https://yliteippaus.fi/

Suksiboksit

cava superior

Uudenkarhea
Liittynyt
30.12.2013
Oliko täällä jo jossain keskustelua bokseista? Oma tietämys näistä lähellä nollaa, tarvetta kuitenkin olisi tänä talvena vihdoinkin ostaa oma. Mihin kannattaa kiinnittää huomiota, kun ensisijainen tarve olisi kuljettaa 5-10 paria (murtsikka)suksia ja sauvoja max 10x vuodessa?

Hintaerot ainakin näyttävät olevat suuria, onko käytössä suurta eroa? Suosituksia missä pk-seudulla olisi hyvä valikoima?

Saisi sopia ainakin nykyisen Ocu 2 combin katolle, mutta tietysti tulevaisuutta varten yhteensopivuus muihinkin olisi tärkeää.
 
Semmoinen joka avautuu sivulta, mieluummin molemmilta. Itsellä oli joskus lainassa joku Mont Blancin boksi jossa kansi saranoitu etureunastaan, eli niin että "perä" nousee ylös, minusta sellainen on hankala pakata, varsinkin sieltä edestä.
Samoin kiinnitykseen kattotelineisiin kannattaa kiinnittää huomiota ettei ole kovin monimutkainen systeemi.
Thulen bokseja voin suositella. Noissa on tuo Fast-grip kiinnitys joka on todella kätevä ja nopea. Kalliitahan ne kyllä on, satoja euroja mokomasta muovikäikäleestä....
Itselläni on Thule Spirit 820 johon olen kyllä ollut tyytyväinen. Se avautuu molemmilta sivuilta, eli molemmilla puolilla on lukot kannen avausta varten.
En tiedä saako tuota Spiritiä enää, sen seuraaja taitaa olla Thule Dynamic joka kai about samat featuret mutta pikkuisen tuunattu designia. Dynamicissa on lisäksi keskuslukitus joka taitaa olla joissain muissakin Thulen malleissa. Joissakin lisäksi kai valokin sisällä.
Spiritistä on olemassa lyhyempikin malli Spirit 780, mutta sinne ei välttämättä mahdu murtsikat pituuden puolesta.
Mikään kaunistushan tuollainen boksi ei katolla ole. Omaa silmää miellytti tuolloin eniten juuri tuo Spirit joka oli mielestäni vähiten ruma kaikista malleista. Tuo Dynamic on myös ihan OK näköinen. Excellence myös on hyvännäköinen, mutta kallis. Erityisesti tämä sopis omaan autoni väritykseen täydellisesti, maksaa vaan yli tonnin.
Enivei, kun sulla on noinkin paljon käyttöä, niin sijoittaisin laatuboksiin. Halpisten kanssa menee hermot....
Tärkeimmät featuret siis minusta tuo sivulle avautuvuus ja helppo kiinnitys.
 
Viimetalvena oli itsellä poksin hankinta ajankohtainen ja monia eri vaihtoehtoja tutkin. Lopulta päädyin Hapro Zenith malliin ja nimeomaan siihen pitempään (215cm). Eli jos kuskaa perinteisen suksia, niin pitää poksilla olla pituutta riittävästi. 

Thulen pokseissa maksaa merkki. Tämä Hapron malli on halvempi kuin Thulen malli jota en muista. Hinta - laatusuhde on kohdallaan. Merkki on suomessa hiukan harvinaisempi, mutta keskieuroopassa paljon thulea suositumpi. Poksi on matala, leveä ja köykänen. Malli on virtaviivainen ja nykyaikainen. Tärkeää minulle oli, että poksi aukeaa molemmilta sivuilta ja siinä on keskuslukko, sisällä on kiinnitysremmit. Myös pikakiinnikkeet ovat ehdottoman kätevät. Poksi on autokatoksen katossa kiinni thulen hissillä, ehdottomasti suositeltava varuste! Yksin pystyy laskemaan poksin katolle ja takaisin.

Yhden talven kokemuksella ei ole moitittavaa ja olen sitä myös naapurille lainannut ja keskieuroopan reissullaan hyväksi totesi. Autona minulla on Skoda Octavia Scout. Poksi on pitkä, joten ihan lyhyelle katolle se ei välttämättä sovi. Naapurilla oli uusi 5 sarjan bemari ja sen katolle poksi sopi Scouttiakin paremmin.
 
Myös Bauhausin valikoima kannattaa tarkistaa.
Ei varmaankaan kestävimpiä, mutta hintakin lähes naurettava "oikeisiin" bokseihin  verrattuna.
Tuollaisen mustan, sivulta-aukeavan ostin hintaan 129 euroa.
10 paria suksia murstikoita mahtui helposti sisään.
Ainakin ekan vuoden käytön on hyvin kestänyt, vaikka meillä käyttö aktiivista.
3-6 kertaa viikossa hiihdellään, jos ei ole lunta  hiihdetään hallissa..
 
Ehdottomasti tuo sivulta avattavuus kannattaa olla. Kokemusta on useamman talven ajalta Thulen Atlantis 900:sta. Tuota mallia ei taideta tosin enää valmistaa. Hyvä ja iso boksi, aukeaa kummallekin sivulle, joten lastaus on helppoa. Murtsikkasuksia en paljoa siellä kuljettele, mutta laskettelusuksia menee useat parit ja sauvat sujuvasti. Suksien päälle mahtuu vielä joitain kevyitä tavaroita, kuten ulkoiluvaatteita, joita ei matkustamoon halua irralleen. Passat Variantin katolla varsin sopivan kokoinen ja helppotoiminen.
 
Osaakos täällä joku sanoa meniskö B8 A4:sen katolla olleet kattotelineen kiinnikkeet Tiguaniin? A4:ssa oli siis sellaiset kiskot, ei varsinaisesti kaiteita. Uskoisin noiden kiinnikkeiden olevan vain yhteensopivia kiskojen kanssa(?) Kaiteisiin on varmaan oman laisensa kiinnikkeet koska kaiteet ovat "irti" katosta?

En osaa vielä sanoa onko tässä kyseisessä Tigussa kiskot vai kaiteet. Onko tiguissa nykyään yleensä kaiteet vai kiskot? Toivottavasti joku saa selvää tästä pohdinnasta. :)
 
Antton sanoi:
Osaakos täällä joku sanoa meniskö B8 A4:sen katolla olleet kattotelineen kiinnikkeet Tiguaniin? A4:ssa oli siis sellaiset kiskot, ei varsinaisesti kaiteita. Uskoisin noiden kiinnikkeiden olevan vain yhteensopivia kiskojen kanssa(?) Kaiteisiin on varmaan oman laisensa kiinnikkeet koska kaiteet ovat "irti" katosta?

En osaa vielä sanoa onko tässä kyseisessä Tigussa kiskot vai kaiteet. Onko tiguissa nykyään yleensä kaiteet vai kiskot? Toivottavasti joku saa selvää tästä pohdinnasta. :)

Yleisesti mitä noihin on törmännyt, niin pitää olla erilaiset kattotelineet juuri tuon kiinnityspaikan mallieron vuoksi. Siis kattokiskot tai kattokaiteet, vai miten niitä nyt nimittäisi :D
 
B8:ssa on integroidut kiskot joten ei mene tiguun, siinä on korotetut kattokaiteet.

Orkkistelineet  integroiduille kaiteille on tosiaan kiinnityspaikalliset, mutta kun ostaa vaikka Thulen telineet, ne menee mihin kohtaan vaan eli voi säätää paikkaa. Itsellä oli A4B8:ssa Thulet, siitä Q5:en ja nyt Bemariin. Kätevää kun kaikissa juuri integroidut kaiteet.

Bokseissa esim. Packlinen moni malli on ulkonäöltään slimmi eikä suhise. Lisäksi on lasikuitua eli ikuisia kun paikattavissa. Thulethan toimii hienosti, ovat toki ABS-muovia, mutta käteviä. Itellä ollut Excellence jo 5 vuotta ja on hyvä.
 
Itse tilailin kaiken varuilta nämä omaan kärryyn (A4 B8):

http://store.autovisionfinland.com/mont-blanc-taydellinen-kattotelinesarja-rf23-p-37842.html#.UvPTjdPksuo

Ja viime talvelta on jäänyt tällainen boksi käyttöön. Hieno näky varmaan Audin katolla. Vanhassa Fiatissa vielä meni, pitänee katsella vähän uudempaa. Hyvin tuonne kahden ihmisen läskisukset ja kahdet väkisinhiihtosukset mahtuivat kyllä.

http://m.nettivaraosa.com/ajoneuvon-lisavarusteet/1701436
 
jusape sanoi:
B8:ssa on integroidut kiskot joten ei mene tiguun, siinä on korotetut kattokaiteet.

Orkkistelineet  integroiduille kaiteille on tosiaan kiinnityspaikalliset, mutta kun ostaa vaikka Thulen telineet, ne menee mihin kohtaan vaan eli voi säätää paikkaa. Itsellä oli A4B8:ssa Thulet, siitä Q5:en ja nyt Bemariin. Kätevää kun kaikissa juuri integroidut kaiteet.

Bokseissa esim. Packlinen moni malli on ulkonäöltään slimmi eikä suhise. Lisäksi on lasikuitua eli ikuisia kun paikattavissa. Thulethan toimii hienosti, ovat toki ABS-muovia, mutta käteviä. Itellä ollut Excellence jo 5 vuotta ja on hyvä.

Kiitokset tästä!

Tätä tosiaan hieman osasin epäillä, itse telineet kun ovat minun käsitykseni mukaan säädettävät ja menevät ongelmitta erikokoisiin autoihin. Nuo kiinnikkeet ovat sitten se ainoa murheenkryyni koska kaiteiden malli vaihtelee autojen välillä, joten pitäisi olla oikean malliset kiinnikkeet.
 
Päivitetään ketjun aloittajana, kun uudesta boksista hieman jo kokemuksia. Valituksi tuli Thulen Dynamic 900. Prkeleen kallis (lähes 800e) muovilaatikkohan tuo on, mutta minkäs teet… Toivottavasti kestää ainakin sen 10v, jolloin olisi vuotta kohden vähän kohtuullisempi kustannus. Muutkin merkit olisivat kiinnostaneet, mutta eipä ainakaan pk-seudulla kovin montaa isompaa boksi-myyjää näyttänyt olevan.

Ensimmäisen talven jälkeen on ihan hyvä fiilis tuosta boksista. Suhteellisen kevyt ja helppo käsitellä, mutta samalla melko tilava. Kiinnitys kattotelineisiin tapahtuu nopeasti. Avausmekanismi on edelleen hieman jäykkä, mutta myyjä vakuutti, että se löystyy sopivasti käytön myötä. Tuosta virtaviivaisuudesta lienee ainakin se etu, että tuulensuhinat eivät nouse valtavan koviksi. Ajelin viikonloppuna etelästä tänne Lappiin, eikä kesärajoituksista huolimatta boksi ujeltanut katolla pahasti.

Tämä boksi tuli hankittua Hessumobiilista ja pitää kerrankin kehua, kun asiakaspalvelu oli laadukasta ja oikeasti palvelevaa.
 
Hiihtokausi lähestyy ja suksiboksin hankinta on täälläkin suunnitteilla.

Käytettyjä olen koittanut väijyä, mutta ei ole osunut sopivaa kohdalle. Viime talvena oli naapurista lainassa 75cm leveä ja 33cm korkea Calix - tuo vaikutti just sopivan kokoiselta. Lumilautoja ei ole, niin mieluusti ostaisin jopa vieläkin matalamman boksin, josko se olisi hiljainen ajossa ja helpompi pakata matalampien reunojen yli.

Kun käytettyjä ei ole tarjolla, niin olen pohtinut Bilteman 450ltr (220 x 80 x 36 cm) boksia hintaan 249,- eur. Samanlainen muoviloota tuokin lienee, kuin triplasti kalliimpi Thule? Lähinnä mietityttää Bilteman (tai muidenkin merkkien) aerodynamiikka, ujeltaako tietynmerkkiset boksit katolla ikävästi tai vaikuttaako auton ajettavuuteen? Ainakin se naapurin Calix kulki täysin huomaamattomasti 80 - 110 km/h nopeuksilla.

Bilteman käytettävyyttä huonontaa kaasujousien tilalla olevat linkkumekanismit. Myydäänköhän suksiboksin kaasujousia irtotavarana jossain pk-seudulla tai netissä? Mielummin maksan kaasujousista vaikka 30,- eur/kpl, kuin maksan Thulesta 300,- eur lisähintaa.
 
Ascon sanoi:
Kun käytettyjä ei ole tarjolla, niin olen pohtinut Bilteman 450ltr (220 x 80 x 36 cm) boksia hintaan 249,- eur. Samanlainen muoviloota tuokin lienee, kuin triplasti kalliimpi Thule? Lähinnä mietityttää Bilteman (tai muidenkin merkkien) aerodynamiikka, ujeltaako tietynmerkkiset boksit katolla ikävästi tai vaikuttaako auton ajettavuuteen? Ainakin se naapurin Calix kulki täysin huomaamattomasti 80 - 110 km/h nopeuksilla.

Siinähän sinä jo yhden eron mainitsitkin ja boksin tukevuudessa saattaa löytyä aika huomattavia eroja, kun se on katolla 100 km/h nopeudessa. Yleensä aina on suositeltavaa ostaa hyvä ja halpa, jos on varaa molempiin. Jos vaan toiseen, niin ostaa sen hyvän ja jos ei siihen ole varaa, niin miettii onko hankinta välttämätön.
 
No pahus, kun just vaihtui valkoinen auto pois, sen katolle tuo olis käynyt oikein hyvin, tosin ehkä tarpeettoman suuri mun tarpeisiin. Sen verran myöskin kaukana, ettei hakemaan viitsi lähteä.
 
On ollut Bumerangi, Mont Blanc ja Thule. Käytännöllisyydessä ( katolle laitto, lukot, saranamekanismi, toiminta pakkasessa, kestävyys ) on ollut todella suuri ero. Thulen ollessa ihan suvereeni näistä laatikoista. Toki jos käyttöä on kerran talvessa, niin sama kai se mikä siellä katolla on.
Mutta jos boksia käyttää paljon on se ihan kiva jos ei näytä ruumisarkulta tai banaanilta. Ja jos usein joutuu asentamaan & poistamaan, ois kiva jos se kävis helposti. Ja kun on reissussa, on kiva kun se toimii, tavarat pysyy järjestyksessä, puhtaana ja ehyenä. Vuodesta toiseen.

Siksi Thule.
 
tuRboman sanoi:
On ollut Bumerangi, Mont Blanc ja Thule. Käytännöllisyydessä ( katolle laitto, lukot, saranamekanismi, toiminta pakkasessa, kestävyys ) on ollut todella suuri ero. Thulen ollessa ihan suvereeni näistä laatikoista. Toki jos käyttöä on kerran talvessa, niin sama kai se mikä siellä katolla on.
Mutta jos boksia käyttää paljon on se ihan kiva jos ei näytä ruumisarkulta tai banaanilta. Ja jos usein joutuu asentamaan & poistamaan, ois kiva jos se kävis helposti. Ja kun on reissussa, on kiva kun se toimii, tavarat pysyy järjestyksessä, puhtaana ja ehyenä. Vuodesta toiseen.

Siksi Thule.

Komppaan täysin. Esim. tuollainen ylempänä mainittu Dynamic kulkee katolla ilman isompia suhinoita.
 
Ja värillä on väliä! Just lainasin Foresteriin Outbackin valkoista boksia. Ei se oikein istu hopeanväriseen autoon. Jos useasti tarvis niin sais harkita toista laatikkoa. Vaan tämä on tosi harvinaista, että näin joudun järjestelemään.
Pimeässä otettu kuva ei kerro totuutta.
0a5521469c34b2f48546b029cf98908a.jpg
 
^Valkoinen boxi on kyllä aikamoinen ongelma elli löydy joku friikki joka just sen haluaa
Mulla on musta thule valkoisen auton päällä silloin ja ihan ok omasta mielestä ulkonäöllisesti.

Thulen laatikko ei kyllä suhise eikä haittaa ajoa vaikka hieman nopeus nousisikin sallitun yli..
 
Samaa mieltä. Valkoinen sopii vain valkoiseen autoon. Musta käy moneen ja harmaa on valju lähes kaikkien paitsi saman sävyisen harmaan kanssa. Toisaalta kyllä se harmaakin silti paremmin istuu moneen kuin mitä valkea.

Siis mun mielestä!
 

Liitteet

  • 20181121_191643.jpeg
    20181121_191643.jpeg
    97,5 KB · Katsottu: 392
Hitsi toi tuRbomanin boksi on hieno. Toi olis käyny kuin nenä päähän mun ex-autoon. Olin jo ehtinyt silloin ostaa kiiltävän mustan Thule Spiritin kun tuo valkomusta tuli kauppoihin. Vähän harmitti silloin mutta kyllä se kiiltävän mustakin hyvin siihen sopi.
 
Pitäs Mont Blanc laittaa katolle taas helmikuussa Kuusamon reisulle. On vaan niin pahan kirjavaksi muovi päässyt.
Mikähän muovin/kumin hoitoaine olisi hyvä jos sais harmaa yläosan edes vähän fiksummaksi?

Moni aine lupaa hoitaa mustia pintoja ja hiven epäilen paraneeko ihan värittömällä litkulla kuinka paljon.

Biltemalta löytyy tuollainen vinyylin hoitoon jopa harmaan sävyisenä- eipä tuo paljoa maksais kokeilla- ei vaan löydy mansen putkasta.

https://www.biltema.fi/autonhoito/autonpesu/sisatilojen-pesu/musta-vinyyli-2000020592
 
Tuo Bilteman tuote muuttaa pinnan mustaksi ja pysyy minun kokemuksen mukaan pinnoissa pari pesua. Tosin tuosta on varmaan 10v kun oman pulloni ostin  :), joten aine on voinut toki muuttua.

Paremman ja pysyvämmän tuloksen saat esim. tällä esim. Autonhoitokaupasta saatavalla tuotteella, Gtechniq C4 Permanent Trim Restorer. Toinen, vähän tavallisempi, mutta suositeltava tuote olisi SONAX Xtreme Plastic Restorer Gel.