https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Soviterenkaat

TON-III

Legenda
Liittynyt
22.12.2013
Muistan että joskus näistä ollut jo juttua (mutta ei ehkä täällä kun en haulla löydä), tosiaan viime kesänä sain kesävanteitteni tutinan pois 2 kierroksella alumiiniteippiä, syksyllä niiden poissaaminen oli sanonko mistä ja ajatuksessa oli jossain mainittujen alumiinisten ostaminen mutta jos 57,1 mm. ilmoituskokoisissa vanteissa on jo alle 57 mm. soviterenkaat niin mikä neuvoksi ?
 
Niin siis sun vanteissako on 57.1m keskireikä? Vai? Ja niissä soviterenkaat jotka on alle 57mm. Hieman on vaikeaselkoinen enkä itse ainakaan usemmallakaan lukemisella ymmärtänyt mitä kysytään tai mikä on ongelma. Sama suomeksi kiitos :rolleyes:
 
Ihan oikein ymmärsit, eli vaikka nuo nykyiset muoviset soviterenkaat ovat jo valmiiksi tiukat ( eli alimittaiset) niin ne antavat pelivaraa ja vanteet jäävät tutisemaan ilman tuota alumiiniteippi-pirkkaniksiä  :p  .

Eli jos moisia alumiinia tilaisi niin pitäis mitata ne navat ja sitten sen mukaan tilausta saadakseni suoraan tiftin sovituksen ?
 
Taisit itse vastata itsellesi. Mittaa navat ja teetä sovitteet sen mukaan. Jossain koneistamossa tuskin älyttömiä maksaa. Muistaaksani Autotek tekee noita myös. Audiclubilla myös oli joku kaveri joka tekee noita, en nyt vaan muista nimimerkkiä enkä löytänyt haulla yhtäkkiä.
Alumiinisovitteet muuten varmaan jumahtaa napaan aika hyvin kiinni ellei muista laittaa jotain rasvaa väliin.
Toinen vaihtoehto on laittaa vielä tiukemmat muovisoviterenkaat.
 
On kyllä ensimmäinen kerta kun kuulen, ettei muovisovitteilla rengasta saa keskelle. Sen sovitteen ainoa tehtävähän on pitää vanne keskellä napaa sen aikaa, että pultit saadaan kiristettyä. Oletko nyt aivan varma, että ongelma johtuu nimenomaan sovitteesta, eikä jostain muualta?
 
Niin kyllä minäkin sitä yhtenä ihmeenä olen pitänyt että pulttien kiristys ei vannetta keskitä ........ mutta niin se vaan on että ilman tuota pirkkaniksia vanteet eivät keskitä ja vatkulia luvassa jos näin etenee  :p  .

Taidan vaan harrastella sen alumiiniteipin kanssa, muistaa sitten syksyllä että ei ala siihen poistoon huonossa kelissä.
 
Tovin vanha viesti jo mutta muistuupa mieleen kuinka laitoin taannoin vanteet väärällä jaolla, ilman epäkeskomuttereita ja ilman soviterenkaita kiinni ja hyvin toimi eikä ravistanut. Kerran kiristin jälkikäteen niinkuin muutenkin pitäisi.

Tämä ei tietysti mitään todista mutta sanoisin että vika on jossain muualla jos puhutaan millin osista soviterenkaiden kanssa.
 
Alan palaamaan käsitteseeni että kyllä ne pultit sen vanteen keskittävät, se on vaan niin tässä german-style pultituksessa ( pultti on aina nanon väljä) että ne pultit tulisi kiristää kuin kannen pultit, sopivasti ristiin kiertäen ja pikkuhiljaa momenttia nostaen meinaa jos menee tälläämään yhden heti kiinni niin se on voinnut vetää vanteen sen muutaman satkun sivuun ja se on sitten siinä.

Japskeissa kun pultti on kiinteästi navassa kiinni niin se on aina oikeassa paikassa.
 
TON-III sanoi:
Japskeissa kun pultti on kiinteästi navassa kiinni niin se on aina oikeassa paikassa.

Jos navassa pultin tilalla on kierrereikä, niin eikös se reikäkin ole sitten aina oikeassa paikassa ???
 
Paikalle kierrettävässä pultissa on AINA välystä, kiinteä pultti on siinä missä se on ja 100%.

Ei sitä paljoa ole mutta tuntuu olevan määräävässä asemassa näitten audien kanssa  :p
 
TON-III sanoi:
Paikalle kierrettävässä pultissa on AINA välystä, kiinteä pultti on siinä missä se on ja 100%.

Ei sitä paljoa ole mutta tuntuu olevan määräävässä asemassa näitten audien kanssa  :p

Höpö höpö. Samalla tavalla ne japsien pinnapultitkin on kierretty napaan kiinni.

Jos sulla on vanteissa vääränkokoiset pultireijät niin kyllähän siihen välystä tulee, mutta sitä varten pulteissa on kartio joka keskittää sen vanteeseen. Ja tuohan kuuluu renkaan asennuksen perusoppeihin että sitä eka pulttia ei vedetä heti momenttiin, vaan juurikin ristiin kiristämällä ja ensin pultit "heppiin" ja vasta sitten momenttiin.
 
No jos en tällä kertaa alkaisi vääntelemään asiaa sen enempää  ;D  , olen kiristellyt ne pultit juurikin niin että pikkuhiljaa ristiin rastiin kiristäen.

Toisaalta talvi-setti toimii virheettömästi, voi olla että noissa mun kesävanteissa on tasapainotus vielä inan pielessä.
 
TON-III sanoi:
Paikalle kierrettävässä pultissa on AINA välystä, kiinteä pultti on siinä missä se on ja 100%...

Mitä välystä tässä tarkoitat? Pultin ja vanteessa olevan pultinreiän välystäkö?
Samalla tavallahan sitä välystä on niiden kiinteiden pulttien kanssa. Keskitys niilläkin tapahtuu niiden kartiomaisten mutterien avulla.

En minä kyllä oikein ymmärrä miten kiinteät pultit ovat parempi vaihtoehto tai miten nuo kiinteät pultit poikkeavat kierrettävistä pulteista?
Pultinreiätkinhän myös on siinä missä ne on ja pultti menee just siihen pultinreikään.

Minä kävisin vaan tasapainottamassa ne vanteet ja sitten hommasin ne oikeankokoiset soviterenkaat ennenkuin alkaa hifistelemään.
 
Karvis sanoi:
...Ja tuohan kuuluu renkaan asennuksen perusoppeihin että sitä eka pulttia ei vedetä heti momenttiin, vaan juurikin ristiin kiristämällä ja ensin pultit "heppiin" ja vasta sitten momenttiin.

Näinhän se menee, mutta "heftiin" olisi ehkä vähän kuvaavampi ilmaisu, vaikka hitsaustermi onkin.  :)
 
Pekka T sanoi:
Näinhän se menee, mutta "heftiin" olisi ehkä vähän kuvaavampi ilmaisu, vaikka hitsaustermi onkin.  :)
Tämähän se nauratti vanhaa rautakouraakin, vaikken mikään hitsari olekkaan :)  Vai heppiin.....kihihiiii :-[
 
Totenkopf sanoi:
Tämähän se nauratti vanhaa rautakouraakin, vaikken mikään hitsari olekkaan :)  Vai heppiin.....kihihiiii :-[
Kyllähän kai hitsauksessa aika yleisesti käytetty sanonta on että "hepataan ensin kiinni", eli ensin siihen hollille ennenkuin kunnolla hitsataan kiinni. Hitsari en minäkään ole.
 
-P- sanoi:
Kyllähän kai hitsauksessa aika yleisesti käytetty sanonta on että "hepataan ensin kiinni", eli ensin siihen hollille ennenkuin kunnolla hitsataan kiinni. Hitsari en minäkään ole.
Kieltämättä kumpaakin sanontaa käytetään. Jotkut vetelee "heppejä", ja jotkut "heftejä"
 
-P- sanoi:
Mitä välystä tässä tarkoitat? Pultin ja vanteessa olevan pultinreiän välystäkö?
Samalla tavallahan sitä välystä on niiden kiinteiden pulttien kanssa. Keskitys niilläkin tapahtuu niiden kartiomaisten mutterien avulla.

Tätä itsekin mietin, että mitä välystä tarkoitettiin ja kyllä se sama välys siellä on kummassakin tapaukseassa ja sama kartiomuoto löytyy kummastakin kiinnitystavasta

Vaikkakin ne kartiomuodot keskittävät, niin oikeiden sunnitteluoppien mukaan kierrereikä-ruuviyhdistelmää ei pitäisi ikinä käyttää kahden eri osan tarkkaan keskittämiseen toisiinsa juuri siitä välyksestä johtuen. Ideaalitilanteessa keskitys tehdään jollain muulla tapaa, esimerkiksi akselin navan ja vanteen keskireiän avulla, ja pulttien tehtäväksi jää vain pitää pyörä kiinni akselissa akselin suuntaisesti.
 
Pösön vanne keskitetään keskiöreiällä, eikä aluvanteen pulteissa ole edes mitään kartiota. Juniorin 406:n OEM-alut joku puusilmä oli laittanut kiinni kartiopulteilla, mutta niistäkin saatiin pienellä työstöllä soivat pelit ja kiristymään oikeanlaisilla pulteilla keskelle.
 
-P- sanoi:
Mitä välystä tässä tarkoitat? Pultin ja vanteessa olevan pultinreiän välystäkö?

Ei vaan sen sen navan reiän ja siihen kierrettävän pultin välystä, pinnapultti on enempi kiinteä.

Reissussa oltu, taitaa tosiaan olla pieni epätasapaino vanteissa sillä jossain kohtaa ei ratti tutise ollenkaan mutta hetkosen päästä kun vanteet asettuvat toiseen rytmiin ( toisiinsa nähden) alkaa vapinaa ilmentyä.