https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Subaru Outback 6th gen (2021->)

Nyt se on kotitallissa 8)

Hämmästyttää takalokasuojien sisällä olevat huovalta vaikuttavat "lokarit", joiden asennuskin vaikuttaa huonosti tehdyltä. En voi uskoa että ne ovat valmiit, homma on jäänyt kesken, maahantuojako ne asentaa?
Olettaisin niiden olevan ääntä eristävä osa ja sen päälle kuuluisi vielä muovinen "lokari". Ja kun niiden huopaisten ja peltireunan, tai oikeastaan sen ulospäin näkyvän mustan muovireunuksen väliin on jäänyt sormen mentäviä aukkoja, niin voi sitä kuran paljoutta mitä sinne tulisi menemään ja sinne se varmaankin jäisi.

Oletteko koskaan moista nähneet?
 

Liitteet

  • 20210828_181156_lokari1.jpg
    20210828_181156_lokari1.jpg
    56,3 KB · Katsottu: 415
  • 20210828_181259_lokari2.jpg
    20210828_181259_lokari2.jpg
    69,7 KB · Katsottu: 399
Asennettiinko tuohon ennen luovutusta vetokoukku? Mietin vain että saattanut olla kasausvaiheessa vähän kiire...
 
En ole nähnyt. Kävin ulkona katsomassa tuon vanhan mallin tilanteen. Umpinaisella muovilla vuorattu pyöräkotelot, muovinastoilla kiinni. Harmillista, että heti osuu tuollaista silmiin…
 
On kyllä kaikissa autoissa viimeisen 10v aikana ollut karva näkyvissä, ei varmaan äänen valmennuksen kannalta kovin merkittävää miten tarkat sovitukset tuolla on. Ainakin itse todennut että kura tulee paremmin pois kun ei ole kovin umpinainen kotelointi, toki aikaa vievää puuhaa huuhdella.
Kuvassa kyllä ihan jotakin muuta kun siisti asennus.
 
Uppe sanoi:
Asennettiinko tuohon ennen luovutusta vetokoukku? Mietin vain että saattanut olla kasausvaiheessa vähän kiire...

Kyllä vetokoukku asennettiin myyjäliikkeessä. Miten tuo voisi siihen liittyä, ei kait noita lokasuojajuttuja tarvitse purkaa vetokoukun asennusta varten?
 
Eiköhän siinä kuitenkin puskurin joudu käyttämään irti, joten luultavasti myös noi sisäloksut käyneet irti.

Liikkeeseen vaan yhteyttä ja pyytää laittamaan ne kunnolla, jos ei kohtuu vaivalla itse saa.
 
Koukkua asentaessa käytetty auki. Ja asentajalla ei näköjään tullut mieleen, että asiakas voi olla ns automies, jolla kiinnostaa jopa suojankaaret alapuolelta.

Reklamaatiota perään. Ei kuulu asiaan tietenkään.

Onnittelut uudesta autosta. Tästä kuullaan mielellään lisää.
 
Talvirenkaita ja lähinnä nyt vanteita etsiskelen.
Alkuperäisrenkaan vannekoko on 225/60R18, 18×7”J

Eli leveys on 7", kuinka paljon se voi heittää tuosta, voiko olla 7,5" ?
Kun jokin muuten miellyttävän näköinen vanne, niin leveys onkin 7,5.

Tarkoitukseni on ostaa talvirenkaat, nastoitetut ja koko 225/60R18
Eli tuo kumin leveys kulkee varmaankin rintarinnan vanteen leveyden kanssa, tai toisinpäin.

Olisiko paras jos vanteen keskireiän koko olisi just se 56,1 mm, ettei tarvitsisi soviterenkaita, vai onko sovitukset ihan OK?

Entä vanteen ET-luku, tuossa se on 55, missä rajoissa se voi vaihdella?
Ymmärrän kuinka nuo luvut vaikuttavat siihen, sopiiko(mahtuuko) rengas yleensä autoon, mutta ennen kuin tuo ongelma tulee, on varmaankin ajo-ominaisuuksiin vaikuttavia tekijöitä.

Luultavasti rengasliikkeissä nuo kaikki tiedetään, mutta kun tässä halusin katsella valmiiksi vanteita.
 
Löytyikin vanne jossa kaikki mitat vastaavat auton OEM vanteen mittoja.
 

Liitteet

  • BROCK RC27 BLACK FULL POLISH.JPG
    BROCK RC27 BLACK FULL POLISH.JPG
    56,9 KB · Katsottu: 130
No eipä oikeastaan, nähtävästi se on sitten tehtaalla asennettu, joka on kyllä vaikeaa ymmärtää. Missään muussa kohtaa autoa ei näy sellaista, joka olisi huonosti tehty. Mutta en viitsi alkaa valmistajaan olemaan yhteydessä, maahantuojan yhteystietojakaan minulla ei edes ole. Jatkossa ei nähtävästi merkillä ei ole myyntiedustustakaan paikkakunnalla. :mad:
Olen nähtävästi muinaisjäänne kun tällä merkillä vielä ajan, mutta itse autoon kyllä olen tyytyväinen, voin ajaa sillä lopun elämäni ajot tai ainakin niin kauan kuin siihen sopivaa polttoainetta myydään, hinnasta välittämättä.
 
Vielä alle 4000 km, mutta eipähän ole bensaakaan mennyt niin paljon.
Toistaiseksi enimmäkseen tulee taajama-ajoa, keskikulutus ollut 8,3 l
En muista tarkalleen paljonko syksyllä maantieajossa menikään, olikohan jotain 6,5 seutuvilla.

Hyvähän tuolla on kurvailla, mutkissa, kiertoliittymissä, risteyksissä ja tien päällähän ei juuri tarvitse kurvailla.
Lämpenee ehkä näin kovemmilla pakkasilla hieman hitaasti, auttaisiko lie maskipeite.

Kun katselee noita sähköautoja, joissa tehot 300 hp ja yli, väännöt reippaita, kiihtyvyys vähän päälle 5 sek. niin voi hyvin kuvitella, kuinka moni valitsee auton noiden perusteella. Itselläkin oli vähän aikaa vastaavanlainen.
Mutta, kaikki ei ole AWD, eikä niissä ole maavaraa tarpeeksi, ja se ajoakkukin saattaa tyhjentyä, eikä niitä saa kaikkialla niin nopeasti täyteen. Eikä minulla ole niin kiirekään nykyään, että pitäisi viidessä sekunnissa mennä.
Ja vaikka tuo Outback sitä bensaa polttaa, niin eihän minulla kilometrejä niin paljoa vuodessa tule, että bensan hinnan nousu hirvittäisi. Eli tuntuu siltä, että minulla on minulle sopiva auto, taas.
 
Juurikin näin, omien mieltymysten mukaan. Itsekin tykkään kun OB:llä pääsee aina turvallisesti ja luotettavasti matkansa perille.
 
Kävin koeajamassa uuden Outbackin (6th gen) ja täytyy myöntää että hinta ja ominaisuudet on kohdallaan. Erityisesti hämmästytti moottorin ja vaihteiston yhteistyö ns. normiajossa. Paperilla Outback vaikuttaa tehottomalta, mutta en kokenut maantielenkillä jääväni jalkoihin ja ohitukset sujuivat kohtuullisen ripeästi.

Eequupower1 kysymys onko autossasi vararengas vakiovarusteena, jäi asia tarkistamatta koeajoautosta. Yuotubessa jenkkien Subaru Outbackien esittelyvideossa näkyy rengas poterossa olevan
 
Mitenkä tällä on matkanteko sujunut? Oletettavasti on ollut huolettomia kilometrejä.
 
Muuten kyllä hyvin, mutta pari kummallista vikaa.
Kevättalvella käytin huollossa kun välillä tuntui ettei oikein puhalla lämmintä.
Kuulemma järjestelmässä oli vähän nestettä ja ilmeisesti vastaavasti ilmaa. Tuli kuntoon, ei kustannuksia.

Ja heinäkuun helteillä oikean puolen jalkatiloissa vettä, matot, verhoilut läpimärkinä.
Kuulemma ilmastoinnin kondenssiveden poistoletku/putki irti!
Auto oli korjaamolla torstaista keskiviikkoon. Kuivana ja otsonoituna, ei kustannuksia.

Mutta eipä kilometrejäkään ole kertynyt 29.8.2021-nyt kuin 9850.
Keskikulutus 8,4 l kun enimmäkseen taajama-ajoa.
Maantiellä pidemmällä matkalla meni 6,3 l / 100 km, mikä minusta erittäin kohtuullinen. Nopeusrajoituksien mukaan.

Eihän nuo vaivat ole auton syytä olleet, että hyvä auto, olen tyytyväinen.
 
Kuinka näette Outbackin tulevaisuuden uusmyynnin ja jälleenmyyntiarvon osalta? Olemassa oleva autokanta jatkaa varmasti huoletonta menoaan vielä pitkään. Tällä hetkellä liikenne sähköistyisi vauhdilla, jos autoalalla olisi tarpeeksi tuotantokapasiteettia. Tilausajat kuitenkin venyvät ja hinnat tuntuvat karkaavan käsistä.
Minulla on Outback tilauksessa (pitäisi saapua vuoden lopussa ja markkina on muuttunut vauhdilla tilauksen jälkeen), mutta jälleenmyyntiarvo huolestuttaa nimenomaan nyt uusien Outbackien osalta. Nousevat bensanhinnat ja sähköautobuumi tuntuvat karkaavan käsistä. Outback on hintansa ja ominaisuuksiensa puolesta loistava paketti. Tiedän kuitenkin itseni ja auto tulee vaihtumaan 1-3 vuoden sisällä.

Kysymykseni onkin, ota vai jätä? Tämän hetken autoa ei ole pakko vaihtaa. Ymmärrän ettei kenelläkään ole faktaa tulevaisuuteen, mielipiteet kiinnostavat.
 
^ Ei taida tähän nyt olla kellään vastausta - paitsi itselläsi. Noin nopea, jos on vaihtosykli, niin kannattaisiko ottaa joku ”Auto vuodeksi”-diili? Outback on sen verran hyvä auto omasta mielestäni, että en ainakaan vuoden päästä vaihtaisi, oli suhdanne mikä tahansa.
 
Jos vuoden välein kokee pakottavaa vaihtotarvetta, niin eikö kannattaisi ottaa suosista joku Auto vuodeksi -diili?

Johan pelkät uuden auton talvirenkaat ja toimituskulut aiheuttavat 2-3 tonnin kulut ekalle vuodelle.
 
Subaru ilmoitti viikolla ohjelmistopäivityksestä, oleva versio F17GHM042-380 ja tarjolla oli uusi F17GHM122-370.
Latasin ja annoin asentaa. Kaikki näytti menevän mukisematta loppuun saakka.

Kun vaan tietäisi mikä muuttui päivityksessä, en ainakaan toistaiseksi ole huomannut mitään.
Onko kenelläkään tietoa, mistä noista päivityksistä saisi tietoa?
 
Pahoittelut jo valmiiksi pitkästä viestistä. Ehkä joku saa tästä jotain irti. Itsellä ollut nyt Subaru ajossa noin 3kk ja 6500km. Vuosimalli 2022 ja varustelutasona touring brown leather. Lisävarusteina moottorin- ja sisätilanlämmitin ja irroitettava vetokoukku (tälle ei ole ollut vielä tarvetta, joten vetokyvyn osalta en voi vielä kokemuksia jakaa). Vaihtoehtoina Outbackiin olivat RAV4 ja V60 cross country. Yleisesti voisin sanoa, että tässä tuntui hinta/laatusuhde kohtaavan kaikista parhaiten. Volvossa hinta tuntui menevän aika pitkälle ja tilat tuntuivat hieman ahtailta omaan käyttöön. Volvo oli todella hieno peli kylläkin. Yllätyin myös vastaavasta huomiosta RAV4 osalta. Hinta karkasi varustelun kanssa yllättävän pitkälle. Tilat olisivat olleet täysin riittävät. Lopulta kuitenkin jatkuva neliveto, laatuvaikutelma ja ajotuntuma Outbackissä voitti. Joten tällä mennään ainakin toistaiseksi erittäin tyytyväisenä. Tykkään myös siitä, että tätä ei tule jokaisella kulmalla vastaan :D

Tässä hieman omia kokemuksiani kyseisestä pelistä.
Äänimaailma ei syleillyt omia korvia Nokian Hakkapeliitta 10 SUV nastarenkailla. Laitan tästä osan renkaiden piikkiin. Käytin auton äänieristyksessä amatimiehellä (1150€) ja olen kyllä vaikutukseen tyytyväinen. Jäädään odottamaan kesärenkaiden kokemuksia. Olisiko pitänyt ottaa kitkat.. Harman Kardon äänijärjestelmä kuulostaa siltä miltä oletinkin sen kuulostavan ja renkaiden vinkuminen/yleiset äänet muuttuivat hiljaisemmiksi ja taajuudeltaan matalemmiksi.
Auto on oikeasti todella tilava ja matka-ajossa miellyttävä (SUV autoista tuttu keinuminen puuttuu). Outback liikkuu kuin juna, näkyvyys jokaiseen suuntaan on hyvä ja jatkuva neliveto aivan loistava. Tuntuu, että tämän kanssa saa tehdä oikeasti töitä sutimisen eteen. Keskikulutus omalla ajoprofiililla on nyt 7,4l alusta lähtien. Uskon, että samalla ajoprofiililla kesä huomioiden keskikulutus jää alle 7l paikkeille. Matka-ajossa kulutus on ollut nyt talvella 6,0-6,8l riippuen kelistä ja reitistä. Kokonaisuudeksi annan 8,5/10 hinta huomioituna.

Plussaa:
+ Tilava sisätiloiltaan ja kontiltaan. Takapenkillä saa matkustaa väjästi ja penkit voi laittaa löhöasentoon.
+ Yleinen laatuvaikutelma, ei nitinöitä, natinoita tai kolinoita. Kovaa muovia on käytetty omasta mielestäni vähän.
+ Maavaran kanssa pärjää myös isommassa lumikasassa. Mukava korkeus autoon noustessa ja poistuessa.
+ Loistavat ajovalot. Adaptiiviset pitkät toimivat hyvin. Ei väläytyksiä vastaantulijoilta ja valoa riittää eteen ja etuviistoon.
+ Adaptiivinen vakkari toimii hyvin ja kaista-avustin avustaa juuri sopivasti. "Automaattinen ohjaus" toimii lumettomalla tiellä tarkasti ilman hakemista.
+ Ajettavuus. Jousitus on mielestäni erittäin miellyttävä. Auto ei heilu ja keiku ja se tekee matka-ajosta leppoisaa. Penkit saavat 9/10.
+ Neliveto. Jatkuva neliveto on kyllä erilainen ajoltaan verrattuna moniin nykyisiin aktivoituviin nelivetoihin. Liikkeellelähtö on vaivatonta myös jäisellä kelillä.
+ Keskikulutus. Yllätyin kuinka vähän tämä vie omalla profiilillani.
+ Varustelu. En nopeasti keksi mitä jäisin kaipaamaan nykyisen varustelun lisäksi. En selkeästi ainakaan mitään olennaista.
+ Auton navi ilmoittaa nopeuskameroista. En yleensä hurjastele, mutta tämä on kyllä loistava ominaisuus pitkillä matkoilla.
+ CVT. Toiminut moitteettomasti ja simuloi vaihteita miellyttävästi. Pitää kulutusta alhaalla, eikä ole vaivannut ainakaan itseäni.

Miinusta:
- Kulutus kylmällä koneella kaupunkipyörittelyssä. Kun kone on lämmin, kulutus tasaantuu.
- Auto lämpeää aavistuksen hitaasti pakkasilla. Lämmöt pysyvät kyllä hyvin, kun koneen on saanut ajettua lämpimäksi.
- Tuulensuhinaa ja renkaiden ääniä jonkin verran. Pitää tarkistaa vielä omasta yksilöstä ovien tiivisteet teippitestillä. Voittaa kuitenkin suorimmat kilpailijansa äänimaailman osalta omasta mielestäni. Äänieristys vaikutti äänimaailmaan positiivisesti.
- Näyttö, toiminnot näytön takaa vs fyysiset näppäimet. Android auto ei näy koko näytöllä vaan näyttö jakautuu "kahtia". Tämä oli pettymys, koska muistelen Ameriikan malleissa android auton pelittävän koko näytön alueella. Voi olla, että päivitys päätyy myös meille asti jossain vaiheessa.
- Puheohjaus on aika onneton ainakin omalla äidinkielellä. Navi myös estää esimerkiksi osoitteen kirjoittamisen fyysisesti näytölle, jos vauhtia on liikaa (en muista nopeutta, mutta arvioisin 20-30km/h rajaksi). Ärsyttävä ominaisuus ja tämän takia navi jää aika usein käyttämättä, jos osoitetta ei muista laittaa suoraan matkalle lähtiessä.
- Auto ei ole ohjus, tämä oli tietenkin jo tiedossa. Voiman puuttumisen sivuvaikutuksena moottorin ääni kuuluu sisälle aika voimakkaasti, kun autolle annetaan runtua.
 
Ikävä pudotaa maanpinnalle, mutta Subaruissa ei ole jatkuva, vaan kytkeytyvä neliveto. Viimeise jatkuvalla nelivedolla olleet Subet olivat manuaalivaihteisia. Toki varmasti tuolla nelikolla pärjää, mutta tekniikan osalta tämä on yleinen harhaluulo.