https://yliteippaus.fi/

Syytön diesel syyllisen penkillä?

lemmentalja

Sisäänajettu
Liittynyt
26.12.2013
Onko diesel-autojen lobbaajat väsyneet työhönsä, vai on bensapohatoilla vain paremmat sauna-illat?

Pariisissa ja Oslossa ollaan kieltämässä diesel-autojen käyttö ja iltapäivälehdissä ja YLE:n dokumenteissä vauhkotaan noiden "hiukkas myrkyttäjien" pahuudesta. Todellisuudessahan nykyaikaisessa (Dpf) dieselmoottorissa on kymmenen kertaa pienemmät hiukkaspäästöt ja neljänneksen matalemmat C02 päästöt jos sitä verrataan nykyaikaiseen (suorasuihkutus)bensiinimoottoriin. Toki NOx päästöt ovat dieselautossa suuremmat, mutta tutkimukset kertovat hiukkaspäästöjen olevan terveydelle haitallisempia. Toki "vanhanliiton" dieselmoottoreissa ei ole hiukkasloukkua savua putsaamassa, mutta lonkalta heitän että isoissa kaupungeissa, misä ongelma on suurin alkaa "pre dpf" moottorilla oleva auto olemaan häviävä luonnonvara.

Saadaanhan sitä tietenkin taas myyntitilastoja paranneltua, kun tämän vuosikymmenen alun diesel-autohehkutukseen hurahtaneet saadaan revittyä bensa-auto kaupoille maailman parantaminen mielessään. Tähän hetkellinen bensan hinta-ale vielä kylkeen ja vastaava vedätys on valmis!.  ;D

Vai onko tässä jotain mitä minä en ole tajunnut?  :D




korjattu otsikkoa - juupeli  :)
 
Taitaa tulla taloudenkin lait vastaan, koska dieselin maailmanvalloitus on nyt ryssitty lopullisesti. Vain Eurooppa on ollut dieseleiden luvattu maanosa, ja täällä myydään selkeä vähemmistö maailman autoista. Ymmärrän varsin hyvin, ettei muualla haluta värkätä tukkeutuvien DPF:ien, suutinremppojen ja kusitankkausten kanssa. Tällaiset konstit sopivat ammattiliikenteeseen, mutta ei tavallisille autoilijoille.

Tulevaisuus on sähkössä, olipa se täyssähköä, bensiinimoottorin ja sähkömoottorin hybridejä tai kenties vedystä tuotettua sähköä. Eikös ranskalaisetkin juuri ilmoittaneet luopuvansa dieselkäyttöisistä hybrideistä, koska sellaisille ei ole markkinoita missään, kun ei edes eurooppalaiset halua sellaisia.
 
Niin kait se menee, että sähköllä se rauta(tai mistä ne autot nyt tullaan tekemään) tulevaisuudessa liikkuu. Hybridi on varmasti monelle tulevaisuudessa hyvä valinta, mutta eikö niissä bensa-hybrideissä ole suorasuihkutusmoottorit...kait niihinkin täytyy jonkun asteen hiukkasloukku virittää? Ja kuluttaahan se bensamoottori sitä polttoainettakin enemmän.

Maksetaanko muuten diesel-hybridistä käyttövoimavero normaalisti?

Vaikka en mikään diesel mies henkeen ja vereen olekkaan, niin hieman ärsyttää tuo syyllistäminen...varsinkin kun niitä hulluna vielä muutama vuosi sitten joka paikassa hehkutettiin.
 
lemmentalja sanoi:
Hybridi on varmasti monelle tulevaisuudessa hyvä valinta, mutta eikö niissä bensa-hybrideissä ole suorasuihkutusmoottorit...kait niihinkin täytyy jonkun asteen hiukkasloukku virittää?

Ei ainakaan Toyotan hybrideissä ole.

lemmentalja sanoi:
Maksetaanko muuten diesel-hybridistä käyttövoimavero normaalisti?

Kyllä.

lemmentalja sanoi:
Vaikka en mikään diesel mies henkeen ja vereen olekkaan, niin hieman ärsyttää tuo syyllistäminen...varsinkin kun niitä hulluna vielä muutama vuosi sitten joka paikassa hehkutettiin.

Suomessa hehkutettiin, mutta eipä juuri muualla.

Onhan Saksassakin ollut varmaan jo kymmenen vuotta ympäristötarrat tuulilaseissa, ja moni diesel on saanut keltaisen tai jopa punaisen tarran eli kaupunkeihin ajo on ollut kielletty.
 
Eikös dieselhybridin dieselvero ole hiukan pienempi kuin normi dieselin, näin ainakin muistelisin ???
 
Karvis sanoi:
Eikös dieselhybridin dieselvero ole hiukan pienempi kuin normi dieselin, näin ainakin muistelisin ???

Ei ole.

Muistelet ehkä dieselkäyttöisen töpselihybridin veroa, joka on hieman pienempi.

Käyttövoimavero (henkilöautot) ovat senttiä/päivä/alkava 100 kg

diesel 5,5 c
sähkö 1,5 c
sähkö + bensiini 0,5 c
sähkö + diesel 4,9 c
metaani 3,1 c

Ilman ulkopuolista latausta toimivat hybridit eivät kuulu noihin luokkiin, ja ne verotetaan normaalin käyttövoiman mukaan. Se on loogista, koska eihän niihin tule energiaa muualta kuin polttonesteestä.

http://www.trafi.fi/tieliikenne/verotus/ajoneuvovero/veron_rakenne_ja_maara#kayttovoimavero
 
Urlaub sanoi:
Ei ainakaan Toyotan hybrideissä ole.

Kyllä.

Suomessa hehkutettiin, mutta eipä juuri muualla.

Onhan Saksassakin ollut varmaan jo kymmenen vuotta ympäristötarrat tuulilaseissa, ja moni diesel on saanut keltaisen tai jopa punaisen tarran eli kaupunkeihin ajo on ollut kielletty.

Eikö dpf vehkeilläkään saa ajaa kaupunkiin? Muutama vuosi sitten paineltiin vuokratulla VI korin diesel golffilla ympäri saksaa menemään, eikä ainakaan vuokraamon edustaja opastanut meitä kaupunkeja karttamaan. En kyllä huomannut katsoa oliko siinä jokin tarra tuulilasissa.

Luulisi olevan toyotalla painetta saada hybridin p-a:n kulutus alemmaksi 100% sähköllä toimivien huohottaessa niskaan...vai onko tuo "vanhan" tekniikan käyttäminen sitten ihan päästöjen kurissa pitämistä?
 
Urlaub sanoi:
Taitaa tulla taloudenkin lait vastaan, koska dieselin maailmanvalloitus on nyt ryssitty lopullisesti. Vain Eurooppa on ollut dieseleiden luvattu maanosa, ja täällä myydään selkeä vähemmistö maailman autoista. Ymmärrän varsin hyvin, ettei muualla haluta värkätä tukkeutuvien DPF:ien, suutinremppojen ja kusitankkausten kanssa. Tällaiset konstit sopivat ammattiliikenteeseen, mutta ei tavallisille autoilijoille.

Hehkutulppienkin kanssa näyttää nykyään olevan melkoista sirkustelua joidenkin merkkien kanssa. Huolto katkaisee rikkoutuneen tulpan kanteen, ja sitten tapellaan siitä kuka maksaa kannen irrotuksen. Kyllä dieseleiden pelit alkaa olla pelattu.
 
lemmentalja sanoi:
Eikö dpf vehkeilläkään saa ajaa kaupunkiin? Muutama vuosi sitten paineltiin vuokratulla VI korin diesel golffilla ympäri saksaa menemään, eikä ainakaan vuokraamon edustaja opastanut meitä kaupunkeja karttamaan. En kyllä huomannut katsoa oliko siinä jokin tarra tuulilasissa.

Vihreällä tarralla saa ajaa, ja dpf:set autot kai sellaisen yleensä saavat tuulilasiinsa.

lemmentalja sanoi:
Luulisi olevan toyotalla painetta saada hybridin p-a:n kulutus alemmaksi 100% sähköllä toimivien huohottaessa niskaan...vai onko tuo "vanhan" tekniikan käyttäminen sitten ihan päästöjen kurissa pitämistä?

Hyvinhän kauppa näyttää Tojotalla käyvän. Varmasti insinöörit pallottelevat eri vaihtoehtoja.

Ei ne vaparikoneetkaan tekniikan museosta ole, kun on atkinson-työkiertoa ym. Vapareissa on kuitenkin selviä etujakin ahdettuihin verrattuna, jos toki miinuksiakin.
 
Enpä menettäsi yöuniani...se on ihan yksi hailee mitä Pariisi tekee. Me ollaan täällä ja ajetaan millä ajetaan. Mulle on sinänsä sama olisiko alla bensa vai diesel, kunhan tehoa ja vääntöä sekä oikeaa liikettä on riittävästi. Bensahybridikin voisi tulla kyseeseen, kunhan ei ole mikään tojotan 1,8 atkinson nuhapumppu huutaja (oma mielipide, koska olen ihan omistanutkin semmoisen 2013 uusikorisessa Auriksessa). Noissa tehokkaammissa vaan tahtoo hinnat karata omasta ostoalueestani.

Tottahan se on, että tulee dpf:n takia ajettua useammin maantielenkkejä, mutta otan sen samalla huvin kannalta koska ainakin tällä ajamien ei tapahdu hampaat irvessä. Kulutus on myös todella pieni raskaallakin kaasujalalla, iso ero vastaavan suorituskyvyn tarjoavaan bensavehkeeseen. Tämä motti + loota on ollut kyllä erinomaisen miellyttävä varsinkin optimoituna, joten autokuumettakaan ei laisinkaan ole pukannut ja se jos mikä on kohdallani harvinaista.

Joskus aikanaan seuraava voi olla bensa tai bensahybridi, koska epäilen ettei siinä vaiheessa enää mikään dieselmalli ole myynnissä uutena ilman ureasysteemiä -ja sitä vierastan ei voi mitään. Täyssähköautoa en usko hankkivani vielä aikoihin, ennen kuin hinnat alenevat ja toimintasäde sekä latausjutut kehittyvät. Paras olla sanomatta kuitenkaan "ei koskaan".

Ai niin, noista hiukkasista sun muista...toivottavasti se dpf ne karsii suurimmalta osaltaan. Typen oksidit ovat toki ikäviä eikä sitä haluaisi saastuttaakaan. Tuntuu vaan että joka koneversiossa on omat päästönsä ja haittansa. Parasta ympäristölle ja luonnolle olisi liikkua jalan, fillarilla tai kauramoottorilla.
 
^ Autokannan muutokset tapahtuvat niin hitaasti, ettei kenenkään kannata menettää yöuniaan minkään takia. Jos ei ainakaan Pariisissa alvariinsa ajele dieselvetoisella kiesillä.

Nyt armonvuonna 2016 rekisteröitävät autot ovat paalissa joskus 2035.  ;)
 
Ihmetyttää vain mistä ne päättäjät noita ratkaisujaan repii...jonkin tilaston mukaan ranskassakin henkilöautojen keski-ikä on 8.2 vuotta. Eli pääosin tuon ikäluokan diesel vehkeissä on jo dpf suodatin ja bensiinimoottoreissa suora polttoaineen suihkutus. Eli tuo uudistus menee täysin mönkään...noin terveysmielessä siis. Norjan tilastoa en nyt äkkiseltään löytänyt, mutta veikkaisin autojen keski-iän siellä olevan samaa luokkaa.

Tuollaiset päätökset vain antavat hyvällä tuurilla näille suomen suurille ajattelijoille vielä vastaavia idiksiä. Kohta ajellaa bensa-autoilla ja kesärenkailla kesät/talvet koko porukka!  ;D

Mitä noiden bensa-autojen kehitykseen tulee, poislukien nuo tojotan viritykset, niin saman kaltainen polttoaineen suihkutustekniikka( =vastaavat potentiaaliset vikaantumiskohdat) niissä taitaa olla kuin CR-moottorissa ja eiköhän niistäkin se hiukkasloukku pian löydy...?