https://go.popvakuutus.fi/t/t?a=1891764192&as=1920463831&t=2&tk=1

Spacerit

Skula

Yhdistyksen jäsen
⭕️⭕️\_____/⭕️⭕️
Liittynyt
22.12.2013
Täällä voi keskustella näistä laittomuuksista..

Toki merkkikohtaiset ovat eri juttu ;)

Omat kesäpelin yksilöt tuli.. Mutta ilman luvattuja pultteja  :(

ign9.jpg


18mm, a la Eibach.. Katotaan miten istuu kun pultit saan jostain..
 
Haa, pultit tulivat.. Viikonloppuna vähän renkaan irroitus- ja kiinnitysjumpppaa tiedossa  :)
 
Sallithan tyhmän kysymyksen, mitä virkaa noilla on?
Ihan ulkonäköjuttu?

Eikö tuo heikennä renkaan kiinnitystä, kun itse pitävä osa on pidemmän vipuvarren päässä?

Oisko saman asian (kovemmalla hinnalla tietty) ajanut leveämpi vanne?
 
Kettu sanoi:
Sallithan tyhmän kysymyksen, mitä virkaa noilla on?
Ihan ulkonäköjuttu?

Eikö tuo heikennä renkaan kiinnitystä, kun itse pitävä osa on pidemmän vipuvarren päässä?

Oisko saman asian (kovemmalla hinnalla tietty) ajanut leveämpi vanne?

Sallithan tyhmän kysymyksen, mitä virkaa noilla on?
Ihan ulkonäköjuttu?

-- Sitähän se suurimmassa osassa tapauksista on.

Eikö tuo heikennä renkaan kiinnitystä, kun itse pitävä osa on pidemmän vipuvarren päässä?

-- Kohtuu marginaalisesti.

Oisko saman asian (kovemmalla hinnalla tietty) ajanut leveämpi vanne?

-- Mieluummin samanlevyinen vanne mutta pienemmällä ET:llä
 
Kettu sanoi:
Sallithan tyhmän kysymyksen, mitä virkaa noilla on?
Ihan ulkonäköjuttu?

Eikö tuo heikennä renkaan kiinnitystä, kun itse pitävä osa on pidemmän vipuvarren päässä?

Oisko saman asian (kovemmalla hinnalla tietty) ajanut leveämpi vanne?

Olet oikeassa, ulkonäkö suurin syy.. Toki heikennystäkin tapahtuu ja varmaan siitä joskus johtuu jokin onnettumuus. Mutta koska Porsche mm. mainostaa näitä urheilullista ajoa parantavana seikkana, en usko että kovin vaarallisesta toiminnasta on kyse  ;D

Käytettyjä vanteita olen katsellut, mutta käytettyjä paremmalla ET:llä ei ole tullut vielä vastaan, siis originaaleja 17" vanteita, eikä kyllä oikein 18" koossakaan.. Uudetkin 17/18" ovat kiven alla pinenemmällä ET:llä..

Haluan pitää vanteetkin originaaleina, joten se rajaa ulos 99% markkinoiden vanteista..
 
Ok, jos Porsche itse suosittelee, niin eiköhän insinöörit ole laskeneet homman toimivan.
Ja uskon jopa tuon ajettuvuuden paranemis-väitteen, jos ajetaan reippahasti,
mutta tuleeko sille oikeasti tarvetta, on varmaan monella marginaalinen kysymys.

Joka tapauksessa, itse en uskaltaisi moisia laittaa, ainakaan, jos eivät ole aivan originaalitarvikkeita.

Laittomia? Kai tähänkin on jokin syy?
 
Kettu sanoi:
Ok, jos Porsche itse suosittelee, niin eiköhän insinöörit ole laskeneet homman toimivan.
Ja uskon jopa tuon ajettuvuuden paranemis-väitteen, jos ajetaan reippahasti,
mutta tuleeko sille oikeasti tarvetta, on varmaan monella marginaalinen kysymys.

Joka tapauksessa, itse en uskaltaisi moisia laittaa, ainakaan, jos eivät ole aivan originaalitarvikkeita.

Laittomia? Kai tähänkin on jokin syy?

Laittomia ovat jos eivät ole originaaleja.

Ulkonäköähän noilla enimmäkseen haetaan, ainakin näin tavallisen ratojakiertämättömän silmin..

Ja onhan näitä harrastettu (itse en kylläkään) iät ja ajat.. Samaahan tehdään (hyvin kyseenalaisesti) toisinkin päin, eli jotkut "sorvauttavat vanteesta millejä poiskin kun hierovat renkaat/vanteet haluamalleen kohdalle..
 
Itse laitan spacerit nyt aluksi.. Katsotaan josko tulee mitään ihmeellistä..

Vanteet on minulla kyllä hakusessa, mutta kuten sanoin, hemmetin kiven alla ovat originaalit vanteet joissa olis osuva ET.. Ja tuumakokoa kun EI haluaisi kasvattaa niin vielä vaikeemmaksi menee..

Tuossa jo nimittäin yhdessä huumassa katselin mahdollisia kevyempia merkkivanteita (ei orig) mutta kun katselin kuvia netistä, niin jotenkin tuosta autosta häviää se jokin mitä originaaleja käytettäessä autossa on..
 
No niin asia eteni asennukseen asti... 18mm spacerit..

Tarkempaa kuvailua blogissa

Mutta tässä pari kuvaa ja jotain..

Ennen..

d79d.jpg


Ja jälkeen...

5niw.jpg


Kuvathan ovat ihan paskoja.. Tallissa kuvaaminen ei ole se helpoin rasti. Autosta ei saa "kokonaista" kuvaa..

Aidosti autoa tutkailemalla tehtyä havaintoa.. Takana renkaan ulkoreuna tulee lokarin kanssa tasoihin, vetää ehkä ihan inan liian ulos vannetta ja rengasta..

Edessä rengas ja vanne tulee mielestäni täydellisesti kaarelle.. Juuri sen inan jää kaaren sisäpuolelle että auto näyttää stabiililta..

Kuva edestä spacerin kanssa:

i62k.jpg


Enemmän kuvia siis blogissa..

Lopputulema kuitenkin se että jätän homman hautumaan..

Täytyy ottaa auto ulos tallista joku kaunis päivä ja ottaa se silmätikuksi.. Minulla jäi nimittäin sellainen kaiho, että takana riitäisi 15-16mm spacerit..

Onneksi ostin vain 2kpl  ;D

Pitänee laittaa jokin kuvatus kun auton saan ulos.. Ihan mielenkiinnolla odotan kyllä miten tuo luukki muuttui.. 18mm on aika paljon..
 
Takana näyttää hyvälle spacereilla ja edessä liian sisällä.
Eli taakse 18mm ja eteen 25mm  ;)

Jos tuntuu pahalle niin pykälää kapeammat kumit niin ei tule liian ulos reuna.
 
Kennedy sanoi:
Takana näyttää hyvälle spacereilla ja edessä liian sisällä.
Eli taakse 18mm ja eteen 25mm  ;)

Jos tuntuu pahalle niin pykälää kapeammat kumit niin ei tule liian ulos reuna.

;D

Kumia ei oikein voi/viitsi kaventaa.. Vanne tulee muutoin liikaa kumia ulommas  :eek:

Mutta jep. Nyt tuo takapää näytti aamulla hyvälle kun kävin vilakseen ennen töihin lähtöä..

Lopullinen päätelmä tulee kun saan auton ulos tallista.. Jonain kauniina päivänä  :)
 
Skula sanoi:
Höpötihöi. Riippuu vähän mistä roikkuu :rolleyes:

Joo on malleja joihin saa laittaa valmistajan hyväksymiä spacereita, mutta suurinosa on laittomia.
Pitää itsekkin ottaa lätyt pois vanteiden välistä ennen myymistä.
 
Skula sanoi:
Höpötihöi. Riippuu vähän mistä roikkuu :rolleyes:

No sanotaan sitten että muutamia poikkeuksia lukuunottamatta ovat laittomia, jos vanteet ja spacerit on yhdessä hyväksytetty yhteensopivaksi ko. automalliin niin homma ok. Mutta esimerkiksi automerkin alkuperäisiin vanteisiin on turha haaveilla spacereitä luvallisesti.
 
Karvis sanoi:
No läväytäppä pöytään ohjeistus joka tuon sallii.

Omassa kesäautossanikin on lailliset TUV lapulliset levikepalat. Olisivat lailliset jos kävisin konttorilla hoitamassa asian. Ainakin tähän autoon ne ovat 100% lailliset auton originaslivanteilla, niihin ne on suunniteltukin..

En viitsi tehdä niistä laillisia, koska laillisia olis vain takalevitykset, niistä etupaloista en saanut todistetta, joten turhaan en viitsi tätä viedä eteenpäin..
 
Karvis sanoi:
jos vanteet ja spacerit on yhdessä hyväksytetty yhteensopivaksi ko. automalliin niin homma ok.

Mulla oli Fiatissa tällainen yhdistelmä - eli vanteita ei voinut asentaa ilman ulokkeita, ja sen offsetin sai valita muutamasta vaihtoehdosta.
Tiedä sitten laillisuudesta, myyjän mukaan kyllä. Sekin pirssi meni vaihtoon ennen ekaa katsastusta...

Offia, anteeksi.
 
Ote Finlexistä, kyllä tuo minusta harvinaisen selvältä näyttää.

10 §

Vanteiden ja renkaiden muutokset

1. Autoon asennettavat vanteet eivät saa merkittävästi lisätä pyöränlaakereihin tai ohjauslaitteisiin kohdistuvia rasituksia verrattuina auton alkuperäisiin vanteisiin. Vanteiden vaihdon seurauksena auton kunkin akseliston raideväli saa muuttua enintään 30 mm alkuperäiseen verrattuna, ellei auton valmistaja muuta ilmoita. Vanteiden on asennusmitoiltaan oltava pyörännapaan sopivat. Vanteita, joissa on soikeat, eri jakoympyröille sopivat pultinreiät, ei saa käyttää. Vanteiden tulee olla auton akselimassoille ja teholle sopivat.

2. Auto on muutoskatsastettava, jos:

a) vanteen nimellishalkaisija poikkeaa alkuperäisestä yli 26 mm; tai

b) renkaan leveys poikkeaa alkuperäisestä yli 30 mm.

3. Renkaan ulkohalkaisijaa ei saa suurentaa enempää kuin 51 mm eikä leveyttä enempää kuin 102 mm alkuperäiseen renkaaseen nähden. Jos renkaan ulkohalkaisijaa suurennetaan, on nopeusmittarin näyttämä tarvittaessa korjattava.

4. Auton pyörännavan ja vanteen väliin ei saa asentaa sovituskappaleita.

-TimoS- sanoi:
Mulla oli Fiatissa tällainen yhdistelmä - eli vanteita ei voinut asentaa ilman ulokkeita, ja sen offsetin sai valita muutamasta vaihtoehdosta.
Tiedä sitten laillisuudesta, myyjän mukaan kyllä. Sekin pirssi meni vaihtoon ennen ekaa katsastusta...

Offia, anteeksi.

On tosiaan myynnissä vanteita jotka on tarkoitettu asennettavaksi adaptereiden kanssa eikä niitä välttämättä voi muuten edes asentaa, mutta ne ovatkin ihan eri asian kun ovat sellaiseksi suunniteltu ja käsittääkseni niissä adapteri on osa vannetta. Eri asia kuin spacerit.
 
Karvis sanoi:
On tosiaan myynnissä vanteita jotka on tarkoitettu asennettavaksi adaptereiden kanssa eikä niitä välttämättä voi muuten edes asentaa, mutta ne ovatkin ihan eri asian kun ovat sellaiseksi suunniteltu ja käsittääkseni niissä adapteri on osa vannetta. Eri asia kuin spacerit.

No näin se oli.
 
Kyllä tuolla Porsche-puolella on ainakin noita originaaleja asennettu, ja leimalla käytetty.

Itsekin asiasta aikanaan katsurin kanssa juttelin, niin hän mainitsi että originaalien kanssa ei tulisi ongelmia.

Toisaalta ei olisi ensimmäinen tilanne kun eri katsurit toimii eri tavoin ihan jopa vierekkäissä toimipaikoissa, joten vastakkaisia tarinoitakin varmasti kuulee..
 
Skula sanoi:
Toisaalta ei olisi ensimmäinen tilanne kun eri katsurit toimii eri tavoin ihan jopa vierekkäissä toimipaikoissa, joten vastakkaisia tarinoitakin varmasti kuulee..

Tunnetustihan sillä ei ole paljonkaan väliä jos joku katsuri muutoksen hyväksyy, joku toinen sen voi poistattaa vaikka muutos olisi otteessakin. Työkaverikin katsasti Ocunsa jonka pitkissä on thyyning xenonit eikä katsastaja ollut maininnut asiasta mitään, mutta ei ne silti lailliset ole.
 
Karvis sanoi:
Tunnetustihan sillä ei ole paljonkaan väliä jos joku katsuri muutoksen hyväksyy, joku toinen sen voi poistattaa vaikka muutos olisi otteessakin. Työkaverikin katsasti Ocunsa jonka pitkissä on thyyning xenonit eikä katsastaja ollut maininnut asiasta mitään, mutta ei ne silti lailliset ole.

Nyt on pilattu hyvä topikki väärällä lätinällä, spacereille on ihan oma topikkikin. Siirtäkääs tämä oikeaan paikkaan..

Jatkan vielä sapcereista kuitenkin, kun siirrätte tämä sinne minne se kuuluukin.. Tässä yhdessäkin tapauksessa oli inssi ensin poistattanut spacerit, mutta henkilö kellä ne oli alla oli vaatinut tarkennusta, ja saanut väännön jälkeen palikoista maininnan rekisteriotteeseen..

Jos ovat laittomat, niin sitten ovat, ilmeisesti suomen viranomainen hoitaa asiat omalla tavallaan. Mikä ei ole yllätys sinällään.

Ja mitä tulee niiden poistamiseen, itse en myydessä postaisi spacereita laittomuutensa takia, poistaisin jos tarvitsisin ne muuhun käyttöön.. Mitä vielä laittomuuteen tulee, niin kaikki autot on sitten muuten täysin laillisia aina vaihtoon viedessä, yeah right  ;D