https://tummennuskalvot.fi/

Taloyhtiöiden auton latausjärjestelyt

Taloyhtiössäni on varauduttu hybridi- ja/tai täyssähköautojen lataukseen

  • erittäin huonosti tai ei lainkaan

    Ääniä: 74 48,7%
  • käynnistämällä suunnittelu

    Ääniä: 27 17,8%
  • siten, että suunnitelmat ovat valmiina

    Ääniä: 8 5,3%
  • siten, että vuoden sisällä on käytössä joitakin latauspisteitä

    Ääniä: 8 5,3%
  • latauspisteet ovat lähes valmiit

    Ääniä: 3 2,0%
  • muutama latauspiste on valmiina

    Ääniä: 11 7,2%
  • latauspisteitä on riittävästi

    Ääniä: 33 21,7%

  • Äänestäjiä yhteensä
    152
Joo ja siis ei minun tarvikaan joka päivälle saada huikeita rangeja, ja monesti auto on 2-3 päivääkin ajamatta mulla niin kerkiää latautua.
 
Taloyhtiön varsinainen yhtiökokous lähestyy.
Esitykseen on menossa täyssähköautojen lataaminen e-tolpasta hidaslatauksella. 8A talvi, 12A kesä.
Toivottavasti tuo nyt menisi läpi, juttelin yhtiössä toisen plugarin omistajan kanssa ja heillä kanssa on katseet täyssähköjen suuntaan kunhan tuo rajoitus nyt saataisiin kumottua.
Silti kovin pieni varsinkin talvella tuo 8A, meneeköhän jo akun lämmitykseen jos on aivan tyhjä akku.. siis että saako sillä käytännössä edes ladattua?
Tuo on myös autokohtaista, kuinka suuren siivun, jos yhtään, ottaa 8A latauksen aikana esimerkiksi akun lämmitykseen. Sinänsähän noin pieni latausteho menee kylmäänkin akkuun ilman ongelmia eikä välttämättä tule ylimääräisiä häviöitä ollenkaan paitsi sen ajan kun lämmittää kabiinin ennen lähtöä, jolloin ei pelkästään tolpasta tuleva virta edes ihan riitä. Toki ilman häviöitäkin tuo on aika hidas, mutta kyllähän sillä monien päivittäisen arkiajon verran ja vähän ylikin lataa helposti yön aikana. Tuo talviraja liittynee siihen, että pelätään ettei riitä virtaa lämmittäjille samaan aikaan muuten. Sen varmaan saisi kumottua ihan käytännön koko kentän kulutuksesta osoittamalla jos ei ole lähelläkään maksimia. Ilman ylimääräistä älyä eivät varmaankaan suostu mihinkään lupaukseen, että tosi kovilla pakkasilla ladataan pienemmällä teholla, varsinkin kun se on juuri se tilanne, jolloin sitä tehokkaampaa latausta todennäkösimmin kaipaisi.

Itsellä on samasta "yhdenvertaisuussyystä" rajoitettu ympärivuotisesti 8A:n lataukseen, vaikka tolppa on vaihdettu 16A kestävään ja muussakaan kaapeloinnissa ei pitäisi olla ongelmaa. Silmämääräisesti tolpasta lämmittäjien määrää arvioimalla en jaksa uskoa, että siellä olisi oikeasti kapasiteetti kortilla. Tosin kun se näyttäisi riittävän ja jollain aikataululla katsotaan lataus kokonaan uudestaan, ei ole ollut suurta intoa lähteä siitä vääntämään. En kyllä edes usko, että kiinni jäisin vaikka lataisinkin välillä kovemmalla teholla, mutta liian rehellinen luonne ja julkista latausta löytyy tarvittaessa ihan riittämiin.

Juu ja suhteellisen isoakkuisella täyssähköllä pärjää jopa paremmin hitaan latauksen kanssa kuin pieniakkuisella plugarilla, koska isompi akku tarjoaa puskuria jos jonain päivänä kuluttaakin enemmän kuin ehtii lataamaan. Huvittaa vähän kommentit, että "tämä on nyt niin hidas että lähinnä plugareille ajateltu" kun täyssähkön kanssa ei tarvitse edes joka ikinen kerta pysäköidessä laittaa piuhaa kiinni.
 
Tuo on myös autokohtaista, kuinka suuren siivun, jos yhtään, ottaa 8A latauksen aikana esimerkiksi akun lämmitykseen. Sinänsähän noin pieni latausteho menee kylmäänkin akkuun ilman ongelmia eikä välttämättä tule ylimääräisiä häviöitä ollenkaan paitsi sen ajan kun lämmittää kabiinin ennen lähtöä, jolloin ei pelkästään tolpasta tuleva virta edes ihan riitä. Toki ilman häviöitäkin tuo on aika hidas, mutta kyllähän sillä monien päivittäisen arkiajon verran ja vähän ylikin lataa helposti yön aikana. Tuo talviraja liittynee siihen, että pelätään ettei riitä virtaa lämmittäjille samaan aikaan muuten. Sen varmaan saisi kumottua ihan käytännön koko kentän kulutuksesta osoittamalla jos ei ole lähelläkään maksimia. Ilman ylimääräistä älyä eivät varmaankaan suostu mihinkään lupaukseen, että tosi kovilla pakkasilla ladataan pienemmällä teholla, varsinkin kun se on juuri se tilanne, jolloin sitä tehokkaampaa latausta todennäkösimmin kaipaisi.

Itsellä on samasta "yhdenvertaisuussyystä" rajoitettu ympärivuotisesti 8A:n lataukseen, vaikka tolppa on vaihdettu 16A kestävään ja muussakaan kaapeloinnissa ei pitäisi olla ongelmaa. Silmämääräisesti tolpasta lämmittäjien määrää arvioimalla en jaksa uskoa, että siellä olisi oikeasti kapasiteetti kortilla. Tosin kun se näyttäisi riittävän ja jollain aikataululla katsotaan lataus kokonaan uudestaan, ei ole ollut suurta intoa lähteä siitä vääntämään. En kyllä edes usko, että kiinni jäisin vaikka lataisinkin välillä kovemmalla teholla, mutta liian rehellinen luonne ja julkista latausta löytyy tarvittaessa ihan riittämiin.

Juu ja suhteellisen isoakkuisella täyssähköllä pärjää jopa paremmin hitaan latauksen kanssa kuin pieniakkuisella plugarilla, koska isompi akku tarjoaa puskuria jos jonain päivänä kuluttaakin enemmän kuin ehtii lataamaan. Huvittaa vähän kommentit, että "tämä on nyt niin hidas että lähinnä plugareille ajateltu" kun täyssähkön kanssa ei tarvitse edes joka ikinen kerta pysäköidessä laittaa piuhaa kiinni.
Tossa yhtiössä missä ite asun on e-tolpassa softarajoitus mitä isännöitsijä/hallitus säätää kauden mukaan. Eli jos ylitän sen itse tolppa katkaisee sähköt.
 
Edellisessä työpaikan hallissa oli yhteiset e-tolpat lataajille ja lämmittäjille. Maksullisuus perustui siihen ilmoittiko lataavansa vai lämmittävänsä, jälkimäinen oli ”saavutettuna etuna” ilmaista. Noilla oli eri tehoraja. Nyt tullaan pointtiini: Onneksi e-tolpan tehokyttä ei ollut liian virkaintoinen; Autossani on lämppäreitä karkesti 2,5kW edestä, ja taisipa mittaus enimmillään ilmoittaa hetkellisesti kolmen kilowatin lukemia, vaikka lämmittäjillä oli ”lupa” ottaa vain 2kW tjsp. Ei katkaissut koskaan.

Toivottavasti kenellekään lämmittäjälle ei tule yllätyksenä 8A raja talvella. Kyllähän siihen jo vanhanaikaisen lohkolämmittimen ja keskitehoisen sisälämppärin laittaa.
 
Edellisessä työpaikan hallissa oli yhteiset e-tolpat lataajille ja lämmittäjille. Maksullisuus perustui siihen ilmoittiko lataavansa vai lämmittävänsä, jälkimäinen oli ”saavutettuna etuna” ilmaista. Noilla oli eri tehoraja. Nyt tullaan pointtiini: Onneksi e-tolpan tehokyttä ei ollut liian virkaintoinen; Autossani on lämppäreitä karkesti 2,5kW edestä, ja taisipa mittaus enimmillään ilmoittaa hetkellisesti kolmen kilowatin lukemia, vaikka lämmittäjillä oli ”lupa” ottaa vain 2kW tjsp. Ei katkaissut koskaan.

Toivottavasti kenellekään lämmittäjälle ei tule yllätyksenä 8A raja talvella. Kyllähän siihen jo vanhanaikaisen lohkolämmittimen ja keskitehoisen sisälämppärin laittaa.
Ainakin joissain paikoissa "saavutetun edun" lämmittäjät saavat vanhoista tolpista ajastimen kanssa sen mitä sulake kestää. Jos koko kenttä on e-tolppaa, siihen voi laittaa myös kuormanhallinnan, tosin sukon tapauksessa se on vain kiertävää sähköjen katkomista, jos kapasiteetti ei riitä.
 
Jos koko kenttä on e-tolppaa, siihen voi laittaa myös kuormanhallinnan, tosin sukon tapauksessa se on vain kiertävää sähköjen katkomista, jos kapasiteetti ei riitä.
Mielenkiintoista. Pärjääkö ladattavat autot teknisesti pätkivän sukolatauksen kanssa?

Tässä voisi olla toimiva välimallin ratkaisu omaan taloyhtiöön jossa 8 auton parkkikselle tulee 3x16A johdotus.
 
Mielenkiintoista. Pärjääkö ladattavat autot yleisesti pätkivän sukolatauksen kanssa?

Tässä voisi olla toimiva välimallin ratkaisu omaan taloyhtiöön jossa 8 auton parkkikselle tulee 3x16A johdotus.
Edellisessä taloyhtiössä oli tuollainen kuormanhallinta, mutta sen verran reilusti kapasiteettia, että en usko, että se koskaan pätkäisi. Autohan ei sitä tiedä, että sen Type2-piuhan takana on suko. Voi olla autokohtaisiakin eroja miten tokenevat sähkökatkoksesta. Jotenkin reilulta järjestelyltä voisi kuulostaa sellainen että lämmittäjille annettaisiin "etuoikeus" ja lataajilta pätkittäisiin silloin kun ei riitä, eli todennäköisimmin aamun tunteina jos silloinkaan.
 
Mielenkiintoista. Pärjääkö ladattavat autot teknisesti pätkivän sukolatauksen kanssa?

Tässä voisi olla toimiva välimallin ratkaisu omaan taloyhtiöön jossa 8 auton parkkikselle tulee 3x16A johdotus.
Auton lisäksi sukolatauslaitteissa voi olla eroja tuon suhteen. Eli jatkaako latausta ja jos jatkaa niin millä teholla. Ainakin osaan pitää erikseen asettaa isompi teho aina sen jälkeen kun sähköt ovat olleet poikki. Esim. oma Volttini alkaa tööttäilemään, jos virta katkeaa, mutta jatkaa mukisematta katkon jälkeen. Itse pidän tuota sähköjä katkovaa kuormanhallintaa hivenen liian huonona systeeminä, jos näyttää siltä että kuormanhallinnalle on oikeasti tarvetta. Backuppina voisi menetellä, mutta toisaalta sulakkeet ovat jo olemassa sitä varten. Mieluummin ottaisin oikean kuormanhallinnan vaikka 1x16A type2-pistokkeisiin ja se sitten väistäisi lämmittäjiä ja kaikkea muutakin säätökyvytöntä sähkönkulutusta.
 
Auton lisäksi sukolatauslaitteissa voi olla eroja tuon suhteen. Eli jatkaako latausta ja jos jatkaa niin millä teholla. Ainakin osaan pitää erikseen asettaa isompi teho aina sen jälkeen kun sähköt ovat olleet poikki. Esim. oma Volttini alkaa tööttäilemään, jos virta katkeaa, mutta jatkaa mukisematta katkon jälkeen. Itse pidän tuota sähköjä katkovaa kuormanhallintaa hivenen liian huonona systeeminä, jos näyttää siltä että kuormanhallinnalle on oikeasti tarvetta. Backuppina voisi menetellä, mutta toisaalta sulakkeet ovat jo olemassa sitä varten. Mieluummin ottaisin oikean kuormanhallinnan vaikka 1x16A type2-pistokkeisiin ja se sitten väistäisi lämmittäjiä ja kaikkea muutakin säätökyvytöntä sähkönkulutusta.
Juu, huonohan katkova kuormanhallinta on, mutta parempi kuitenkin kuin sulake joka pitää käsin käydä kääntämässä. Type2-pistokkeet vaikka vain 1x16A maksimiteholla olemassaolevaan infraan ja kunnon kuormanhallinnalla olisi jo paljon parempi, mutta taitaa tulla pistokkeille jo aika paljon enemmän hintaa. Sietäisi kuitenkin harkita, eikä vain jumittia siihen, että sitten pitää joka pistokkeeseen vetää 3x16A johdot ja keskukseen nallia sen verran että useampi vielä lataa täydellä teholla ja kun osoittautuu kalliiksi, ei toteutetakaan mitään.