https://tummennuskalvot.fi/

Takapenkin tilat perhekäytössä

Jones sanoi:
Ei hän mahtunut mihinkään istuimeen enää 2vuotiaasta eteenpäin jos oli talvivaate kausi, joten sen jälkeen istui korokkeella 2vuotta eikä sen jälkeen enää missään.

Aika tuhdissa kunnossa saa muksu olla, jos ei näihin mahdu 3-vuotiaana:

http://www.britax.fi/turvaistuimet/turvaistuimet/kidfix-xp

Meillä on Kidfixit ollut käytössä 7-8 -vuotiaaksi asti ja muksut aika pitkiä. Eli noin 140 senttisinä ovat lopettaneet turvavyöistuimen käytön.
 
Joo varmaan olisi ehkä mahtunut, mutta mitä etua noilla sitten saavuttaa? Ovat epäkäytännölisiä, olleet pääosin vaarallisia (ainakin testeisssä), vievät tilaa jne.

Eikö teistä kenestäkään tunnu typerältä tunkea isoja muksuja autoon joillekin lisäistuimille? Moniko palsatalla kirjoittava on itse penskana istunut jossain istuimessa, hyvä jos autoissa oli turvavyöt ja autot oli aika paljon turvattomampia silloin?

Melkoista jeesustelua hommata ensin jotain +300hp auto joka kulkee min.300km/h ja sitten tungetaan lapsia lähes teiniksi saakka turvaistuimiin.

 
Jones sanoi:
Eikö teistä kenestäkään tunnu typerältä tunkea isoja muksuja autoon joillekin lisäistuimille?

Ei. Tai siis puhun toki vain omasta puolestani :)

Ja juu, olen minäkin reissannut vanhempien Amazonin takapenkillä poikittain nukkuen. Ilman turvavöitä toki, kun sellaisia ei ollut olemassakaan. Mutta en toimi samoin omien muksujeni kohdalla.
 
Jones sanoi:
Oikeestiko on jossain määrätty tuo 135cm?

Juu, http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267 88 a §.

Jones sanoi:
Moniko palsatalla kirjoittava on itse penskana istunut jossain istuimessa, hyvä jos autoissa oli turvavyöt ja autot oli aika paljon turvattomampia silloin?

Omalta kohdalta voin (parta täristen) tarinoida että ei ollut silloin ainakaan takapenkillä turvavöitä, ja matkustettiin mm. Kuplassa takapenkin takana olevassa lokerossa tai etupenkkien välissä seisten.

No se menneistä, nyt on nyt. Viitatun lain vähimmäisvaatimuksen saa täytettyä jostain nelivuotiaasta (15kg) lähtien ihan kympin istuinkorokkeella, joten ei ole suuri uhraus jos ei enempää lastensa turvallisuuteen halua panostaa. Jos vain autoon mahtuu, ja sehän tämän keskustelun ydinkysymys onkin. Vai voisiko tuota lakia tulkita siten, että jos takapenkille ei kertakaikkiaan kolmatta jakkaraa mahdu ("Jos ajoneuvoon ei voida asentaa..."), ei sitä tarvitsisi käyttää? :p
 
tai sanoi:
Vai voisiko tuota lakia tulkita siten, että jos takapenkille ei kertakaikkiaan kolmatta jakkaraa mahdu ("Jos ajoneuvoon ei voida asentaa..."), ei sitä tarvitsisi käyttää? :p

Juuri sitä siinä tarkoitetaan, tosin siellä on lisäehto, että sen ilman lasten turvalaitetta olevan matkustajan tulee olla vähintään 3-vuotias.

Tuli sitä itsekin istuttua lapsena takapenkillä autoissa, joissa ei ollut lainkaan turvavyötä, yhdessä Peugeot 404:ssä takaovet aukeilivat mutkissa ja jotenkin sitä on hengissä selvitty. Toisessa poskessa tosin on arpi tuon aikaisesta matkustamisesta eli ainakin minun kohdallani se on jälkensä jättänyt.
 
Jones sanoi:
Kuka tarvii kolmea turvaistuinta, ellei sitten ole kolmoset tai tuplat jossain välissä? Tuskin kauhean yleinen tarve ja ehkä siksi autonvalmistajat eivät juurikaan kiinnitä huomiota tuohon.

Aika tyhmä kysymys, vai? Meillä on joulukuussa tulossa kolmas, jolloin esikoinen on kolme (täyttää keväällä neljä) ja toka on täyttämässä kaksi, eli ovat syntyneet pikkasen vajaa kahden vuoden välein. Esikoinen istuu tuollaisessa Kidfix tyyppisessä lasten turvaistuimessa joka vie aika paljon tilaa ja toinen istuu Besafen isofix-istuimessa ja myös kuopus tulee istumaan isofix istuimessa. Kyllä siinä silloin tarvii takapenkillä aika paljon tilaa. Ja kuten huomaat, niin kyllä täälläkin useammalla on tarvetta tälle kombolle, sekä myös kaveripiirissäni on samanlaisia tilanteita (ja tulossa myös). Että ei nyt taida kuitenkaan ihan niin harvinaisesta ongelmasta olla kyse..?
 
Jones sanoi:
Joo varmaan olisi ehkä mahtunut, mutta mitä etua noilla sitten saavuttaa? Ovat epäkäytännölisiä, olleet pääosin vaarallisia (ainakin testeisssä), vievät tilaa jne.

Eikö teistä kenestäkään tunnu typerältä tunkea isoja muksuja autoon joillekin lisäistuimille? Moniko palsatalla kirjoittava on itse penskana istunut jossain istuimessa, hyvä jos autoissa oli turvavyöt ja autot oli aika paljon turvattomampia silloin?

Melkoista jeesustelua hommata ensin jotain +300hp auto joka kulkee min.300km/h ja sitten tungetaan lapsia lähes teiniksi saakka turvaistuimiin.

Taisipa olla myös niin, että silloin meidän lapsuudessa myös liikennekuolemia oli paljon enemmän kuin nykyään:

https://www.liikenneturva.fi/fi/ajankohtaista/tiedote/liikenneturvan-arvio-tieliikenteen-turvallisuudesta-2013

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=suo00040

Sä voit vapaasti pitää lapsesi takapenkillä vaikka ilman turvavöitä ja voit pyytää niitä vaikka kiipeilemäänkin siellä ajon aikana, mutta ei kannata tulla tänne itkemään, kun joku veti kyljestä sisään ja takapenkkiläiset kärsivät sen takia, kun eivät olleet kunnon istuimissa. Mitä pahaa siinä on, että ihmiset haluavat istuttaa lapsensa hyviin ja turvallisiin istuimiin esim. sen varalta, että se peräkylän Seppo on lähtenyt taas sunnuntaina koko viikonlopun rännäämisen jälkeen kylille vähän huristelemaan ja samalla kun se ottaa lisää huikkaa kesken ajamisen, niin se ajaakin sun auton kylkeen?
 
Tuosta Xc60 mittasin, niin mitta oli 48cm rautojen keskipisteestä. Ikinä ei ole ollut sellaisia turvaistuimia, että missä olisi ollut tuo Isofix kiinnitys :rolleyes:
Nyt 7v ja 9v istuu tämmöisissä korokkeissa matkoilla.

 
völvöxc60 sanoi:
Tuosta Xc60 mittasin, niin mitta oli 48cm rautojen keskipisteestä. Ikinä ei ole ollut sellaisia turvaistuimia, että missä olisi ollut tuo Isofix kiinnitys :rolleyes:
Nyt 7v ja 9v istuu tämmöisissä korokkeissa matkoilla.

Meillä myös 7 ja 9 v. Pariin vuoteen ei ole istuimia tai korokkeita enää käytetty.
 
ääliö sanoi:
Meillä myös 7 ja 9 v. Pariin vuoteen ei ole istuimia tai korokkeita enää käytetty.
Ei meilläkään välttämättä tuon 9v tarvitsisi käyttää, kun on reilut 140cm pitkä. Itse vaan haluaa istua pikkaisen korkeammalla, kun tuossa XC60on aika korkea tuo ikkunalinja.
Erillisiä korokkeita en todellakaan enää käyttäisi, kuin tuolle 7v vanhalla, kun muuten tuo turvavyö menee liian kaulalle.
 
völvöxc60 sanoi:
Ei meilläkään välttämättä tuon 9v tarvitsisi käyttää, kun on reilut 140cm pitkä. Itse vaan haluaa istua pikkaisen korkeammalla, kun tuossa XC60on aika korkea tuo ikkunalinja.
Erillisiä korokkeita en todellakaan enää käyttäisi, kuin tuolle 7v vanhalla, kun muuten tuo turvavyö menee liian kaulalle.
Meillä kävi muistaakseni niin, että koroketyyny ei mitenkään järkevästi asemoitunut auton omalle istuimelle sen paremmin edessä kuin takanakaan. Istuimen sivumuodot vänkäsivät korokkeen aina johonkin suuntaan vinoon, ja lapset narisivat asiasta alvariinsa. Ehkä takana keskipaikalla tuota ilmiötä ei olisi ollut.

Edessä meillä pidetään turvavyön yläkiinnikettä alimmassa asennossaan. Takana en itse asiassa ole tarkannut miten hyvin tai huonosti vyö osuu kaulalle.
 
Onkos tuo XC60:sen koroke niitä Volvon omia, takapenkkiin integroituja? Mielestäni ne ovat todella fiksu keksintö, mutta eipä ole tullut muissa autoissa vastaan.
 
Penguin sanoi:
Onkos tuo XC60:sen koroke niitä Volvon omia, takapenkkiin integroituja? Mielestäni ne ovat todella fiksu keksintö, mutta eipä ole tullut muissa autoissa vastaan.
Yep 8)
Integroitu, ja kahteen eri korkeuteen pystyy säätämään. Tuli jonkun Family paketin mukana.
Ainut, että takapenkinlämmitystä ei oo..
 
Passatissa on myös jossain varustepaketissa tuollaiset.
 
Tähän topicciin löyhästi sopien. Tämä uusin auto meillä on kyllä yllättänyt positiivisesti takatilojen puolesta. Vaikka auto on lyhyt, niin kyllä vain tuo cittarimainen korkeus tuo lisätilaa taakse. Mahtuu 180cm äijä oman ajoasennon taakse rennosti niin, että polville jää tilaa. Enemmän kuin esim V70 Vollessa. Toki takakontti on aika onnettoman kokoinen penkkitilojen kustannuksella.
En ihmettele, kum moni perheenäippä mieluusti ajaa tällaisella hieman korkeammalla autolla. Muksun saa paljon helpommin istuimelle ja vyöt kiinni, ilman kurkoittelua. Ulos näkee hyvin joka suuntaan. Takakontissa ei ole kynnystä eikä puskuri ulotu kauas, joten kauppaostokset menee helposti kyytille. Vielä kun takaselkänojissa on kallistus, voi hieman pelata tilojen kanssa. Ja takapenkillä voi könöttää takakenossa jos sellaisesta tykkää. Leveys-suunnassa tilaa on kahdelle hyvin, mutta kolmea ei kyllä sovi.
Ja takapenkillä on oma erillinen kattoikkuna, josta muksu(t) voi ihmetellä taivasta. Mikä ainakin meillä näyttää olevan suosikkihommaa!? Pikkuhiljaa alan ymmärtää panoraamakattoja...
 
tuRboman sanoi:
Pikkuhiljaa alan ymmärtää panoraamakattoja...

Lapsillehan ne panoraamakatot onkin se juttu, aikuiset tuntuvat haluavan niihin aina jonkun verhon eteen. Lasten mielestä myös panoraamakattoikkunan kiertävät bordellivalot tuntuvat olevan niin kivat, että ne pitää aina olla päällä.
 
Onko kukaan mitannut Opel Zafira B:tä? Tourer tuolla olikin, ilmeisesti hieman pienempi auto kyseessä. Tai A6 4F:ää? Ei ehkä ihan samalla viivalla nuo vaihtoehdot... :)
 
jaripetteri sanoi:
Onko kukaan mitannut Opel Zafira B:tä? Tourer tuolla olikin, ilmeisesti hieman pienempi auto kyseessä. Tai A6 4F:ää? Ei ehkä ihan samalla viivalla nuo vaihtoehdot... :)
Mä voisin tänään mittailla tuon oman A6 takapenkiltä leveyden ja nuo isofixien paikat ja väliset etäisyydet.

Laittelen illemmalla mittoja.
 
Penguin sanoi:
Lapsillehan ne panoraamakatot onkin se juttu, aikuiset tuntuvat haluavan niihin aina jonkun verhon eteen. Lasten mielestä myös panoraamakattoikkunan kiertävät bordellivalot tuntuvat olevan niin kivat, että ne pitää aina olla päällä.

Meillä on tyttö jo speksannut seuraavan auto:
- Panoraamakatto/lasikatto
- Omat lämmityssäätimet takapenkille
- Lentokonepöydät
- Kallistuva takaselkänoja

Panoraamakaton olen kokenut melko turhaksi, mutta ihan kivan näköiseksi varusteeksi. Todennäköisesti ei tule ruksittua tulevaisuudessa varustelistalta ellei tule jonkun paketin mukana.
 
Noniin, tässä A6 4F Avantin takapenkiltä muutamia mittoja, toivottavasti näistä jotain hahmottaa:

- Maxi-cosi cabriofix ja isofix jalusta, kaukalon yläreunan ja apukuskin penkin väliin jää pituussuunnassa 50mm tilaa, penkki on säädetty itselleni (183cm) mukavaan matkustusasentoon, kuskin penkki omissa säädöissäni on n. 15mm edempänä eli sen taakse tilaa jäisi n. 65mm
- Kaukalo paikoillaan jää kaukalon ja ovipahvin leveimmän kohdan väliin tilaa 80mm
- Kapein kohta ovipahvien muotoilusta on leveys ovesta oveen 1325mm
- Isofixien sisimmäisten kiinnikkeiden keskikohtien etäisyys 420mm
- Isofixien reunimmaisten kiinnikkeiden keskikohdasta oven kapeimpaan kohtaan 160mm

Lisäksi mittasin vielä aikuisin matkustajan polvitilan kuskin takana (oma ajoasentoni. Tilaa jäi polvesta penkin uloimpaan kohtaan 70mm.
 
karhunik sanoi:
Noniin, tässä A6 4F Avantin takapenkiltä muutamia mittoja, toivottavasti näistä jotain hahmottaa:

- Maxi-cosi cabriofix ja isofix jalusta, kaukalon yläreunan ja apukuskin penkin väliin jää pituussuunnassa 50mm tilaa, penkki on säädetty itselleni (183cm) mukavaan matkustusasentoon, kuskin penkki omissa säädöissäni on n. 15mm edempänä eli sen taakse tilaa jäisi n. 65mm
- Kaukalo paikoillaan jää kaukalon ja ovipahvin leveimmän kohdan väliin tilaa 80mm
- Kapein kohta ovipahvien muotoilusta on leveys ovesta oveen 1325mm
- Isofixien sisimmäisten kiinnikkeiden keskikohtien etäisyys 420mm
- Isofixien reunimmaisten kiinnikkeiden keskikohdasta oven kapeimpaan kohtaan 160mm

Lisäksi mittasin vielä aikuisin matkustajan polvitilan kuskin takana (oma ajoasentoni. Tilaa jäi polvesta penkin uloimpaan kohtaan 70mm.

Kiitos, ompas harmittavan kapea tuo isofixien väli. Sain Ocu II:seen keskelle juuri ja juuri mahtumaan kaukalon telakalla (Cybex Aton 2) reunoilla Isofixeissä olevien Kidfixien väliin ja siinä tuo väli on 3cm enemmän.
 
Aika ahdas tuo takapenkki on tosiaan kolmea istuinta varten, noi reunimmaiset paikat on aika kovasti keskellä ja keskimmäinen paikka aika kapeaksi muotoiltu. Toki tuo luo sitten sitä tilantuntua kahdelle takapenkillä matkustavalle kun ei istu ihan kiinni ovessa.
 
Sitä vartenhan nuo keskipaikat kapeiksi jätetään, kun autot todellisuudessa on suunniteltu neljälle matkustajalle. Siitä se riemu repeäisi kun perjantairuuhkassa poimittaisiin punnitukseen viidellä hengellä ja täyteen lastatulla takakontilla lastatut farmarit suksiboksi katollaan. Yli kuorman puolelle menee useammassa kuin joka toisessa, jossa takapenkkiläiset vähintään teini-ikäisiä. Kun autoon mahtuu mukavasti vain neljä henkeä, niin heti säästyy kantavuutta matkatavaroille.
 
Penguin sanoi:
Sitä vartenhan nuo keskipaikat kapeiksi jätetään, kun autot todellisuudessa on suunniteltu neljälle matkustajalle.

Ja hyvä että näin toimitaan :) Mielummin minä otan sellaisen takapenkin missä on kaksi hyvää paikkaa hiukan kauempana ovista, kuin lankun missä istutaan ovissa kiinni.