https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

SUVikumit?

Elleivät ole ykkösmallista ryssineet GY:llä mitään niin oikeen hyvä ja hiljainen rengas. Ostin ykköset aikanaan Atecaan alle ja siinä rullasivat kyllä mukavasti.

Nytkin katselin hetkon GY:n effigrip-suvikumeja tarjouksesta, mutta tuo rouheus miellyttää napsun enempi...
 
Continentalin ATRt on ainakin törkeän kalliit.

Itsellä pohdinnassa nyt Crossclimate SUVit tai ehkäpä Yokohaman G015:t.
Contin sportcontact 5:t kestää juuri ja juuri 25tkm ennenkuin sliksiytyvät, joten näitä ei oikein viitsisi ostaa enää...
 
Tuossa alla pyörii Crossclimate SUV:t ja olen niitä kyllä renkaina ihan hyvinä pitänyt.

Se mikä kuitenkin alkuun tuntui erikoisimmalta - eli pienehkö kulutuspinta uutenakin, tuntuu kyllä. Pintaa on alle 4mm, kilometrejä ~30tkm. Hintaa kuitenkin sarjalla saman kuin mitä vaikkapa tuossa 1001renkailla olisi nuilla Contin ATR:llä.

Tavallaan tuntuu että Crossclimate antaa tuona pienenä kulutuspintana (uutena jopa alle 7mm) "etumatkaa" kilpailijoille, se voittaisi aivan ylivoimaisena kokonaiskestävyytenä jos pinta olisi samaa luokkaa kuin muilla renkailla (8-9mm). Minulla olisi siis samalla kulutustahtina nyt 5-6mm pintaa, mikä olisi vielä aivan normaali pinta ja käytännössä menisi vielä vuosi-puolitoista lisää metrejä. Nyt on tuossa selaimessa rengassivut auki...

Nyt jos vaihtoehtoina olisi nuo Hankookin AT2:t (~500€ + asennus) vs. Yokohama Geolandar G015 (570€ + asennus) vs. CrossClimate SUV / Conti Crosscontact ATR (700-740€+asennus), niin vaaka kääntynee kyllä Hankookkiin...
 
Onko foorumilaisilla kokemuksia Goodyearin uusista EfficientGrip 2 SUV-renkaista? Sain mielestäni ihan kohtuullisen tarjouksen, mutta vielä vähän puntarointia näiden, Misukan Latitude Sportin sekä Hakka Blue 2:n välillä.
 
setämies-73 sanoi:
Onko foorumilaisilla kokemuksia Goodyearin uusista EfficientGrip 2 SUV-renkaista? Sain mielestäni ihan kohtuullisen tarjouksen, mutta vielä vähän puntarointia näiden, Misukan Latitude Sportin sekä Hakka Blue 2:n välillä.

Noin 1000 kilometriä olen ajanut EfficientGrip 2 renkailla ja voin suositella niitä. Polttoaineen kulutus on pienentynyt ja renkaat ovat hiljaiset. Rengaskoko on 225/55/19.
 
Efficient Grippejä katselin minäkin, kun etsin Outbackiin uusia kesäkumeja. Arvosteluissa ja kommenteissa oli vaan vähän ristiriitaisia näkemyksiä, joidenkin mielestä hiljaiset ja toisten mielestä äänekkäät. Hintaa kuitenkin sen verran, ettei huvittanut testailla.

Ostin sitten Landsailin CLV2 -suvikesäkumit, koska merkistä on muutenkin ollut hyviä kokemuksia melun ja vesipidon suhteen. Ja hinta taas sellanen, että jos sattuukin olemaan huono valinta, niin voi nopeammin vaihtaa hyvillä mielin toisiin renkaisiin eikä tarvitse hampaat irvessä ajaa kalliita kumeja loppuun.


Ostin vielä 16" vanteet 17" kiekkojen tilalle (kummatkin Outbackin orkkikset) ja korkeamman profiilin renkaat niille. Talvirenkaat kun ovat 16" ja 70-profiililla, niin Outback menee niillä paljon mukavammin kuin aiemmilla kesärenkailla. Nyt on kesärenkaat suunnilleen samalla halkaisijalla ja profiililla kuin talvikumit ja ajomukavuus parani huomattavasti. Outback kun osaa suurten heittojen joustot, mutta pienet tärynypylät ja asvalttisaumat jäävät renkaiden pehmennettäväksi, joten enemmän kumia asvalttia vasten tekee kyydistä mukavamman.
 
Car1 sanoi:
Noin 1000 kilometriä olen ajanut EfficientGrip 2 renkailla ja voin suositella niitä. Polttoaineen kulutus on pienentynyt ja renkaat ovat hiljaiset. Rengaskoko on 225/55/19.

Kuulostaa hyvältä. Noilta osin tuskin on eroa vaikka koko onkin 235/65-17. Eniten aina arveluttaa uusien renkaiden kestävyys. Yhdet kesä-Contit olivat 20 tkm annettuina jo melkein loppu ja nasta-Conteissa eivät nastat pysyneet kiinni, joten ko. merkkiä kohtaan on vahva epäluottamus. Misukoilla on tullut pääasiassa ajeltua.
 
Vähän tännekin tarinoitavaa...

Alla on nyt pari tonnia pyörinyt nuo Hankook Dynapro AT2-gummit koossa 265/60R18. Ja kyllähän ne ihan mainiot renkulit on. Tuossa minun panzerwagenissa ei melumaailma haittaa, mutta sopivalla pinnalla kuulee että mikään pehmeänsileä pulla tuo rengas ei ole vaan ihan kuvionsa mukaisesti AT-rengas. Muuten ajossa AT-hommat ei haittaa.

Alkuun ihmettelin kovuutta ajossa, mutta se oli 3bar paineet mitkä sen teki. Isomman ilmatilan vuoksi isompikin auto tulee pienemmin painein. Laskin 2,5bariin ja se on vaikuttanut hyvältä, etenkin silloin kun tarvii vähän epätasaisemmalle pinnalle siirtyä. Rengas on varsin mukava nimittäin...

Sen kerran kun tien ulkopuolella on pitänyt käydä, ei kyllä ole jännittänyt mitä tapahtuu tai jää tapahtumatta. Kuvio pysyy auki märkänäkin ja pitoa riittää ihan mukavasti. Ei tämä toki mikään överein mutarengas ole. Kerätään siis kilsoja ja katsotaan miten homma etenee, mutta lyhyellä kokemuksella voinee suositella kyllä jos vähän tavallista nakkia karheampaa kumia kaipaa sittariinsa, muttei viitsisi maksaa mansikoita. Halvemmat siis ovat kuin Contit, Misukat tms. "katukumit".
 
Typerää ilkivaltaa ja huomiohakuisuutta.

Tavallaan ovat onnistuneet kun tästä täälläkin uutisoidaan ja linkkejä lentelee sen sijaan että paikalliset viranomaiset vaan pistäsivät riiviöt kiven sisään…

Hmph! :)
 
Jotenkin aina näissä tulee mieleen, että varsinainen viesti ei oikein mene maaliin ja tulee enemmänkin vastareaktiota. Typerää. Gretan koululakko ei kuitenkaan tehnyt hallaa kenenkään omaisuudelle. Varmaan loppupeleissä hänen taktiikka toi kuitenkin enemmän positiivista näkyvyyttä asialle yleisellä tasolla kuin anarkia.