- 9.5.2014 klo 09:47 / SUVien huoltohinnat
Moottorin uusimmassa numerossa 5/2014 on vertailtu 4-veto kaupunkimaastureiden huoltohintoja. Tarkasteluvälinä on viisi vuotta ja 100 000 km vastaten 20 000 km vuotuista ajomäärää. Erikseen on vielä vertailu bensa- ja dieselmoottorisia malleja. Mielenkiintoinen vertailu. Siihen on kerätty kattavasti kaikki automerkit, joilla SUV-malleja on. Merkkikohtaisesti on valittu aina yksi malli tarkasteluun.
Muutamia havaintoja:
-kallein 100000 km kokonaishuolto on Outlander 2.2 DI-D :ssä (johtuen 15000 km/ 1v huoltovälistä) yhteensä 3456 €
-edullisin oli Mini Countryman CooperS all4:ssä (bensa) yhteensä 1120 €
-huoltovälit vaihtelivat 15000 km/ 1v (Citroen C4, Outlander, Forester, RAV4 ) aina 30 000 km/ 2v (Q3, X1, Mini, Yeti )
-VW Tiguanin huoltoväliksi on merkitty 30 000 km/ 1v , mutta taulukon luvut kertovat muusta (ensimmäinen vuosi on 0 €)
-20 000km/ 1v huoltoväliä käyttävät mm. Kuga, CX-5, Outlander PHEV, Mokka ja Suzuki S-Cross
Vaihtelu näyttää varsin suurelta 5 vuoden ajalla, mutta selittyy osin autojen eripituisilla huoltoväleillä. Esimerkiksi 15000 km / 1v huoltoväli laukeaa jo 6 kertaa 5v /100 000km mennessä.
Omia ajomääriä vastaten tein vertailun 60 000 km/ 3v osalta käyttäen taulukon lukuja:
Mazda CX-5 2.2D 1078 €
Audi Q3 2.0 TDI 927 €
BMW X1 1,8d 904 €
Skoda Yeti 2.0 TDI 707 €
Toyota RAV4 2.0D-4D 1343 €
VW Tiguan 2.0 TDI 1012 €
Volvo XC60 D4 1260 €
Outlander PHEV 1060 €
Ei näillä ajomäärillä mitään merkittävää eroa näiden autojen välille saa. Kun muistaa vielä eripituiset takuuajat (2v --> 5v), on 60 000 km/ 3v ajomäärillä huoltohintojen erojen pohdiskelu lähinnä spekulaatiota.
Muutamia havaintoja:
-kallein 100000 km kokonaishuolto on Outlander 2.2 DI-D :ssä (johtuen 15000 km/ 1v huoltovälistä) yhteensä 3456 €
-edullisin oli Mini Countryman CooperS all4:ssä (bensa) yhteensä 1120 €
-huoltovälit vaihtelivat 15000 km/ 1v (Citroen C4, Outlander, Forester, RAV4 ) aina 30 000 km/ 2v (Q3, X1, Mini, Yeti )
-VW Tiguanin huoltoväliksi on merkitty 30 000 km/ 1v , mutta taulukon luvut kertovat muusta (ensimmäinen vuosi on 0 €)
-20 000km/ 1v huoltoväliä käyttävät mm. Kuga, CX-5, Outlander PHEV, Mokka ja Suzuki S-Cross
Vaihtelu näyttää varsin suurelta 5 vuoden ajalla, mutta selittyy osin autojen eripituisilla huoltoväleillä. Esimerkiksi 15000 km / 1v huoltoväli laukeaa jo 6 kertaa 5v /100 000km mennessä.
Omia ajomääriä vastaten tein vertailun 60 000 km/ 3v osalta käyttäen taulukon lukuja:
Mazda CX-5 2.2D 1078 €
Audi Q3 2.0 TDI 927 €
BMW X1 1,8d 904 €
Skoda Yeti 2.0 TDI 707 €
Toyota RAV4 2.0D-4D 1343 €
VW Tiguan 2.0 TDI 1012 €
Volvo XC60 D4 1260 €
Outlander PHEV 1060 €
Ei näillä ajomäärillä mitään merkittävää eroa näiden autojen välille saa. Kun muistaa vielä eripituiset takuuajat (2v --> 5v), on 60 000 km/ 3v ajomäärillä huoltohintojen erojen pohdiskelu lähinnä spekulaatiota.