https://tummennuskalvot.fi/

Takuukorjausten käytännöt/rajoitukset

JakeS

Legenda
Liittynyt
22.12.2013
???
Karvis sanoi:
Aika vahva yleistys, jos johonkin vaggilaiseen sattuu vikoja tuolla ajosuoritteella niin ei se tarkoita että kaikissa niitä olisi, tai että japsit olisi täysin viattomia noilla kilsoilla :rolleyes:
Tuskinpa ovat, mutta takuuehdot ovat vaggilaisella huonoimmat mitä uusissa autoissa minulla on ollut.Tuntuu jos siltä, että kaikki osat ovat kuluvia vaikka autoni on 1-2013 rekisteröity. Tänään viimeksi omasta pussista maksettu pyöränlaakeri ja kallistuksenvaimennin ja ohjauskulmien säätö. Selityksiä vain nopeaan kulumiseen auton paino ja ajotyyli (sharan). Tuskinpa muilla konsernin merkeillä takuuehdot kovin paljon vw:n ehdoista eroavat.
Näin ei varmasti civicin kanssa käy.
 
JakeS sanoi:
???Tuskinpa ovat, mutta takuuehdot ovat vaggilaisella huonoimmat mitä uusissa autoissa minulla on ollut.Tuntuu jos siltä, että kaikki osat ovat kuluvia vaikka autoni on 1-2013 rekisteröity. Tänään viimeksi omasta pussista maksettu pyöränlaakeri ja kallistuksenvaimennin ja ohjauskulmien säätö. Selityksiä vain nopeaan kulumiseen auton paino ja ajotyyli (sharan). Tuskinpa muilla konsernin merkeillä takuuehdot kovin paljon vw:n ehdoista eroavat.
Näin ei varmasti civicin kanssa käy.

No tuollainenhan pitäisi mennä yksiselitteisesti takuuseen, vai onko autolla ajettu erityisen paljon?
 
Itse ajoin pyöränkulmat pieleen katukiven reunaa vasten ja merkkiliike tuli silti vastaan puolet hinnassa ihan kysymättä. Näin ranskalaisen kanssa.
 
Karvis sanoi:
No tuollainenhan pitäisi mennä yksiselitteisesti takuuseen, vai onko autolla ajettu erityisen paljon?
Tässä se pointti juuri on. Autolla ajetaan moninkertainen määrä verrattuna normiautoon. Silloin juuri nämä erot tulevat selkeiten esiin. Kahden vuoden takuuseen sisältyy vw::n puolelta huomattavasti enemmän rajoitteita kuin muilla merkeillä mitä olen omistanut. Kuluvia osia tuntuu olevan kaikki mitä hajoaa ja se mikä kuuluisi mennä takuuseen ei saada kuntoon.
Tämä nyt ei taaskaan kuulunut aiheeseen pätkääkään joten osaltani lopetan tähän.
 
Jännä homma kun takuun pitäisi VW:llä olla juuri 2v ilman kilometrirajoituksia.

Millä verukkeella sitten ovat nuo "kuluvat" osat rajanneet pois takuun piiristä?
 
Jaoin takuukeskustelu omaksi aiheeksi.

JakeS sanoi:
Tässä se pointti juuri on. Autolla ajetaan moninkertainen määrä verrattuna normiautoon. Silloin juuri nämä erot tulevat selkeiten esiin. Kahden vuoden takuuseen sisältyy vw::n puolelta huomattavasti enemmän rajoitteita kuin muilla merkeillä mitä olen omistanut. Kuluvia osia tuntuu olevan kaikki mitä hajoaa ja se mikä kuuluisi mennä takuuseen ei saada kuntoon.
Tämä nyt ei taaskaan kuulunut aiheeseen pätkääkään joten osaltani lopetan tähän.

Kyllähän muillakin merkeillä löytyy rajoitteita takuuseen jos autolla ajetaan todella paljon, esim. edellämainitun Civicin takuu päättyy 100tkm kohdalla eli vaikkapa taksikäytössä takuu on syöty ennen ensimmäistä vuosipäivää ???
Mutta kyllähän volkkarillakin pitäisi vastata huutoonsa jos takuuta luvataan 2v ilman kilometrirajaa.
 
EU:ssa henkilöauton takuu on kuluttajalle vähintään 2 vuotta ilman kilometrirajoitusta, sanoi valmistaja tai maahantuoja mitä tahansa. Ongelmalliseksi tämä menee siinä että minkä osien on kestettävä tuo kaksi vuotta oli autolla ajettu kuinka paljon tahansa ja miten kuluttaja saa oikeutensa toteutumaan, kun vastassa on miljardien budjetilla toimiva autotehdas tai kymmenistä satoihin miljooniin budjetilla toimiva maahantuoja.
 
Kummallinen käsite tuo kuluva osa. En ole nähnyt autossa vielä yhtäkään osaa, joka ei olisi kuluva. Erimielisyys tulee siitä, että missä kilometrissä kyseinen osa saa olla kulunut. Kuluttajariitalautakunnalle on tekeillä taulukko, kuinka paljon kunkin osan pitää kestää. Eräässä Honda CBR 900 Firebladessa rupesivat etupään stefat vuotamaan kun mopolla oli ajettu 12 000. Pyytäessäni uusia takuuseen, sanoivat niiden olevan kuluvia osia.
Vetosin siihen, että ei ne saa olla tuossa kilometrissä niin kuluneet että vuotavat. Sain uudet stefat ja asennuksen takuuseen.
Sen jälkeen olen ajanut kolmella Hondalla yli 30 000, eikä niissäkään ole stefat vuotaneet. Eli kyseessä oli valmistusvirhe.
 
Karvis sanoi:
Kyllähän muillakin merkeillä löytyy rajoitteita takuuseen jos autolla ajetaan todella paljon, esim. edellämainitun Civicin takuu päättyy 100tkm kohdalla eli vaikkapa taksikäytössä takuu on syöty ennen ensimmäistä vuosipäivää ???
Mutta kyllähän volkkarillakin pitäisi vastata huutoonsa jos takuuta luvataan 2v ilman kilometrirajaa.
Eikös yrityskäyttöön myytävien autojen takuuehdot ole muutenkin erit kuin kuluttajakaupassa?
 
Trollsten sanoi:
Eikös yrityskäyttöön myytävien autojen takuuehdot ole muutenkin erit kuin kuluttajakaupassa?

Ei mitään hajua, voi ollakin ??? Mutta ainakin firman pakuun on tehty takuuhommat kuten mihin tahansa uuteen autoon.
 
Trollsten sanoi:
Eikös yrityskäyttöön myytävien autojen takuuehdot ole muutenkin erit kuin kuluttajakaupassa?

En tiedä mitä tarkoitat yrityskäytöllä. Kun olen ostanut muutaman uuden henkilöauton yritykselleni, ei takuuehdot ole poikenneet mitenkään yksityishenkilöille myytävien autojen takuista.
 
Eipä nuo yrityksille annettavat takuuehdot taida poiketa mitenkään, lukuun ottamatta ammattimaisessa henkilöliikenteessä olevia autoja eli henkilöautojen kyseessä ollessa takseja. Lainsäädännön puitteissa yrityksille ei tarvitsisi antaa minkäänlaista takuuta ja yritykselle myydyssä autossa ei ole lakisääteistä virhevastuuta.
 
ConD sanoi:
Jännä homma kun takuun pitäisi VW:llä olla juuri 2v ilman kilometrirajoituksia.

Millä verukkeella sitten ovat nuo "kuluvat" osat rajanneet pois takuun piiristä?
Tuo on hyvä kysymys. Käsite "kuluvat osat" tuli ensimmäistä esille minun kohdallani volvon pyöränlaakereissa jotka tietyn kilometrimäärän jälkeen eivät menneet takuuseen vaikka auto oli alle 2v. Nykyään samaa lausetta käytetään myös muillakin merkeillä. Perustelut vw:lla omasta mielestä ontuvat jos auton massaa syytetään kuluvista alustaosista.
Näihin kuluviin osiin kuuluu ainakin minun autoni kohdalla laakerit ja alustan osat iskuvaimentimiin (nekin on jo vaihdettu minun lompakosta). Laakerin kohdalla yritetään takuuta jollakin keinolla. Menee se sitten maahantuojan tai vw:n piikkiin niin aivan sama. Loppuvuodesta laitan tämän vaihtoon ja mikäli vw:n tarjous ei ole erityisen hyvä muihin verrattuna niin merkki vaihtuu. Autoni huoltokustannukset ovat olleet pikaisesti laskien ennen tätä huoltoa n. 300€/10000 km. Tämän huollon jälkeen (kunhan lasku tulee 1300€?)  entistä suurempi.
Aikoinaan vitossa vaihdettiin takapyörän laakeri 400 tkm ajetussa autossakin takuuseen.
 
Muistelisin, että joskus taksikäytössä ranskalaisille maahatuojilla oli etuja paremmista takuista/sijaisautoista :rolleyes:
Taisi hetken aikaa olla piikki ranskalaisissa autoissa taksikäytössä..
 
Pomolla oli Volkkarissa tässä eräänä aamuna mittaristossa joulukuusen lailla valoja ja meno yskähtelevää. Autossa vielä hetki takuuta ja tietysti spekuloimme, että jos kyseessä vakavampi vika, niin saako takuun alaiseen autoon sijaisauton tilalle. Totesin, jotta Toyotalta tuli kyllä ilman kysymistä sijaisauto kun Avensis joutu talvella laturinvaihdossa käymään. Näin tuon mielestäni pitäisi mennäkin, mutta ymmärsin jotta Volkkarilla asia ei välttämättä mene näin? Tuossa tapauksessa asiaa ei tarvinnut lopulta kummoisesti pohtia kun autosta oli vain yksi tulppa pimeänä. Tulpan kesto tarkkaan mitoitettu kun huoltoon jossa tulpat vaihdetaan oli ~1000 km matkaa.
 
Kannattaa tuntea oikeutensa eli kuluttajansuojalain mukaan virheellisen tavaran korjauksesta ei saa aiheutua kuluja kuluttajalle.

Niinpä sitä autoa ei tarvitse lähteä itse viemään pajalle saati noutamaan sieltä. Hinuri hakee ja hinuri tuo, jollei asentaja tule kotiin.

Tämän välttämiseksi asiakkaalle tarjottava ilmainen sijaisauto on varmastikin riittävä korvaus, kun sitä saa käyttää muuhunkin ajoon. Jos sijaisautoa ei heru, niin sitten on syytä nostaa asia esiin ja pyytää korvausta auton tuomisesta, puhelinkuluista, kuluneesta työajasta jne.
 
völvöxc60 sanoi:
Muistelisin, että joskus taksikäytössä ranskalaisille maahatuojilla oli etuja paremmista takuista/sijaisautoista :rolleyes:
Taisi hetken aikaa olla piikki ranskalaisissa autoissa taksikäytössä..
Citroenin kohdalla näin on mikäli auton Vehosta ostaa.
 
Kyllä se taksin ostaja maksaa ne "edut" ihan itse ja palvelua on tarjottava jos kuvittelee autoja kaupattavan. Taksi on työkalu ja sen huoltoon saamiseksi ei voi odottaa korjaamon neljän viikon jonossa, josko ottaisivat tutkittavaksi mitä osia pitää tilata ja odotella viikkotolkulla. Merkki joka ei tuollaista palvelua pysty tarjoamaan, ei myy takseja. Ilmaista se palvelu ei kuitenkaan ole.

Aika usein näkee takseissa rengasliikkeen ja merkkihuollon mainoksia ja ne ovat yksi tapa maksaa noista lisäpalveluista. Renkaatkin kun ovat varsinaista kulutustavaraa takseissa ja uutta pitää saada nopeasti hajonneen tilalle.
 
Sharan tuli isosta huollosta. Perushuollon lisäksi laatikon öljyt vaihdettiin. Ainoa takuuvika oli toisessa takaovessa. Sisältä ei saa avattua pauisi tolpan napista. Kahva ei siis toimi. Kolme kertaa asiasta korjaamolla ja ainoa muutos on useasta purkamisesta tullut räminä oveen. Neljättä huoltoaikaa odotellessa. Ei takuuseen menneita vikoja takapyörän laakeri ja etujarrulevyt sekä palat. Kääntymisvalon polttimo myös vaihdettu. Laskun loppusumma 1442€. On tuo kertakaikkiaan suolaisen hintaista huoltamista. Menee kesän jälkeen myyntiin koko kosla ja näillä näkymin astelen Ford kauppaan...
 
Ei tuo ooppelinkaan toiminta ihan vakuuta. Ensin vikoja yritettiin korjata jollain purkkapatentilla ja kun vika jatkui vaan ilmenemistään niin piti räjähtää huoltopäällikölle, että toiminta muuttui ja sai sijaisauton alle. Nyt olen reilun viikon ajellut maahantuojan piikkiin vuokra-autolla, kun huolto vaihtaa mitä milloinkin että saisi vikakoodit pois. Saa nähdä kauanko vielä jatkuu.
 
Pisin aika sijaisautolla on tasan kymmenen viikkoa. Auto tuotiin ja haettiin KAUKAA. Saab oli kyseessä tämä vikakohde. Ei meinattu saada osia kun juuri konkkaronkka pukkas päälle. Laakkoselle täydet pisteet asian hoidosta. Mulle ei aiheutunut kuluja. Sainpahan vain ajella 10 viikkoa nelivetobemarilla ;)

Onhan näitä takuurajoitettuja osia autossa. Jos kytkimen poltat omaa tyhmyyttäs takuuaikana niin tappeluksi menee, ellei kyseessä ole valmistus tai asennusvirhe. Muistaakseni Subarun takuukortissa on kytkin erikseen mainittu osana jolla ei ole 100tkm/3-v takuuta. Mutta edellämainitut laakerit tai iskarit kyllä kuuluu kestää takuuajan. Jos ei kestä niin mitoitus/valmistusvirhe siellä piilee.
 
Pisin "takuukeikka" on ollut 4,5 kuukautta. Tuon ajan maahantuojan ja jälleenmyyjän piikkiin on tullut ajettua vuokra-autolla. Tasan yhdeksän vuotta sitten oli uuden Peugeot 307 SW:n ja 206 SW:n luovutus samaan aikaan ja samasta liikkeestä. Puoli tuntia luovutuksen jälkeen kurvasin 307:lla takaisin liikkeeseen, kun autossa ei toiminut minkäänlainen ilman puhallus sisälle. Varattiin aika asian katsomiselle heti seuraavalta arkipäivältä ja lähdin uudella autollani kuitenkin kotiin ja seuraavana päivänä takaisin ja vuokra-auto alle. Autosta oli ilmastointi- ja lämmityslaitteen ohjaus hajalla, tilasivat uuden, se hajosi heti uudelleen, jne... Odottelivat tehtaalta ratkaisua, joka ei kuulunut ja aika kului. Tämän aikaa ajelin useammalla vuokraamon 407 SW:llä, yhteensä 27 500 km pitkin Eurooppaa ja palvelu pelasi. Kun auto oli likainen, soitto Hertzille ja toivat puhtaan auton tilalle tai käyttivät pesussa. Ensimmäinen 407 SW ehti olla käytössä neljä viikkoa ja olin saanut sen käyttöön niin, että mittarissa oli 70 km. Soittelin Hertzille neljä viikkoa myöhemmin, että pitäisikö tuo huoltaa, kun mittarissa on jo melkein 12 tkm ja ensihuolto olisi jo ollut 10 tkm:n kohdalla. Puhelun toisessa päässä alkoi inttäminen, että ei siellä mittarissa voi olla niin paljon, se auto on rekisteröity vasta kuukausi sitten. Menihän se sitten jossain vaiheessa jakeluun ja toivat Kalajoelle uuden auton tilalle ja veivät hinurilla edellisen huoltoon. Vajaata kahta kuukautta myöhemmin sama homma ja vaihdettiin takaisin edelliseen yksilöön Espoossa.

Ei ollut mitään kiirettä merkkiliikkeellä, eikä maahantuojalla oman autoni kanssa ennen kuin itselläni lomat loppuivat ja palasin ahdistelemaan aiheesta. Kerroin, että vuokraamosta kerran kuussa minulle postitettu tiedote kertoo vuokrahinnan kertymän olevan jo 8 000 € ja että varmaan alkaisi kohta olemaan syytä laittaa se minunkin auto ajokuntoon. Kaksi viikkoa vielä meni ja oma autoni tuli kuntoon, eikä siinä ollut sen jälkeen 4,5 vuoden aikana kertaakaan yhtään ongelmaa.

Takuulaskut ja vuokraamon lasku yhteensä 22 000 € eli enemmän kuin ostamani 307 SW:n veroton hinta oli. Suhteellisen kallis takuuhuolto.

Niin ja sitten vielä sellainen, että välillä oli jo tilattu tehtaalta uusi auto, joka ei kuitenkaan ehtinyt tulla ennen kuin saivat tuon kuntoon. Se seisoi sitten aikanaan vuoden verran liikkeessä esittelyautona, kun ei tainnut löytyä ostajaa kaikilla niillä varusteilla.
 
Onnistuisikohan tuo Penguinin tapaus muilla merkeillä, tai maalaisilla, epäilen?
 
Saattaisi onnistuakin. Vuokra-auto meni puoliksi myyjän ja maahantuojan piikkiin ja korjaamon puolelle ei syntynyt mitään painetta laittaa autoa kuntoon. Kun asiakaskin (=minä) sai vuokraamosta tarvittavat paperit auton maastavientiin ja ajeli pitkän kesäloman pitkin Eurooppaa eikä ollut korjaamoa hätyyttämässä, niin autohan seisoi korjaamon takapihalla suurimman osan kesää, ilman että kukaan teki mitään.

Pakko minun on kuitenkin sanoa, että minua on Pösön maahantuoja ja merkkiliike kohdellut aina hyvin. Ongelmia on autojen kanssa ollut, niitä on varmaan kaiken merkkisten autojen kanssa, mutta aina on hommat saatu kuntoon ja takuut toimimaan.

Kerran yritti joku nuori jolppi Herttoniemen Automaassa esittää ettei autossani ollut mika menisi muka takuuseen ja ettei autossa edes olisi takuu voimassa. Ystävällisesti kerroin hänelle, että hän on nyt varmaan erehtynyt henkilöstä ja että jos tuolla palveluasenteella aikoo jatkaa, niin työpaikka voi jäädä kovin lyhytaikaiseksi. Kaksi tuntia myöhemmin autoa noutaessani samaisen kaverin asenne oli korjaantunut ja palvelu kunnossa. Pyysi oikein anteeksi aiempaa huonoa käytöstään. Saattaa olla että pienehkö maininta palvelun tasosta tuli vinkattu jollekin ylemmälle taholle, joka kävi jolppia ojentamassa.

Toinen vähän vastaava tapaus oli Länsiautossa, Espoossa. Huoltoneuvoja oli sitä mieltä että jakoketjuvammaisen BMW:n suunnitteleman THP-moottorin jakopään laittaminen pitäisi maksaa itse, jotta saa auton ulos huollosta, kun he eivät olleet vielä saaneet maahantuojalta hyväksyntää takuulaskutukselle. Kävin liikkeen toisessa päässä keskustelemassa uusien autojen myyjän kanssa asiasta ja tämä ilmoitti huollolle, että hän ottaa vastuun ja takaa että maksan huollon mikäli se ei jostain syystä menisikään takuuseen. Mitään syytä ei ollut miksi se ei olisi takuunalaisessa autossa mennyt takuuseen, joten homma oli siltä osin selvä ja sain auton matkaan. Asiaan ei koskaan palattu ja sen jälkeen on palvelu pelannut tuossa liikkeessä, niin myynnin kuin huollon puolellakin.

Omasta mielestäni yllätyksellisin asia mikä koskaan on mennyt takuuseen oli kolme vuotta vanhan ja 90 tkm:iä ajetun 307 XSI 2.0:n pakoputki. Menin vain pikahuollossa vaihdattamaan uuttaa putkea ja homman jälkeen kysellessäni papereita ja mitä se maksaa sanottiin minulle, että olivat tehneet takuukyselyn ja maahantuoja kustantaa putken ja vaihtotyön. Kiitin ja kumarsin ja ajelin matkoihini.