https://go.popvakuutus.fi/t/t?a=1891764192&as=1920463831&t=2&tk=1

Start/Stop -systeemin haitat moottorille/autolle

jalkkis

Klassikkoainesta
Liittynyt
26.12.2013
Paljon on mielipiteitä ja kokemuksia S/S:n käyttöominaisuuksista tai todellisesta hyödystä taloudellisessa mielessä. Mutta onko missään tullut vastaan tutkimusta, jossa sen vaikutusta auton tekniikkaan olisi tutkittu?

Täälläkin on paljon mielipiteitä tyyliin sen-on-pakko-olla-haitaksi-autolle mutta onko mitään Esson baarin koti-insinöörien varmaa mutua konkreettisempaa?  Näitä systeemejä on kuitenkin ollut jo aika monta vuotta ja itse en ole törmännyt (joskaan en ole erityisemmin etsinytkään) ainoaankaan ongelmaan, jonka voisi osoittaa aiheutuneen S/S:stä. Ei näissä ainakaan TSI-koneita vastaavaa epidemiaa ole.

Omassa 5-vuotiaassa Passatissa se edelleen pelaa, alkuperäistä akkua myöten.

Ihan vaan mielenkiinnosta kysyn.
 
ADAC:ilta pitäisi löytyä joku paperi, mutta en löytänyt, kun tabilla joskus kiireessä sitä yritin etsiä? Lähinnä kun järjestelmät tulivat käyttöön he "ennakoivat akkuongelmien lisääntymistä ja näin on käynyt", mutta itselle jäi lähinnä heiton asteelle kerta dataa ei löytynyt...
 
jalkkis sanoi:
Täälläkin on paljon mielipiteitä tyyliin sen-on-pakko-olla-haitaksi-autolle mutta onko mitään Esson baarin koti-insinöörien varmaa mutua konkreettisempaa?
Esson baarissa tässä ollaan. Jasson vieressä. Lähinnä oma ajatusmalli menee niin, ettei siitä ole tekniikan kestävyyden kannalta mitään etuakaan. Eli parhaimmillaan tulos on +/- 0. Oma kuvitelma on, että DPF saa käynnistyksestä ylimääräisen nokiryöpyn ja minimissään akku rasittuu.
 
Mennään edelleen tuolla Esson baarin linjalla, mutta aikoinaan kun ostin ensimmäisen turbollisen autoni (Audi A4 1.8t vm.2008), niin myyjä suositteli luovutustilaisuudessa, että aina pidemmän ja kuormittavamman käytön jälkeen kannattaisi auton antaa käydä jonkin aikaa tyhjäkäyntiä, että turbon lämmöt kerkeäisi tasaantua?
Edellistä miettien.  :-\
Jos ajatellaan, että ajan vaikka synnyinseudultani Karjalan mailta nilkka suoran tänne Keski-Suomeen ja perille päästyä, heti ensimmäisissä liikennevaloissa kone sammuu kuin seinään?
Ei tule sitä kaupunkiliikenteen vaihtelevassa nopeudessa luonnostaan tulevaa tasautumista ja pienempiä kuormituksia.
Oliko nuo kauppiaan ohjeet turhia?
 
epjbmw sanoi:
Jos ajatellaan, että ajan vaikka synnyinseudultani Karjalan mailta nilkka suoran tänne Keski-Suomeen ja perille päästyä, heti ensimmäisissä liikennevaloissa kone sammuu kuin seinään?
Ei tule sitä kaupunkiliikenteen vaihtelevassa nopeudessa luonnostaan tulevaa tasautumista ja pienempiä kuormituksia.
Oliko nuo kauppiaan ohjeet turhia?

Eihän kone sammu liian kylmänä tai kuumana. Suomessa rajoittuu lähes yksinomaan tuohon ensimmäiseen.

Karjalankunnailta Keski-Suomeen ajaessasi et oikeastaan voi mitenkään saada sellaisia olosuhteita kuin Saksan baanoilla tai kesäkaudella Espanjan autiomaissa ajettaessa.
 
Sen tiedän, että joissain  taksi Mersuissa on startti hajonnut n. 230.000 km kohdalla. Vävypojalle kävi niin. Ainakin akku joutuu aika koville sanoivat minulle Mersu huollossa. Luin minäkin dataa jostain saksalaisesta lehdestä, että akku ongelmat ovat sen myötä lisäntyneet. Eihän siitä mitään hyötyä ole täällä Suomessa moisesta systeemissä. Kyllä se start/ stop toimii ainakin täällä pääkaupunki seudulla myöskin pienellä pakkaskelillä. Viimeksi tiistaina kun ajoin niin toimi.
 
Stop-Start on autoissa vain virallisten CO2-lukemien pienentämiseksi. Kun mittausnormi muuttuu vuoden 2017 alusta, niin Stop-Start-järjestelmät katoavat autoista tarpeettomina. Uudessa mittausnormissa siitä ei saada mitään hyötyä.
 
Harza sanoi:
Sen tiedän, että joissain  taksi Mersuissa on startti hajonnut n. 230.000 km kohdalla. Vävypojalle kävi niin. Ainakin akku joutuu aika koville sanoivat minulle Mersu huollossa. Luin minäkin dataa jostain saksalaisesta lehdestä, että akku ongelmat ovat sen myötä lisäntyneet.

Eikös samaan aikaan ole tullut kaikenmaailman älylaturit, jotka lataavat vain moottorijarruttaessa jne. Osansa varmaan niilläkin, mutta kun kuljettaja ei moista huomaa, niin eipä niitä moittivia ketjuja ole näkynyt.


Harza sanoi:
Kyllä se start/ stop toimii ainakin täällä pääkaupunki seudulla myöskin pienellä pakkaskelillä. Viimeksi tiistaina kun ajoin niin toimi.

Ei kai kukaan tässä ketjussa muuta ole väittänytkään. Sen sanoin, että kylmällä koneella ei sammuta. Ei ainakaan omien havaintojeni ja lukemieni artikkeleiden perusteella.
 
Ketä tällä nyt miellytetään ?? Omasta mielestä ihan haaskausta koko homma...mitä tällä ny pelastetaan...ei ketään ? Joku mielipidevanki saa paremman itsetunnon/mielen...

Itse tyhjäkäytän autoo eikä vielä ole haamut tulleet kummittelemaan uniin....

Johtuu webaston käytöstä...ja käyttäsin silti, vaikka sitä ei ois...

Liikenteen päästöt on ihan jäävuorenhuippu, jos miettii globaalia saastuttamista...

Eli hyvän mielen ja kokemusta saa näillä

IMO
 
Ile sanoi:
Itse tyhjäkäytän autoo eikä vielä ole haamut tulleet kummittelemaan uniin....

Niitäkin keskusteluketjuja on joissa kerrotaan pitkäaikaisen tyhjäkäynnin vaurioittavan moottoria puutteellisen öljynkierron vuoksi. Mene ja tiedä..

Taksitolpillahan niitä idiootteja näkee, jotka roklottavat tyhmäkäyntiä tuntikausia.

Ile sanoi:
Liikenteen päästöt on ihan jäävuorenhuippu, jos miettii globaalia saastuttamista...

En tiedä mistä "saastuttamisesta" puhut, mutta CO2-päästöjen osalta liikenne ei ole mitään jäävuorenhuippua vaan ihan kohtuullisen kokoinen pala koko päästökakusta.

Start/stopin vaikutus on se jäävuorenhuippu, jos sitäkään.
 
S/S on itselleni nk. yksi hailee. Se ei minua haittaa yhtään jos sellainen autossa on, vaan jos siitä pitäisi maksaa niin sitäkään en tekisi. Tuon toiminta ainakin räsässä ja parissa muussa autossa jolla olen ajellut, on niin sivistynyttä että vaikea tuolta yhtään ärsytyselementtiä on kaivaa. Räsä ei suinkaan sammu helteisen kovan moottoritien päässä olevissa liikennevaloissa eikä -30 asteen pakkasilla, noissa se voisi ärsyttää, vaan kun automatiikassa on myös järkeä.

En myöskään usko että sillä on auton käyttöikään mitään merkittävää vaikutusta. Eikä päästöihin. Mitattavaa voi ollakin. Akkuongelmiin väitän olevan muut syyt. Ylipäätään akut ovat paljon pidempi-ikäisiä kuin ennen mutta sellainen muutos niissä on tapahtunut, että "kuolevat" kerrasta eivätkä hiivu kuten ennen. Tämä ominaisuus jättää autoja tielle.

Pitkää tyhjäkäyntiä sen sijaan en ymmärrä myöskään, siis tavallisessa henkilöautossa kuten taksissa. Sen kuvittelen, paino sanalla kuvittelen, syövän kyllä käyttöikää. En niinkään ajattele voitelun kannalta vaan karstoittumisen kannalta ja siitä seuraavien ongelmien. Eri asia on jotkut raskaan kaluston dieselit, ne varmaan saa lötköttää tyhjäkäyntiä vaikka 35 vuotta eivätkä muuksi muutu. Tämäkään tosin ei ole tietoa vaan puhdasta MuTua.

Mitään tutkittua faktaa en ole koskaan nähnyt kummastakaan tai ei ainakaan ole ollut niin kiinnostavaa että olisin viitsinyt perehtyä.

 
Akkuni kesti uudessa autossa 6 kk. Oli työn takana saada takuuna uusi akku. Akku latautui vain 12,3 Volttiin. Vehon mukaan, akku ei koskaan lataudu täyteen kun pitää olla sitä reserviä jarrutus energiaa varten. Yritin moneen kertaan selittää, että mulla kun ei tule sitä jarrutus energiaa kun päivässä saatan ajaa vain 7-8 km. Akku oli koko ajan heikko vaikka ylläpitolaturi pukkas sinne virtaa. S/S:ää käyttäessäni jännite putosi 11.7 volttiin. Vehon työnjohtaja sanoi, ettei nämä nykyiset AGM akut kestä kuin 3-4 vuotta kun akku joutuu aika koville S/S:n takia.Kun taistelin ja todistelin heille , että akkuni on sökö niin testasivat sen kahteen kertaan ja sitten vaihtoivat sen. Nykyiset autotehtaat tahtovat säästä rahaa ja pistävät samanlaiset akut kaikkin autoihinsa. Suomessa tällainen 60aH tunnin akku on liian pieni.
 
Saattaisi olla. Ajattelin taistella maahantuojan kanssa viimeiseen asti. Siinä meni 3 viikkoa aikaa ja eräskin sähköposti ja puhelu. Eivät uskoneet, että on sökö. Vaihdan varmaan akun vielä keväällä.
 
epjbmw sanoi:
Jos ajatellaan, että ajan vaikka synnyinseudultani Karjalan mailta nilkka suoran tänne Keski-Suomeen ja perille päästyä, heti ensimmäisissä liikennevaloissa kone sammuu kuin seinään?

Olen huomannut kun ajan Haminasta Itä-Helsinkiin ja pysähdyn ekoihin liikennevaloihin Itäkeskuksessa, ei S/S välttämättä sammuta konetta.
 
Systeemi voi aiheuttaa myös haittaa kuskille kohonneen verenpaineen muodossa.
 
Mun mielestä bimmeristä saa S/S:n koodattua pois (== oletuksena off), jos nyt oikein ymmärsin noita bimmer-foorumin juttuja. Ainakin aiemmin oli ettei VAG-COMilla pystynyt koodaamaan tuota pois-asentoa oletukseksi.

Katsastusta varten se sitten kai pitäisi koodata takaisin?
 
mremonen sanoi:
Mun mielestä bimmeristä saa S/S:n koodattua pois (== oletuksena off), jos nyt oikein ymmärsin noita bimmer-foorumin juttuja. Ainakin aiemmin oli ettei VAG-COMilla pystynyt koodaamaan tuota pois-asentoa oletukseksi.

Katsastusta varten se sitten kai pitäisi koodata takaisin?

Muistaakseni biimereistä saa koodattua sen muistamaan viimeisen asennon... voin olla väärässäkin...
 
JiiJii71 sanoi:
Muistaakseni biimereistä saa koodattua sen muistamaan viimeisen asennon... voin olla väärässäkin...
Oikein muistat. Joskus kun katselin Youtubesta E-sysin jotain opetusvideota niin klipissä demottiin muistaakseni juuri tuon asetuksen säätämistä.
 
JiiJii71 sanoi:
Muistaakseni biimereistä saa koodattua sen muistamaan viimeisen asennon... voin olla väärässäkin...
Ihan oikein ja mulla se on tehtykin, paitsi eco-tilassa. Bemussa akku latautuu aina 80 -prosenttisesti, loppu 20 varattu jarrutuksen keräämään energiaan.

 
Sammutusautomaatikan toiminnassa on isoja eroja merkkien välillä. Omista autoistani Mersuissa se on ollut lähes huomaamaton. Picassossa se on täysin huomaamaton ja toimii aivan upeasti. Skoda taas -- aivan hanurista. Käynnistymistä saa ajoittain odottaa ja S/S yhdistettynä DSG:hen tekee lähdöistä ärsyttävän teräviä.

Homman voi siis tehdä joko hyvin tai päin helvettiä.

Toki myös ajoympäristö vaikuttaa siihen, onko toiminnosta hyötyä. Sitikassa on mittaristossa sekkari, joka kertoo kauanko auto on kullakin ajorupeamalla ollut sammuksissa. Kaupungissa vartin matkalla aika voi olla 5 min. Aika paljon. Ja yhtä lailla maantiellä saatetaan mennä satoja kilsoja 0 sekunnilla.
 
Penguin sanoi:
Miksi ihmeessä? Ei se ole mikään katsastusvaruste.

Käytännössä ei ole, mutta periaatteessa kaiketi on.

Auton on oltava sellainen kuin se on EY-tyyppihyväksytty. Näin on, vaikka asian kokonaisvaltainen tarkastaminen ei katsastuksessa onnistukaan.

Samahan se on kaikkien muidenkin lastutusten kanssa, että muutosten pitää olla erikseen hyväksyttyjä ja usein kaiketi muutoskatsastettujakin, jos niiden haluaa olla laillisia. Kokonaan toinen asia sitten on, että mitä katsastuksessa syynätään.
 
Skoda taas -- aivan hanurista. Käynnistymistä saa ajoittain odottaa ja S/S yhdistettynä DSG:hen tekee lähdöistä ärsyttävän teräviä.

Syyllinen lienee DSG. Manuaalissa aivan huomaamaton, kuten vaikkapa Mersun automaatissa.
 
No jos sen pois kytkemiseksi pitää "lastuttaa", niin varmaan sitten, mutta ainakin osaa autoista riittää että huoltotesterillä kytkee toiminnon pois käytöstä ja auto kyllä edelleen on tyyppihyväksyntää vastaava. Onhan stop-start muutenkin sellainen, että kuljettajalla on valta päättää sammutellaanko vai ei.