https://yliteippaus.fi/

Subaru uusiin myynti- ja tuotantoennätyksiin

tuRboman

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
22.12.2013
Subarun Gunman autotehtaalta Japanissa valmistui viime vuonna ennätykselliset 800 000 autoa, joka on kahdeksan prosenttia edellistä vuotta enemmän. Subaru rikkoi myyntiennätyksiä etenkin päämarkkina-alueillaan Pohjois-Amerikassa sekä Australiassa. Myös Suomessa myynninkasvu oli plusmerkkinen.

Lue lisää

 
Kaivetaan tämä vanha aihe esiin, kun USAssa on Subarua myyty taas ennätystahtiin, 582675 autoa.
http://www.subaru.com/2015-sales-record

Uudessa TM:ssä on viime vuoden koko automyyntitilastot USA:ssa esillä, ja on kyllä Subaru yllättävän kova luu rapakon takana.

Vuonna 2015 Subarua on myyty kuudesosa General Motorsin luvusta (3082366), pidän suhdetta suht kovana.
Subarua myydään siellä enemmän kuin BMW:tä tai mersua, VAG myy vaivoin hieman enemmän. Mazda jää puoleen Subarusta.

Eipä tule ihan heti tajuttua USA suosiota kun Suomessa kyseessä on ihan marginaalimerkki, jota myydään Daciaakin vähemmän.
 
Kovia lukuja. Vielä kun huomioi malliston suppeuden, tuo on todella hyvin. Subaru on jenkeissä suhteessa edullisempi kuin esim täällä joten sekin selittää osan.

Mutta malleja on muokattu jenkkikuluttajien mielipiteiden mukaan ja siinä on selkeästi onnistuttu.
 
Ja lukemat senkun paranee tulevan 7-paikkaisen Tribecan seuraajan myötä.

http://www.torquenews.com/1084/subaru-seven-seat-suv-start-production-us-after-2017
 
tuRboman sanoi:
Kovia lukuja. Vielä kun huomioi malliston suppeuden, tuo on todella hyvin. Subaru on jenkeissä suhteessa edullisempi kuin esim täällä joten sekin selittää osan.

Mutta malleja on muokattu jenkkikuluttajien mielipiteiden mukaan ja siinä on selkeästi onnistuttu.

Se pärjää siellä myös luotettavuus, turvallisuus ja jälleenmyyntiarvo tilastoissa hyvin.

Jotain on Suomessa ryssitty kun ei meinaa menestyä, hinta on varmasti yksi.
Osasyynä nelivetoisena se ei esimerkiksi pääse lehdistön perusauto vertailutesteihin edes mukaan. Myös entisajan maine kovakulutuksisena ja mahdollisesti ruostuvana autona elänee vieläkin elämäänsä suuren yleisön silmissä. 
 
Jenkeissä Subarulla on vahva "Outdoor-imago", mikä ei varmasti heikennä myyntiä. Subarulla ajaminen on selkeä statement siitä, että olet outdoorsälli ;)

Mutta Suomessa tilanne on hiukan toinen, ei siis imagon kannalta, vaan myyntitilastojen kannalta. Viime vuonna rekisteröitiin:

62 Levorgia
6 WRX:ää
109 XV:tä
16 Imprezaa

Ja edes vähän parempiin lukuihin pääsivät:

531 Forester
442 Legacy

Nuo neljä ekaa mallia ovat kyllä täysin marginaalisia automalleja Suomen markkinoilla.
 
Vempula sanoi:
Jenkeissä Subarulla on vahva "Outdoor-imago", mikä ei varmasti heikennä myyntiä. Subarulla ajaminen on selkeä statement siitä, että olet outdoorsälli ;)

Suomessa auton ostavat henkilöt, joilla on jo toinen jalka haudassa. Tämä oma mielikuva, kun on katselut vastaantulevia autoja/kuskeja.
 
Levorg ehti olla myynnissä mitä? 3kk kokonaista kuukautta. Vähän silti.

Subarun ongelma Suomessa on se, että siltä puuttuu sen 20-30k hintaluokasta kunnollinen keihäänkärki.  Levorg meni liian kalliiksi ollakseen sellainen ja Impreza ei oikein ominaisuuksillaan vakuuta. Toki nykyinen vaginiikan maailman, huulilasin ja muun median kirjoittelu on luonut kuvan, että autossa kuuluu olla helposti hajoava pieni turbomoottori ja mielellään nykivä kaksoiskytkinvaihteisto. Subarulta nämä molemmat puuttuvat. Muutenhan nuo on kuin tehty Suomeen.
 
Trollsten sanoi:
Muutenhan nuo on kuin tehty Suomeen.

Näinhän se on. Vähän reilummin maavaraa, ei mitenkään törkeät hinnat ja nelikkoja joka makuun. Mutta jostain syystä homma ei silti toimi.

EDIT: Itse olin 2010 Subaruista varsin kiinnostunut ja lähdin sellaisiin toiveikkaan Metroautoon tutustumaan. Sillä reissulla tapasin huonoimman automyyjän mitä olen ikinä nähnyt. Ja aika monta automyyjää olen tavannut. Sen 20 minuuttia mitä Subaruja siellä katselin, niin monta kertaa teki mieli sanoa myyjälle, että sun kannattaisi nyt oikeasti poistua paikalta, niin homma toimisi paremmin.

Tämä kyseinen herra laukoi minulle, asiakkaalle, kommentteja tyyliin:

"Mihin sä suksiluukkua tarvit, kun kattotelineet on keksitty?"
"Ei näitä speksailla, vaan valitaan vaan niistä mitä on jo tehtaalta tilattu."
"Siellä ne hinnastossa näkyvät." (Kun kysyin hinnoista ja kerroin, että vaihdokkia ei ole ja käteiskauppaa olisi tarkoitus harrastaa.)
"Ei näihin nastoja laiteta, kun nää on kato nelivetoja."

Ja sitten kun kysyin autoista jotain spesifisempää kuin että onko tässä neljä pyörää, niin vastaus oli aina, että mä selvittelen ja laitan sit sulle postia. Yhtään vastausta ei luonnollisesti ole tähän päivään mennessä tullut.

Ei tämä markkinointistrategia minun mielestäni myyntiä edistä...
 
Veikkaisin, että jälleenmyyntiverkostossakin on jotain vikaa tai sitten ei, mistä tuon tietää. Oulussahan on tätä nykyä kaksi Subaru-diileriä, että olisiko nuo alkaneet panostaa. Paljon kilvettömiä Subaruita ainakin sen uudemman diilerin pihalla on.

Itseäni aidosti kiinnostaisi tuo Levorg. Bensaturbo farmari nelivedolla ja automaatilla olisi aikalailla sitä, mitä autolta haluaisin. Alusta on saanut moitteita kovuudestaan, mutta itseäni ei paljoa häiritse. En kuitenkaan ole toistaiseksi valmis maksamaan autosta yli 30 tonnia, joten pitää odotella että noita tulee käytettyjen markkinoille tai että autovero poistetaan.
 
Vempula sanoi:
Jenkeissä Subarulla on vahva "Outdoor-imago", mikä ei varmasti heikennä myyntiä. Subarulla ajaminen on selkeä statement siitä, että olet outdoorsälli ;)

Mutta Suomessa tilanne on hiukan toinen, ei siis imagon kannalta, vaan myyntitilastojen kannalta. Viime vuonna rekisteröitiin:

62 Levorgia
6 WRX:ää
109 XV:tä
16 Imprezaa

Ja edes vähän parempiin lukuihin pääsivät:

531 Forester
442 Legacy

Nuo neljä ekaa mallia ovat kyllä täysin marginaalisia automalleja Suomen markkinoilla.

Totta, mutta tuomioita jakaessa kannattaa aina muistaa kunkin mallin elinkaari.

Eihän Levorgeja ole ollut myynnissä kuin muutama kuukausi, joten ei niitä kilpiinkään kovin paljoa ole voitu saada. Varsinkin kun monet haluavat aiheellisestikin venyttää rekiteröinnin uuden vuoden puolelle.

Vuoden päästä voidaan ruotia Levorgin markkinaosuuksia.
 
Urlaub sanoi:
Vuoden päästä voidaan ruotia Levorgin markkinaosuuksia.

Silloin kun Levorgin hinnastot julkaistiin, niin muistaakseni hinnat olivat melko poskettomat. Siis kovat Subarun hinnoiksi. En tiedä onko tähän tullut muutosta, mutta silloin oli ensivaikutelma, että ei tällaisesta Subarusta voi näin paljoa pyytää, jos kauppaa aikoo tehdä.
 
Vempula sanoi:
Silloin kun Levorgin hinnastot julkaistiin, niin muistaakseni hinnat olivat melko poskettomat. Siis kovat Subarun hinnoiksi. En tiedä onko tähän tullut muutosta, mutta silloin oli ensivaikutelma, että ei tällaisesta Subarusta voi näin paljoa pyytää, jos kauppaa aikoo tehdä.

Levorgin malli"valikoima" on niin kapea, että sekin muodostuu menestyksen esteeksi. Kai niitä muutama sata voi ensimmäisenä vuonna mennä, kun Foresteria ja Legacyä on kumpaakin myyty viidensadan tietämissä.
 
Vempula sanoi:
Jenkeissä Subarulla on vahva "Outdoor-imago", mikä ei varmasti heikennä myyntiä. Subarulla ajaminen on selkeä statement siitä, että olet outdoorsälli ;)

Ja tuo ei ole pelkkää imagopeliä, vaan  Sube on kolmanneksi eniten "off road" käytössä käytetty auto jenkeissä. Edellä on vain Jeep ja RAM. Kuitenkin Subaru on näistä ainoa joka on vain henkilöauto. Eli kyllä siellä on paljon ihan oikeasti outdoor-henkistä väkeä jotka näitä ostaa.

Itsekin taidan olla jonkin sortin stereotyyppinen Subaru-kuski. Tosin toinen jalkani ei toivottavasti ole vielä haudassa ( ks edellä ), mutta vahvasti ollaan retkeilyhenkinen perhe joilla tuppaa aina olemaan pyöriä/suksia/koiria/veneilyvermeitä/vaelluskamoja jne mukana kun Subarulla reissuun pöristellään.
Ja auton valintakin on tehty vahvasti tästä näkökulmasta katsoen.

Mutta kyllä on Subarun Suomen myyntimäärät sellaisia, ettei voi paljon kauppiaat henkseleitään paukutella. Silti tästä ei voi pelkästään kauppiaita moittia. Syy on myös tuotteessa ja sen hinnoittelussa. Ei osu Suomen mainstreamiin, vaikka ominaisuuksiensa puolesta voisi näin ollakin. Mutta Suomalainen autonostaja ostaa yleisimmillään hieman erilaisin kriteerein, kuten myydyimpien tilastokärki kertoo. Ei siellä ole montaa bensa-nelikko-automaattia mukana kärkikahinoissa.
 
Nyt on helppo ihmetellä, kun oma valinta on Subaruun osunut, että miksei muille kelpaa. Mutta juuri tuota C-segmentin mainstream-mallia lukuun ottamatta (Levorg on yksinkertaisesti 5 t€ liian kallis ja liian juoppo ja Impreza kokonaisuutena vähän heikko esitys) Subella on omissa luokissaan ihan kilpailukykyisiä paketteja. Toisessa ketjussa otin vertailukohdaksi jonkin verran varustellun Passat- tai Superb-farkun, joiden hinta etuvetoisena perusbensa-automaattina menee äkkiä 40 k€ yli - ja siinähän on Outback, joka on mielestäni monilta ominaisuuksiltaan parempi auto, pl. mahdollisesti käyttökulut, jos niitä mitataan vain bensankulutuksena ja huoltokustannuksina. Forester oli pitkään Tojon ja Hondan vastaavia parempi, ehkä nyt jäämässä jälkeen, mutta edelleen kilpailukykyisesti hinnoiteltu.

Taitaa olla kyse enemmänkin näkyvyydestä: kun maahantuojalla ei näillä volyymeillä riitä paukut laajaan markkinointiin, eikä TM:ltä ja vastaavilta tule vetoapua testien yms. muodossa, pitää ostajan olla aika kiinnostunut autoista "löytääkseen" Subarun. Muotoilu voi olla toki yksi tekijä, kun jotkut Mazda ja korealaisen tuottavat ainakin ulkoisesti ihan tyylikkäitä pelejä. Eihän nuo Subarut mitään muotoiupalkintoja voita.