Talvirenkaiden valintapäätös seuraavaan autooni on erittäin ajankohtainen. Testit on luettu, ja useampia merkkejä koeajettu, joten tieto- ja kokemuspohjaa pitäisi siis olla, mutta siltikin valinnan vaikeus iski taas päälle.
Nykyisessä autossani on uudet Hakkapeliitta 8:t. Niistä on pääosin hyvää sanottavaa. Aivan uutena ne olivat erittäin huonot oikaisemaan ajolinjan ohjauksen korjausliikkeen jälkeen, siis palauttamaan ohjauksen suoraan, kuten kesärenkailla homma toimi. Nyt renkaiden sisäänajon tultua tehdyksi on tuo ongelma lieventynyt, ja kai siihen on tottunutkin, kun se ei enää häiritse olennaisesti. Asiaa on auttanut myös oikeiden rengaspaineiden etsintä "haarukoimalla". Paineet ovat nyt 2.8. Hkpl 8 on melultaan aika siedettävä nastarengas, vaikka nastoja on paljon. Muutama hieman pelottava mustan jään tilanne on tullut kaupunkiajossa niiden kanssa koettua, ja silloin olin mielissäni, että valitsin nastat.
Nyt koeajossa olevassa Golfissa on alla Hakkapeliitta R2 -kitkat (225/40-18). Todella mukavat renkaat. Hiljaiset, kuten kitkat aina. Melko liukkaat märällä suhteellisen tehokkaan auton alla. Joka tapauksessa tällainen jäätön keli kitkojen kanssa nostaa taas esiin ajatuksen laittaa mukavuus turvallisuuden edelle. Yritän muistutella itseäni, että uusi työmatkani vie minut 2 kertaa päivässä 35 km taipaleen läpi syheröisten kaupunkiteiden, joilla nuo mustan jään tilanteet juuri koin. Tämä ajatus puoltaa valitsemaan Hakkis 8:n myös tulevaaan autoon. Toivottavasti nastojen pysyvyys on edelleen hienolla tasolla, kuten aiemmissa Nokian renkaissa on ollut. Onko muilla jo tästä kokemusta tehokkaan etuvetoisen alla ?
Kuvassa aika nätti talvivanne ja rengas, joka ei sekään auton kesäasua isommin rumenna (Hakkapeliitta R2, 225/40-18). Kura sen kyllä tekee näillä keleillä.
Nykyisessä autossani on uudet Hakkapeliitta 8:t. Niistä on pääosin hyvää sanottavaa. Aivan uutena ne olivat erittäin huonot oikaisemaan ajolinjan ohjauksen korjausliikkeen jälkeen, siis palauttamaan ohjauksen suoraan, kuten kesärenkailla homma toimi. Nyt renkaiden sisäänajon tultua tehdyksi on tuo ongelma lieventynyt, ja kai siihen on tottunutkin, kun se ei enää häiritse olennaisesti. Asiaa on auttanut myös oikeiden rengaspaineiden etsintä "haarukoimalla". Paineet ovat nyt 2.8. Hkpl 8 on melultaan aika siedettävä nastarengas, vaikka nastoja on paljon. Muutama hieman pelottava mustan jään tilanne on tullut kaupunkiajossa niiden kanssa koettua, ja silloin olin mielissäni, että valitsin nastat.
Nyt koeajossa olevassa Golfissa on alla Hakkapeliitta R2 -kitkat (225/40-18). Todella mukavat renkaat. Hiljaiset, kuten kitkat aina. Melko liukkaat märällä suhteellisen tehokkaan auton alla. Joka tapauksessa tällainen jäätön keli kitkojen kanssa nostaa taas esiin ajatuksen laittaa mukavuus turvallisuuden edelle. Yritän muistutella itseäni, että uusi työmatkani vie minut 2 kertaa päivässä 35 km taipaleen läpi syheröisten kaupunkiteiden, joilla nuo mustan jään tilanteet juuri koin. Tämä ajatus puoltaa valitsemaan Hakkis 8:n myös tulevaaan autoon. Toivottavasti nastojen pysyvyys on edelleen hienolla tasolla, kuten aiemmissa Nokian renkaissa on ollut. Onko muilla jo tästä kokemusta tehokkaan etuvetoisen alla ?
Kuvassa aika nätti talvivanne ja rengas, joka ei sekään auton kesäasua isommin rumenna (Hakkapeliitta R2, 225/40-18). Kura sen kyllä tekee näillä keleillä.