https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Täyssähköautojen auton näyttämän kulutuksen seurantaa

Antza sanoi:
Oliko keskinopeuskin sama?

Tuo oli vielä yhdellä pysähdyksellä Tampereen keskustan maisemista lentoaseman parkkihalliin. Suurin käytetty nopeus oli 138 km/h todellista. Matkalla oli päällystetöitä melko paljon ja Hämeenlinnan läpi + kehä III, tällöin ajettiin toki ilman sakkopelkoa.
 
Volvolla(XC 40 neliveto) Mikkelin suunnilta Klaukkalaan 208km
Pumppaavassa liikenteessä possujuna avustimella 99% matkasta, kulutus 22,5 kWh/100km
 
Tuossa EQC:n kulutus koko kesärengaskaudelta, alla Pirellin 20" Scorpiot ja ajot sekalaista 40-120 km/h aluetta. Ei ole erityisesti säästelty, muttei kulutusta mitenkään lisättykään. Ilmastointi aina päällä ja ajotila lähes aina "comfort".

Vertailuna myös samat tiedot kesärengaskaudelta 2021, eipä ole paljoa ajot näköjään muuttuneet...
 

Liitteet

  • kesä 2022.jpg
    kesä 2022.jpg
    40 KB · Katsottu: 41
  • Kesä 2021.jpg
    Kesä 2021.jpg
    44,1 KB · Katsottu: 39
Ja jottei totuus unohdu, niin samat näytöt kahdelta talvirengaskaudelta... Alla Michelinin kitkat 19" ja ajot samankaltaisella profiililla. Kyllä lämmitys talvella vie paljon energiaa  :-\
 

Liitteet

  • Talvi 2021-22.jpg
    Talvi 2021-22.jpg
    42,7 KB · Katsottu: 45
  • Talvi 2020-21.jpg
    Talvi 2020-21.jpg
    43,4 KB · Katsottu: 40
XC40 Recharge Twin

Espoo - Joensuu nopeusrajoitus+5 vakkarilla ja en ole tien tukkona moodi, 23.6 kwh/100km
Joensuu - Espoo Suurin osa matkasta nopeusrajoitus+5 vakkarilla mutta Heinolasta eteenpäin Sunnuntain paluu liikenteen nopeus oli kaikkea mahdollista joten ajoin ilman vakkaria ja selkeästi hitaammin kuin mennessä. Tulos oli 23 kwh/100km.
 
Kona 39 kesän ajelut siinä, keskikulutus 13.5 kwh/100 km
50bae1804525ec9898222189d2bd5a4f.jpg
 
Kovin on tutunnäköisiä lukemia, tässä mun Konan kulutus heinäkuun alusta ennen Norjan reissua ja vanhempien Konan kulutukset huhtikuusta lokakuun alkuun.

Keskinopeudet autojen osalta: 56 km/h ja 41 km/h, Kona nollaa tuon laskurin sadan tunnin jälkeen.
 

Liitteet

  • 0BD823A8-36CF-488F-BA0F-81C8067775CB.jpeg
    0BD823A8-36CF-488F-BA0F-81C8067775CB.jpeg
    74,3 KB · Katsottu: 84
XC40 etuveto
lähtiessä +15 lämpimästä tallista ja ulkolämpö oli silloin +2 C
124km maantieajo keskinopeudella 92 km/h ja perillä lämpötila oli -3C
välillä ei ollut pysähdyksiä ja sisälämpö oli asetettu 22C

Talvella tuo 30 kWh/100km varmaan on totuus ja lataushäviöt huomioon ottaen voi ollakkin fiksumpaa ajella plugarilla pidemmät reissut, joissa ei voi kotona latailla ja säästyyhän siinä aikaakin.
 

Liitteet

  • kulutus 25,4.jpg
    kulutus 25,4.jpg
    43,6 KB · Katsottu: 46
Tuli pyyhkästyä 400km. Ulkona 8-10c, välillä tihkua.
 

Liitteet

  • 44F459A4-E742-4181-B884-8AFC2A21AF41.jpeg
    44F459A4-E742-4181-B884-8AFC2A21AF41.jpeg
    65,5 KB · Katsottu: 150
Hesusnis sanoi:
Tuli pyyhkästyä 400km. Ulkona 8-10c, välillä tihkua.
Pientä on Teslan kulutus  :)
Minkä verran M3 ottaa seinästä sähköä tuon pyyhkäisyn jälkeen? jotain... 53kwh +
 
Karvis sanoi:
Lienee jotain 35 litraa, 98:a :rolleyes:
Minä luulin että Tesla Model 3 tankataan dieseliä ;D ;D Hyvä että tuli puheeksi että pitää olla 98:a ;)
 
Karvis sanoi:
Minä luulin että M3 löytyy BMW:n mallistosta ???
Laiskuus iski kirjoittaessa Model3... Edellisellä rivillä kirjoitin 'Pientä on Teslan kulutus'... Eipä itsellä tullut mieleen että BMW:n M3 bensiini mallin voisi sotkea kysymykseen 'ottaa seinästä sähköä'
Pahoittelut  :)
 
CarMan sanoi:
Pientä on Teslan kulutus  :)
Minkä verran M3 ottaa seinästä sähköä tuon pyyhkäisyn jälkeen? jotain... 53kwh +

Vähän OT kysymys, kun ollaan ketjussa ”näyttämän seurantaa”.

Mutta 40kW otti kotona ja matkalla latasin kerran 18kW. Eli häviöiden kanssa kulutus noin 144Wh/km. Loputhan menee lataushäviöön, akun lämmittämiseen ym.

Tässä ketsussa silti on tarkoitus seurata auton näyttämän seurantaa (matkantekokykyä), ei kokonaiskulutusta/kuluja. 
 
Hesusnis sanoi:
Vähän OT kysymys, kun ollaan ketjussa ”näyttämän seurantaa”.

Mutta 40kW otti kotona ja matkalla latasin kerran 18kW. Eli häviöiden kanssa kulutus noin 144Wh/km. Loputhan menee lataushäviöön, akun lämmittämiseen ym.

Tässä ketsussa silti on tarkoitus seurata auton näyttämän seurantaa (matkantekokykyä), ei kokonaiskulutusta/kuluja.
Anteeksi kysymys. Pahoittelut kaikilta tästä. Otan opikseni.
 
Polestar 2 Vantaa lentoasema - Tampere Viinikka 1-3 asteen pakkasessa. Eipä tuo 28,2 kWh/100km pienessä pakkaskelissä nyt ole mikään tuhottoman suuri keskinopeus huomioiden, eikä tarvitse lämmöistä tinkiä. Eli suurikulutuksiset eivät hyydy talvella suhteellisesti niin paljoa, eikä tarvitse palella.
 

Liitteet

  • 54591C88-8F98-416B-B705-6C60046E59BF.jpeg
    54591C88-8F98-416B-B705-6C60046E59BF.jpeg
    61,6 KB · Katsottu: 95
lao sanoi:
Polestar 2 Vantaa lentoasema - Tampere Viinikka 1-3 asteen pakkasessa. Eipä tuo 28,2 kWh/100km pienessä pakkaskelissä nyt ole mikään tuhottoman suuri keskinopeus huomioiden, eikä tarvitse lämmöistä tinkiä. Eli suurikulutuksiset eivät hyydy talvella suhteellisesti niin paljoa, eikä tarvitse palella.
ei kai tuo jos on suurikulutuksinen kesällä niin sen suuren kesäkulutuksen vuoksi talvella vie vähempää lämiitykseen?
suhteessa tietenkin, koska jos lämmitys vie vaikka 3 kw tunnissa (vai mitä se vois olla?) niin 17+3 tuntuu pahemmalta nousulta kuin 25+3
tietenkin sitten kun ajaa 114 keskinopeudella (kesänopeudet vielä motarilla...??), niin lämmitykseen tarvittava aika pienempi ja tulee säästöä lämmityskuluissa...  ;)
 
Talvi lisää Teslankin kulutusta. Koti-Helsinki-Hamina-Koti. 45% 100kmh, 45% 80kmh, loput taajamaa yms. Sisällä 21-22c, ulkoma -4..-6c.
 

Liitteet

  • CCD09A25-AF35-4A86-9D01-16548425CB90.jpeg
    CCD09A25-AF35-4A86-9D01-16548425CB90.jpeg
    128,9 KB · Katsottu: 82
Tänään ajoa 61 km. Akusta lähti 49% eli laskennallinen range olisi ollut 124 km ja kulutus 53 kWh sataselle. 😬

Todettakoon että tuo 61 km kertyi kuudessa lyhyessä pätkässä, esi- ja taukolämmitystä oli runsaasti ja ajokeli absoluuttisen hirveä niin tienpinnan kuin pyyhkijöiden jäättömänä pysymisen osalta.

Järkyttävän lyhyen pätkän silti täydellä akulla olisi päässyt. Riittti kuitenkin päivän tarpeisiin heittämällä.
 
Tänään ajoa 61 km. Akusta lähti 49% eli laskennallinen range olisi ollut 124 km ja kulutus 53 kWh sataselle. 😬

Todettakoon että tuo 61 km kertyi kuudessa lyhyessä pätkässä, esi- ja taukolämmitystä oli runsaasti ja ajokeli absoluuttisen hirveä niin tienpinnan kuin pyyhkijöiden jäättömänä pysymisen osalta.

Järkyttävän lyhyen pätkän silti täydellä akulla olisi päässyt. Riittti kuitenkin päivän tarpeisiin heittämällä.
Heh, itse taas mitoitin patteriauton niin että kun pahassa kelissä pääsee 200 km lataamatta niin riittää. No tolla Volvon voimalinjalla voi olla vähän tekeminen kyllä, 30 kWh kulutuksella pääsisi joku 230 km. Eiköhän se lähes aina kuitenkin riitä, kun siivut on semmoista 50 km. Saapa nähdä.
 
Heh, itse taas mitoitin patteriauton niin että kun pahassa kelissä pääsee 200 km lataamatta niin riittää.

Niin minäkin, mutta siinä oli maantie ajatuksissa. Tuollainen nurkkapyöritys runsailla lämmityksillä on aivan myrkkyä tuolle. (Ja ettei kenenkään tarvitse erikseen todeta, että iso olisi samassa ajossa ollut dieselinkin kulutus.)
 
Niin minäkin, mutta siinä oli maantie ajatuksissa. Tuollainen nurkkapyöritys runsailla lämmityksillä on aivan myrkkyä tuolle. (Ja ettei kenenkään tarvitse erikseen todeta, että iso olisi samassa ajossa ollut dieselinkin kulutus.)
No se on just noin. Mutta nurkissa pyöriessä on kotilaturikin lähellä toisaalta.
 
(Ja ettei kenenkään tarvitse erikseen todeta, että iso olisi samassa ajossa ollut dieselinkin kulutus.)
Mutta dieselissä on pelivaraa ihan toisella tapaa kuin näissä sähköhimmeleissä.

Maantietä, isännän 11kw:n kotipiuhasta lähtö ja yli 200km ajon jälkeen akut vielä kylminä....Reippaan 400km jälkeen en viitsinyt kuvaa ottaa, mutta silloin lopputulema 31kWh/100km
 

Liitteet

  • IMG_20221212_121036[1].jpg
    IMG_20221212_121036[1].jpg
    172,3 KB · Katsottu: 56