https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Taloyhtiöiden auton latausjärjestelyt

Taloyhtiössäni on varauduttu hybridi- ja/tai täyssähköautojen lataukseen

  • erittäin huonosti tai ei lainkaan

    Ääniä: 74 48,7%
  • käynnistämällä suunnittelu

    Ääniä: 27 17,8%
  • siten, että suunnitelmat ovat valmiina

    Ääniä: 8 5,3%
  • siten, että vuoden sisällä on käytössä joitakin latauspisteitä

    Ääniä: 8 5,3%
  • latauspisteet ovat lähes valmiit

    Ääniä: 3 2,0%
  • muutama latauspiste on valmiina

    Ääniä: 11 7,2%
  • latauspisteitä on riittävästi

    Ääniä: 33 21,7%

  • Äänestäjiä yhteensä
    152
Hei onko muilla kokemuksia tulkinnasta ”ajoneuvon moottorin lämmitykseen”? Eli saako tavallisesta lämpötolpasta esilämmittää sähköautoa talvella? 8A virta jää kuitenkin alle lohko+sisälämppärin, joita käytetään jatkuvasti talvella. Minulla on autopaikka, joka on ns. vapaana/vieraita varten, jossa on normaali 2h ajastin. Maksan tästä tietenkin kuukausimaksua lämmitystä varten. Voiko tuosta ottaa 2h pakkasella virtaa sähköauton akun lämmitykseen ja sisätilojen? Polttomoottoriautojen sisätilanlämmittimiin ei puututa/sallitaan.
 
lao sanoi:
Hei onko muilla kokemuksia tulkinnasta ”ajoneuvon moottorin lämmitykseen”? Eli saako tavallisesta lämpötolpasta esilämmittää sähköautoa talvella? 8A virta jää kuitenkin alle lohko+sisälämppärin, joita käytetään jatkuvasti talvella. Minulla on autopaikka, joka on ns. vapaana/vieraita varten, jossa on normaali 2h ajastin. Maksan tästä tietenkin kuukausimaksua lämmitystä varten. Voiko tuosta ottaa 2h pakkasella virtaa sähköauton akun lämmitykseen ja sisätilojen? Polttomoottoriautojen sisätilanlämmittimiin ei puututa/sallitaan.

Itse ainakin käytin taloyhtiössä asuessani lämmitystolppaa plugarini esilämmitykseen. Tuollaisissa tilanteissa kannattaa vaan käyttää sitä, eikä kysellä keneltäkään mitään. Jos joku tulee siitä valittamaan, niin sanot, että lämmität autoa niinkuin muutkin, eikä se erilainen johto/pistoke muuta asiaa miksikään.

Pahin mitä voi tapahtua, on se, että joku sen sinulta sitten kieltää, mutta mitään et siinä kuitenkaan voi hävitä. Joten siksi noista ei kannata keneltäkään alkaa lupia kyselemään.
 
lao sanoi:
Hei onko muilla kokemuksia tulkinnasta ”ajoneuvon moottorin lämmitykseen”? Eli saako tavallisesta lämpötolpasta esilämmittää sähköautoa talvella? 8A virta jää kuitenkin alle lohko+sisälämppärin, joita käytetään jatkuvasti talvella. Minulla on autopaikka, joka on ns. vapaana/vieraita varten, jossa on normaali 2h ajastin. Maksan tästä tietenkin kuukausimaksua lämmitystä varten. Voiko tuosta ottaa 2h pakkasella virtaa sähköauton akun lämmitykseen ja sisätilojen? Polttomoottoriautojen sisätilanlämmittimiin ei puututa/sallitaan.
Juridisesti varmaan noin että autoa saisi lämmittää käyttövoimasta riippumatta, mutta käytännössä harvaa (jos mitään) töpseliautoa voi estää latautumasta jos matkalaturi on kytketty eli itse kehtaisin väittää käyttäväni sähköä pelkkään töpseliauton lämmitykseen vain jos siinä on erillinen sisätilan lämmitin. Paljon toki kiinni yhtiöstä ja naapureista että miten tuossa käytännössä toimisi...
 
Tavallaanhan polttomoottoriauto lämmettyään tolpassa kuluttaa hivenen vähemmän ja siten ”tankkaa”. En kyselis vaan lämmittäisin vain. Kateellinen ei edes tajua, jos sanoo vain lämmittävänsä.
 
Valmet sanoi:
Tavallaanhan polttomoottoriauto lämmettyään tolpassa kuluttaa hivenen vähemmän ja siten ”tankkaa”.

Myös sähkiskin kun energia akun ulkopuolelta kabiinin lämmitykseen?
 
Olen näköjään aikoinaan vastannut kyselyyn, "siten, että vuoden sisällä on käytössä joitakin latauspisteitä". Maksamalla itse sekä latauspistokkeen, kulutusmittarin että muut tarvittavat varusteet asennuksineen noin hintaan 800+ €, sain oman tallipaikkani sähköistettyä. Isännöitsijä lähettää puolivuosittain pyynnän lukea mittari ja lähettää sen perusteella laskun. Meidän latauspistokkeemme on toistaiseksi ainoa koko taloyhtiössä. Latauksesta suurin osa tapahtuu kuitenkin mökillä, joten taloyhtiön laskun loppusummaa on turha tuijotella. Marraskuun aikana nousee oman sopimussähkön hinta yli 1,5-kertaiseksi, ja se tarkoittaa, että mökillä lataamisen hinta nousee oleellisesti, kun taas taloyhtiöllä on pitkäaikainen, hinnaltaan edullinen sopimus. Minä maksan tietysti taloyhtiön taksan mukaan ladatessani taloyhtiön sähkönsyötön kautta, joten jatkossa kannattaisi minimoida mökillä lataaminen. Aniharvoin tulee ladattua jossain muualla.
 
Vaikeaa on useiden asuintalojen yhteisen ison parkkihallin sähkötolppien saaminen. Paikkoja on yhteensä n. 150, ovat vuokrapaikkoja, hinta nyt "lohkolämmitintolpan" käytön kanssa 20 eur/kk. Lisäkseni ei yksikään muu ole ollut kiinnostunut latauspaikasta. Alkuperäinen suunnitelma omassa talossani oli, että paikka olisi kustantanut 31 eur/kk plus sähkö 19 snt/kWh, mikäli kiinnostuneita olisi ollut paljon ja latauspaikat olisi keskitetty. Nyt sähkön hinta tässä vaihtoehdossa olisi jo 27 snt/kWh. Koska kiinnostusta ei ole, niin "teoreettisena" mahdollisuutena on tuotu esille yksittäisen tolppapaikan muuttaminen sähköautolatauspaikaksi. Hinta olisi tällöin 52 eur/kk sisältäen sähkön. Kesällä tässä vaihtoehdossa hinta oli 42 eur/kk.

Koska arkiajoa tulee melkoisen vähän nykyisin, ei hirveästi tuokaan vaihtoehto houkuttele. Plugari on vielä siedettävä latailla uudemmissa väljäruutuisissa julkisissa latauspaikoissa, mutta täyssähköinen vaatisi kyllä sen oman kotilatauspaikan. Taitaa nykyisellä nuukaruokaisella plugarilla olla viisainta vaan ajella eteenpäin tässä vaiheessa. Mukaan kun laskee (ja pitää laskeakin) väliraha täyssähköautoon niin vielä vähemmän talousmielessä järkeä. Toki autonvaihdoissa harvoin on järkeä muutenkaan. Ainoa mikä mietityttää on vääjäämätön kulku maailmanlaajuisesti kohti täyssähkistä ja tulevaisuudessa varmuudella koko ajan kohoavat fossiilisten polttoaineiden hinnat.
 
Bobo sanoi:
Vaikeaa on useiden asuintalojen yhteisen ison parkkihallin sähkötolppien saaminen. Paikkoja on yhteensä n. 150, ovat vuokrapaikkoja, hinta nyt "lohkolämmitintolpan" käytön kanssa 20 eur/kk. Lisäkseni ei yksikään muu ole ollut kiinnostunut latauspaikasta.

Mitenköhän tuo kiinnostus on selvitetty? Kuulostaa kyllä nykytilanteessa aika omituiselta ettei tuon enempää kiinnostusta olisi. Vai saako teillä lämpötolpasta ilman ajastinta 8A, joka kyllä aika monille riittää kotilataukseksi, varsinkin jos ei tarvitse erikseen maksaa.

Usean taloyhtiön omistavat parkkiyhtiöt ovat kyllä kuulemma aikamoinen murheenkryyni talouyhtiölatauksessa. Usein joku omistajista on vielä joku iso byrokraattinen vuokrataloyhtiö, joka torppaa kaiken päätöksenteon.
 
Meillä on pieni rivitaloyhtiö (6 asuntoa) ja mulla ainoa plugari. Niin ilmoitusmenettelyllä asennutin omalle paikalle kWh-mittarillisen 16A schukon. Samalla päivittyi viereisen paikan lämmityspistoke digitaaliseen. Maksoin itse tuon boksin ja poika teki asennukset (kannatti laittaa poika amikseen, eikä lukioon... :) ).

Talokeskuksesta tulee kuudelle paikalle yhteensä 3x25A, joten mitään pikalatauksia tuolla ei tulla näkemään. Talokeskus on vielä toisessa päässä rivaria, jolloin uudet vedot pitäisi vetää varmaan ihan erikseen ja se ei tule menemään meillä läpi vielä hetkeen, jos koskaan.
 
kljs sanoi:
Mitenköhän tuo kiinnostus on selvitetty? Kuulostaa kyllä nykytilanteessa aika omituiselta ettei tuon enempää kiinnostusta olisi. Vai saako teillä lämpötolpasta ilman ajastinta 8A, joka kyllä aika monille riittää kotilataukseksi, varsinkin jos ei tarvitse erikseen maksaa.

Usean taloyhtiön omistavat parkkiyhtiöt ovat kyllä kuulemma aikamoinen murheenkryyni talouyhtiölatauksessa. Usein joku omistajista on vielä joku iso byrokraattinen vuokrataloyhtiö, joka torppaa kaiken päätöksenteon.

Tolpissa on 2 h kelloajastin, mutta yksi plugari-GLC roikkuu narun päässä aamusta iltaan ja läpi yön, liekö ohittanut tee itse-systeemillä kellon.
 
Bobo sanoi:
Vaikeaa on useiden asuintalojen yhteisen ison parkkihallin sähkötolppien saaminen. Paikkoja on yhteensä n. 150, ovat vuokrapaikkoja, hinta nyt "lohkolämmitintolpan" käytön kanssa 20 eur/kk. Lisäkseni ei yksikään muu ole ollut kiinnostunut latauspaikasta. Alkuperäinen suunnitelma omassa talossani oli, että paikka olisi kustantanut 31 eur/kk plus sähkö 19 snt/kWh, mikäli kiinnostuneita olisi ollut paljon ja latauspaikat olisi keskitetty. Nyt sähkön hinta tässä vaihtoehdossa olisi jo 27 snt/kWh. Koska kiinnostusta ei ole, niin "teoreettisena" mahdollisuutena on tuotu esille yksittäisen tolppapaikan muuttaminen sähköautolatauspaikaksi. Hinta olisi tällöin 52 eur/kk sisältäen sähkön. Kesällä tässä vaihtoehdossa hinta oli 42 eur/kk.

Koska arkiajoa tulee melkoisen vähän nykyisin, ei hirveästi tuokaan vaihtoehto houkuttele. Plugari on vielä siedettävä latailla uudemmissa väljäruutuisissa julkisissa latauspaikoissa, mutta täyssähköinen vaatisi kyllä sen oman kotilatauspaikan. Taitaa nykyisellä nuukaruokaisella plugarilla olla viisainta vaan ajella eteenpäin tässä vaiheessa. Mukaan kun laskee (ja pitää laskeakin) väliraha täyssähköautoon niin vielä vähemmän talousmielessä järkeä. Toki autonvaihdoissa harvoin on järkeä muutenkaan. Ainoa mikä mietityttää on vääjäämätön kulku maailmanlaajuisesti kohti täyssähkistä ja tulevaisuudessa varmuudella koko ajan kohoavat fossiilisten polttoaineiden hinnat.

Lähtökohtaisesti täyssähkö kyllä toimii paremmin ilman kotilatausta kuin plugari.  Tuo "teoreettinen" vaihtoehto kuulostaa minusta itse asiassa erittäin hyvältä asukkaan kannalta. Suorastaan no-brainer.

MRe sanoi:
Talokeskuksesta tulee kuudelle paikalle yhteensä 3x25A, joten mitään pikalatauksia tuolla ei tulla näkemään. Talokeskus on vielä toisessa päässä rivaria, jolloin uudet vedot pitäisi vetää varmaan ihan erikseen ja se ei tule menemään meillä läpi vielä hetkeen, jos koskaan.

Pikalatauksiahan ei kotioloissa juuri harrasteta eikä tarvitsekaan. Jos tarkoitit tehokkaampaa AC-latausta niin en pitäisi kovin huonona jos tuollaisen 3x25A syötön takana olisi 6x11kW:n asemat kuormanhallinnalla.
 
Bobo sanoi:
...
Plugari on vielä siedettävä latailla uudemmissa väljäruutuisissa julkisissa latauspaikoissa, mutta täyssähköinen vaatisi kyllä sen oman kotilatauspaikan.
...
Jotenkin oma ajatusmaailma on juuri toisinpäin.
Täyssähköautoissa on mahdollisuus pikalataukseen, joka julkisilla voi onnistua melko lyhyessäkin ajassa.
Plugari tarttee sen useamman tunnin pienellä latausteholla, jolloin kotilataus yön yli on mielekkäämpää kuin tuntitolkulla roikkua jossain julkisella tolpalla.
 
^ juu näin se on nähtävä ja koettava. Meillähän on pihalla plugari ja BEV. Jossain määrin ilman kotilatausta pärjäisi BEVillä (tytär on sillä nytkin Espoossa kadunvarsipysäköinnissä) mutta plugari tarttee kyllä jatkuvan latauspaikan.
 
Tipi sanoi:
Pikalatauksiahan ei kotioloissa juuri harrasteta eikä tarvitsekaan. Jos tarkoitit tehokkaampaa AC-latausta niin en pitäisi kovin huonona jos tuollaisen 3x25A syötön takana olisi 6x11kW:n asemat kuormanhallinnalla.
Varmaan joku tuollainen se pitäisi olla, mutta kyllähän noidenkin kanssa kiire tulee, jos useampi auto pitäisi saada yön aikana ladattua. Tällä hetkellä onnistuisi kyllä, kun puolet asukkaista eläkkeellä.

Kuinkahan älykkäitä nuo laturit ovat? Lataavatko ensin yhden auton täyteen tai lähes täyteen, vai jakavatko esim. tunnin pätkissä?
 
MRe sanoi:
Kuinkahan älykkäitä nuo laturit ovat? Lataavatko ensin yhden auton täyteen tai lähes täyteen, vai jakavatko esim. tunnin pätkissä?
Logiikoita on varmasti erilaisia. Minimilatausvirta on varmaan 6A ja luulisin että lähes kaikki systeemit pyrkivät antamaan heti virtaa kaikille eli jos autoissa on 3-vaihelaturit niin neljä autoa voi saada kerrallaan latausta 25A nalleilla. Jos on myös 1-tai 2-vaiheisia niin joka ruutuun voisi periaatteessa saada yhtäaikaisesti latausta, mutta käytännössä tuo varmaan johtaisi siihen että kuormanhallinta joutuu rajoittamaan tehoja kuormitetuimman vaiheen mukaan eikä koko 3x25A kapasiteettia saada käyttöön.
 
MRe sanoi:
^Aivan, eli vollen hybridi mahtavalla 10A latausvirralla pilaisi muidenkin päivän :D
Varsinkin sitten kun niitä on kaksi :D Periaatteessa olisi varmaan mahdollista järjestellä noita 1-vaiheisia lataamaan keskenään eri vaiheista niin homma toimisi ihan hyvin.
 
Aiemmin ketjussa oli selostettu Plugitin latausratkaisu, lievän kateellisena lueskelin että kyllä halvalla tekevät tuon palvelun. Oma tarina: Korttelilataus teki 60 autopaikan yhtiöön latausvalmiuden. Sisältönä uusi sähkökeskus ja liittymä kuten tuossa aiemminkin esitellyssä keississä, lähes kaikki paikat hallissa paitsi muutama ulkonakin. Urakkahinta oli ok, ARA-tuen jälkeen halliosakkaat maksoivat 650e/osakas (ulkopaikkalaiset jonkin verran enemmän).

Alfenin latauslaitteen ostivat ne jotka mukaan halusivat, 1250e/kpl (halvin mahdollinen 11kw laturi) ei enää ihan halvimmasta päästä ollutkaan mutta nythän se on siinä paikalla. Ja jos/kun kämpän ja paikan joskus myy niin tietty nämä investoinnit pyrkii huomioimaan myyntihinnassa.

Kivasti menneessä hankkeessa onkin oikeastaan vain yksi vähän hiertävä asia, ja se on "täyspalvelun" hinta loppukäyttäjälle. Täyspalvelu = korttelilataukselle täysin ulkoistettu sähköliittymän vastuu, energian myynti lataajille ja laskutus heidän määrittämällä sopimuksella. Taloyhtiölle sinänsä jees, koska kenellekään ei tule ylimääräistä työtä eikä kustannuksia. Ja niille osakkaille jotka eivät liity palveluun myös jees, koska eivät edes joudu maksamaan sähköliittymän perusmaksusta koska operaattori vastaa siitä.

Mutta se hinta? Vähintään 10e/kk kiinteä hinta (hintaporras, jos haluaa 3-vaihelatauksen niin 15e/kk) on aika kaukana plugitin 1.5e/kk tasosta. Tuota eroa voi tietty selittää se jos plugit ei tuota liittymää ottanut kontolleen, tottahan siinä on perusmaksua maksettavaksi - mutta tällä korttelilatauksen mallilla kiinteä hinta on ja pysyy vähintään 10e/kk vaikka joka ikinen autopaikka liittyisi palveluun.

Tuon kiinteän päälle sitten operaattori myy sähköä jonka hinnoittelevat energiaviraston tilastojen "2 vuoden sopimustarjousten keskihinnalla", vaikka myöskin varaavat oikeuden tarkistaa hinnoittelun jopa kuukausittain. Korotuskirjeitä onkin tänä vuonna tullut tiheään tahtiin ja nyt muuttuva kustannus on n. 24snt/kwh.

Kiinteän ja muuttuvan ynnäämällä hybridiautoilijan esim. 120kwh kuukausilataukset menee johonkin 34snt/kwh hintatasoon tällä hetkellä.

Ei kaduta, kotilataus on mukavaa ja propsit yhtiölle että ovat suht etulinjassa näyttämässä mallia kotilatauksen mahdollistamiselle. Mutta jokin muu malli kuin "täyspalvelu" olisi ollut loppukäyttäjäystävällisempi. Ehkä 3 vuoden kiinteän sopimuskauden jälkeen voisi löytää toisen operaattorin ja/tai palvelumallin jolla kustannustasoa saisi tarkistettua, etenkin jos käyttäjämäärät alun jälkeen vain lisääntyvät (ihan alussa mukaan lähti 11 lataajaa, ja tämän vuoden kuluessa on tainnut tulla jo yksi tai pari lisää).
 
Millä logiikalla olette jakaneet tehomaksun osuuden sähkön yksikköhintaan? Jonkinlainen vaikutus tuollakin. Koskee vain isompia parkkitiloja.
 
Rascasse sanoi:
Millä logiikalla olette jakaneet tehomaksun osuuden sähkön yksikköhintaan? Jonkinlainen vaikutus tuollakin. Koskee vain isompia parkkitiloja.
Voitko kertoa vähän tarkemmin, että millainen keissi mielessä? Kokemusta ei ole, mutta noin yleisellä tasolla jyvittäisin yksikköhintaan, jos se on mahdollista tehdä perustellusti ja tasapuolisesti, mutta muuten sisällyttäisin tuon yhtiövastikkeeseen tai autopaikan kk-maksuun.
 
Mitä mieltä asiantuntijat? Parkkihallimme on useiden talojen jakama eli paikat eri talojen omistuksessa. Keskitetty tehokkaamman latauspaikka-alueen rakentaminen ei onnistu. Ainoa mahdollisuus olisi laitattaa uusi latauslaatikko jossa virta olisi 8 A. Tuollaisen uuden latauspömpelin voisi ajastaa netin sovelluksen kautta. Hinta olisi ladattavalle hybridiautolle 42 eur/kk ja täyssähköautolle 52 eur/kk (sisältää autopaikan ja sähkön).

Onko tuossa järkeä? Tällä hetkellä 2 tunnin ajastetulla perus-lohkolämmitintolpalla oleva paikka maksaa 19 eur/kk. Kelloajastus on jotensakin kömpelö jos lataisi hybridiautoa tuossa, olen sen kokeillut kesällä. Jatkossa latausta saisi yhtä mittaa enemmän eli akun täyteen, joskin hidastahan se on. Täyssähköautoa tuollaisella teholla ei liene mitään järkeä ladata 8 ampeerin takia?

Tuntuu että halvemmaksi tulee omilla ajomäärilläni latailla plugaria kauppakeskusten/kaupponen maksullisissa paikoissa.
 
Bobo sanoi:
Hinta olisi ladattavalle hybridiautolle 42 eur/kk ja täyssähköautolle 52 eur/kk (sisältää autopaikan ja sähkön).
Tällä hetkellä 2 tunnin ajastetulla perus-lohkolämmitintolpalla oleva paikka maksaa 19 eur/kk.

Eli sähkön osuudeksi jää 33€/kk täyssähkärillä.

Kysymys kuuluukin paljonko autolla on mahdollisuus viettää aikaa piuhassa/saada kW:tä akkuun?

Mikä on mukavuuden hinta, sillä että parkissa - oletan että vakkari paikka - ollessaan on valmiina lähtöön.

Jos aika ja tehot riittää ajoihin niin itse olisi valmis maksamaan, mukavuus omaa luokkaansa kun on aina saatavissa omalla tontilla - itse asiassa maksan muutaman euron enemmän nyt, mutta lähtönä on 3x16A, oma laturi.
 
Bobo sanoi:
Täyssähköautoa tuollaisella teholla ei liene mitään järkeä ladata 8 ampeerin takia?

Onhan siinä paljonkin järkeä, miksi ei olisi? Saat helposti sata kilometriä lisää ajomatkaa joka yö. Jos ajat joka päivä tuon sata kilometriä, niin pääset kuukaudessa 3000 kilometriä maksamalla sähköstä 52 euroa.

En tiedä millainen ajoprofiilisi on, mutta minusta tuo ei äkkiseltään kuulosta yhtään huonolta diililtä. Etenkin jos autopaikka nytkin maksaa 19€/kk eli oikeasti sähkön kustannus tulisi olemaan vain noin euron päivässä.

Tietty jos ajoa tulee tosi tosi vähän, niin tuleehan tuollainen vähän arvokkaaksi. Mutta eipä varmaan sellaisilla kilometreillä ole mitään järkeä muutenkaan ostaa täyssähköä.
 
Ajoa tulee nykyisin siinä 12-15 tkm vuodessa, pääosin lyhyttä/lyhyehköä ajoa ja lomilla sitten pidempiä reissuja.

Muistaakseni esim. plugari-Ravi tarvitsee 8a-tolpassa oloa joku 7 tuntia (?) että lataa täyteen. Miten lie täyssähköauto, vaikka akultaan joku 65-75 kwh, riittääkö yhtä mittaa piuhassa vuorokausi-puolitoista?