Tässä meidän viimeisimmässä hankinnassakin tuo tuntuu vs aiempi auto. Kun Mitsussakin oli suoraksi neloseksi kohtuu isohko bensakone, eli 2.4 litraa niin siihen voinee verrata tätä nykyistä bokseria. 2,5 litraa ja turbo. Moottori käy neloseksi erittäin siististi ja värinättömästi. Ero oli aika dramaattinen kun hyppäsi autosta suoraan toiseen.
Suorassa nelosmoottorissa on ollut tasapainoakselit jo aika pitkään käytössä. Parilitraisissa vähintään. Boksereissa niitä ei ole vieläkään, eikä tarvetta siihen ole. Äänikin näissä on hieman erilainen mutta sitä en kyllä osaa sanoa johtuuko se bokseri rakenteesta vaiko vain pakopuolen eroista yleensä.
Ulkonäkökin poikkeaa melkolailla. Siinä missä poikittain asennetussa nelosessa näkyy kansi/venttiilikansi, on bokserissa apulaitteet, laturi, kompura jne.
Minusta tuon on teknisessä mielessä jotenkin kiehtovaa, että Subaru pitäytyy niin tiukasti tässä kerran valitussa konstruktiossa. Vaikka se varmasti lisätyötä tuo. Esimerkiksi vaihteistoa ei löydy, vaan se täytyy suunnitella itse. Jne.