https://yliteippaus.fi/

Subaru Outback 6th gen (2021->)

Pahoittelut jo valmiiksi pitkästä viestistä. Ehkä joku saa tästä jotain irti. Itsellä ollut nyt Subaru ajossa noin 3kk ja 6500km. Vuosimalli 2022 ja varustelutasona touring brown leather. Lisävarusteina moottorin- ja sisätilanlämmitin ja irroitettava vetokoukku (tälle ei ole ollut vielä tarvetta, joten vetokyvyn osalta en voi vielä kokemuksia jakaa). Vaihtoehtoina Outbackiin olivat
Minulla on ollut vuoden 2021 mallinen Adventure n. 10 kuukautta. Löytyi ajamattomana paikallisen myyjän hyllystä. Ajettu suurin piirtein saman verran ja moottori/sisätilalämmitin, akkulaturi ja kiinteä vetokoukku laitettiin samaan pakettiin.
RAV4 ja V60 cross country. Yleisesti voisin sanoa, että tässä tuntui hinta/laatusuhde kohtaavan kaikista parhaiten. Volvossa hinta tuntui menevän aika pitkälle ja tilat tuntuivat hieman ahtailta omaan käyttöön. Volvo oli todella hieno peli kylläkin. Yllätyin myös vastaavasta huomiosta RAV4 osalta. Hinta karkasi varustelun kanssa yllättävän pitkälle. Tilat olisivat olleet täysin riittävät. Lopulta kuitenkin jatkuva neliveto, laatuvaikutelma ja ajotuntuma Outbackissä voitti. Joten tällä mennään ainakin toistaiseksi erittäin tyytyväisenä. Tykkään myös siitä, että tätä ei tule
Minulla oli aikaisemmin vm.2013 Forester ja haksahdin viime syksynä autokiimassa Opel Mokka-e:hen. Huomasin jo parin viikon päästä että väärä auto tuli valittua joten talven TM-testin nelivetoisten sähkärien testin luettuani huomasin että hinnat on minun ajoihini liian suuria. Katseeni siirtyi taas Subaruun ja koska valmiina ajoon oleva oli saatavilla niin Opel vaihtui takaisin Subaruun. On kolmas peräkkäin jos ei tuota Opel-hairahdusta lasketa.


Äänimaailma ei syleillyt omia korvia Nokian Hakkapeliitta 10 SUV nastarenkailla. Laitan tästä osan renkaiden piikkiin. Käytin auton äänieristyksessä amatimiehellä (1150€) ja olen kyllä vaikutukseen tyytyväinen. Jäädään odottamaan kesärenkaiden kokemuksia. Olisiko pitänyt ottaa kitkat.. Harman Kardon äänijärjestelmä kuulostaa siltä miltä oletinkin sen kuulostavan ja renkaiden vinkuminen/yleiset äänet muuttuivat hiljaisemmiksi ja taajuudeltaan matalemmiksi.
Minulla on samat talvirenkaat enkä itse noita erityisen äänekkäiksi tunne. Yleensä kyllä stereot pauhaa joten ylimääräiset äänet ei niin tartu korviin. Sen ainakin osaan sanoa että Opelin Nokia 9:t pitivät sellaista vorvotusta jäisellä tiellä johon oli auraauto urat jäähän vetänyt etten ole ennen samaa kuullut.
Auto on oikeasti todella tilava ja matka-ajossa miellyttävä (SUV autoista tuttu keinuminen puuttuu). Outback liikkuu kuin juna, näkyvyys jokaiseen suuntaan on hyvä ja jatkuva neliveto aivan loistava. Tuntuu, että tämän kanssa saa tehdä oikeasti töitä sutimisen eteen. Keskikulutus omalla ajoprofiililla on nyt 7,4l alusta lähtien. Uskon, että samalla ajoprofiililla kesä huomioiden keskikulutus jää alle 7l paikkeille. Matka-ajossa kulutus on ollut nyt talvella 6,0-6,8l riippuen kelistä ja reitistä. Kokonaisuudeksi annan 8,5/10 hinta huomioituna
Samaa mieltä tuosta junamaisuudesta ja tällä ajaa mielikseen pidempää matkaa. Minulla aika paljon lyhyttä ajoa joten keskikulutus on tällä hetkellä 8,3l/100km. Pidemmät lenkit Jns-tre-Jns kesällä 5,9-6,2 litran keskikulutuksella. Edellisen Subarun keskikulutus kahdeksassa vuodessa ja 65000 kilometrissä 8,7l joten suurin piirtein samoissa luultavasti mennään kunhan ajelen vielä talven loppuun.

lainaus
(- Auto ei ole ohjus, tämä oli tietenkin jo tiedossa. Voiman puuttumisen sivuvaikutuksena moottorin ääni kuuluu sisälle aika voimakkaasti, kun autolle annetaan runtua.)

Ei ole ohjus mutta kyllä tällä vielä rekoista ohi pääsee tarvittaessa. Normaalisti ei tuo moottorin ääni tule minulle korviin kuin rampeilta kiihdyttäessä liikenteen sekaan ja kiihdytyksen hurmasta pääsin nauttimaan ennen Foresteria olleella 3 litraisella Outbackillä. ;-)
 
Ikävä pudotaa maanpinnalle, mutta Subaruissa ei ole jatkuva, vaan kytkeytyvä neliveto. Viimeise jatkuvalla nelivedolla olleet Subet olivat manuaalivaihteisia. Toki varmasti tuolla nelikolla pärjää, mutta tekniikan osalta tämä on yleinen harhaluulo.
Kehtaavat kuitenkin mainostaa sitä "full time AWD:nä".
 
Noh. Noh Subarussa todellakin on jatkuva neliveto 60/40-perusjakosuhde. Monilevykytkimellä säädetään toki eikä viskolla, mutta veto on kaikilla pyörillä koko ajan.
 
Eli kuten Haldex, mutta Haldexit voivat olla 50:50 jakoisia. Itse asiassa veikkaan ettei Subarukaan ole 60:40, vaan 50:50. Tästä tosin ei ole minulla varma mutta Symmetrical AWD-ideologian pohjalta näin kuvittelisi olevan.
 
Miksi arvailla ja veikkailla, kun voi asian helposti tarkistaa? "The active torque-split AWD system usually distributes torque 60:40 front and rear, however sensors constantly monitor the vehicle's condition in areas such as changes in grip of the front and rear tires or vehicle speed. The electronically controlled MP-T (Multi Plate Transfer) adjusts torque distribution to the front and rear tires in real-time to suit driving conditions, as well as the transmission and driver inputs." Symmetrinen taas tulee siitä, että bokserimoottorin ansiosta tai vuoksi voimalinja on auton pituusakselin suhteen symmetrinen. Sillä ei siis ole mitään tekemistä sen suhteen miten voima välitetään etu- ja taka-akselin välillä.
 
Minulla on ollut Subaru ja tiedän hyvin tuon tekniikan. Aiemmin Subbe oli tarkka että vetarit, voimanjako jne. olivat symmetrisiä, nykyisin Subarut eivät noudata omaa filosofiaansa
 
Eipä se CVT Subarunkaan voimanjako voi olla normaalissa ajossa kovin pitkiä aikoja 60:40. Monilevykytkimen luisto kun hoitaa myös voimansiirron keskitasausta, joten ei sitä voi kovin radikaaleilla voimilla koko ajan lukita, jos renkaat ovat pitävällä pinnalla.

Markkinointimateriaaleissa voidaan toki luvata ihan mitä vain. Jotkut jopa uskovat niitä viisauksia.
 
Nyt on Outbackeissa voisiko sanoa jopa "perinteinen" alennusmyynti, noin 3500e. Edellisessä korimallissa näitä oli myös tasaisin väliajoin.
 
Kampanjan alennuksella hinta onkin nyt sama mitä se oli kun malli julkaistiin 2021, eli saman verran on noussut vuodessa hinnat.
 
En ole kauhean paljon perehtynyt Subarun tekniikkaan, mutta tietääkseni siinä on boxer-moottori. AWD:sta näyttää olevan erilaisia mielipiteitä, kait se raapii kaikista nurkista, jakosuhteista en osaa sanoa.
Kumminkin 7. Subaru on käytössäni, melkein kaikki peräkkäin, yksi MB käväisi muutaman kuukauden. Oli ainoa jolla matka keskeytyi. Joskin jo ennen sitä olin tilannut nykyisen Subarun.
 
En ole kauhean paljon perehtynyt Subarun tekniikkaan, mutta tietääkseni siinä on boxer-moottori. AWD:sta näyttää olevan erilaisia mielipiteitä, kait se raapii kaikista nurkista, jakosuhteista en osaa sanoa.
En ole minäkään perehtynyt vaikka kolmas Subaru menossa. Sanovat että viimeinen oikea nelivetoinen Subaru oli manuaalivaihteinen, mutta muistelen että siinä taas oli niin mitätön kytkinlevy että pahassa paikassa se kärysi.
 
Minulla ollut Outback ei juuri kestänyt kärryn kanssa mäkeen peruuttaa tai kytkin savusi välittömästi. Eteenpäin mennessä ei ongelmaa.
 
Onko uudessa subaru outbach ajovalot auromaattiset eli pitkät päällä pimeällä säätäen valokeilaa
 
Tiguan vaihdettu subaru outbaciin syksyllä pitäisi saada kyllästyin tiguanin täristävään jousitukseen
 
Eipä se CVT Subarunkaan voimanjako voi olla normaalissa ajossa kovin pitkiä aikoja 60:40. Monilevykytkimen luisto kun hoitaa myös voimansiirron keskitasausta, joten ei sitä voi kovin radikaaleilla voimilla koko ajan lukita, jos renkaat ovat pitävällä pinnalla.

Markkinointimateriaaleissa voidaan toki luvata ihan mitä vain. Jotkut jopa uskovat niitä viisauksia.
Active OBD softa antaa yhtenä arvona OBD väylästä "AWD%" lukeman. Ajossa tuo on 80 kmh matkavauhdissa tasaisella 32% tienoilla. Kun hiukan antaa hanaa esim. moottoritielle liityttäessä, niin lukema nousee 40% molemmin puolin. Jos polkee vielä lisää, niin lukema vaihtelee 50% tuntumassa. Ja tämä siis pitävällä alustalla. Täytyy tutkia noita numeroita liukkaallakin mutta se menee varmaan ensi talveen.

Eli tulkitsen tuota prosenttilukua siten, että se kertoo taka-akselille menevän vedon osuuden. X-mode nappula taitaa ohjailla jarrujen lisäksi myös keskitasausta. Menneenä talvena sudittelin lievässä ristiriipunnassa kadunvarren parkkitaskussa. Auto lähti liikenteeseen vasta x-moden kanssa ajonvakautus poistettuna. Taisi olla vasta toinen kerta, kun turvauduin x-modeen. Auto on 18 mallin Outback. Edellisessä 99 mallin Outbackissä neliveto herätti enemmän luottamusta mutta kyllä tällä nykyiselläkin pärjää.
 
Tuollainen Outback on ollut nyt alla n. 300 km verran. Vuoden 2018 OB vaihtui tähän uudempaan Limited varustetason käkkynään (myyjällä oli tuollainen hyllyssä. Toimitusaika muuten 6-7 kk). Pikaisesti muutama huomio.

-Alusta muuttunut paremmaksi. Ottaa epätasaisuudet pehmeästi ja hiljaisesti.
-Olisiko auto myös muuten hiljaisempi kuin aiempi malli.
-Tuntuu korkeammalta ja isommalta kuin aiempi.
-Tuntuu laiskemmalta. Ainakin vaihteistoa on muutettu.
-Autossa kuljettajan tunnistus, mutta ei sillä oikein tee mitään kun säätöjen (penkki, peilit) muutos kuljettajan mukaan on vasta parhaimmassa varustetasossa. Istuimen muistipaikkoja ei ole. Huononnus tämä.
-Navigaattori itselle turha. En ymmärrä tätä. Apple carplaylla saisi navin.
-Tuleekohan integroituja kattotelineitä ikinä käytettyä.
-Aika paljon asetuksia kosketusnäytön takana. Aiemmin oli omat nappulat. Eivät tosin nekään kovin näkösällä olleet.
-Penkit tuntuvat hyviltä. Sähköt myös apukuskilla.
-12 vdc ulosotto takakontissa. Käsittämättömästi vanhassa ei ollut.
-Sähköinen takaluukku hyvä.
-Kameroita vähemmän. Kalleimmassa mallissa kaikki kamerat. Tuskin tulen kaipaamaan. Oli vähällä käytöllä aiemminkin.
-Nyt tutkat kameran lisäksi takana. Vaikuttaa ihan hyvältä. Varoittaa äänellä ja visuaalisesti jos meinaa osua johonkin.
-Turvajuttuja lisää. Pitää auton kaistalla vaikka ei olisi kädet ratissa. Toki kohta käskee laittamaan ne ratille.
-Valvoo kuljettajan kasvoja ja silmiä.
-Noista turvajutuista ei juuri sanottavaa. Ainakin edellisessä kamerajutut toimivat tosi hyvin. Vakkarikin muuttui normaaliksi jos kamerat pökissä.
-Uutuutena voi asettaa itselle nopeuslimitin. Tämähän on joillakin merkeillä ollut jo aiemmin. En tiä saisko sen toimimaan liikennemerkkitunnistuksen kanssa.

Summa summarum, ihan ookoolta tuntuu. On kyllä tukevan oloinen ajella. Kulku on minusta laadukkampaa kuin edellisellä. Valotkin ovat adaptiiviset ja uudistuneet edellisestä. Niitä en ole päässyt kokeilemaan. Kiinnostaa nähdä kuinka toimivat.
 
Moottorin vääntöhän hieman kasvoi uudessa mallissa, suorituskyky varmaankin aika sama molemmissa malleissa.
Ei se edellinen mallikaan mikään kilpuri ollut. Hyvin senkin kanssa toimeen tultiin. Voipi olla että tuo laiskuuden tuntemus tulee hiljaisemmasta ohjaamosta, alustasta sekä vaihteistosta. semmoista lipumista sillä ajelu on.
 
Ei se edellinen mallikaan mikään kilpuri ollut. Hyvin senkin kanssa toimeen tultiin. Voipi olla että tuo laiskuuden tuntemus tulee hiljaisemmasta ohjaamosta, alustasta sekä vaihteistosta. semmoista lipumista sillä ajelu on.
Meinaatko laittaa tallin tälle uudelle? Kiinnostaisi kovastikin mihin käytännön kulutuslukemat asettuu pidemmällä aikavälillä, verrattuna edelliseen malliin.
 
Tylsiä, mutta ihan järjettömän komeita ja käytännöllisiä 😂

Tuli käytyä koikkaamassa tuollainen ihan vasta kun oli tarjolla erämessujen jälkimainingeissa tilaisuus ajella pätkä. 2015 OBsta on jo kolmisen vuotta aikaa, joten en pysty enää vertaamaan. Mutta oli kotoisa. Tilat samanlaiset kuin edeltäjässä. Penkit mun persuuksille varsin sopivat. Ulos näki hyvin. Hiljainen auto. Yhtä laiska tai pirteä kuin mun Pajero 😆 Varsin riittävä. Vaihteisto edelleen miellyttävä kuten kaikki Subarun CVT laatikot olleet mun makuun.
Katselin niitä integroituja telineitä. Mulle ne olis iso miinus, mutta nehän ei ilmeisesti tule kuin yhdessä varusteluversiossa? Niihin kun ei mene Thulen T-uraan kiinnitettävät vaan joutuu ympärikiedottaville kilkkeillä värkkäämään. Toki sekin onnistuu, ei siinä mitään. Hienothan ne kyllä on!
Upea auto, edelleen. 47k€ ois pitänyt latoa tiskiin jos omakseen ois halunnut. Kaksilla renkailla ja koukulla siis. Maahantuojalla oli joku hyvityskamppis, että vaihdokista annetaan hyvin. En kysynyt ettei tule houkutuksia 😂

Hyviä kilsoja sulle @Saktom Hienolla autolla. Laita vaan tallia ja kuvien kera!! Pitää nyt autofoorumilla aina joku Subaru olla 👍
 
Nykyään tulee niin vähän kilometrejä, että vasta vajaa 15 tuhatta mittarissa vaikka auto ollut 29.8.2021 alkaen.
On käynyt mielessä, että voisi vaikka vaihtaa hieman edullisempaan Subaruun, vaikka vähän ajettuun Foresteriin, ei kevythybridiin.
Ei mitään moittimista kyllä ole Outbackissa ollut. No siitä en tykkää, että se sitä kuljettajan istuinta suotta säätelee kun palaan autolle ja avaan oven lukituksen.