P
pantero
Vieras
Japanin lomamatkalla järjestyi mahdollisuus käydä Mazdan Hiroshiman tehtaalla. Vierailu sovittiin kätevästi netin kautta. Kyseisenä päivänä oli juuri oikeaan aikaan vieläpä englanninkielinen kierros tarjolla. Puolentoista tunnin aikana käytiin Mazda museossa, jossa historian lisäksi esiteltiin CX-5:n valmistusteknologiaa. Kierros päättyi kokoonpanolinjan U1 (jolla omakin CX-5 on kasattu ;D ) esittelyyn.
Ohessa muistiinpanoja vierailulta:
-Mazdan juuret alkavat vuodesta 1920, jolloin aloitettiin työkalujen valmistuksella. 30-luvulla laajennettiin kolmipyöräisten lavallisten moottoripyörien tuotantoon. Ensimmäinen auto, R360 Coupe valmistui 1960. Sen jälkeen Mazda keskittyikin vain autoihin ja valmistaa nykyisin noin 1,3 miljoonaa autoa vuodessa, joista vajaa miljoona tehdään Japanissa.
-Hiroshiman päätehdas ja pääkonttori sijoittuvat 7,2 km pitkälle alueelle mereen laskevan jokikanavan molemmille puolille noin kolmen kilometrin päässä ydinkeskustasta. Tehdasalue on kuin oma kaupunkinsa, jossa on mm. oma bussiliikenne ja Mazdan oma yksityinen silta joen yli ja meren puolella oma satama. Siellä sijaitsee myös Mazdan oma opisto, jossa opiskelee 140 henkeä.
- 6.8.1945 tuli tasaista jälkeä Big Bangin myötä, mutta neljän kuukauden kuluttua oli tehtaan tuotantolinja taas käynnissä.
-Tänä päivänä tehtaalla valmistuu yli tuhat autoa päivässä. Alueella on varastokapasiteettia 11000 autolle. Omasta satamasta lähtee siten aika usein laivoja, joista suurimpiin mahtuu kerrallaan 6000 autoa. Merimatka esimerkiksi Eurooppaan kestää noin 35 vrk.
-U1-tuotantolinjalla käynti oli vierailun kohokohta. Tehtaalla ei saanut kuvata, mutta yläviistosta saattoi seurata noin sadan metrin matkalla autojen kokoonpanoa. Linjalla koottiin samanaikaisesti CX-5:sta, Mazda 2:sta ja MX-5:sta. Yksi asentaja kokosi siis usemman merkkisiä autoja. Robotteja oli harvakseltaan, esimerkiksi tuuli- ja takalasin asennuksessa sekä kojelaudan ojentamisessa auton sisään. Työtahti oli täsmällistä ja kiireetöntä, mutta tehokkaanoloista. Linja vei autoja mekaanisesti raksuttaen eteenpäin. Vilkkuvat valot, rääkyvät sireenit ja tuotantolukunäytöt puuttuivat kokonaan. Tuntui siltä, että täällä tehtiin töitä laadun, eikä lukumäärän ohjaamana!
-Auton valmistukseen kerrottiin kuluvan 15 tuntia (jostakin on tarttunut muistiini, että roboteilla auto voidaan kasata 2 tunnissa!). Tehtaan kilpailukyky tuleekin ilmeisesti asennuksen kokonaislaadusta ja tuotannon joustavuudesta. Lisäksi mekaaninen, pääosin käsiasenteinen kokoonpanolinja ei ole niin herkkä maanjäristyksille, jos sellainen joskus sattuisi kohdalle (hienon robotin koordinaatit ja toiminta saattavat seota pahastikin, jos perusta hiukan tärähtelee).
-Lisäpisteitä tuotannon organisoinnista tuli rutkasti lisää, kun ymmärsin, että logistiikan täytyy pelata noilla tuotantomäärillä, tehdasalueen muodolla ja sijainnilla aivan täydellisesti! Rekkoja liikkuikin paljon alueella hyvin koordinoidun oloisesti.
-Kaikenkaikkiaan erittäin mukava kokemus ; suosittelen, jos omalle automerkille moinen tilaisuus sattuisi kohdalle.
===================
PS. Rotaatiomoottorista kerrottiin, että sen valmistus on pysäytetty, mutta ei kehitys. Kulutuksessa ja päästöissä ollaan nykymoottoreita jäljessä, mutta Mazdalaisten äänensävystä olin tulkitsevinani, että W tulee vielä. 8)
Tulevaisuuden suunnasta kertoo jotakin se, että parkkipaikalla oli latauksessa Mazdan sähköauto...
Ohessa muistiinpanoja vierailulta:
-Mazdan juuret alkavat vuodesta 1920, jolloin aloitettiin työkalujen valmistuksella. 30-luvulla laajennettiin kolmipyöräisten lavallisten moottoripyörien tuotantoon. Ensimmäinen auto, R360 Coupe valmistui 1960. Sen jälkeen Mazda keskittyikin vain autoihin ja valmistaa nykyisin noin 1,3 miljoonaa autoa vuodessa, joista vajaa miljoona tehdään Japanissa.
-Hiroshiman päätehdas ja pääkonttori sijoittuvat 7,2 km pitkälle alueelle mereen laskevan jokikanavan molemmille puolille noin kolmen kilometrin päässä ydinkeskustasta. Tehdasalue on kuin oma kaupunkinsa, jossa on mm. oma bussiliikenne ja Mazdan oma yksityinen silta joen yli ja meren puolella oma satama. Siellä sijaitsee myös Mazdan oma opisto, jossa opiskelee 140 henkeä.
- 6.8.1945 tuli tasaista jälkeä Big Bangin myötä, mutta neljän kuukauden kuluttua oli tehtaan tuotantolinja taas käynnissä.
-Tänä päivänä tehtaalla valmistuu yli tuhat autoa päivässä. Alueella on varastokapasiteettia 11000 autolle. Omasta satamasta lähtee siten aika usein laivoja, joista suurimpiin mahtuu kerrallaan 6000 autoa. Merimatka esimerkiksi Eurooppaan kestää noin 35 vrk.
-U1-tuotantolinjalla käynti oli vierailun kohokohta. Tehtaalla ei saanut kuvata, mutta yläviistosta saattoi seurata noin sadan metrin matkalla autojen kokoonpanoa. Linjalla koottiin samanaikaisesti CX-5:sta, Mazda 2:sta ja MX-5:sta. Yksi asentaja kokosi siis usemman merkkisiä autoja. Robotteja oli harvakseltaan, esimerkiksi tuuli- ja takalasin asennuksessa sekä kojelaudan ojentamisessa auton sisään. Työtahti oli täsmällistä ja kiireetöntä, mutta tehokkaanoloista. Linja vei autoja mekaanisesti raksuttaen eteenpäin. Vilkkuvat valot, rääkyvät sireenit ja tuotantolukunäytöt puuttuivat kokonaan. Tuntui siltä, että täällä tehtiin töitä laadun, eikä lukumäärän ohjaamana!
-Auton valmistukseen kerrottiin kuluvan 15 tuntia (jostakin on tarttunut muistiini, että roboteilla auto voidaan kasata 2 tunnissa!). Tehtaan kilpailukyky tuleekin ilmeisesti asennuksen kokonaislaadusta ja tuotannon joustavuudesta. Lisäksi mekaaninen, pääosin käsiasenteinen kokoonpanolinja ei ole niin herkkä maanjäristyksille, jos sellainen joskus sattuisi kohdalle (hienon robotin koordinaatit ja toiminta saattavat seota pahastikin, jos perusta hiukan tärähtelee).
-Lisäpisteitä tuotannon organisoinnista tuli rutkasti lisää, kun ymmärsin, että logistiikan täytyy pelata noilla tuotantomäärillä, tehdasalueen muodolla ja sijainnilla aivan täydellisesti! Rekkoja liikkuikin paljon alueella hyvin koordinoidun oloisesti.
-Kaikenkaikkiaan erittäin mukava kokemus ; suosittelen, jos omalle automerkille moinen tilaisuus sattuisi kohdalle.
===================
PS. Rotaatiomoottorista kerrottiin, että sen valmistus on pysäytetty, mutta ei kehitys. Kulutuksessa ja päästöissä ollaan nykymoottoreita jäljessä, mutta Mazdalaisten äänensävystä olin tulkitsevinani, että W tulee vielä. 8)
Tulevaisuuden suunnasta kertoo jotakin se, että parkkipaikalla oli latauksessa Mazdan sähköauto...