https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

SUVikumit?

Squierrel

Sisäänajettu
Liittynyt
23.10.2014
Autossani on kesät talvet SUV-lisämerkinnällä varustetut renkaat, vaikka autoni ei mikään varsinainen SUV kuitenkaan ole.

Miten tällaiset katumaasturirenkaat oikeastaan poikkeavat samankokoisista normaalirenkaista? Ei niissä ainakaan mitään maastokelpoisuutta lisäävää ylimääräistä kitkakuviointia ole, samalta näyttävät kuin tavallisetkin? Qashqai ei edes ole tavallista painavampi auto, eli tavallista suurempi kantavuuskaan ei ole syynä SUVikumien tarpeellisuudelle. Vai onko renkaan ajo-ominaisuudet jotenkin säädetty korkeammalla sijaitsevaa painopistettä ajatellen?
 
Mikäs sulla Qq:ssa on vaadittu rengaskoko otteen mukaan?

Autovalmistaja määrittelee minkäkokoista mustaa pyöreää autoon pitää laittaa. Yleensä näissä "mukamaastureissakin" on imagon vuoksi isot renkaat, jotka sittne tuo mukanaan aivan ylilyödyn kantavuuden ja sitä myötä kovan kumin seoksineen ym. Paras esimerkki oli taannoinen rav4 Toyota, jossa "piti" olla 103 kantavuuden rengas, kun auto painoi itsessään luokkaa 1500kg. No eihän nuin kantavat kitkat oikein hyvät talvella olleet...

Toinen pointti on sitten rengasvalmistaja. Ei sillä ole "mielenkiintoa" tehdä kevyitä "mukamaastureita" varten kepoisia renkaita pienellä kantavuudella ja optimaalisilla pito-ominaisuuksilla vaikka 94 kantavuusluokkaan, jos samankokoista rengasta voi olla jossain oikeassakin SUV-mallissa. Tässä sitten kärsii kuluttajat jotka joutuu valitsemaan sen liian väkevän renkaan.

Tässä omat ajatukseni - olen sitä mieltä että mahdollismman lähelle auton todellista kantavuutta pitäisi se rengas valita. Sitten alkaa talvellakin olla pitoja...
 
^Tuo on todellinen ongelma. Oman suv:in omamassa 1900kg.. nastarenkaita löytyy 235/65 R17 koossa käytännössä vain kantavuudella 108, joka on reilusti ylimitoitettu ko autoon?
108 tarkoittaisi lähes max 2000kg akselimassaa, kun se autossani on max 1280kg. Kun käytännössä vieläpä ajelee 1 hengen kuormalla, niin onhan semmoset renkaat aivan liian kovat.

edit: sentin kapeampana 225:ena näköjään löytyisi joitakin kantavuudella 102T.
 
ConD sanoi:
Mikäs sulla Qq:ssa on vaadittu rengaskoko otteen mukaan?

215/60R17 on rengaskoko ja auton kokonaispaino on 2005 kg, omapaino 1577 kg. Kantavuusluokitusta en tiedä, siitäkö tässä on kuitenkin kysymys?
 
Squierrel sanoi:
215/60R17 on rengaskoko ja auton kokonaispaino on 2005 kg, omapaino 1577 kg. Kantavuusluokitusta en tiedä, siitäkö tässä on kuitenkin kysymys?
Kantavuusluku löytyy renkaasta, mutta vaatimus käsittääkseni myös rekisteriotteesta kun katsot akselimassoja. Akselimassa jaettuna kahdella on renkaan kantavuusvaatimus.

Esim Hakkapeliitta 7 tuossa koossa on kantavuudella 100 XL, joka tarkoittaa 800kg/rengas eli 1600kg/akseli! Kokonaismassan mukaan arvioituna siis aika reilusti liikaa. Sopivampi (about puolet akselimassasta vaikka 1100kg) olisi 88 kantavuuden rengas, tai tuttavallisemmin 91, mitä löytyy vaikka joka toisesta 195/65R15 renkaastakin..
 
ConD sanoi:
Esim Hakkapeliitta 7 tuossa koossa on kantavuudella 100 XL, joka tarkoittaa 800kg/rengas eli 1600kg/akseli! Kokonaismassan mukaan arvioituna siis aika reilusti liikaa.

Pelivaraa kantavuudessa siis on. Vaikka jouset pohjaisivatkin, niin renkaat ainakin kestää  8)

Mutta varsinainen kysymykseni oli kuitenkin, että miten SUV-renkaat poikkeavat tavallisista saman merkin saman koon saman kantavuus- ja nopeusluokan renkaista. Biltema myy SUV-tunkkia, jossa on korotuspala korkeampimaavaraisia autoja varten. Mikä on SUV-renkaiden ns. juttu?
 
Mikäli autossa on "tarpeeseen nähden" kantavuusluvultaan "turhan kantavat" renkaat, niin vaikuttaako se renkaan kulutuskestävyyteen? Entäpä vierintävastus ja sen myötä polttoaineenkulutus?
 
Squierrel sanoi:
Pelivaraa kantavuudessa siis on. Vaikka jouset pohjaisivatkin, niin renkaat ainakin kestää  8)

Mutta varsinainen kysymykseni oli kuitenkin, että miten SUV-renkaat poikkeavat tavallisista saman merkin saman koon saman kantavuus- ja nopeusluokan renkaista. Biltema myy SUV-tunkkia, jossa on korotuspala korkeampimaavaraisia autoja varten. Mikä on SUV-renkaiden ns. juttu?
Suv renkaiden kulutuspinnat on samanlaiset kuin muissakin. 'Juttu' on varmaankin vain se, että ovat halkaisijaltaan isompia ja monesti profiililtaan korkeampia (näin ainakin itsellä talvirenkaissa, jotka 17" vanteilla vs. kesäkumit 19" vanteilla).

Iso koko lienee ulkonäkö- ja tyyliseikka. Isohkon kylkilinjan omaavassa autossa pienet kiekot näyttäisi hassulta.
Mutta renkaan iso halkaisija on parempi myös jos ajetaan vähänkin maastossa.. meneehän se jouhevammin möykkyjen yli. Paksummassa lumessa myös isompi renkaan halkaisija parempi. Tavallaanhan korkea profiili toimii myös lisäjousituksena, mutta se syödään noilla liian suurilla kantavuuksilla.

Olettaisin, että suurella kantavuudella haetaan suv- renkaissa (tai ylipäätään korkeamman profiilin renkaissa) jämäkkiä ajo-ominaisuuksia mutkissa.. ei ns. taitu alle. Siitä on vain seurauksena se, että ylikantava 17" rengas tuntuu yhtä kovalta ajossa kuin matalaprofiilisempi 19".. tämä taas ei omasta mielestä ole toivottu seuraus. Talvella tiet on välillä röykkysempiä ja kaipaisi vähän sitä pehmennystä.

Pari esimerkkiä..
n. 100 kantavuus oli entisessä n. 1550kg omapainoisessa suv:issa minusta liian kova.. joku varmaan tykkää niiden 'jämäkkyydestä'.
Vastaavasti 102 kantavuus nykyisessä 1900kg omapainoisessa autossa on ok.. Nämä pitäisi pikapuoliin uusia ja tätä kokoa tarjolla enää vain 108 kantavuuksia => kovempaa ajotuntumaa tiedossa. Noh.. jos lunta ei tänäkään talvena sada, niin mennään entisillä. Ei ne niin huonot vielä ole.
 
Onko SUVikumien kestävyydestä minkälaisia kokemuksia jos tulee enemmänkin kilometrejä huonoilla teillä? Erityisesti soratiekokemukset kiinnostaa. Multa ei ole renkaita mennyt vielä kertaakaan, mutta sellaisesta olen kuullut. Oon ajatellu kuitenkin vaihtaa SUVikumeihin kun tulee entistä enemmän ajelua huonommilla teillä korvessa.

Vaihtoehtoja mitä olis mielessä onko kommentteja tai kokemuksia?

Nokia Hakka Blue SUV

Bf Goodrich Urbain terrain

Michelin Latitude Cross

Michelin Latitude tour HP

Nokialaisissa vahvistetut sivut, mutta kulutuspinta normaalia kumia. Bf:stä ei mitään hajua, mutta aika agressiivinen kuvio lieköhän äänekäs. Merkkinä tunnettu.
Misukoissa mainostetaan kumiseosta kestävämmäksi, mutta onkohan vain markkinointikikka. Varmaan mitä lähempänä henkilöautorengasta sitä parempi käsitellä.

Etsin renkaita, jotka sopii hyvin katuajoon ja kestäisi paremmin huonoilla teillä ja ettei erityisesti puhkeaisi niin helposti. Kuitenkin pääosa katuajoa joten etenemiskyvyllä ei niin väliä vaan enempi vauriokestävyydellä. Vitara on kuitenki taas tosi kevyt että siinä mielessä SUVikumit ei tarpeen.
 
Tuohon listaan voisi lisätä Yokohaman Geolandar,
jota esim Subaru käyttää ensiasennuksessa.
Ainakin meidän XVssä tuntuu hyviltä, myös mukavuudeltaan.
 
Kiitos vinkistä. Onko miten äänekäs ja mites tuo märkäpito puoli noin ihan oman fiiliksen perusteella vs. normi henkilöauton rengas?

All Terrain renkaat olinkin sulkenut pois vaihtoehdoista, mutta näköjään ominaisuudet vaihtelee melko paljon rengaskoonkin mukaan. Ominaisuudet asfaltin ulkopuolella vaikuttaa melko hyviltä...
Kulumispinta on muovailtu seoksesta, joka on uskomattoman viilto- ja sirpalevastuskykyinen, tehden renkaasta vankan soralla käytettäväksi sekä löysillä pinnoilla: rengas tarjoaakin hyvän tunteen tilanteen tasalla olemisesta erityisesti edellä mainituissa olosuhteissa. Renkaan sisäinen rakenne sisältää täyden nailonhihnan suojasäikeen sekä sivuseinän suojat takaamaan renkaan olevan lujatekoinen ja luotettava rengas."
 
Moi,

Omassa Vollessa oli ensiasennuskumeina Pirellin PZero Rossot jotka vetelivät kaiken aikaa pienissäkin urissa. Onneksi kuluivat loppuun kolmen kesän jälkeen. Nyt alla olleet kaksi kesää Hakka Blue SUVit ja olen erittäin tyytyväinen: eivät vetele, ovat hiljaisemmat kuin Pirellit ja tuntuu että eivät kulukaan yhtä herkästi.
 
Kiitos Nokialaiset onkin aika lähellä tavan rengasta ominaisuuksiltaan joka puoltaa hankintaa paljon.
 
Nokian Hakka Blue SUVit tulee kesäksi alle kun sain hyvän diilin. Kulutuspinta ei kestä sepeliä tai viiltoja normirengasta paremmin, mutta kun ei ole koskaan puhjennut ja muuten ominaisuudet vaikuttaa kilpailijoita paremmilta. Jos ei kestä niin pitää sitten harkita muita. Ja yleensä muussa ajossa rengassivu antaa myöten ja se on näissä vahvistettu. 

EDIT: Venäläiset testaa nokialaista

 
Minunkin kokemukseni mukaan SUV-versiot ovat yleensä kuvioinniltaan identtisiä normirenkaisiin verrattuna. Pohdiskelen tässä kuitenkin ensi talveksi renkaita X3:seen ja katselin tuota tulevaa Hakkapeliitta 9 -rengasta. Jotenkin tuossa alla näkyvässä kuvassa näyttäisi, että SUV-versiossa on renkaan olassa ylimääräinen pokkaus ikään kuin loiventamassa renkaan olkaa. Vai hämääkö vain silmä ja kuvan valotuksen tulosuunta?

Haen juuri mahdollisimman pyöreäolkaista ja uriin neutraalisti reagoivaa rengasta nykyisten Michelin xin2 -nastojen tilalle. Ne ovat olleet surkeat renkaat uraisilla talviteillä edellisen auton hakka8:ien jälkeen. Toki ovat jo vanhempaa rengasteknologiaa ja pienellä nastamäärällä. Kunnoltaan kuitenkin niin erinomaiset, että noin huonoiksi niitä ei olisi osannut odottaa.
 

Liitteet

  • Nok 9 vs SUV.JPG
    Nok 9 vs SUV.JPG
    58 KB · Katsottu: 655
Vaikea sanoa kuvasta :p Mulla on ollut perus Hakkapeliittoja ja HKPL SUVit ja olen ollut niihin tosi tyytyväinen verrattuna muihin merkkeihin. Kesärengaspuolella en ole Nokiaan ollut leimaantunut, vaikka nyt ne valitsinkin.

Seuraavat talvikumit saattaisi olla SUV kitkat, onko kokemuksia?
 
Otetaan vanha topic. SUVikumit ( viimein! ) uusiksi Outbackiin. Luetun perusteella olen valikoinut kumiksi Michelin Latitude Cross renkaan.
Mutta paikalliset eivät tätä myy?! Eli menee tilaushommiksi. Tai onko Oulu/Kalajoki välillä joku jota kannattaa käyttää? En ole renkaita koskaan tilannut, joten ei siis myyjistä kokemuksia. Suosituksia kaipailen.
Yks vaihtoehto vielä ois kysäistä KM-Däck Haaparannasta, kun sinne suuntaan ois mahdollisesti muutakin menoa. Alla olevat kumit on Loppu, ja enää ei voi lykätä eikä jahkailla. Antakaa neuvo, kiitos [emoji16]
 
Soittelen huomenna Oulun mestoja läpi, mutta tuon Latitude Crossin osalta eilen soiteltuna on yks ongelma... se oli ainakin Teräs-Renkaan mukaan loppu - ei saatavuustietoa tälle syksyä! Tämä voi siis vähän hidastaa sinunkin Crossien hommaamista.

Olen itse henkisesti valmistautunut hommaamaan nuo Crossclimate SUV:t jota myyjä ainakin kovasti suositteli. Menisikö ne sinullekin?
 
Lohduttava tieto - paikallinen Euromaster ja K-rengas saisi nuita Latitude Cross- renkaita jopa halutussa koossa, vajaan viikon toimitusajalla. Rengasta oli vähän "satunnaisia kokoja" ruotsin varastossa, Suomessa siis aikalailla puhdasta nollaa.

Jotkut liikkeet hakee maassa olevia renkaita "nopeaan toimitukseen", jotkut hakee siis tiskin alta nuo euroopan varastojenkin kumit. Kannattaa siis tuRboman soitella reilusti ja kysellä siinä sun koossa. Minä katson kulmat eka kuntoon huomenna, ja sitten mietin rengasjutut...
 
Pikku puhelinrallin tuloksena voi kyllä sanoa että crossia löytyy, mutta se pitää tilata Ruotsista. Suomessa ei ole kuin yksittäisiä renkaita. Jos oma koko löytyy niin puhelimella vaan tilautat etukäteen liikkeeseen ja ajelet vaihtamaan.