https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

SUV ja madallussarja

P

pokkus

Vieras
Hiukan hassu kysymys tuli mieleen, mutta mitä muut ovat mieltä madallusalustasarjan laitosta SUV:n tai vastaavan korkeamman alustan omaavan auton alle? Hiukan hölmöltähän tuo tuntuu, kun yksi syy ostaa se SUV on nimenomaan korkeampi maavara. Toisaalta pieni madallus saa citymaasturinkin näyttämään monesti paremmalta ajettavuutta unohtamatta. Liittenä eräs kuva hiukan madalletusta SUVista. Minusta tuo ainakin näyttää hyvältä tuollaisena :)
 

Liitteet

  • uploadfromtaptalk1400721831095.jpg
    uploadfromtaptalk1400721831095.jpg
    37,9 KB · Katsottu: 370
Mielestäni näyttää hyvältä, ja tuollaista kun ei huonoihin paikkoihin ole muutenkaan tarkoitettu niin käytettävyyttä ei juurikaan häviä.

Itseasiassa vaimolle jo olen pari kertaa vitsaillut, että aikanaan tuon Golfin tilalle hänelle voisi tuollaisen Q5 hankkia ja madaltaa lievästi + jotkin komiat vanteet.
 
Jollain pervolla tavalla osa madalletuista SUV:sta näyttää ihan ok. Esim juuri tuo Q5 tai X5. Touaregissa tai Q7:ssa se madallus taas on NIIN väärin etenkin överiksi vedettynä.. :D

Mites korotukset ylipäänsä? Saako niillä autosta muka-SUV:n mielestänne?

DSC03748.jpg
 
-P- sanoi:
Onhan nuo matalat SUV:it jotkut ihan hienon näkäöisiä, jopa Q7, jonka bongasin joskus Itiksessä:

Noita Audin allroadejahan ei varmaan SUV:eiksi lasketa, mutta ne on kyllä madallettuna hyvännäköisiä
No, nämähän ovat vahvasti makuasioita, mutta omaan silmääni molemmat esimerkit olivat aivan karsean näköisiä rengastuksen osalta ???
 
-P- sanoi:
Onhan nuo matalat SUV:it jotkut ihan hienon näkäöisiä, jopa Q7, jonka bongasin joskus Itiksessä:
...
Ihan hyvältä näyttää. Mersun maasturien tehdas sport- paketti tiputtaa alustaa 2 cm. Omassa semmonen ja on minusta kiva ulkonäkötehoste. Maavaraa jää kuitenkin vielä riittävästi ja vähentää kallistelua.

-P- sanoi:
Tässä yksi suomalainen versio moisesta:
...
Vanteet hienot, mutta auto liikaa tontissa omaan makuun.
 
Kuuvitonen ainakin näyttää siltä kun se olis kyykyssä. En tykkää.

Allroadihan on tavallinen a4 vaipoilla. Fiftysixty tykkäänkö.

Q7... hmmm. Saattais kelvata.
 
Hieman ristiriitaisin tunnelmin. Jotku näyttää hyvältä ja toiset ei. Jos on oikein tuuninki vanteet isossa autossa ja vielä laskettukin niin sellainen Rap-artisti fiilis niistä tulee. En hirveästi tykkää. Mutta tyylillä, yleensä orkkis osilla ja vanteilla, esim Q5 voi näyttää oikeinkin hyvältä.

Korotukset harvemmin kovin fiksuilta näyttää. Vaikka saattavat käytännössä ihan toimiviakin olla. Lähtihän tämä murtsikka-autoilu farkkumalleissa Aussi harrastajien tuunaamista korotetuista Legacyistä. Ne johti Outback mallin kehittelyyn. Siitä sitten toiset otti mallia ;)

Ja vastaavasti Subarun suunnalta löytyy tehdasmadallettua Foresteria, Sti versiona. Liekö koskaan suomeen virallisesti tuotu?

En itselle kyllä madallettua SUVia huolis, kun se maavara on siinä iso osa koko juttua ja haluttavuutta.
 
tuRboman sanoi:
Hieman ristiriitaisin tunnelmin. Jotku näyttää hyvältä ja toiset ei. Jos on oikein tuuninki vanteet isossa autossa ja vielä laskettukin niin sellainen Rap-artisti fiilis niistä tulee. En hirveästi tykkää. Mutta tyylillä, yleensä orkkis osilla ja vanteilla, esim Q5 voi näyttää oikeinkin hyvältä.

Korotukset harvemmin kovin fiksuilta näyttää. Vaikka saattavat käytännössä ihan toimiviakin olla. Lähtihän tämä murtsikka-autoilu farkkumalleissa Aussi harrastajien tuunaamista korotetuista Legacyistä. Ne johti Outback mallin kehittelyyn. Siitä sitten toiset otti mallia ;)

Ja vastaavasti Subarun suunnalta löytyy tehdasmadallettua Foresteria, Sti versiona. Liekö koskaan suomeen virallisesti tuotu?

En itselle kyllä madallettua SUVia huolis, kun se maavara on siinä iso osa koko juttua ja haluttavuutta.

Syntyperästä voidaan varmaan keksiä monta tarinaa.

800px-Vw_golf_country_h_sst.jpg


Katumaastureiden esi-isä? Ja aiheeseen liittyen: Löytyykö madallettua Golf Countryä? Normikakkista ei lasketa.
 
Tuohan se tosiaan varmaan eka on! Tämä Subaru tarina oli ihan merkin omassa julkaisussa. Vuosilukuja ei mainittu.
 
Nuo Allroadit on kaikki pilattu noilla järkyttävillä mustilla muovihelmoilla ja lokasuojan kaarilla. Tuohon yksilöön vielä anopin ruumisarkku parkkeerattu katolle tekemään siitä järkyttävä. Madalluksen liiallisuus on vähän siinä ja siinä.

Tähän SUVin madallushommaan sopii taas Range Rover, joka tosin on oikea maastoauto (paitsi Evoque), mutta sillä voi ajella pohja tontissa tai reippaasti ylös nostettuna ihan sen mukaan miltä milloinkin tuntuu.
 
nokivasara sanoi:
...Mersun maasturien tehdas sport- paketti tiputtaa alustaa 2 cm. Omassa semmonen ja on minusta kiva ulkonäkötehoste. Maavaraa jää kuitenkin vielä riittävästi ja vähentää kallistelua.
...
Tuossa. Ei näytä tuunatun matalalta. Maavaraa urban cowboyn tarpeisiin riittävät 18-19 cm?
 

Liitteet

  • GLK sporttialustalla.jpg
    GLK sporttialustalla.jpg
    226,8 KB · Katsottu: 311
Onko optinen harha vai madalletun auton feature, että renkaat ei ole enää keskellä pyöräaukkoa, vaan madallettaessa rengas asemoituu toiseen laitaan?

 
ePa sanoi:
Onko optinen harha vai madalletun auton feature, että renkaat ei ole enää keskellä pyöräaukkoa, vaan madallettaessa rengas asemoituu toiseen laitaan?
On ne keskellä.. tehtaalla laitettu alusta.. kaippa ne siellä osaa laittaa renkaat keskelle :)
Laajakuvalla otettu kuva & keskilinjan kohdalta, joka voi hämätä. Autohan näyttää tuossa kuvassa myös hieman kaartuvan siten, että keskilinja olisi pullistunut.
 
Perspektiiviin aiheuttamalta harhalta tuo vaan näyttää. Kuva pitäisi ottaa huomattavasti kauempaa, että etu- ja takarengas näyttäisivät molemmat olevan pyöräaukkojen keskellä.
 
ePa sanoi:
Syntyperästä voidaan varmaan keksiä monta tarinaa. Katumaastureiden esi-isä?

Jepjep ;) Suomessa tunnetuista automalleista Golf lienee ensimmäisenä piirtynyt tietoisuuteen. Jos kuitenkin lähdetään katsomaan henkilöautomaista koria ja korotettua nelivetoista alustaa, niin muualla oltiin edellä, esim.  AMC Eagle, alk. 1979.

Nicks88eagle.jpg


Esimerkkini oli liian amerikkalainen / liian maasturimainen alusta? Ok, Fiat Panda 4x4 1983. Neliveto ja korotettu alusta, mennee määritelmään sekin. Päästiin myös jo poikittaismoottoreiden puolelle.

Ja varmasti kauempaa menneisyydestä löytyy lisää esimerkkejä. Tietenkin osa pioneereista voidaan tuomita liian pieniksi pajoiksi jotka vain modifioivat "oikeiden" autovalmistajien tuotteita tai ovat muuten vaan marginaalissa. Tuotantomäärissä mitattuna Eagle kuitenkin pärjää ihan hyvin, esim. ensimmäistä vuosimallia 45k kappaletta.

Itse näkisin kuluttajan näkökulmasta sitimaastureiden geneettiseksi perimäksi kuitenkin oikeiden maastureiden sivilisoitumisen, tarkemmin Range Roverin hienostuneisuuden yhdistettynä Suzukin pikkumaastureiden halpuuteen. Tietenkin nykysittari rakentuu itsekantavan etuvetotekniikan pohjalle, mutta ei se pohjarakenteen kehitys mitenkään eroa henkilöautonkaan historiasta, mitä nyt vain laahaa muutamankymmentä vuotta jäljessä.
 
tai sanoi:
Itse näkisin kuluttajan näkökulmasta sitimaastureiden geneettiseksi perimäksi kuitenkin oikeiden maastureiden sivilisoitumisen, tarkemmin Range Roverin hienostuneisuuden yhdistettynä Suzukin pikkumaastureiden halpuuteen.

Range Rover vuonna 1970 ja Audi Quattro kymmenen vuotta myöhemmin ovat nykyisten citymaastureiden kantaisät.

Range osoitti, että nelivetoinen maasturi voi olla salonkikelpoinen ja suorituskyvyltäänkin ylivoimainen tai vähintäänkin kilpailukykyinen aikansa henkilöautoihin verrattuna.
 
Wau. Tui AMG Eaglehan on komea. Oispa makea harastepeli. Jotenkin nuo 70-luvun lopun autot sopii silmään. Liekö syynä, että tuolloin olin pikkupoikana kova autofani ja kuvia sekä leikkiautoja koetin kerätä. Harmi kun sekin kokoelma tuli lahjoitettua pois serkkupojille kauan sitten :(

 
Jeep station wagonia 1940-luvun lopulta ja seurannutta utility wagonia markkinoitiin jokapaikan autoina.
Koko perhe on niin onnellinen kun on tuollainen auto. Myös aktiivisen harrastajan polkupyörä mahtuu kyytiin.
Tuo oli 1949 alkaen saatavana nelivetoisena.
Nuo vanhat mainokset on mainioita.
 

Liitteet

  • 1949-Willys-Jeep-Station-Wagon.jpg
    1949-Willys-Jeep-Station-Wagon.jpg
    60,5 KB · Katsottu: 225