https://tummennuskalvot.fi/

Subaru Solterra 2022 ->

Onko Subaru sovelluksen kanssa ollut muilla ongelmia?
Ei yhdisty autoon, vaikka ja mitä yrittänyt.

Reilun viikon ajellut, tuli ostettua kun myyjä survoi hinnan kohdilleen.

Nää apit on kyllä vihoviimeisiä ihan merkistä riippumatta. Sitten kun joku porsii niin myyjät levittelee käsiään.

Varastoauton siis ostit?
 
Ja oliko tosiaan niin että kaukosäätimen A/C nappi ei lämmitä autoa vaan käynnistää vaan tuulettimen? Eli ollaan kännyapin varassa suomen talvessa?
 
Ja oliko tosiaan niin että kaukosäätimen A/C nappi ei lämmitä autoa vaan käynnistää vaan tuulettimen? Eli ollaan kännyapin varassa suomen talvessa?
Kaukosäätimen ac nappi lämmittää autoa käsittääkseni niillä asetuksilla, mitkä siinä oli sammuttaessa. Voi siis käyttää myös talvella.

Eroa noissa on, että appista laitettuna auto ”käynnistyy” ja kakesta painettuna lähtee vaan lämmittimet pöhisemään mutta auto pysyy muuten pimeänä. Pari kertaa on 0 asteen paikkeilla vetänyt lämmityksen aikana ikkunat huuruun, kun olen laittanut kakesta päälle. Samaa en ole huomannut appista laitettuna.
 
Kaukosäätimen ac nappi lämmittää autoa käsittääkseni niillä asetuksilla, mitkä siinä oli sammuttaessa. Voi siis käyttää myös talvella.

Eroa noissa on, että appista laitettuna auto ”käynnistyy” ja kakesta painettuna lähtee vaan lämmittimet pöhisemään mutta auto pysyy muuten pimeänä. Pari kertaa on 0 asteen paikkeilla vetänyt lämmityksen aikana ikkunat huuruun, kun olen laittanut kakesta päälle. Samaa en ole huomannut appista laitettuna.
Ja arvatenkaan ei laita pyllygrilliä ja ratinlämmitintä päälle kakesta mutta apista voi valita nekin?
 
Ja arvatenkaan ei laita pyllygrilliä ja ratinlämmitintä päälle kakesta mutta apista voi valita nekin?
En ole ihan varma lähteekö kakesta ratti ja perse lämpenemään vai ei. En ole kiinnittänyt huomiota.

Appista saa valittua erikseen ratin, eri penkkien pebat sekä etu-ja takalasin lämppärin. Ja tietysti halutun lämpötilan.
 
Nää apit on kyllä vihoviimeisiä ihan merkistä riippumatta. Sitten kun joku porsii niin myyjät levittelee käsiään.

Varastoauton siis ostit?
Esittelyauton ostin, oli mulle varattu mutta sainkin sen yli kolme tonnia halvemmalla ja 1kk käytettynä kun piti saada vasta 3kk ajettuna.

Olivat tilanneet kaksi toinen meni myyntiin (joko oli saatava myytyä jotai tai maineen takia)
 
Tässä fb:stä kokemuksia Kanadasta.

"4th month for my Solterra
Average autonomy: between 240 and 280km (temperatures between 5’C and -25’C).
No mechanical, electrical or electronic problems.
Strengths: reliability, handling, off-road capability, audio system and comfort.
Cons: more complicated journey if more than 250 km (a recharge of up to 80% on a level 3 terminal takes at least 56 minutes with the programming to protect the battery, but this information was clear when I took possession of the Solterra), roof bars not yet available.
Conclusion: very reliable and pleasant to drive on the road and off-road."
 
^ ja tässä on kait hitaampi lataus ainakin lämpimässä (100kw max.) kuin meillä.

OT: olen ollut vähän 50/60 mitä tehdä Solterran kanssa. Mietittiin eilen vaimon kanssa että jos myydään meidän kaikki vanhat autot pois ja ostan itselle käytetyn 2021 Model3LR ja vaimolle tulisi Solterra joskus keväällä. Siinä ois autoa ainakin seuraavaksi viideksi vuodeksi….Teslalla menisi pitkät matkat kivutta (korvatulpilla) jos Solterran lataus jää torsoksi myös jatkossa. Toisaalta tuolla rahalla (vajaa satku) saisi yhden hyvän auton…happy problem :)
 
^ Ennen mahdollista ostoa olisi kiva kuulla mikä on Toyotan pläni. Isostahan tuo ei ole kiinni, hiukan latauskäyrää paremmaksi talvella edes jos ei sitä esilämmitystä saada aikaan. Rangeen saa oletettavasti hiukan lisää ilmastoinnin hienosääöllä. Tässähän on sinänsä kaikki vermeet joilla homma kuntoon kun on 7kW vastus ja ilmalämpöpumppu

Eiköhän tuohon kuulla vastauksia ensimmäisten isompien talvitestien jälkeen.

Sinänsä tuo 240-280 range riittäisi minulla kunhan lataus olisi rahtusen nopeampaa ja ilman lukumäärärajoituksia.
 
^matka-ajossa sais tulla 200km lisärangea 30 minuutissa kelissä kuin kelissä. Tuo vaatisi 30kwh kulutuksella 60kwh eli latauksen keskitehon tulisi olla 120kw. Tuohon tojobaru ei pääse kuin optimioloissa koska akkuun ei saa dc:nä kuin max. 50kwh (SOC 80%). Mutta Ariya onnistunee jopa pikkuakulla (etuveto) ehkä poislukien kovimmat pakkaset.
 
^matka-ajossa sais tulla 200km lisärangea 30 minuutissa kelissä kuin kelissä. Tuo vaatisi 30kwh kulutuksella 60kwh eli latauksen keskitehon tulisi olla 120kw. Tuohon tojobaru ei pääse kuin optimioloissa koska akkuun ei saa dc:nä kuin max. 50kwh (SOC 80%). Mutta Ariya onnistunee jopa pikkuakulla (etuveto) ehkä poislukien kovimmat pakkaset.

Tesla-Björnin testissä isoakkuinen Ariya vei 27,4 kWh 120 nopeudessa ja +1 lämpötilassa. Se ei ole radikaalisti paremmin kun Tojobaru.

Latauskaan ei ole ihan Korealaisten tasolla joskin lämmitys auttaa pesäeron Tojobaruun.

Alkaa tuntumaan että nää kaikki sähkikset on jollain tavalla esisarjan vehkeitä eikä tarkoitettu myyntiin :)

Ariyacold.jpg

Lämmin akku

AriyaWarm.jpg
 
^Ariya vaan lataa lämpimään pikkuakkuun 90kw sinne 85% SOC. Isompi akku ei ollut merkittävästi nopeampi 1000km matkalla kun sen latausnopeus on sama ja normaalisti autoon otetaan vaan sen verran töydennystä että voi taas 2-3 tunnin jälkeen pitää kusi&lataustauon.
 
Juttelin tänään myyjän kanssa, sanoi että noin parin viikon päästä uusi päivitys julkaistaan.
Lataukseen tulossa parannusta.
Oli tullut tarpeeksi paskaa niskaan....
 
^ei ollut puhetta toimitusajoista jne. eli milloin ois maahan tulossa lisää näitä…
 
Tänä aamuna ei enää ennakkotilattu Limited tuntunutkaan niin edulliselta. Model Y LR koululla alle 57k€.
 
^En osaa sanoa, käytetty Y ois ehkä optimi jos sellaisen sais Saksasta 45k€ nurkille.

Pienestä on kiinni. Jos lataukseen saisi hiukan lisää puhtia olisi se 48k Solterra silti minusta parempi setti kuin 56k Model Y. Etenkin jos ei halua kiinalaista ja pitää varmuudeksi ruksia Teslaan kolmen tonnin metalliväri että saa tuotantopaikan Berliinistä ;)
 
Laitoin Y:n varaukseen. Max. 250€ siinä häviää jos jää käyttämättä. Näissä uusissa lienee vähän pehmeämpi alusta mutta parkkisensorit saattaa myös puuttua. Solterra on varmaan autona parempi, tasaisempi, Tesla on ristiriitaisempi tapaus, voisko sanoa seikkailu.
 
Saksalainen testi


Alustaa ja ajettavuutta kehutaan, samoin tiloja etenkin edessä.

Kulutus aiheittaa hämmästelyä mutta ei ole pahin mitä noissa testeissä on nähty. Lämpötila hiukan miinuksella ja kokonaskulutus lupaisi noin 250 rangea, mukana hyvä pätkä moottoritieajoa.

Hintapolittikka Saksassa menee tuoreen refen eli Model Y:n yli. Ei ole välttämättä kauppialla jonoa tuolla hinnalla.

Norjassa 2023 hinnat nousivat vain pari tonnia euroissa. Noinkohan maahantuoja saisi puristettua edelleen lähtöhnnan täällä alle sen viidenkympin?
 
^eipä ole enää pakkoa saada hintaa alle 50k€ kun veronpalautus poistui. Tonni-pari tullenee 3-vaihelaturista. Subaruhan oli suomessa aika lailla euroopan halvin viime keväänä. Limitedin uusi hinta-arvaus 54990.
 
^Ei muuten mutta siinä olisi hajurakoa selä Toyotaan että Teslaan. Mutta voit olla oikeassa hinnan suhteen. Videon autossa on 20 kiekot, pienemillä vie 10% vähemmän ja sitten kun saavat bufferin pois silmistä niin pikkupakkasen range lienee noin 300km.