https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Suorituskykymallit

M

Makkis

Vieras
Mikä nyt olisi oikea otsikko, muuttakaa viisaammat...

Aihe vaan tuli mieleen kun joku oli laittanut Opel Corsa mikä liekään editionin ja Fiikus RS on aiheuttanut keskustelua jne.

Mikä hemmetti näitä valmistajia vaivaa?

tehdään suorituskykyinen GTI, RS, Nyrre Editon tms. malli ja tungetaan siihen kaiken hemmetin maailman pleikkareita navigaattoreista kessyihin ja sähköisiin ristiseläntuensäätöihin?

Minusta tämmöiset RS:t, GTI:t sun muut suorituskykymallit pitäisi olla kulimallista karsittuja kulimalleja peltivanteilla ja peltisisustalla. Ei perkele mitään nagillaattoreita tai muita widescreenejä konsooleissa, mieluummin analoogisia mittareita öljynpaineelle jne. Corso painaa 1500 ja on pikkukippo. Aivan järjetöntä. Tuollaisen kipon pitäisi painaa ollakseen performance versio painaa about 650 kg niin oltaisiin asian ytimessä!

Citikka ja Pösöö teki joskus näitä Rallye malleja jotka ovat noin about sitä mitä itse markkinaan kaipaan.

Valmistajat tekee toki tuotteitaan kuluttajille ja minä olen se ainoa Bremer eli muinaismuisto ajalta jolloin autoja piti ajaa ja perille piti löytää. Minua varten ei mikään valmistaja autoa tee, paitsi Caterham, mutta arjen kulkineeksi ei Sevenistä ole.

Ottaa polttimoon.

Terveisin,

Luolamies
 
Kai autotehtaat tekevät sitä mitä kuvittelevat saavansa kaupaksi. Taitaa kuitenkin olla harvassa ne eurooppalaiset perheet, mihin hankitaan uusi auto puhtaasti lelukäyttöön. Ja nuoremmalla väellä ei nykyaikana välttämättä rahkeet riitä uusiin autoihin. Mutta tällainen pikku-GTI millä hoituu arkiajotkin mallikkasti voikin olla jo hyvä vaihtoehto perheen kakkosautoksi.

Mutta eikös esimerkiksi Cupraan saanut jonkun lisävarustepaketin, mikä samalla karsi osan "turhista" herkuista pois?
 
Kun miettii asiaa omasta näkökulmasta niin mulle kävis ihan hyvin tämmöinen pikkusportti ainoaksi autoksi, mutta käyttöautossa en olisi valmis kyllä uhraamaan nykyajan varusteita (automaatti-ilmastointi jne.) suorituskyvyn alttarille. Jos olisi mahdollisuuksia ja varaa pitää tämmöstä pelkkänä leluna niin sitten riittäisi ratti ja valot.
 
No mutta tonnikeijuja silti.

Pokkus sen ongelman ytimen hyvin havaitsi. Ei kannata tehtaan tehdä Makkista varten autoa. Makkis, jos joskus rikastuu, ostaa sitten mieleisen RS:n, GTI:n tai nyrreditionin ja kantaa siitä pleikkarit roskakoriin.

Näin se menee.
 
Tules Makkis ajamaan yksi kisa rokkirallia. Meiltä löytyisi vuokralle melkoisen brutaalia kalustoa, josta puuttuu kaikki mahdolliset mukavuudet. Ihan mopojakaan nuo ei ole, tehoja 160-190 hv, painoa kaikissa alle tonni ja pääosin ihan mukavat välitykset.
 
Mitäs se tuo vuokrataso on? Missäspäin näitä ajetaan, jossain välissä joku vuosi takaperin ajettiin ihan tuossa melkein meidän pihalla eli kynnys olisi matala mutta ei mielestäni enää vuosiin.

Mää vaan ajattelin josko kehittelisi jonkun paketin jossa joku "muu" maksaisi minunkin viulut, mainosta vastaan tietty  ;D

Jos asia kuullostaa edes mahdolliselta, pitää jatkaa privalla yhteystietoja vaihtaen.
 
Kesäkalenteria ei ole vielä julkaistu, mutta todennäköisesti aivan tässä lähiaikoina julkaistaneen. Sielläpäin oli viime vuonna kisat Pieksämäellä ja Rantasalmella. Lisäksi Joutsassa oli pari kisaa, jotka lienee kohtuullisen saavutettavia sieltäkin käsin. Eikä Heinolakaan ihan mahdottoman kaukana ole, mutta tuolla on surkea pikkurata. Kovavauhtisia kisoja on sitten esim. Kannonkoskella ja Kouvolassa.

Pitää neuvotella hintaa kaverin kanssa, mutta esimerkiksi tuo Sierra voisi olla vaikkapa 150 euron vuokrahintaan per kisa sovittavissa. Täystuholle pitää neuvotella jokin kustannus, mutta tekniikkaviat menisivät meidän piikkiin. Kaikilla autoilla on mahdollisuudet finaaleihin, mutta toki pari noista on puhtaita voittaja-autoja ja vuokrahinta sen mukainen. Volvo-Corollalla ajettiin vain kesäkausi, mutta siitä huolimatta autolla oltiin sarjan neljäs...

Jos kiinnostaa, niin laita yv:ä.
 
Mitäs jos tekisivät sen sportin halvalla ja minimi varusteilla että pääsee liikenteeseen. Sen jälkeen varusteet olisi valinnan mukaan lisättävissä yksi kerrallaan ilman järjetöntä penalttia. Tai edes varustelu kuten nyt, mutta ilman lisämaksua saa peruspakettia karsia?

Silloin tavalliset tallaajat saavat varusteensa ja ultimate driving machine miehet saavat larsitun version.

//Juha
 
Voithan sinä Makkis ottaa Skodastasi vaikka takapenkit pois ja purkaa ohjaamosta ja sisustasta kaiken tarpeettoman. Eikai sitä ilmastointiakaan tälläisissa malleissa tarvitse. Kyllä raaka luolamies auto pitää rakentaa itse, jos sellaisen haluaa.
 
Makkis sanoi:
Mikä hemmetti näitä valmistajia vaivaa

Minusta tämmöiset RS:t, GTI:t sun muut suorituskykymallit pitäisi olla kulimallista karsittuja kulimalleja peltivanteilla ja peltisisustalla.

Nyt kyllä Makkis on kirjoitellut asiaa. Komppaan 100%.

Autoa etsiessä Kia Ceed gt alkoi kiinnostamaan. Mutta saadakseen hieman urheilullisemman moottorin, olisi pakko ollut ottaa nahkapenkit. En halua maksaa kalliista nahkapenkeistä,majoitus en edes halua, saadakseni haluamani moottorin.

Subaru BRZ RA ja vastaava Toyota Gt86 RC ovat valitettavasti myynnissä vain Japanissa, ja joissain harvoissa maissa.

 
205 Rallye oli aikanaan tarkoitettu ralliauton aihioksi. Nykyisin säännöt ovat sen verran vähemmän vapaat, että ne aihiot ovat paljon pidemmälle rakennettuja tai sellaisen kittejä. Esim. Peugeotilla on kyllä tällaiset mallit kuten 208 R2 ja 208 T16 R5. Jälkimmäinen oikein nelivedolla ;) On vaan hinnat vähän suolaiset, eikä ehkä muutenkaan ihan sieltä siviililiikenteeseen sopivimmasta päästä nuo. Auto-Kehä noita Suomessa myy, että sieltä voi kysellä.

VW:llä on vastaavat mallit Polosta ja Skodalla Fabiasta.

Maailma on muuttunut ja asiakkaiden vaatimukset sen mukana.
 
Nykyään kun siihen perusmalliinkin on tullut jo paljon varusteita, joita joskus aiemmin oli vain kalliissa autoissa. Monellako automallilla esimerkiksi löytyy enää edes sellaista mallia, jossa olis vielä edessä veivi-ikkunat?

Mitenkähän nuo oman "ajouran" alkuaikojen voimamallien hinnat versus perusmalliin suhtautuu tämän hetken jotakuinkin vastaaviin?
Onko hintaero perusmalliin edelleen vastaava kuin vaikka 80 -luvun puolenvälin tienoilla?

Esimerkkejä
Fiat, Uno Turbo tai nykyään varmaan 500 Abarth / noitten myydyimmät perusmallit
Ford Fiesta XR2i tai nykyään RS / perusmallit
Golf GTI / perusmallit
Opel, Kadet GTE tai nykyään Astra GTC / perusmallit
Peugeot 205/208 GTI / perusmallit
DatsunNissan Cherry Turbo ja mikä lie vastaava nykyään?? / perusmallit

ja mitä niitä nyt olikaan muitakin...
 
Rallin luokitusäännötkin ovat muutuneet. Ennen N-ryhmäläisen piti olla sisutan ja varusteiden osalta justiin, kuin luokiteltu. Tuolloin tehtiin luokittelumalleja, joita piti olla 5000.

Nykyisin kaikissa luokissa saa suht vapaasti muokata, ja heittää ilmastoinnit, sähköikkunat ja nahkapenkit pellolle.

Polosta oli luokitteluversio vielä vuosituhannena alussa. 1400 trophy Polot oli jotain eri sarjaa, kuin Suomessa myytävät.

Olisi se hienoa, jos vielä tulisi luokitteluversioita. Escort Cosworthit, 205 T16, Delta S4, carlos Sainz -Celicat ym. oli hienoja erikoisuuksia luokitteluversioija. Semmoisille ei ole enää tule. Vielähän jotain limited edition sarjoja tehdään, mutta ei enää autourheilusääntöjen pakottamana.
 
Luokitellaanko 911 (991) cup auto suorituskykymalliksi?  :eek:

Sellanen on omin silmin nähty kilpien välissä yleisellä tiellä. ilmeisesti myös ihan euroilla ostettavissa itselleen, jos on sattunut ostohousut jalkaan. Jälleenmyyjäverkosto vaan taitaa olla melko rajoittunut.

Aika kultaa muistot, mutta Makkiksen sanoissa on totuuden siemen. Ei varmaan tarvi olla kovin kova nykypäivän auto, että pese suorituskyvyssä useimmat ns kovat autot menneisyydestä, mutta silti niistä ei saa sitä fiilistä ja ajamisen iloa.
 
Seatin Leon Cupraan saa tuolla keskisessä oiroopassa Performance Top-pakettia, mistä sanotaan vapaasti käänneltynä mm. näin:

Consisting of: 19 "- Alloy wheels" Performance Black "with Michelin Pilot Sport Cup 2 tires, Brembo 4-piston high-performance brake system front with internally ventilated and perforated brake discs in the dimension 370 x 32 mm front, side skirts painted in body color, Weight-measures : Climatronic elimination, elimination center console with integrated storage compartment, center armrest, cup holders and Luftauströmer, rear, omission storage compartment under the driver's seat, dispensing with 4 speakers, elimination of the spare wheel

On tuossa vielä siis karsittavaa, mutta alkuhan tuokin on sekuntien tappamiseen Nyrrellä.
 
Nättihän tuo Spyder on kuin sika pienenä ja varmasti jumalaisen hauska ajaa.
Mutta miksi riisua avoversiota?? Eihän avolla kukaan tosissaan lähde hakemaan radalta viimeisiä sekunnin osia pois.
GT4:ään tuon painon karsimisen olisi voinut paremminkin tuoda optioksi.

(IMO:Ilmastoinnin jättäminen pois rekisterissä olevasta nykyaikaisesta autosta jolla kuitenkin ajetaan itse sinne radallekin on kyllä sen verran SM-toimintaa ettei paremmasta väliä. Ja SM ei tarkoita nyt Suomen mestaria.  :) )
 
clima sanoi:
Nättihän tuo Spyder on kuin sika pienenä ja varmasti jumalaisen hauska ajaa.
Mutta miksi riisua avoversiota?? Eihän avolla kukaan tosissaan lähde hakemaan radalta viimeisiä sekunnin osia pois.
GT4:ään tuon painon karsimisen olisi voinut paremminkin tuoda optioksi.

(IMO:Ilmastoinnin jättäminen pois rekisterissä olevasta nykyaikaisesta autosta jolla kuitenkin ajetaan itse sinne radallekin on kyllä sen verran SM-toimintaa ettei paremmasta väliä. Ja SM ei tarkoita nyt Suomen mestaria.  :))

Ilmeisesti tämän "vuoksi" ilmastointi ja radio tulevat ilmaiseksi haluttaessa.. jos ymmärsin oikein  ;D
 
On tuo mahdollisuus ollut aikaisemminkin (vuosikymmeniä?).

Valitettavasti pörssi ei anna mahdollisuutta jättää ruksimatta varusteita pois.  :eek:

Onhan nämä Weissachin tuotteet aika suorituskyky orientoituneita malleja siellä  hinnaston yläpäässä.