https://tummennuskalvot.fi/

Taycan Cross Turismo tilattu

Hienoa auto tuloillaan. Olisiko sinun mahdollista tehdä tästä talli?

ePa sanoi:
Tämänhän voisi modet siirtää suoraan tuonne tallin puolelle. Varmasti keskustelua riittää tämän ympärillä.
Tämä ei valitettavasti teknisesti onnistu.
 
AeroT8 sanoi:
Kiitoksia taas kommenteista kaikille! Rupeaa tuntumaan siltä, että tuon Innodriven voisi tiputtaa pois ja ottaa 22kw:n latauksen. Volvossakaan en ole oppinut käyttämään auton itsenäistä ajoa vaan mielummin ohjaa itse. Valojen osalta ruksin PDLS Plus -paketin eikä raaskinut ottaa matrixeja.

Ja vanteiden ja renkaiden osalta sain tingittyä suhteessa aika hyvän hinnan ja onhan toi talvirengaspaketin ovh yli 6k € todella härski hinta.
Itse pähkäilin pitkään Taycanin ja Audin GT:n välillä, ja nykyisenä autona on hyvin varusteltu Panamera, joten näiden varusteiden vertailu ja valitseminen on tuttua puuhaa. Päädyin Audiin.

Panamerassa on tuo Innodrive. Hybridissä ihan turha, mutta sähköautossa muistaakseni se osaa noita latauspaikkoja suositella reitin varrelle -mikä saattaa osottautua hyväksi avuksi.
Itse päädyin 22kw versioon, koska JOS joutuu matkan päällä lataamaan, eikä pikalatauspaikkoja ole saatavilla, niin on aikamoinen ero odotteluajassa . Nuo peruslatauspisteet on milteinpä aina tuon 22kw.

Audiin ja Taycaniin menee samat vanteet, joten niitäkin on tullut etsittyä. Olen ymmärtävinäni, ettei suhteellisen tehokkaaseen ja painavaan autoon kannata hankkia mallit alkaen vanteita. Taotut tai flow-forged mallit mieluiten. OZ:lla on vain yksi malli jota myyvät näihin. Hinnat menee sinne 2400-3000 välille ja talvirenkaineen siis aika hintavia. Siihen nähden tuo Porschen alkiperäisvanne talvirengassarjan hinta on ymmärrettävä.

Kannattaa muistaa, että jos sen vanteen rikkoo, eikä se ole painorajoiltaan automalliin sopiva, niin vakuutusyhtiö saattaapi jättää korvaamatta. Panameran jatkotakuun ehtona oli, että autossa on oltava Porschen vanteet, eli vannerikkoja ilmeisesti sattuu.
 
Logger sanoi:
Itse pähkäilin pitkään Taycanin ja Audin GT:n välillä, ja nykyisenä autona on hyvin varusteltu Panamera, joten näiden varusteiden vertailu ja valitseminen on tuttua puuhaa. Päädyin Audiin.

Panamerassa on tuo Innodrive. Hybridissä ihan turha, mutta sähköautossa muistaakseni se osaa noita latauspaikkoja suositella reitin varrelle -mikä saattaa osottautua hyväksi avuksi.
Itse päädyin 22kw versioon, koska JOS joutuu matkan päällä lataamaan, eikä pikalatauspaikkoja ole saatavilla, niin on aikamoinen ero odotteluajassa . Nuo peruslatauspisteet on milteinpä aina tuon 22kw.

Audiin ja Taycaniin menee samat vanteet, joten niitäkin on tullut etsittyä. Olen ymmärtävinäni, ettei suhteellisen tehokkaaseen ja painavaan autoon kannata hankkia mallit alkaen vanteita. Taotut tai flow-forged mallit mieluiten. OZ:lla on vain yksi malli jota myyvät näihin. Hinnat menee sinne 2400-3000 välille ja talvirenkaineen siis aika hintavia. Siihen nähden tuo Porschen alkiperäisvanne talvirengassarjan hinta on ymmärrettävä.

Kannattaa muistaa, että jos sen vanteen rikkoo, eikä se ole painorajoiltaan automalliin sopiva, niin vakuutusyhtiö saattaapi jättää korvaamatta. Panameran jatkotakuun ehtona oli, että autossa on oltava Porschen vanteet, eli vannerikkoja ilmeisesti sattuu.

Kiitokset, hyvää tietoa ja toivottavasti olet ollut Audiin tyytyväinen. Vanteiden ja renkaiden osalta on tullut opittua, että ne ovat väärä paikka säästää ja tuosta takuusta olin lukenut aiemminkin. Täytyy vielä tarkistaa tuo Innodriven latauspaikkojen ehdotukset. Häilyvä mielikuva on, että nyt ruksattu Range Manager ajaisi saman asian, mutta sen verran tuli infoa myyjältä, että on pakko tarkistaa asia 😃.
 
Nyt se karkkipäivä vihdoin tuli ja auto saapui noin kolme kuukautta myöhässä. Laittelin viestiä FB:n sähköautot nyt ryhmäänkin ja tässä on saanut olla suu messingillä kokopäivän.

Ensitunnelmat:
- Ajettavuus on aivan mahtava, paras auto mitä olen koskaan ajanut ja en tietenkään edes koeajanut autoa  :). Ohjaus, alusta ja voimalinja toimii todella upeasti yhteen.
- Ruskea sisusta oli napakymppi, todella tyylikäs ja penkit todella mukavat. Meikäläisen +0,1 tonnin 188cm:n ruholle täydelliset ja vielä kun pystyy säätämään istuintyynyn sekä selkänojan ”leveyksiä” niin avot. Kundilla hyvin jalka- ja päätilaa (180cm), vaikka istuisi takana.
- Mamba Green päätti mustien, hopeiden ja harmaiden autojen valtakauden, todella tyytyväinen väriin.
- Takakontti ei ole niin pieni, kun muistin ja etukontti todella käytännöllinen.
- Ohjaamon mittaristo todella tyylikäs ja kuskin puolen lisänäyttö istuu hienosti. Vaimo saa nyt säädellä radiokanavia aivan rauhassa  :rolleyes:.
- Tehoa riittävästi, nopeus karkaa pelottavan nopeasti yli rikesakkorajojen.
- Boset soi hienosti, vaikka Volvon B&W oli toki parempi.
- Porschen App vaikuttaa hyvältä kaiken puolin.

Kulutusten ja lataamisen osalta ei vielä kokemuksia, mutta ensi viikolla matka landelle niin pääsee niitä opiskelemaan sekä testaamaan Gravel Modea. Muutenkin menee varmaan parisen viikkoa, kun oppii kaikki tarvittavat asiat auton mittariston ja järjestelmien osalta.

Muutama foto autosta.
 

Liitteet

  • 2633FCD2-EB9A-4ADB-B2EE-BCD986DE6DD8.png
    2633FCD2-EB9A-4ADB-B2EE-BCD986DE6DD8.png
    19,3 KB · Katsottu: 839
  • 31B6FF8F-96A7-4207-943F-BB782A14C44B.png
    31B6FF8F-96A7-4207-943F-BB782A14C44B.png
    28,3 KB · Katsottu: 758
  • 8C1C52E3-21B0-4D4F-BFC5-3A4C0086B8D2.png
    8C1C52E3-21B0-4D4F-BFC5-3A4C0086B8D2.png
    30,9 KB · Katsottu: 650
  • B2496B4A-D0C4-43D7-B009-4A350B434417.png
    B2496B4A-D0C4-43D7-B009-4A350B434417.png
    38,9 KB · Katsottu: 744
Todella nätti paketti. Rohkeat ja hienot värit. Tähän ei se "maailman tylsin musta sisusta" olisi ollut ykkösvalinta minullakaan. Ruskea on upea.
 
Onkohan @AeroT8 lla lisää kokemuksia ko autosta? Mitenkä matka on taittunut ja onko ollut mitään huomioitavaa?
Kokemuksia on vajaan vuoden ajalta ja kilsoja tullut rullattua vajaat 16k. Kaikkinensa erittäin tyytyväinen auton ominaisuuksiin ja valittuun ulkovöriin sekö ruskeaan sisustaan. Väristä on tullut valtavasti kommentteja ihan tuntemattomiltakin parkkipaikalla 😃.

Auto on aivan loistava ajaa kaikissa olosuhteissa. Tässä miedoimmassakin teholuokassa on ihan tarpeeksi papua erittäin ripeään liikkumiseen. Ohjaamon ergonomia ja järjestelmät ovat makuun juuri kohdillaan ja pidän ns. perinteisestä ohjaamonäkymästä, vaikka digitaalinen onkin.

Kulutus on ollut 21-29kw välilä ja talvella tietysti lyhyillä matkoilla korkea. Auto sai softapäivityksen marraskuussa ja sen sanottiin parantavan rangea 5-10%, mutta paha mennä sanomaan mikä on todellisuus. Lataukset menneet hyvin ja mökin lähelle on tullut 200kw laturi ja sen verran virtaa myös tulee kunnes akku rupeaa täyttymään. Tilojen puolesta ollaan myös pärjätty kohtuullisen hyvin ja koko perhe (4 aikuisen kokoista sekä villakoira) tavaroineen mahtui kohtuullisen hyvin, kun mentiin juhannuksen viettoon.

Ihan täyttä juhlaa ei auton kanssa kuitenkaan ole kaikki ollut. Auto kolisi peräpäästä ja ensin löytyi tavaratilasta irtonaiset kaapelit. Pikku kolinat jatkuivat senkin jälkeen ja nyt syyksi paljastui takaluukun lukitus. Autojan seisoi linjastolla Ukrainan sodan aiheuttamien johtossrjojen takka niin jossain vaiheessa laatuprosessi on pettänyt. Lisäksi takapyyhkinen tiiviste vuosi, ilmajousituksen anturi vaihdettiin sekä ilmastoinnin osalta jouduttiin vaihtamaan joku johtosarja. Kaukana siis täydellisestä, mutta huolto on kyllä pelannut hyvin ja nyt on ollut pidemmän aikaa kaikki kunnossa. Se mikä vaan aina harmittaa, että yhden vian korjaaminen vaatii aina kaksi huoltokäyntiä: 1) diagnoosi viasta, 2) korjausaika jossain tulevaisuudessa.

Muita kokemuksia:
- auto on yllättävän leveä ja ahtaisiin parkkihalleihin saa mennä todella varovaisesti. Aina pelko perseessä, kun rouva ajaa autoa ahtaisiin paikkoihin samalla valittaen ettei näe kunnolla 🥶.
- Bosen audio on hyvin vaisu verrattuna Volvon B&W:n sterkkoihin.
- kaistavahti vähän turhan innokas Suomen kapeilla teillä.
- softapuoli on ollut yllättävän hyvä tai en osaa aikakaan valittaa mistään.
- MyPorsche appi oli alkuvaiheessa aika hanurista ja epävakaa, mutta nyt ovat saaneet bitit järjestykseen 👍.

Kaikkinensa yllä mainituista ongelmista huolimatta olen todella tyytyväinen hankintaan ja varusteisiin. Perheeseen tuli nyt myös toinen sähköauto ID3 ja sekin on perin mukava peli ajella ja yllättävän iso sekä ketterä. Sähköllä ajelu on vaan niin mukavaa ja edullista liikkumista ⚡️.

AeroT8
 
Minkälaisia tosi elämän kantamia tuolla pääsee kesällä/talvella? Virtaa ilmeisesti ottaa vastaan ihan hyvin?
 
Minkälaisia tosi elämän kantamia tuolla pääsee kesällä/talvella? Virtaa ilmeisesti ottaa vastaan ihan hyvin?
Jos ajelee 80-100km/h tasaista vauhtia kesäkelisssä niin päästään arviolta n. 450 - 420km rangeen. Mökkimatkalla Parkanoon todellinen range on ollut n. 380km, kun ajelee rikesakon rajoissa. Matkasta on kuitenkin 2/3 moottoritieajoa.

Se mikä vaikuttaa yllättävän paljon toimintamatkaan on talvella erityisesti sohjo ja kesällä myös jonkin verran sade, kun vierintävastus kasvaa.

Pakko myös todeta, että omalla ajoprofiilillani range on jossain määrin toissijainen tekijä. Aina on saanut virtaa nopeasti, jos sitä on tarvinnut ja auto ottaa tosiaan virtaa erittäin hanakasti vastaan. Taitaa olla aina kärkipäässä latausmittauksissa.

AeroT8
 
Tämmöisen bongasin tänään Espoossa Bauhausin parkkiksella. Mahtoikohan olla sama yksilö. Hieno on todella 👍🏻
 
Tässä nyt ollut kiikarissa hybridipippuri, mutta toisaalta jos vaan hyppäisi syvään päätyyn ja tämmöinen alle vaan.

Vaikeita valintoja… mitään järkeä ei kyllä ole vaihtaa nykyistä…
 
Tässä nyt ollut kiikarissa hybridipippuri, mutta toisaalta jos vaan hyppäisi syvään päätyyn ja tämmöinen alle vaan.

Vaikeita valintoja… mitään järkeä ei kyllä ole vaihtaa nykyistä…
Eihän näissä hankinnoissa olekaan järkeä ja kun kunnon kuume iskee niin järkisyyt väistyvät ostopäätöksessä 😬. Älä nyt aikaankaan koeajolle mene, jos et halua vaihtaa Taycaniin 😉.
 
  • Tykkää
Reaktiot: ePa
Tämän tainnut muutaman kerran bongata paikallisen kauppakeskuksen parkista. Väri sellainen että ei voi olla huomaamatta :D erittäin siisti
 
Kokemuksia on vajaan vuoden ajalta ja kilsoja tullut rullattua vajaat 16k. Kaikkinensa erittäin tyytyväinen auton ominaisuuksiin ja valittuun ulkovöriin sekö ruskeaan sisustaan. Väristä on tullut valtavasti kommentteja ihan tuntemattomiltakin parkkipaikalla 😃.

Auto on aivan loistava ajaa kaikissa olosuhteissa. Tässä miedoimmassakin teholuokassa on ihan tarpeeksi papua erittäin ripeään liikkumiseen. Ohjaamon ergonomia ja järjestelmät ovat makuun juuri kohdillaan ja pidän ns. perinteisestä ohjaamonäkymästä, vaikka digitaalinen onkin.

Kulutus on ollut 21-29kw välilä ja talvella tietysti lyhyillä matkoilla korkea. Auto sai softapäivityksen marraskuussa ja sen sanottiin parantavan rangea 5-10%, mutta paha mennä sanomaan mikä on todellisuus. Lataukset menneet hyvin ja mökin lähelle on tullut 200kw laturi ja sen verran virtaa myös tulee kunnes akku rupeaa täyttymään. Tilojen puolesta ollaan myös pärjätty kohtuullisen hyvin ja koko perhe (4 aikuisen kokoista sekä villakoira) tavaroineen mahtui kohtuullisen hyvin, kun mentiin juhannuksen viettoon.

Ihan täyttä juhlaa ei auton kanssa kuitenkaan ole kaikki ollut. Auto kolisi peräpäästä ja ensin löytyi tavaratilasta irtonaiset kaapelit. Pikku kolinat jatkuivat senkin jälkeen ja nyt syyksi paljastui takaluukun lukitus. Autojan seisoi linjastolla Ukrainan sodan aiheuttamien johtossrjojen takka niin jossain vaiheessa laatuprosessi on pettänyt. Lisäksi takapyyhkinen tiiviste vuosi, ilmajousituksen anturi vaihdettiin sekä ilmastoinnin osalta jouduttiin vaihtamaan joku johtosarja. Kaukana siis täydellisestä, mutta huolto on kyllä pelannut hyvin ja nyt on ollut pidemmän aikaa kaikki kunnossa. Se mikä vaan aina harmittaa, että yhden vian korjaaminen vaatii aina kaksi huoltokäyntiä: 1) diagnoosi viasta, 2) korjausaika jossain tulevaisuudessa.

Muita kokemuksia:
- auto on yllättävän leveä ja ahtaisiin parkkihalleihin saa mennä todella varovaisesti. Aina pelko perseessä, kun rouva ajaa autoa ahtaisiin paikkoihin samalla valittaen ettei näe kunnolla 🥶.
- Bosen audio on hyvin vaisu verrattuna Volvon B&W:n sterkkoihin.
- kaistavahti vähän turhan innokas Suomen kapeilla teillä.
- softapuoli on ollut yllättävän hyvä tai en osaa aikakaan valittaa mistään.
- MyPorsche appi oli alkuvaiheessa aika hanurista ja epävakaa, mutta nyt ovat saaneet bitit järjestykseen 👍.

Kaikkinensa yllä mainituista ongelmista huolimatta olen todella tyytyväinen hankintaan ja varusteisiin. Perheeseen tuli nyt myös toinen sähköauto ID3 ja sekin on perin mukava peli ajella ja yllättävän iso sekä ketterä. Sähköllä ajelu on vaan niin mukavaa ja edullista liikkumista ⚡️.

AeroT8
Olihan sinulla Bosen valikosta säädetty asetukset kohdilleen? Itse ajelin parit ensimmäiset päivät "linear"-asetus päällä joka sai CarPlayn kautta tulevan Spotifyn kuulostamaan huomattavasti heikommalta. Muutenkin diskanttia (+3 itsellä) ja bassoa (+6) saa lisätä kun Bose tuntuu olevan vaisumpi näiden suhteen, ei ilmeisesti pääse kunnon vehkeiden tasolle mutta näillä muutoksilla sain äänenlaadun sille tasolle jolla oletin sen olevan kun maksaa mankasta lisää.
Auto on tosiaan vähän turhankin leveä ja nyt 6kk aikana jo kahdesti joku on siihen parkkipaikalla raapassut, kummallakaan kerroilla ei tietenkään jätetä yhteystietoja kun Possu on kyseessä.
 
Kiitos vinkistä 👍. Pitääpä tsekkaa ja basso mulla on ulkomuistista +3 ja muut perustasolla. Bose soi suhteessa paremmin, jos pystyy luukuttamaan kovaa vrt. maltillinen volyymi.

Harmillista kolhuja ja itsellä sama homma. Edelleen pitää aja duunin parkkihalliin kieli keskellä suuta ja peilit käännettynä, kun oven kohdalla on vielä mutka. Oletko ollut muuten tyytyväinen autoon?
 
Vaikea sanoa tuosta tyytyväisyydestä. Tämä on ensimmäinen hintaluokkansa auto itsellä joten kaikki tuntuu tietenkin mahtavalta, ja en vuokra-autoissakaan ole löytänyt läheskään yhtä hyvää ajettavaa kuin Taycan vaikka Saksassa alle osuu usein A5/A6 / 5-sarja / E-mersu jotka ovat melkein kilpakumppaneita Taycanille.
Toisaalta omat ajot osuvat PK-seudulle niin vahvasti ettei auto pääse täysin oikeuksiinsa, ja nuo naarmut ovat harmittaneet oikein kunnolla. Leveydestä saatava hyöty on lähinnä ulkomuoto ja haitat kehä III-sisäpuolella on mittavat kuten mainitsitkin.
Kun mietin mikä muu täyssähkö se sitten olisi niin eihän tuolla kilpakumppaneita ole omille kriteereille (ulkonäkö sisältä+ulkoa, ajettavuus, riittävä akku/latauskapasiteetti) mutta on käynyt mielessä siirrtyä takas halpaan käyttöpolttikseen odottelemaan järkevämmän kokoista täyssähköä joka täyttäisi kriteerit.