https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Takapenkin tilat perhekäytössä

Huomasin tämän topicin, niin täytyi mielenkiinnosta ottaa mittaa (kuten Marko_K) näistä meidän kulkimista.
Subaru Outback 2010 - 47cm
Mitsubishi Outlander 2004 (1gen) - 38cm
Eli ei mitään kolmen kaukalon pirssejä nuo.
 
Peugeot 508 sedan, 41 cm. Takapenkki ei muotoilultaan muutenkaan ole kolmen istuttava.
Peugeot 208 5ov, 41 cm. Kahden turvaistuimen väliin on turha istuttaa yhtään mitään, sen verran jää vähän tilaa. Sellainen mielenkiintoinen yksityiskohta tuli vastaan, että ainakin meidän nahkaverhoilluissa penkeissä on ISOFIXit piilossa jossain verhoiluiden sisässä. Ainakaan minä en keksinyt miten niihin muka mikään istuin laitettaisiin kiinni. Pitää vielä jatkaa ihmettelyä ihan uteliaisuudesta.
 
Penguin sanoi:
Sellainen mielenkiintoinen yksityiskohta tuli vastaan, että ainakin meidän nahkaverhoilluissa penkeissä on ISOFIXit piilossa jossain verhoiluiden sisässä.

Minä löysin omastani isofixit vasta vuosi-pari vyökiinnitteisten jakkaroiden ostamisen jälkeen  ;D
 
Siellähän ne on syvällä penkin uumenissa kaikissa. Osassa vaan sitten jotain vetoketjuja tai muita avauksia että niihin pääsee paremmin käsiksi. Isofix istuinten mukana tulee usein sellaisia muovisuojia joita voi laittaa verjoilun suojaksi jotta penkin kisko löytää helpoimmin paikalleen jos autossa ei moisia ole. Jos en ihan väärin muista niin Isofixit ovat olleet jo jonkin aikaa pakolliset uusissa autoissa?

edit: jep, pakolliset ovat suunnilleen 02/-11 lähtien.
 
jaripetteri sanoi:
Siellähän ne on syvällä penkin uumenissa kaikissa. Osassa vaan sitten jotain vetoketjuja tai muita avauksia että niihin pääsee paremmin käsiksi. Isofix istuinten mukana tulee usein sellaisia muovisuojia joita voi laittaa verjoilun suojaksi jotta penkin kisko löytää helpoimmin paikalleen jos autossa ei moisia ole.

Jep, istuinten mukana tulee oheisen kuvan mukaiset suojat. Superbissa nuo jouduttiin asentamaan, mutta Octavian vetoketjulla avattava reitti oli avarampi ja ohjureita ei tarvinnut. Monissa uusissa autoissa on muoviohjaimet jo valmiiksi ja niiden päällä on vain sellaiset muoviulpat jotka on helppo ottaa pois.

127912.jpeg
 
Toisissa on syvällä penkin uumenissa, kuten itsellä 508:ssa, toisissa taas suorastaan näkyvillä, kuten edellisessä 308 SW:ssä. Tuosta meidän 208:stakin löydän ne, mutta verhoilu menee päältä, eikä siellä ole mitään vetoketjua tai muutakaan minkä avata. Tuo voi olla ihan virhe verhoilussa ja täytyy käydä ihan uteliaisuuttaan katsomassa miten kangasverhoillussa pääsee noihin käsiksi.
 
Penguin sanoi:
407 SW on pienempi sisältä kuin vaikka 308 SW tai 307 SW. Näyttää leveäper**iseltä, mutta se on vain läskiä. Kontti on ahdas, sitä ei saa auki jos katolla on boxi tai muuta pitkää, eikä takapenkkikään tiloilla leveile. Kahden muksun kanssa tuolla selvisi hetken aikaa.

Ei nyt suoraan vastaan noihin mittakyselyihin, mutta tässä kuitenkin valmistajan sisämittakuvat noista edellisistä:
- 308 SW
- 407 SW

Ok, kiitos tiedosta. Jotain auton sisäkuvia katselin netistä ja totesin niistäkin että ei näytä mitenkään järin leveältä se takapenkki. On siis sama ongelma kuin monissa muissakin isoissa farkuissa; pulleat ja isot ulkomuodot, mutta yllättävän ahtaita sisältä.
 
jaripetteri sanoi:
Jeps kiitti. Tarvii Insignia ja Saab 95 ettiä vielä käsiin ja alkaa sitten kattelee noita tila-autoja.

Mulla ei ole antaa tarkkoja mittoja, mutta kokemuksesta voin sanoa, että toi Insignia on yllättävän pieni ja ahdas sisältä. Hyvä auto ajaa ja tyylikäs sekä hyvännäköinen peli, mutta takakonttikin häviää 6-0 Octavian kanssa.
 
Päivitettyä listaa, uudet lihavoituna:

Kia Carnival -08: 70 cm (poistunut automalli)
Ford S-Max -11: 66 cm
Citroën Grand C4 Picasso -14: 63 cm (uusi malli)
Citroën C4 Picasso -12: 62 cm (edellinen korimalli, sekä Grand että lyhyt)
VW Touran: 60 cm -09 (eka facelift, luultavasti ennallaan)
Renault Grand Scenic -08: 58 cm (edellinen korimalli)
Opel Zafir Tourer: 54 cm
Mercedes-Benz ML -14: 51 cm
Renault Mégane -01: 51 cm
Mazda 5 -08: 47 cm
Skoda Rapid Spaceback -14: 47 cm
Skoda Yeti -14: 47 cm
Subaru Outback -10: 47 cm
VW Passat Variant -08: 47 cm (ennen faceliftia)
Skoda Roomster -14: 46 cm
Seat Altea XL: 45 cm
Skoda Octavia II: 45 cm
VW Golf V Variant:45 cm
Skoda Superb II: 44 cm
Mazda 6 -08: 44 cm (edellinen korimalli)
Hyundai Santa Fe -08: 44 cm
Mercedes-Benz GLA -14: 42 cm
Kia Carens -08: 42 cm
Honda CR-V: 42 cm (edellinen korimalli)
Mercedes-Benz E -14: 41 cm
Peugeot 508 sedan: 41 cm
Peugeot 208: 41 cm
VW Tiguan: 40 cm
Mercedes-Benz C -14: 38 cm
Mitsubishi Outlander -11: 38 cm
Mitsubishi Outlander -04: 38 cm
 
Ova sanoi:
Mulla ei ole antaa tarkkoja mittoja, mutta kokemuksesta voin sanoa, että toi Insignia on yllättävän pieni ja ahdas sisältä. Hyvä auto ajaa ja tyylikäs sekä hyvännäköinen peli, mutta takakonttikin häviää 6-0 Octavian kanssa.

Siinä on keskipenkilläkin Isofixit mutta ilmeisesti enemmänkin sen takia että voi varioida asennuspaikkaa kun manuskakin kuulemma sanoo ettei kaikkia kolmea saa käyttää samaan aikaan. Mutta pienikin auto voi tuon suhteen olla "tilava" kuten esim. tuo 308 SW.
 
Kuka tarvii kolmea turvaistuinta, ellei sitten ole kolmoset tai tuplat jossain välissä? Tuskin kauhean yleinen tarve ja ehkä siksi autonvalmistajat eivät juurikaan kiinnitä huomiota tuohon.
 
Meillä vanhimman ja nuorimman ikäero on reilut viisi vuotta. Noiden alle kouluikäisten vyöistuimet ne vasta leveitä ovatkin!

Nyt kun ovat jo 6, 9 ja 11, niin turvikset eivät enää ahdista. Mutta kun tilaan tottuu, niin ei sitä mielellään mihinkään Octaviaan tai C-sarjalaiseen ahtaudu perheen kanssa...
 
Jones sanoi:
Kuka tarvii kolmea turvaistuinta, ellei sitten ole kolmoset tai tuplat jossain välissä? Tuskin kauhean yleinen tarve ja ehkä siksi autonvalmistajat eivät juurikaan kiinnitä huomiota tuohon.

Meillä 6v ja 4v kotona ja yksi lisää tulossa. Vanhin on minusta vielä sen kokoinen että haluan istuvan tuossa Kidfixissä vaikka ihan normikäyrillä oleva likka onkin. Ei minusta mikään ihan tavattoman harvinainen tilanne. Oculla selviän vuoden päähän syksyyn ja sitten tarvii joko isompi auto tai vanhin saa siirtyä korokkeeseen tms. Vuoden päästä tuo koroke voisi ehkä ollakin jo vaihtoehto. Ja vaihtoehtoja tässä kartoitankin.
 
Löytyihän se 208:n takapenkistä sauma minkä kautta kiinnikkeisiin pääsee käsiksi. Tuon sauman kohdalta tarkistusmitattuna kiinnikkeiden väli on 40 cm eli sentin vähemmän kuin aamulla kirjoitin.

308 SW:ssa on klujettajan takana olevalla rivillä, kaikilla kolmella penkillä ISOFIXit, kun kyse on ykkösmallisarjan 7-paikkaisesta mallista. Näitä ovat kaikki pre-facelift mallit, jotka eivät ole Wagon-malleja ja facelift-malleista Allure-varustellut. Näissä siis erilliset penkit ja yleensä pre-facelift on varustettu vain 5 istuimella, vaikka rekisteröity 7:lle ja facelift on tehtaalta asti 7 istuimella, jos on irralliset istuimet. Kolmannen rivin lisäistuimissa ei ole ISOFIXiä, mutta sinne voi myös laittaa keskirivin penkit, joissa sellaiset on ja siten autoon saa jopa 5 ISOFIX-kiinnikkeellistä paikkaa.
 
Muistaisin että 308 SW:ssä tuo väli olisi 54cm. Mittasin sen pari viikkoa sitten mutten laittanut mihinkään ylös niin voi olla jotain muutakin. Takakonttia en käyttäisi matkustamiseen kuin poikkeustapauksissa, voi olla aika ahdas paikka isommassa peräänajossa... Markon päivityslistasta jäi Ocu III pois.
 
Sama ongelma se on kolmannen penkkirivin kanssa jokaisessa 7-paikkaisessa. Ei siellä takana ole kuin se takaluukkuu ja ahdasta tulee peräänajossa, kun sitä näkyy tulevan siellä toisellakin penkkirivillä lähes kaikissa autoissa.
 
Penguin sanoi:
Sama ongelma se on kolmannen penkkirivin kanssa jokaisessa 7-paikkaisessa. Ei siellä takana ole kuin se takaluukkuu ja ahdasta tulee peräänajossa, kun sitä näkyy tulevan siellä toisellakin penkkirivillä lähes kaikissa autoissa.

Juu toki näin ja väliaikaiseksihan ne on tarkoitettukin.
 
Jones sanoi:
Kuka tarvii kolmea turvaistuinta, ellei sitten ole kolmoset tai tuplat jossain välissä? Tuskin kauhean yleinen tarve ja ehkä siksi autonvalmistajat eivät juurikaan kiinnitä huomiota tuohon.

Alle 135-senttisen lapsen on käytettävä turvalaitetta. Nykyisistä kasvukäyristä vilkaistuna tuo rajapyykki saavutetaan vasta 10 vuoden iässä, joten ongelma on varsin todellinen 3-lapsisessa perheessä. Jopa istuinkorokkeet ovat usein liian leveitä.
 
Meidän 8-vuotias tyttö on jo yli tuon 135 cm, mutta käyttää silti minun autossani aina turvavyöistuinta. Turvavyö tulee niin pahasti kaulalle, jos ei ole mitään koroketta ja reunapaikoilla istuinosakin on liian pitkä penkissä, joten neiti on tyytyväisenä istunut edelleen Recarossaan. Vaimon autossa istuin on paremmin lapsen kokoiselle sopiva ja siellä on jo erillisestä turvavyöistuimesta luovuttu. Veikkaisin, että ensi kesän tienoilla myös minun autostani jää tuo istuin pois käytöstä.
 
jaripetteri sanoi:
Markon päivityslistasta jäi Ocu III pois.

No hupsis. (Ja perhana kun viestejä ei voi täällä editoida!)

Kia Carnival -08: 70 cm (poistunut automalli)
Ford S-Max -11: 66 cm
Citroën Grand C4 Picasso -14: 63 cm (uusi malli)
Citroën C4 Picasso -12: 62 cm (edellinen korimalli, sekä Grand että lyhyt)
VW Touran: 60 cm -09 (eka facelift, luultavasti ennallaan)
Renault Grand Scenic -08: 58 cm (edellinen korimalli)
Opel Zafir Tourer: 54 cm
Mercedes-Benz ML -14: 51 cm
Renault Mégane -01: 51 cm
Mazda 5 -08: 47 cm
Skoda Rapid Spaceback -14: 47 cm
Skoda Yeti -14: 47 cm
Subaru Outback -10: 47 cm
VW Passat Variant -08: 47 cm (ennen faceliftia)
Skoda Roomster -14: 46 cm
Seat Altea XL: 45 cm
Skoda Octavia II: 45 cm
VW Golf V Variant:45 cm
Skoda Superb II: 44 cm
Mazda 6 -08: 44 cm (edellinen korimalli)
Hyundai Santa Fe -08: 44 cm
Mercedes-Benz GLA -14: 42 cm
Skoda Octavi III -14: 42 cm
Kia Carens -08: 42 cm
Honda CR-V: 42 cm (edellinen korimalli)
Mercedes-Benz E -14: 41 cm
Peugeot 508 sedan: 41 cm
Peugeot 208: 40 cm
VW Tiguan: 40 cm
Mercedes-Benz C -14: 38 cm
Mitsubishi Outlander -11: 38 cm
Mitsubishi Outlander -04: 38 cm
 
Niin joo onhan tuo meidän Audi A3 8p Sportbackin mitattuna ja se on tuon saman 45cm kun Ocukin. Alkupään 8p Isofixit lisävarusteena takapenkillä, faceliftistä eteenpäin ainakin vakiona mahdollisesti aiemminkin. Selvittelin jossain välissä myös A4 B8:sin ja siinä hulppeat 39cm.
 
Oikeestiko on jossain määrätty tuo 135cm? Olen sitten rikkonut lakia tietämättäni, ei sillä ei siitä kyllä ole ikinä esim.ratsioissa huomautettu.

Meillä tyttö täytti maaliskuussa 7 ja pituutta 140cm (tyytyväinen kun pääsee huvipuistoissa kaikkiin laitteisiin). Ei hän mahtunut mihinkään istuimeen enää 2vuotiaasta eteenpäin jos oli talvivaate kausi, joten sen jälkeen istui korokkeella 2vuotta eikä sen jälkeen enää missään. Sillä ihmettelin, että kuka tekee kolmeen vuoteen kolme lasta ellei tule sitten useampi kerralla.
 
Isommille lapsille on isommat istuimet. Turvakaukalo -> turvaistuin -> turvavyöistuin -> koroke. Ei siihen kaukaloon ole tarkoitus enää esikoululaista ahtaa ;-)
 
Meillä on turvavyöistuin, johon 140 cm pitkäkin mahtuu vielä ihan hyvin. Istuinta kun voi venyttää joka suuntaan, lapsen kasvun mukaan. Painoraja tulee vastaan 36 kg:n kohdalla, mutta ainakaan meillä ei siitä jää kiinni mahtuminen.