https://yliteippaus.fi/

Tavaran tarkistuskertomus Tesla

Sande sanoi:
On kyllä mielenkiintoista seurata miten tämä/nämä tapaukset ratkaistaan.

On kyllä.
Ja tulevan talven jälkeen se vasta mielenkiintoiseksi muuttuu, on tuota hiekoitushiekkaa/suolaa kaikille m3  autoille.
Ja sitten Norjasta oli jo viime lopputalvesta rikkoutuneita takalaseja ja muuta "kivaa"..
 
Kyllähän tässä tapauksessa ainakin ollaan jo valmistajan, maahantuojan ja liikkeen toimesta metsässä ja kaukana. Jos asiakas joutuu lakimiehensä välityksellä järjestämään HTT tavarantarkastajan kertomaan valmistajan edustajille että heidän tuotteessaan on ilmiselvästi jotain mätää, niin metsässä ollaan.

Tavarantarkastajan raportti on esimerkiksi oikeudessa erittäin vahva. HTT tavarantarkastajat ovat oikedessa niitä arvostetuimpia puolueettomia asiantuntijoita, ja tuota kun itse lueskelin jossain määrin pintakäsittelystä perillä olevana, tuli vaan kysymys että MIKSI, oi MIKSI valmistaja tässä luikertelee vastuutaan karkuun? Kalvot on ohuet, pinnat pehmeät, työn jälki huonoa ja sovitukset heikkoja.

Mielestäni tässä tullaan siihen että tavarassa ON virhe. Miten virhe tulisi korjata? Siihen en osaa ottaa kantaa, koska ns. suunnittelu- ja työvirheitä on mielestäni esitetty useampia tuossa raportissa.

Jännä seurata miten asia etenee...
 
ConD sanoi:
Kyllähän tässä tapauksessa ainakin ollaan jo valmistajan, maahantuojan ja liikkeen toimesta metsässä ja kaukana. Jos asiakas joutuu lakimiehensä välityksellä järjestämään HTT tavarantarkastajan kertomaan valmistajan edustajille että heidän tuotteessaan on ilmiselvästi jotain mätää, niin metsässä ollaan.

Tavarantarkastajan raportti on esimerkiksi oikeudessa erittäin vahva. HTT tavarantarkastajat ovat oikedessa niitä arvostetuimpia puolueettomia asiantuntijoita, ja tuota kun itse lueskelin jossain määrin pintakäsittelystä perillä olevana, tuli vaan kysymys että MIKSI, oi MIKSI valmistaja tässä luikertelee vastuutaan karkuun? Kalvot on ohuet, pinnat pehmeät, työn jälki huonoa ja sovitukset heikkoja.

Mielestäni tässä tullaan siihen että tavarassa ON virhe. Miten virhe tulisi korjata? Siihen en osaa ottaa kantaa, koska ns. suunnittelu- ja työvirheitä on mielestäni esitetty useampia tuossa raportissa.

Jännä seurata miten asia etenee...

On kyllä ikävä kertomus...
 
Nuo mitatut paksuudet ovat auttamattomasti liian ohuita. Jännä nähdä miten maahantuoja (tehtaan omistuksessa?) sekä tehdas itse meinaavat korjata asiaa. Korjattavia autoja saattaa olla aika paljon.
 
Toisessa ketjussa toivoin jonkun Teslan omistajan toimittavan autonsa tavarantarkastukseen maalivikojen vuoksi. Hienoa kun omistajalla paukut riittää viedä tuulimyllyjen edessä asiaa eteenpäin.
Tavarantarkastus maksaa useita tuhansia €uroja jonka maksaa tilaaja, loppupeleissä oikeuden päätöksellä häviäjä (Tesla) jos yhtiö on vielä pystyssä.

 
Kyllä tässä on kaikki sympatiat omistajan puolella. Ottamatta kantaa mitkä merkit auton keulalla tai perässä on, kuka maahantuoja tai valmistajan edustaja Suomessa on, niin metsässä ollaan kuten kirjoittelinkin.

Ei nyt TÄSSÄKIN ketjussa aleta vääntämään samasta asiasta, jookos? Keskityttäis vain tuohon HTT kertomukseen ja tarkastettuun tavaraan tässä tapauksessa?
 
Tuo HTT-kertomus on aika karua luettavaa Teslan laadusta. Ei tuossa pitäisi olla mitään epäselvää, että kuka jutun voittaa käräjillä tässä kyseisessä tapauksessa. Virhe on aivan selvä ja kiistatta todettavissa visuaalisin ja mitattavien suureiden avulla. Teslan kannalta ongelmallisinta on, että vastaavia autoja on markkinoilla varmaan todella paljon. Saavat olla aika tarkkana Teslan lakimiehet sanomisissaan, ettei tule todella paljon korjattavaa, jota Tesla ei sitten kestäkkään.
 
Teslalla varmaan on haluttu mitata Suomen oikeuslaitoksen toimintaa ja tehdä tästä ennakkotapaus, vaihtoehtona sille että alkavat nöyrästi korjaamaan kaikki maalivikaiset?

Hienoa kyllä että jotkut kuluttajat jaksavat/pystyvät viemään asiat noin pitkälle.
 
En nyt välttämättä tarkoita juuri tätä tapausta mutta kyllähän nuo tavarantarkastajatkin ovat yksi helvetin iso vitsi.

Sen lauluja laulat kenen leipää syöt....Puolueettomia noista ei saa tekemälläkään ja vastapuolella onkin oikeus suorittaa vastaava tavaran tarkastus hänen itsensä valitsemalla tarkastajalla.

Olen ollut osallisena yhdessä tapauksessa jossa asiakkaalta loppui rahat, taito, kyky ja motivaatio käyttää ostamaansa työkonetta ja siitä alkoikin sitten vuoden kestänyt taistelu jossa ei enää riittänyt edes kaupan purkaminen vaan piti saada helvetisti lisää rahaa vielä päälle.

Toki tämä kusipää tilasi myös tavarantarkastajan tutkimaan konetta ja kun ei oikein mitään muuta konkreettista vikaa tai puutetta meinannut löytyä niin raportissa joristiin yhden A4 paperin verran siitä kuinka CE merkintä oli 4 pixeliä liian korkea.



 
Työn puolesta joutunut näitä tv-lupatarkastajien raportteja lukemaan, sekä niihin vastineita kirjoitttelemaan. Tyypillinen tarkastaja on vanhempi mies joka ei tajua mistään mitään, tykkää pätemisestä ja osaa käyttää välttävästi wordia.
 
Mitäs kautta kyseinen Teslan omistaja voi sitten oikeutta hakea jos kerran maahantuoja ei ole asian hoitamisesta kiinnostunut ?
Pitäisihän tällaiset selkeät puutteet ja virheet saada korjattua ilman YouTubea ja tällaisia tarkastajan lausuntoja.
 
Hankalaa on. Yksi tapa on nostaa siviilikanne tehtaan kotimaassa yhdessä paikallisten kanssa. Ongelma tuskin on vain Suomeen tuoduissa yksilöissä.
 
JakeS sanoi:
Mitäs kautta kyseinen Teslan omistaja voi sitten oikeutta hakea jos kerran maahantuoja ei ole asian hoitamisesta kiinnostunut ?
Tuohan se on lähes pakollinen reitti käsittääkseni. Toinen vaihtoehto voisi olla kuluttajariitalautakunta ja jos/kun sieltä saa itselle mieluisan päätöksen, niin sen kanssa sitten raastupaan haastamaan maahantuojaa oikeuteen. Vaan oikeudessa saattavat ratkoa nytkin nämä.

Tuli näitä asioita selviteltyä kun oli Sorennon kanssa kaikenlaista, eikä maahantuoja korvaansa lotkauttanut. Harva kuluttaja vaan uskaltaa viedä asioita noin pitkälle, valitettavasti.
 
Sitähän soittaisi paikalle vaikka shamaanin jos asiaan sitä kautta saisi apuja. Jos kerran tyhjänpäiväisen tarkastajan lausunto painaa oikeudessa, niin sittenhän se on kuitenkin ihan oikea suunta.
 
JakeS sanoi:
Mitäs kautta kyseinen Teslan omistaja voi sitten oikeutta hakea jos kerran maahantuoja ei ole asian hoitamisesta kiinnostunut ?

Haastehakemus ostajan kotipaikan käräjäoikeuteen, niin alkaa Teslan Suomen maahantuontia/myyntiä kiinnostamaan.

Jos siviiliasiassa heittäytyy täysin passiiviseksi, antaa käräjäoikeus yksipuolisen tuomion ja kaikki kantajan vaatimukset hyväksytään. Sen jälkeen voi pistää asian ulosottoon täytäntöönpantavaksi. Tietenkään Tesla ei tuollaiseen sorru vaan välittömästi tulee leegio lakimiehiä jostakin isosta helsinkiläisestä asianajotoimistosta laskuttaen 700 euroa tunnilta.

Ihan sama mitä Musk ja muut kalifornialaiset tuumaavat. Suomessa tehtyyn kauppaan sovelletaan suomalaista lakia ja asia käsitellään alusta loppuun täällä.

Ainoa ongelma on riski kuluista, jos sattuukin häviämään juttunsa. Jos on köyhyyttään joutunut Teslan ostamaan pätkällä ja isolla jämärillä, niin ei ehkä kannata lähteä koettamaan vaan antaa vakavaraisempien koettaa ensin. Riskipreemio lienee jotain M3:n hintaluokkaa.

Huikko sanoi:
Hankalaa on. Yksi tapa on nostaa siviilikanne tehtaan kotimaassa yhdessä paikallisten kanssa. Ongelma tuskin on vain Suomeen tuoduissa yksilöissä.

Miksi ihmeessä USA:han lähteä?  ???

Ehkä siellä USA:ssa voi johonkin sikäläiseen ryhmäkanteeseen liittyä, mutta kovin tarkkaan kannattaa selvitellä vastuut ja velvollisuudet ennen kuin sellaiseen hyppää mukaan.
 
Eikös juurikin tässä tapauksessa turhaksi mainitun tavaran tarkastajan lausunto tuo kuitenkin turvaa?
 
JakeS sanoi:
Eikös juurikin tässä tapauksessa turhaksi mainitun tavaran tarkastajan lausunto tuo kuitenkin turvaa?

On se painava todiste. Ihan heti ei tule mieleen painavempaakaan todistajaa kun tavarantarkastajan sitten vielä nimeää todistajaksi käräjille.

En silti lähtisi käräjöimään jos ei ole jonkinsortin massimies taustaltaan.
 
Onhan ihmisillä usein oikeusturvaa varten vakuutuksia joilla pääsee hyvin alkuun . Ainakin minulta sellainen löytyy.
 
JakeS sanoi:
Onhan ihmisillä usein oikeusturvaa varten vakuutuksia joilla pääsee hyvin alkuun . Ainakin minulta sellainen löytyy.

Joo, paitti ettei korvaa hävitessä vastapuolen oikeudenkäyntikuluja. Kannattaa lukea ne pienellä printatut.

Nykyisin tosi harvinaisia ne (vanhat) vakuutukset, joissa korvataan hävinneen osapuolen kontolle tuomittavat vastapuolen oikeudenkäyntikulut. Vakuutusyhtiöt luopuivat tällaisesta vakuuttamisesta 90-luvun lamassa.

Ongelma on todellinen ja rajoittaa keskiluokan oikeusturvaa pahasti.

Esim Fine kirjoittaa:

"2.8 Vastapuolen oikeudenkäyntikulut

Yleensä oikeusturvavakuutuksesta ei korvata vakuutetun maksettavaksi tuomittuja tai sovit­tuja vastapuolen oikeudenkäyntikuluja. Joistakin vanhemmista vakuutuksista korvataan kuitenkin vastapuolenkin oikeudenkäyntikuluja. Mahdolli­sista poikkeavista ehdoista kannattaa olla yhtey­dessä omaan vakuutusyhtiöön.
"

https://www.fine.fi/media/julkaisut-2018/perustietoa-oikeusturvavakuutuksista-2018.pdf
 
Kotivakuutuksen oikeusturvavakuutuksessa on niin pienet korvausrajat, että niillä ei makseta kuin lakimiehen aamupala.
 
Mikä merkitys tässä asiassa on sillä, että ko. Tesla-miehet eivät ole autojen omistajia, vaan haltijoita?
 
Tässä nimenomaisessa tapauksessa auto on täysi maanantaikappale maalaukseltaan eikä sen olisi pitänyt päästä laatukontrollista, jos sellaista edes on. Edes maailmalta ei käsittääkseni ole löytynyt toista näin surkeasti maalattua yksilöä, vaikka muitakin huonoja toki on. Uskoisin että tässä ostaja on vahvoilla ja sopu löytyy lopulta.

Tämän lisäksi kolmosissa on suunnitteluvirhe eli muotoilu on tehty niin aerodynamiikan ehdoilla että kyljet ovat hyvin alttiita eturenkaista lentäviin kiveniskuihin. Lisäksi kyljissä ei ole kuin maali, eikä niitten perinteisten merkkien tapaan vahvaa massausta. Näitä tapauksia on nyt ilmi erityisesti pohjoisissa maissa kun maali irtoaa kyljistä.

Tätä en usko että Tesla myöntää vaan pikkuhiljaa parantaa kylkien suojausta ja nämä alkupään Teslat jäävät tästä ongelmasta kärsimään. Tesla ei noudata vuosimalliajattelua vaan tuo korjauksia linjalle koko ajan. Omissa ehdoissaan Tesla pesee kätensä vetoamalla että vauriot ovat ulkopuolisen esineen aiheuttamia. Niinkuin ne piru raamattua lukemalla voi joku tulkitakin.

Itse päädyin aftermarket roiskeläppiin ja suojateippautin helmat. Teippauksen tehnyt firma kävi samalla koko auton läpi ja ei löytänyt maalauksesta huomauttavaa. Saa nähdä riittääkö. Toivottavasti, mutta jonkun se pioneeri on oltava. Kaikinpuolin muuten auto on niin hyvä että tämän kanssa pystyy elämään.
 
Hienoa, että joku viitsii tällaiseen tavarantarkastajaan turvautua. Mielenkiintoista nähdä, mihin tämä johtaa. Onko sitä jossain selvitellyt, miksi tämän Teslan ostaja ylipäätään otti vastaan auton, ite tullu karkeasti silmäiltyä auto läpi luovutuksessa aina?

Btw. Mielestäni aiempi viesti poistettu aika herkällä kädellä, kun kommentoin että kyllä muutkin autonvalmistajat parantaa jatkuvasti, eikä vain vuosimalleittain. Muualla autostadiumilla offtopic sallitaan herkemmin jopa ihan modejen kirjoittamana.