyt mallia, joka kiinnostaisi, Honda on ylihinnoiteltu ja
Toyota nyt vaan on Toyota. Varmasti ok auto jollekin, mutta ei säväytä.
Uusi Madza 6 on kuitenkin ylimuotoiltu minun silmääni.