Omaa autoani huollattaessa pyysin koeajoon otsikon mukaisen auton. Autosta ei itselläni kovin erikoisia ennakko-odotuksia. Kojeajettavana oli keskimmäisen varustetason mukainen auto. Autoon asettautuessa kiinnitti huomiota (oman autoni jälkeen) se että vaikka penkkikin oli toki hieman matalammalla kuin oman autoni penkki, Subarun lattia oli yllättävän korkealla kuljettajan istuimen korkeuteen nähden. Ajoasento oli täten kohtuullisen makaava vaikka istuin onkin normaalikorkeudella. Maavara on kaikesta huolimatta noin 130 mm eli normaalia luokkaa. Tässä suhteessa minua voi sotkea tuntemukset nykyisestä SUV-tyyppisestä autostani. Ajoasento oli kuitenkin mukava ja toimiva. Säädöt riittävät samaan hyvän ajoasennon.
Auton tilat ovat hyvät, neljä aikuista mahtuu hyvin matkustamaan ja luulenpa että penkeillä viihtyisi varsin pitkänkin matkan. Tavaratila on riittävä, ei runsas.
Myyjä joutui lähtemään kesken opastuksen, joten en löytänyt ristiseläntuen säätöön vipua, mutta käytössä olleellakin säädöllä penkki oli OK. En myöskään saanut nollattua kulutusmittaria, joten sen osalta täytyy tyytyä vaikutelmaan, mikä hetkellisen kulutuksen seuraamisesta tuli, eli normaalikäytössä kulutus pysynee yhdistettyyn 6,9 ja kaupunkiajoon ilmoitetun kulutuksen 8,3 l/100 km välimailla.
Auto oli ensimmäinen kokemukseni Subarun Lineartronic-vaihteistosta ja täytyy kyllä sanoa että tykkäsin. Vaihteisto piti moottorin kierrokset varsin alhaisina ja tämän vuoksi matka-ajossa moottorin äänet pysyvät kurissa. Tosin tällä seudulla ei juuri mäkiä ole joten se puoli jäi kokematta. Moottorista jäi perussitkeä vaikutelman joskin näin automaatin kysessä ollen asialla ei juuri ole merkitystä. Moottorin 170 hevosvoimaa riittävät siirtämään auton sisällön riittävän vilkkaasti paikasta toiseen. Kiihtyvyyden tunne jossain määrin saattaa "hukkua" automaattivaihteiston toiminnan ansiosta/vuoksi.
Ajettavuuden suhteen havainnut isompaa huomauttamista. Auto vaikutti perusluonteeltaan suuntavakaalta. Ohjaus on hieman ”tahmea” mutta siitä huolimatta antaa riittävän tuntuman ohjaukseen. Jousitus on kovahko ja tuntuu kuitenkin kantavan paremmin kuin esim Vitaran takajousitus. Kuitenkin joitain juttuja takajousituksen heikkoudesta on lehdistössä näkynyt.
Laatuvaikutelma on ihan hyvä mutta ei yltäne vastaavan hintaisten eurooppalaisten tasolle, lähelle kyllä. Kävin muutama viikko takaperin koeajamassa Hyundai Tucsonin kun olin käyttämässä kakkosautoani huollossa Wetterillä. Tucsonin laatuvaikutelma on suunnilleen vastaava kuin Levorgissa. Tucson ei aiheuttanut mitään mielhaluja omistamisen osalta. Nyt kuitenkin tämä Levorg aiheutti (valitettavasti) pientä orastavaa omistamishalua. Vaarallista tuo auton huollattaminen...
Kuvissa kojelaudan näkymä - laatuvaikutelmasta ja kuva takaviistosta, liikkeen logo peitettynä
Auton tilat ovat hyvät, neljä aikuista mahtuu hyvin matkustamaan ja luulenpa että penkeillä viihtyisi varsin pitkänkin matkan. Tavaratila on riittävä, ei runsas.
Myyjä joutui lähtemään kesken opastuksen, joten en löytänyt ristiseläntuen säätöön vipua, mutta käytössä olleellakin säädöllä penkki oli OK. En myöskään saanut nollattua kulutusmittaria, joten sen osalta täytyy tyytyä vaikutelmaan, mikä hetkellisen kulutuksen seuraamisesta tuli, eli normaalikäytössä kulutus pysynee yhdistettyyn 6,9 ja kaupunkiajoon ilmoitetun kulutuksen 8,3 l/100 km välimailla.
Auto oli ensimmäinen kokemukseni Subarun Lineartronic-vaihteistosta ja täytyy kyllä sanoa että tykkäsin. Vaihteisto piti moottorin kierrokset varsin alhaisina ja tämän vuoksi matka-ajossa moottorin äänet pysyvät kurissa. Tosin tällä seudulla ei juuri mäkiä ole joten se puoli jäi kokematta. Moottorista jäi perussitkeä vaikutelman joskin näin automaatin kysessä ollen asialla ei juuri ole merkitystä. Moottorin 170 hevosvoimaa riittävät siirtämään auton sisällön riittävän vilkkaasti paikasta toiseen. Kiihtyvyyden tunne jossain määrin saattaa "hukkua" automaattivaihteiston toiminnan ansiosta/vuoksi.
Ajettavuuden suhteen havainnut isompaa huomauttamista. Auto vaikutti perusluonteeltaan suuntavakaalta. Ohjaus on hieman ”tahmea” mutta siitä huolimatta antaa riittävän tuntuman ohjaukseen. Jousitus on kovahko ja tuntuu kuitenkin kantavan paremmin kuin esim Vitaran takajousitus. Kuitenkin joitain juttuja takajousituksen heikkoudesta on lehdistössä näkynyt.
Laatuvaikutelma on ihan hyvä mutta ei yltäne vastaavan hintaisten eurooppalaisten tasolle, lähelle kyllä. Kävin muutama viikko takaperin koeajamassa Hyundai Tucsonin kun olin käyttämässä kakkosautoani huollossa Wetterillä. Tucsonin laatuvaikutelma on suunnilleen vastaava kuin Levorgissa. Tucson ei aiheuttanut mitään mielhaluja omistamisen osalta. Nyt kuitenkin tämä Levorg aiheutti (valitettavasti) pientä orastavaa omistamishalua. Vaarallista tuo auton huollattaminen...
Kuvissa kojelaudan näkymä - laatuvaikutelmasta ja kuva takaviistosta, liikkeen logo peitettynä