https://tummennuskalvot.fi/

Täysin uudenlainen jousitus

CeeViis

Sisäänajettu
Liittynyt
17.1.2014
Harmikseni en ole löytänyt mitään lisäinfoa, mistä oikein mahtaa olla kyse. Millähän tekniikalla nyt maailmaa mullistetaan ja kuka on yhteistyökumppani?
 

Penguin

Grand Legend
Liittynyt
25.12.2013
Citroenin on tarkoitus olla tulevaisuudessa se PSA:n halvin merkki, joten varmaan jotain iltapalaa on nyt keksitty. Mitään järkeä ei ole siihen halvimpaan laittaa kalleinta jousitusta.
 

tuRboman

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
22.12.2013
Penguin sanoi:
Citroenin on tarkoitus olla tulevaisuudessa se PSA:n halvin merkki, joten varmaan jotain iltapalaa on nyt keksitty. Mitään järkeä ei ole siihen halvimpaan laittaa kalleinta jousitusta.

Lainaus tuolta TM:n sivulta. Eli josko se halvennus alkaa juuri Citikasta?
..he haluavat säilyttää kaasunestejousituksen hyvät puolet. Mutta rakenne muutetaan modernimmaksi ja luultavasti samalla halvemmaksi valmistaa.

 

CeeViis

Sisäänajettu
Liittynyt
17.1.2014
Kaasunestejousitus korvaantuu. Nyt uudesta jousituksesta on paljastettu tietoja:
http://tekniikanmaailma.fi/autot/citroen-haluaa-tehda-mukavampia-autoja-uusi-kolmen-kohdan-ohjelma/

Sisään- ja ulosjoustoja pehmitetään iskunvaimennuksessa kahden hydraulityynyn avulla. Toisella tyynyllä pehmennetään ulos- ja toisella sisäänjoustoja ääripäissään. Tyynyjen välissä on jousi ja iskunvaimennus, joka ottaa vastaan pienet jousitusliikkeet.

Saadaanko tuolla aikaiseksi taikamatto. Aika näyttää.
 

Marko_K

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
22.12.2013
TM:n ensikokemukset kuulostavat ihan lupaavilta

PROTOTYYPIN VERTAILU normaaliin C4 Cactukseen oli avartava kokemus. Cactus on jo lähtökohtaisesti mukava auto, mutta uusi tekniikka silotti tiet sen alla. Erityisesti rikkonaisesta ja monena kesänä paikatusta kylätiestä tuli lähes vastapäällystetyn oloinen. Ihmeitä ei tietysti tapahdu, ja hidastustöyssyt tuntuvat edelleen, mutta niissäkin käytös on rauhallisempaa kuin vakioautossa.

Ensituntumalta jousitus tuntuu jopa liian pehmeältä ja vellovalta, mutta asiaan tottuu nopeasti. Myös epäilys ajotuntuman epämääräistymisestä tai kallistelun lisääntymisestä on turha. Mutkiin voi aja yhtä reippaasti kuin tavallisella autolla, kuoppaisiin mutkiin jopa reippaammin.

Huomata toki sopii, että testiautossa on ollut muutakin eroa kuin jousitusratkaisu.

https://tekniikanmaailma.fi/autot/tm-ajettua-citroenin-uusi-iskunvaimennin-monesti-paikatusta-kylatiesta-tuli-lahes-vastapaallystetty/