Pahoittelut jo valmiiksi pitkästä viestistä. Ehkä joku saa tästä jotain irti. Itsellä ollut nyt Subaru ajossa noin 3kk ja 6500km. Vuosimalli 2022 ja varustelutasona touring brown leather. Lisävarusteina moottorin- ja sisätilanlämmitin ja irroitettava vetokoukku (tälle ei ole ollut vielä tarvetta, joten vetokyvyn osalta en voi vielä kokemuksia jakaa). Vaihtoehtoina Outbackiin olivat RAV4 ja V60 cross country. Yleisesti voisin sanoa, että tässä tuntui hinta/laatusuhde kohtaavan kaikista parhaiten. Volvossa hinta tuntui menevän aika pitkälle ja tilat tuntuivat hieman ahtailta omaan käyttöön. Volvo oli todella hieno peli kylläkin. Yllätyin myös vastaavasta huomiosta RAV4 osalta. Hinta karkasi varustelun kanssa yllättävän pitkälle. Tilat olisivat olleet täysin riittävät. Lopulta kuitenkin jatkuva neliveto, laatuvaikutelma ja ajotuntuma Outbackissä voitti. Joten tällä mennään ainakin toistaiseksi erittäin tyytyväisenä. Tykkään myös siitä, että tätä ei tule jokaisella kulmalla vastaan
Tässä hieman omia kokemuksiani kyseisestä pelistä.
Äänimaailma ei syleillyt omia korvia Nokian Hakkapeliitta 10 SUV nastarenkailla. Laitan tästä osan renkaiden piikkiin. Käytin auton äänieristyksessä amatimiehellä (1150€) ja olen kyllä vaikutukseen tyytyväinen. Jäädään odottamaan kesärenkaiden kokemuksia. Olisiko pitänyt ottaa kitkat.. Harman Kardon äänijärjestelmä kuulostaa siltä miltä oletinkin sen kuulostavan ja renkaiden vinkuminen/yleiset äänet muuttuivat hiljaisemmiksi ja taajuudeltaan matalemmiksi.
Auto on oikeasti todella tilava ja matka-ajossa miellyttävä (SUV autoista tuttu keinuminen puuttuu). Outback liikkuu kuin juna, näkyvyys jokaiseen suuntaan on hyvä ja jatkuva neliveto aivan loistava. Tuntuu, että tämän kanssa saa tehdä oikeasti töitä sutimisen eteen. Keskikulutus omalla ajoprofiililla on nyt 7,4l alusta lähtien. Uskon, että samalla ajoprofiililla kesä huomioiden keskikulutus jää alle 7l paikkeille. Matka-ajossa kulutus on ollut nyt talvella 6,0-6,8l riippuen kelistä ja reitistä. Kokonaisuudeksi annan 8,5/10 hinta huomioituna.
Plussaa:
+ Tilava sisätiloiltaan ja kontiltaan. Takapenkillä saa matkustaa väjästi ja penkit voi laittaa löhöasentoon.
+ Yleinen laatuvaikutelma, ei nitinöitä, natinoita tai kolinoita. Kovaa muovia on käytetty omasta mielestäni vähän.
+ Maavaran kanssa pärjää myös isommassa lumikasassa. Mukava korkeus autoon noustessa ja poistuessa.
+ Loistavat ajovalot. Adaptiiviset pitkät toimivat hyvin. Ei väläytyksiä vastaantulijoilta ja valoa riittää eteen ja etuviistoon.
+ Adaptiivinen vakkari toimii hyvin ja kaista-avustin avustaa juuri sopivasti. "Automaattinen ohjaus" toimii lumettomalla tiellä tarkasti ilman hakemista.
+ Ajettavuus. Jousitus on mielestäni erittäin miellyttävä. Auto ei heilu ja keiku ja se tekee matka-ajosta leppoisaa. Penkit saavat 9/10.
+ Neliveto. Jatkuva neliveto on kyllä erilainen ajoltaan verrattuna moniin nykyisiin aktivoituviin nelivetoihin. Liikkeellelähtö on vaivatonta myös jäisellä kelillä.
+ Keskikulutus. Yllätyin kuinka vähän tämä vie omalla profiilillani.
+ Varustelu. En nopeasti keksi mitä jäisin kaipaamaan nykyisen varustelun lisäksi. En selkeästi ainakaan mitään olennaista.
+ Auton navi ilmoittaa nopeuskameroista. En yleensä hurjastele, mutta tämä on kyllä loistava ominaisuus pitkillä matkoilla.
+ CVT. Toiminut moitteettomasti ja simuloi vaihteita miellyttävästi. Pitää kulutusta alhaalla, eikä ole vaivannut ainakaan itseäni.
Miinusta:
- Kulutus kylmällä koneella kaupunkipyörittelyssä. Kun kone on lämmin, kulutus tasaantuu.
- Auto lämpeää aavistuksen hitaasti pakkasilla. Lämmöt pysyvät kyllä hyvin, kun koneen on saanut ajettua lämpimäksi.
- Tuulensuhinaa ja renkaiden ääniä jonkin verran. Pitää tarkistaa vielä omasta yksilöstä ovien tiivisteet teippitestillä. Voittaa kuitenkin suorimmat kilpailijansa äänimaailman osalta omasta mielestäni. Äänieristys vaikutti äänimaailmaan positiivisesti.
- Näyttö, toiminnot näytön takaa vs fyysiset näppäimet. Android auto ei näy koko näytöllä vaan näyttö jakautuu "kahtia". Tämä oli pettymys, koska muistelen Ameriikan malleissa android auton pelittävän koko näytön alueella. Voi olla, että päivitys päätyy myös meille asti jossain vaiheessa.
- Puheohjaus on aika onneton ainakin omalla äidinkielellä. Navi myös estää esimerkiksi osoitteen kirjoittamisen fyysisesti näytölle, jos vauhtia on liikaa (en muista nopeutta, mutta arvioisin 20-30km/h rajaksi). Ärsyttävä ominaisuus ja tämän takia navi jää aika usein käyttämättä, jos osoitetta ei muista laittaa suoraan matkalle lähtiessä.
- Auto ei ole ohjus, tämä oli tietenkin jo tiedossa. Voiman puuttumisen sivuvaikutuksena moottorin ääni kuuluu sisälle aika voimakkaasti, kun autolle annetaan runtua.