https://tummennuskalvot.fi/

SUVien huoltohinnat

P

pantero

Vieras
Moottorin uusimmassa numerossa 5/2014 on vertailtu 4-veto kaupunkimaastureiden huoltohintoja. Tarkasteluvälinä on viisi vuotta ja 100 000 km vastaten 20 000 km vuotuista ajomäärää. Erikseen on vielä vertailu bensa- ja dieselmoottorisia malleja. Mielenkiintoinen vertailu. Siihen on kerätty kattavasti kaikki automerkit, joilla SUV-malleja on. Merkkikohtaisesti on valittu aina yksi malli tarkasteluun.

Muutamia havaintoja:

-kallein 100000 km kokonaishuolto on Outlander 2.2 DI-D :ssä (johtuen 15000 km/ 1v huoltovälistä) yhteensä 3456 €

-edullisin oli Mini Countryman CooperS all4:ssä (bensa) yhteensä 1120 €

-huoltovälit vaihtelivat 15000 km/ 1v (Citroen C4, Outlander, Forester, RAV4 ) aina 30 000 km/ 2v (Q3, X1, Mini, Yeti )

-VW Tiguanin huoltoväliksi on merkitty 30 000 km/ 1v , mutta taulukon luvut kertovat muusta (ensimmäinen vuosi on 0 €)

-20 000km/ 1v huoltoväliä käyttävät mm. Kuga, CX-5, Outlander PHEV, Mokka ja Suzuki S-Cross

Vaihtelu näyttää varsin suurelta 5 vuoden ajalla, mutta selittyy osin autojen eripituisilla huoltoväleillä. Esimerkiksi 15000 km / 1v huoltoväli laukeaa jo 6 kertaa 5v /100 000km mennessä.

Omia ajomääriä vastaten tein vertailun 60 000 km/ 3v osalta käyttäen taulukon lukuja:

Mazda CX-5 2.2D   1078 €
Audi Q3 2.0 TDI       927 €
BMW X1 1,8d           904 €
Skoda Yeti 2.0 TDI   707 €
Toyota RAV4 2.0D-4D 1343 €
VW Tiguan 2.0 TDI 1012 €
Volvo XC60 D4       1260 €
Outlander PHEV     1060 €

Ei näillä ajomäärillä mitään merkittävää eroa näiden autojen välille saa. Kun muistaa vielä eripituiset takuuajat (2v --> 5v), on 60 000 km/ 3v ajomäärillä huoltohintojen erojen pohdiskelu lähinnä spekulaatiota.
 
pantero sanoi:
...Ei näillä ajomäärillä mitään merkittävää eroa näiden autojen välille saa. Kun muistaa vielä eripituiset takuuajat (2v --> 5v), on 60 000 km/ 3v ajomäärillä huoltohintojen erojen pohdiskelu lähinnä spekulaatiota.

Tuohon loppupäätelmään olen tullut itsekin. Samaa voisi sanoa about samankokoisten ja samantyyppisillä voimalinjoilla varustettujen autojen teoreettisista bensankulutuksista ja niiden eroista, etenkin kun omalla ajotavalla nekin saa olemaan ihan mitä sattuu. Mulla ei ole ollut vielä yhtään autoa joka ei olisi kuluttanut kaikkea polttoainetta mitä tankkiin on laitettu, eikä vastaavasti yhtään autoa jonka huoltaminen olisi millään tavalla vaikuttanut perheen talouteen.

Menee OT:ksi, mutta todettakoot vielä, että autoilun muut yksittäiset kulut ovat pähkinöitä verrattuna auton arvonalenemaan (pl. muutaman tonnin ritsat), mutta niistä tehdään monesti aivan hirveä numero.
 
Marty McFly sanoi:
Menee OT:ksi, mutta todettakoot vielä, että autoilun muut yksittäiset kulut ovat pähkinöitä verrattuna auton arvonalenemaan (pl. muutaman tonnin ritsat), mutta niistä tehdään monesti aivan hirveä numero.
Moniko tästä oikeasti välittää? Muistaakseni joku reemiumi-kuski oli sitä mieltä, että lisävarusteita ei tarvitse laskea arvonalenemaan, koska ovat joka tapauksessa menetty kuluerä...  :eek:
 
pantero sanoi:
Ei näillä ajomäärillä mitään merkittävää eroa näiden autojen välille saa. Kun muistaa vielä eripituiset takuuajat (2v --> 5v), on 60 000 km/ 3v ajomäärillä huoltohintojen erojen pohdiskelu lähinnä spekulaatiota.
Yhden huomion tähän toisin. Esimerkiksi oman Q5:n osalta vanhassa TM-vertailussa oli laskettu tarkasteluajan huoltokulut mielestäni pahasti alakanttiin. Omalla kohdallani juuri selvisi, että 3 vuoden kohdalla autoon tulee jarrunesteen vaihto sekä 60.000 kohdalla automaattivaihteiston öljyvaihto. Näistä yhteensä tulee melkein 500 Euroa ekstraa. (Manuaalilaatikkoinen päässee ilman öljynvaihtoa?) Yksinomaan 60 tkm huolto maksaa 1000+ Euroa ja 30 tkm huollosta jonkin verran lisää.
 
jf sanoi:
Moniko tästä oikeasti välittää?...
Tällä foorumilla tuskin kovinkaan moni, mutta monessa muussa paikassa noista väännetään ja väitellään sivu- ja kuukausitolkulla. Todisteista päätellen myös Moottorilehti on käyttänyt asian tutkimiseen aikaa, rahaa ja melkomoisen määrän palstamillimetrejä vain huomatakseen tehneensä nollatutkimuksen. 
 
ääliö sanoi:
Yhden huomion tähän toisin. Esimerkiksi oman Q5:n osalta vanhassa TM-vertailussa oli laskettu tarkasteluajan huoltokulut mielestäni pahasti alakanttiin. Omalla kohdallani juuri selvisi, että 3 vuoden kohdalla autoon tulee jarrunesteen vaihto sekä 60.000 kohdalla automaattivaihteiston öljyvaihto. Näistä yhteensä tulee melkein 500 Euroa ekstraa. (Manuaalilaatikkoinen päässee ilman öljynvaihtoa?) Yksinomaan 60 tkm huolto maksaa 1000+ Euroa ja 30 tkm huollosta jonkin verran lisää.
Tämähän näissä vertailuissa ja todellisuudessa on ISOSTI vikana. Asiakkaalla pitäisi olla oikeus saada autoaan koskeva huoltohinnasto sisältäen kaiken mitä kyseisiin huoltoihin kuuluu, eikä kuten nykyään, että huolto maksaa X euroa ja sitten tulevat ne "huoltoon kuuluvat" lisätyöt, jotka ovat eivät näy siinä huollon hinnassa. Hyvänä esimerkkinä edellinen A6 vs. nykyinen LC. Vertailuihin jos uskoisi, autojen huolloissa olisi moninkertainen ero, mutta yllättäen laskut kertovat muuta...
 
Yksi näkökulma huoltohintojen vertailussa on juuri tuo tarkasteluajanjakso. Viisi vuotta on liian pitkä aika pelkkien huoltokustannusten vertailuun, jos autolla on vain kahden vuoden takuu. Auton käyttäjää kun viimekädessä kiinnostaa vain ne kokonaiskustannukset (huolto + korjaukset), mitä autoon uppoaa.

Senkin takia perustellummalta tuntuu tuo oman vertailun pohjaksi valittu kolmen vuoden /60 000 km aika, vaikkei sekään kaikissa merkeissä ole kokonaan takuun sisällä. Tässä suhteessa autolehtien 30 000 km, 50 000 km ja 100 000 km kestotestitkään eivät kerro oikeata tietoa auton kokonaiskustannuksista esim. viiden vuoden pitoaikaa ajatellen. Näissä testeissä kilometrit tahkotaan mittariin urakalla ja poikkeuksetta aina takuuajan puitteissa.
 
jf sanoi:
...Asiakkaalla pitäisi olla oikeus saada autoaan koskeva huoltohinnasto sisältäen kaiken mitä kyseisiin huoltoihin kuuluu, eikä kuten nykyään, että huolto maksaa X euroa ja sitten tulevat ne "huoltoon kuuluvat" lisätyöt, jotka ovat eivät näy siinä huollon hinnassa....

pantero sanoi:
Yksi näkökulma huoltohintojen vertailussa on juuri tuo tarkasteluajanjakso. Viisi vuotta on liian pitkä aika pelkkien huoltokustannusten vertailuun, jos autolla on vain kahden vuoden takuu....
Hyviä pointteja molemmat. Tuohon jälkimmäiseen liittyen viidessä vuodessa autoon tulee helpostikin sen verran kilometrejä, että ajotavasta riippuen vaihtoon voi mennä esim. jarrupaloja ja -levyjä, alapalloniveliä, koiranluita ja iskunvaimentimia, automerkistä riippuen lisäaineellinen hiukkassuodatin voi vaatia täyttöä, jakohihna ja vaihteistoöljy pitää vaihtaa jne jne. Merkistä ja mallista riippuen joidenkin osien hinta voi vaihdella ihan älyttömästikin, jolloin taloudellinen yhtälö huoltokustannusten osalta voi mennä ihan päälaelleen.
 
pokkus sanoi:
...Edgen huoltokulut 3 vuodessa olisi omilla ajoilla täällä luokkaa 180 dollaria ja teetätän huollot 2 kertaa vuodessa vaikka 1 kerta riittäisi Fordin huolto-ohjelman mukaan.

No  ??? ???. Onkos tuossa moottoriöljyt mukana? Näihin Suomen hintoihin sisältyy aina se 'kylän kallein' öljy.