Tuolla TM-vertailua käsittelevässä topicissa sivuttiin myös takapenkin tiloja, mutta niistä tässä kyselyä enemmän.
Minulla on toimeksiantona löytää (käytetty) auto johon sopii takapenkille kolme turvaistuinta rinnakkain. Tilaavievin kokoonpano tulee olemaan 2xturvavyöistuin + turvaistuin (selkä menosuuntaan). Olisiko kokemuksia tällaisista autoista, miten mahtuu? Esim. Marko_K:lla olisi varmasti arvokasta tietoa tästä?
Yritin selvitää asiaa hakemalla TM:n mittauksia takapenkkien leveydestä. Tässä muutama, osa vertailun vuoksi, osa ihan potentiaalisina vaihtoehtoina:
BMW 116i (vanhempi) 139cm
Citroën C5 133cm
Citroën Berlingo 133cm
Honda FR-V 136cm
VW Touran (vanhin malli)1302x46+41=133cm
Mazda 5 2x48+22=122cm(!)
Volvo V50 130cm
Ford Escort farmari -98 132cm
Renault Kangoo (vanha) 129cm
Renault Espace (2003) 3x47= 141cm
Citroën C8 2x47+46=140cm
Ford Galaxy 3x47=141cm
Hyundai Trajet 2x47+44=138cm
Toyota Avensis Verso 3x48=144cm
Citroën C4 Picasso 3x44=132cm
Citroën Xsara Picasso 3x44=132cm
Opel Zafira 2006 127cm
Renault Scenic 2006 2x46+38=130cm
Toyota Corolla Verso 2006 130cm
Näiden esimerkkien valossa vaikuttaisi siltä, ettei käytettävää tilaa pysty arvioimaan TM:n mittamien penkin tai istuimien leveystiedon perusteella. En esim. suostu uskomaan että tuolit mahtuisivat paremmin Escorttin kuin Touraniin.
Ihan omakohtainen havainto on tuosta C5:stä; Keskimääräisestä leveydestä huolimatta ei ainakaan meidän turvaistuinmalleilla saa mitenkään kolmatta takapenkkiläistä mukaan. Penkin kahdelle muotoillut poterot ja turvavöiden sijainti vetävät kaksi istuinta tietyille paikoille, eikä sinne keskelle mahdu enää mikään turvalaite, eikä myöskään kapea aikuinen istumaan. Lapsi ilmen turvalaitetta mahtuisi, mutta se ei ole optio. Isoimman tuolin sijoitusta keskellekin on kokeiltu, eikä laitapaikat kelpaa enää mihinkään käyttöön sen jälkeen.
Miten tästä eteenpäin? Isoihin tila-autoihin mahtuisi, mutta ne ovat ulkoisesti liian isoja. Nyt katse on näitä pienemmissä tila-autoissa. Ilmeisesti kolme erillisistuinta antaisi paremmat mahdollisuudet onnistua, ainakin turvaistuimet asettuisivat luontevasti lähemmäs auton kylkiä jolloin keskipaikallekin jäisi vielä jotain tilaa. Ja erilliset pituussäädöt antaisivat mahdollisuuden penkkien limittämiseen. Pystymmistä kyljistä olisi varmaan hyötyä, ja korkeampi oviaukko helpottaisi operointia.
korjattu kirotusvihrettä, t. ConD
Minulla on toimeksiantona löytää (käytetty) auto johon sopii takapenkille kolme turvaistuinta rinnakkain. Tilaavievin kokoonpano tulee olemaan 2xturvavyöistuin + turvaistuin (selkä menosuuntaan). Olisiko kokemuksia tällaisista autoista, miten mahtuu? Esim. Marko_K:lla olisi varmasti arvokasta tietoa tästä?
Yritin selvitää asiaa hakemalla TM:n mittauksia takapenkkien leveydestä. Tässä muutama, osa vertailun vuoksi, osa ihan potentiaalisina vaihtoehtoina:
BMW 116i (vanhempi) 139cm
Citroën C5 133cm
Citroën Berlingo 133cm
Honda FR-V 136cm
VW Touran (vanhin malli)
Mazda 5 2x48+22=122cm(!)
Volvo V50 130cm
Ford Escort farmari -98 132cm
Renault Kangoo (vanha) 129cm
Renault Espace (2003) 3x47= 141cm
Citroën C8 2x47+46=140cm
Ford Galaxy 3x47=141cm
Hyundai Trajet 2x47+44=138cm
Toyota Avensis Verso 3x48=144cm
Citroën C4 Picasso 3x44=132cm
Citroën Xsara Picasso 3x44=132cm
Opel Zafira 2006 127cm
Renault Scenic 2006 2x46+38=130cm
Toyota Corolla Verso 2006 130cm
Näiden esimerkkien valossa vaikuttaisi siltä, ettei käytettävää tilaa pysty arvioimaan TM:n mittamien penkin tai istuimien leveystiedon perusteella. En esim. suostu uskomaan että tuolit mahtuisivat paremmin Escorttin kuin Touraniin.
Ihan omakohtainen havainto on tuosta C5:stä; Keskimääräisestä leveydestä huolimatta ei ainakaan meidän turvaistuinmalleilla saa mitenkään kolmatta takapenkkiläistä mukaan. Penkin kahdelle muotoillut poterot ja turvavöiden sijainti vetävät kaksi istuinta tietyille paikoille, eikä sinne keskelle mahdu enää mikään turvalaite, eikä myöskään kapea aikuinen istumaan. Lapsi ilmen turvalaitetta mahtuisi, mutta se ei ole optio. Isoimman tuolin sijoitusta keskellekin on kokeiltu, eikä laitapaikat kelpaa enää mihinkään käyttöön sen jälkeen.
Miten tästä eteenpäin? Isoihin tila-autoihin mahtuisi, mutta ne ovat ulkoisesti liian isoja. Nyt katse on näitä pienemmissä tila-autoissa. Ilmeisesti kolme erillisistuinta antaisi paremmat mahdollisuudet onnistua, ainakin turvaistuimet asettuisivat luontevasti lähemmäs auton kylkiä jolloin keskipaikallekin jäisi vielä jotain tilaa. Ja erilliset pituussäädöt antaisivat mahdollisuuden penkkien limittämiseen. Pystymmistä kyljistä olisi varmaan hyötyä, ja korkeampi oviaukko helpottaisi operointia.
korjattu kirotusvihrettä, t. ConD