https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Subaru Forester nappasi voiton AutoBild Allrad lehden testissä

tuRboman

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
22.12.2013
Winter Vergleichstest

Leikkineliveto kuminauhalaatikolla jätti jälkeensä parempaa tekniikkaa!  :p
Toki renkaista tämäkin testi oli kiinni.

Voi vitsit kun meinaa välillä pahoin kuumetuttaa tuo uusi XT.
 
tuRboman sanoi:
Winter Vergleichstest

Leikkineliveto kuminauhalaatikolla jätti jälkeensä parempaa tekniikkaa!  :p
Toki renkaista tämäkin testi oli kiinni.

Voi vitsit kun meinaa välillä pahoin kuumetuttaa tuo uusi XT.
Älä vaan suunnittele meneväsi koeajamaan!

NM.ex-XT-kuski  ;D
 
Oli tosin jo vuoden pari vanha se Forrester mikä vastaan fillarilenkkiä heittäöessäni tuli mutta että kuulosti se kone ( bensavapari) käyvän nätisti !
 
Onko noissa Subaruissa manuaalina ja automaattina jotenkin erilainen nelivetojärjestelmä?
 
Ensimmäisessä Foresterissa oli manuaalissa alennusvaihteisto, automaatissa ei. Mitenkäs onko näissä tuollaisia maastoauton ominaisuuksia vielä nykyisin?
 
-V- sanoi:
Onko noissa Subaruissa manuaalina ja automaattina jotenkin erilainen nelivetojärjestelmä?

Muistaisin näin olevan ...... odotetaas kun mr. turboman herää ......  ;)
 
-V- sanoi:
Onko noissa Subaruissa manuaalina ja automaattina jotenkin erilainen nelivetojärjestelmä?

Manuaalissa on perinteinen viskolla varustettu keskitasauspyörästö, eli pitävällä pinnalla se on 50/50 (symmetrinen). Automaatissa on monilevylukko, joka jakaa vetoa taakse. Näiden monilevylukkojen helmasynti on se, että ne lämpenevät kovassa pitkäkestoisessa kuormituksessa. Näin kävi myös Subarulle esim. TM:n testissä ja Subarukin muuttui välillä puhtaasti etuvetoiseksi.
 
Vempula sanoi:
TM:n testissä ja Subarukin muuttui välillä puhtaasti etuvetoiseksi.

Ja taisi siinä TM:n SUV-vertailussa Subarusta loppua peruutettaessa veto kokonaankin? Vai muistelenko taas omiani. No, joka tapauksessa noita Subarujakin voisi jossain vaiheessa olla kiva kokeilla ihan omistamisenkin asteella. Koeajoja olen noilla toki joitakin kertoja suorittanut.
 
TM:n testissä veto tosiaan oli loppunut kokonaan. Tuohon maahantuojalta kommenttina kuulemma ongelmia momentinmuuntimessa, joka ei ole aivan "normaali" turbiini. Ylilämpö ois pitänyt antaa varoituksen, mutta kyseisissä testeissähän merkiivalot oli käyttäytyneet jotenkin epämääräisesti?

Ja kyllä, automaateissa on monilevykytkin jolla voima jaetaan taakse. TM onnistui saamaan nämä ongelmat esiin. Muualta ei vastaavia ole juuri kuulunut. CVT malleilla voimanjako vaihtelee 60/40-50/50 välillä kuten TM kertoi.

Ja mainostetaan vielä, että meillä CVT Outbackillä on nyt muiden ajojen lisäksi vedetty as vaunua yli 10tkm ongelmitta. Myös paikkoihin jonne en itse etuvetoisella uskaltaisi yrittää vaunun kanssa ilman traktori backuppia. Eikä ole ollut ongelmia peruuttaessakaan vaikka näissä CVT versioissa peruuttaessa liikkeellelähtö momentti on aika hengetön kuten youtubesta voi tsekata.


TON-111, kyllähän bokseri nätisti käy :)
Korkeilla kierroksillahan ääni on metallinen ärinä, mutta ei paha. Tasapainoisuudesta taas voi olla montaa mieltä. Tyhjäkäynnillä bokseri värisee, mutta kiekoilla hyvinkin tasapainoinen.

Sen verran vakuuttunut tästä voimalinjan käytännöllisyydestä olen, että hyvinkin voin kuvitella jossain vaiheessa vaihtavani tuon Mitsun CVT Foresteriin kunhan hinnat käytetyissä tulee alas.
 
tuRboman sanoi:
TON-111, kyllähän bokseri nätisti käy :)

Auto oli kait juuri hetkosta aiemmin käynnistetty puun alta tuossa kosteassa ilmassa, kone ei ollut vielä ihan lämmin ja runsas happi antoi sille täyteläisen täytön, kuului vain seitin ohut ääni venttiilikoneiston toiminnasta ....

SAen yhen nelivetomanuskan koeajo vieläkin tekemättä  :p  .
 
Hieno voitto Foresterille. Sehän peittosi monta nimekästä kilpailijaa!

Muutamia havaintoja testikymmeniköstä:

-testiautoissa oli sekä diesel- että bensa koneikkoja
-kaikissa varteenotettavassa 8 autossa (-Lada ja Buggy) oli automaattivaihteistot
-renkaat oli itselle tuntemattomia, ilmeisesti Euro M+S:iä

Eli testi oli etupäässä suunnattu Euroopan talvimaisemiin. Se ei kuitenkaan vähennä Foresterin menestyksen arvoa.

Itseäni rupesi mietityttämään, miksi mukana oli ainakin kaksi ”täyte”autoa (Lada ja Buggy). Eli mitkä autot jäivät pois tästä testistä? Yksi oma ehdokkaani on Tiguan. Ei siksi, etteikö se olisi kiilannut ihan kärjen tuntumaan, kuten sisarensa Q3, vaan siksi, että malli on vihdoinkin uusiutumassa. Siksi ei enää haluta hämmentää markkinoita ja ostajia vanhan mallin testeillä (ja menestyksellä...). On mahdollista, että uusi Tigu onkin 2015 testissä jo sitten mukana.

Mikähän muu automalli jäi mahdollisesti pois kisasta?

=========================

Selasin AutoBildin Suominumeron läpi. Pysähdyin viimeiselle sivulle. Seuraavassa numerossa on vertailussa diesel SUVit Mazda CX-5, Mitsubishi Outlander, Nissan X-rail ja Subaru Forester.

Kuinkahan tossa käynee... :rolleyes:
 
No tuossahan ei varmaan löydy voittajaa ollenkaan kun eurooppalaiset puuttuu!! :)
Riippuu paljon mitä painotetaan. Tiloissa Mazda taitaa olla heikoilla ja Mitsu ehkä kärjessä. Jännä nähdä.
 
tuRboman sanoi:
Ja kyllä, automaateissa on monilevykytkin jolla voima jaetaan taakse. TM onnistui saamaan nämä ongelmat esiin. Muualta ei vastaavia ole juuri kuulunut. CVT malleilla voimanjako vaihtelee 60/40-50/50 välillä kuten TM kertoi.
Miten manuaalin neliveto eroaa, rautalangasta väännettynä?
 
Raflaavammin esitettynä kyse on samasta miksi pitkittäiskoneisten Audien nelivedon omistajat kokevat olevansa oikeutettuja nälvimään poikittaismoottoristen Audien/Vagien ratkaisuja. Subarun manuaalissa on "se oikea jatkuva neliveto", eli moottorin veto menee jakolaatikon kautta eteen ja taakse. Automaatti taas on lähtökohtaisesti "vain etuveto" johon takaveto tarvittaessa kytketään mukaan.

Kytkettävä ratkaisu muuttuu puhtaaksi etuvedoksi helposti kytkin vapauttamalla. Jatkuvassa nelivedossa toista akselia ei pysty mitenkään kytkemään irti, ei edes vikatilanteessa. Intuitivisesti tuntuisi siis, että jatkuva on parempi, mutta lukitusjärjestelmät muuttavat tilannetta ja käytännön etevyys on aina tapaus- ja tilannekohtaista.
 
tai sanoi:
Automaatti taas on lähtökohtaisesti "vain etuveto" johon takaveto tarvittaessa kytketään mukaan.

Miten niin?
60/40-50/50 ei kuulosta etuvedolta, lainaus Turbomanin viestistä:

tuRboman sanoi:
CVT malleilla voimanjako vaihtelee 60/40-50/50 välillä kuten TM kertoi.
 
Meillä perheessä Outback diesel cvt -13, tänään sit käytiin kokeileen jos tapahtuis myös toisen auton kohdalla
vaihto Subaru-teamiin kun Outback pelannut, no mites tuon sanois, nou problemos, mittarissa n. 40 tuhatta,
Forester diesel millä ajettiin, käsivaihteinen, eikös cvt ole tulossa mahdollisesti ens vuoden aikana myös Foreen,
niin, ihan minulle riittävästi kiihtyi, mut mootorin ääni ja olisko tuuli tuntui kuuluvan selvästi voimakkaampana sisään,
myyjälle tästä moottoriäänistä mainitsin verrattuna Outback, totesi et kuuluuhan se selkeämmin kun mulla Outback automaatti
ja aina oikealla kierrosalueella verrattuna Foren käsivaihteeseen, no onhan se tietenkin noinkin mut kyllähän se moottorin
ääni siinä pihalla jo tyhjäkäynnillä kuului paljon selkeämmin sisälle.
No pitää odotella se mahdollinen cvt ja kohtahan se pitäis uusi Outback ilmestyä, onneksi ei ollut Xt:tä tarjolla koeajoon, olis voinut
käydä hassusti... Ja tässä mikä on aika hassua näin muka automiehenä, niin perheessä tilanne sellainen et Rouva haluaa Subarun!!!
Minä kun kävin parin viikon reissussa, lapsilla oli käytössä Rouvan nykyinen kulkine ja Rouva ajeli Outbackillä, kun tulin kotiin,
Rouva totes et tuohan on parempi kuin hänen nykyinen peli, tahtoo Suben!
Aika erikoista minusta? Kun ehkäpä pitänyt Subarua meidän 'tosimiesten' merkkinä?  Niin ja tämä Rouvan tämänhetkinen kulkine
hinnaltaan arvokkaaampi kuin Outback, kuriositeettina mainittakoot.
No onkohan mulle sit sattunut ihan oikea Tosinainen...

 
Subarulla siis automaatteihin kahta eri systeemiä, kuten edellä todettiin (..ja sitten omansa manuaaliaskeille).
http://www.subaru-global.com/tec_awd.html

Tuolla ei missään sanota, että CVT:llä jaon vaihteluväli olisi 60/40-50/50.
Jostain muualta luin, että CVT laatikkoisilla voimajaon vaihteluväli olisi suurempi, eli 60/40 - 90/10.. Mutta tämäkin vain mutu- juttuja.
Koska Subaru ei kerro, mikä voimajaon vaihteluväli CVT- tapauksessa on => Se voi yhtä hyvin olla myös 60/40 - 100/0 ?
 
Vaikea sanoa tosiaan tuon perusteella.

Mutta "etuvetoinen" se tuskin on, koska

"The active torque-split AWD system usually distributes torque 60:40 front and rear , however sensors constantly monitor the vehicle's condition in areas such as changes in grip of the front and rear tyres or vehicle speed"

kappale tarkoittaa, että tuo 60:40 voimanjako on tavallisesti päällä ja siitä sitten poiketaan jos sensorit niin sanoo.
 
FXT sanoi:

Kyseessä siis seuraavan sukupolven Outback tuon kannen perusteella? Kiinnostavaa.

@dominik - joo meillä Rouva on ihan Subaru fani. Ja siskonsa samaten. Hyvin pitkälti lienee fiilisjuttua, mutta kyllä tuolla luotettavuudellakin on tekemistä. Eihän nämä mitään täydellisiä ole, ei tosiaankaan. Mutta tarjoaa yllättävästi ajamisen fiilistä ja hauskuutta kun pääsee sinuiksi. Se vain vaatii, että päästään alkuun yli siitä Haisevasta Japanilaisesta muovista ja tökeröstä designista ynnä muusta. Sieltä alta paljastuu auto joka on sitten kaikkea muuta kuin tavis.
 
tuRboman sanoi:
Se vain vaatii, että päästään alkuun yli siitä Haisevasta Japanilaisesta muovista ja tökeröstä designista ynnä muusta.

Muuten tykkäisin Subaruista, mutta nuo asiat tökkivät niin paljon, ettei kaupanteon asteelle ole vielä koskaan päässyt. Ainakin aikaisemmin oli myös kulutuslukemat varsin hulppeita Subaruissa.
 
Penguin sanoi:
Muuten tykkäisin Subaruista, mutta nuo asiat tökkivät niin paljon, ettei kaupanteon asteelle ole vielä koskaan päässyt. Ainakin aikaisemmin oli myös kulutuslukemat varsin hulppeita Subaruissa.

Vähän sama juttu. Foresterin osalta riitti kylmät tyypit ja sopimaton istuma-asento. Lisäksi hylkimisreraktio tulee ovien sulkemisäänestä (bojojojong).