https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Smartista kokemuksia

antti

Vakiokalustoa
Liittynyt
9.7.2014
Löytyykös porukalta kokemuksia Smartista?

Itse olen ajanut muutaman kerran 2000-luvun alun laitetta ja äkkiseltään ei ollenkaan hassumpi laite muistini mukaan, tästä on kuitenkin jo vuosia aikaa.

Ja nyt sitten on emäntä iskenyt silmänsä moiseen, hirveän söpöön punaiseen laitteseen.
'12, 52 kW koneella. Mitä itse pengoin niin kone on tuon tehoisessa vapari. Ja ilmastoinnin yms varusteet löytyy, sinänsä ihan asiallinen laite.

Itse koitan kammeta kakkosautoksi pakettiautoa, mutta taidan olla kuitenkin heikoilla ideani kanssa..

Jälleenmyynti taitaa noissa olla aika heikkoa.
 
Muutaman päivän kokemuksella ihan hauska laite, jos tiellä ei ole pehmeää lunta tai sohjoa. Silloin meno on todella takkuista, kun luistonesto/ajonhallinta rykii kokoajan. Tietysti ihan hyvä että moiset on olemassa, koska aika äkkinäisestihän tuo yrittää sivuluisuun lähteä. Samoin motarilla ajo noissa keleissä alkaa olemaan vähän tuskaista. Myöskin ilmanvaihto loskakeleillä on sen verran huonoa, että lasit meinaa olla ummessa. Kesäkelillä ja pakkasella siis mielestäni ok, mutta nuo puutteet kannattaa huomioida ja niittenkin kanssa kyllä tulee toimeen. "Tavaratilaan" eli penkkien taakse mahtui isokokoinen kankainen matkalaukku, kun kävin piruuttani kokeilemassa.
 
antti sanoi:
Löytyykös porukalta kokemuksia Smartista?

Itse olen ajanut muutaman kerran 2000-luvun alun laitetta ja äkkiseltään ei ollenkaan hassumpi laite muistini mukaan, tästä on kuitenkin jo vuosia aikaa.

Vuodesta 2007 myynnissä ollut W451 on kaikilta osa-alueiltaan paljon parempi kuin ensimmäisen sukupolven eli W450-malli.

W451:n voisin aivan mieluusti ostaa omaankin käyttööni, jos ajaisin pääasiasa kaupungissa.


antti sanoi:
Jälleenmyynti taitaa noissa olla aika heikkoa.

Miksi olisi? Ei se ainakaan käytettyjen hinnoittelussa ole näkynyt eli kohtuullisen hyvin on ainakin W451 pitänyt hintaansa.

Nyt tietysti uusi malli on jo esitelty, joten W451:stä ei pidä maksaa uuden hintoja, kun uusi malli eroaa ulkonäöltään reilusti edeltäjästään. Erityisen mielenkiintoiseksi uuden mallin tekee neliovinen ForFour -malli, jonka hinta reilun 500 euron päässä kaksipaikkaisesta. Jos vanhat merkit pitävät paikkaansa, niin ForFour nousee paljon suositummaksi. Kuten tunnettua, se on uuden Renault Twingon sisarmalli.
 
Urlaub sanoi:
Vuodesta 2007 myynnissä ollut W451 on kaikilta osa-alueiltaan paljon parempi kuin ensimmäisen sukupolven eli W450-malli.

Paitsi jousitusmukavuuden osalta. W450 on odotuksiin nähden ollut yllättävän mukava alustaltaan, mitä uudempi ei todellakaan ole. Haittapuolena on tietysti nyökkiminen kiihdytyksissä ja hieman huojakka meno mutkiin. Reilun kuukauden omistuskokemuksella voi sanoa, että facelift w450:stä saa pikkurahalla paljon hupia taajama-autoiluun.

Uudempi W451 on testattu TM:n käyttötestissä 16/2008. Jos on yhtään tutustunut autoon, niin muistaakseni mitään kauhean yllättävää testissä ei löytynyt. Kova alusta on jossain määrin herkkä ottamaan hittiä, joten väljyydet kannattaa tarkistaa. Ensimmäisen sukupolven 0,6 litran koneet paukkui aika kovalla prosentilla, faceliftin 0,7 litran kone on jo paljon kestävämpi, mutta w451:n litrainen pitäisi olla jo kelpo moottori. Jonkin verran niitäkin on mennyt, mutta säännöllisesti huollettuna ongelmat pitäisi pysyä loitolla. Kannattaa kuitenkin ehdottomasti katsoa, että öljynvaihdot on tehty ajallaan ja muutenkin huoltokirja kunnossa. W451:ssä omatoiminen öljynvaihto on helpompaa kun alta löytyy öljyproppu. W450:ssä vanhat öljyt pitää pumpata yläkautta pois.

Ominaisuuksista tulikin jo aikaisemmissa vastauksissa kommentteja. Autolla on rajoitteensa, mutta jos kaksi henkeä ja lätkäkassi on riittävä kuormamäärä, niin samalla rahalla on vaikea löytää yhtä persoonallista ja kohtuurahalla ylläpidettävää autoa.

Smarteista on todennäköisesti hieman ylitarjontaa kysyntään nähden. Hyvät näyttävät kuitenkin liikkuvan ja hinnat ovat joka tapauksessa sen verran kohtuullisia, että mahdottomia euromääriä ei häviä vaikka hieman alihintaan joutuisi myymään.
 
Huonosti hoidettu Suomi Smart forum kuoli lopullisesti, joten tänne tuli eksyttyä sitten.

ForTwo on kiva kaupunkiautona ja talvella lämpiää kyllä nopeasti. Ongelmana on kalliit vehon huoldot, jos edes huoltavat, vaan nykyään on teknikkoja, jotka siis vaihtavat moduulit. Tämän enempää sanottavaa yhdellä koeajolla ja muiden käyttäjien perusteella en osaa sanoa.

-------------------------------

ForFour gen1:sen ostin itselle käytettynä ja ajonpuutteen takia kaikki normaalisti kuluvat osat olen joutunut tyyliin vaihtamaan (renkaat, pyöränlaakerit, jarrupalat/levyt, käsijarruvaijerit, iskarit jne). Eli ei kannata ostaa tätä autoa, jos se ei ole ollut ajossa, osat ei öljyynny ja ruostuu ja kun ruoste irtoaa käytön mukana, niin hajottaa sen lopullisesti.

Auton alusta on puolikova, että tien töyssyt kyllä huomaa helposti. Ei lähde vaeltamaan reunasta reunaan vaan menee suoraan. Pieniä kummallisuuksia tuntuu alussa, jos ei ole tottunut sähköiseen ohjaustehostimeen, robottimanuaaliautomaattiin ja paksuihin mittarin viisareihin.

Hyviä puolia ForFourissa on taas: Suurin osa osista helposti itse vaihdettavissa ja niihin on olemassa ohjeet, soveltuu hyvin ensimmäiseksi autoksi monelle, joka haluaa opetella auton huoltamisen. Osatkin ovat suhteellisen halpoja, kun kulutusosista melkein kaikki on yhteensopivia Mitsubishi Coltin kanssa. Vähän lasten tauteja ja ne eivät ole kovinkaan vakavia. Auto muuntuu helposti pieneksi pakuksi, jolloin menee se jääkaappikin auton.

Huonoja puolia: Suomessa suurin osa autoista karvalakkivarustelulla. Automyyjätkään eivät osaa myydä autoa, koska liian erikoinen ja ei ole hajuakaan varustelusta ja jättävät kertomatta niistä. Vääntö löytyy vasta yläkierroksilta, joka maantieajossa tarkoittaa korkeita kierroksia ja moottorimelua ohjaamoon. Suomessa suhteellisen kallis malli. Briteistä saa suomen karvalakkihinnalla parhaiten varustellun Brabus version.
 
Kiitos kokemusten jaosta :)

Tuo mihin puolisoni on silmänsä iskenyt on `12 vuoden Passion-varusteilla oleva kärry.
Alle 40 tkm ajettu ja Vehon täydellä huoltokirjalla. Ihan siisti yksilö.

Luulen, että Hänen ajoihin Smart varmasti riittäisi,
kymmenen yhteisen vuotemme aikana pisin matka jonka hän on autolla itsenäisesti liikunut on muistaakseni n. 20 km päähän. Vuodessa kilometrejä tuohon kertyisi varmasti alle 5 tkm. Sinänsä todella pieni tarve, mutta sitten on ne tietyt aamut jolloin vaan toista autoa tarvittaisiin. Joka aamu minäkään en pääse lasta hoitoon viemään. Suurimman osan vuodesta hän käy polkupyörällä töissä.

Täytyy nyt vähän vielä tuumailla mitä tehdään, itselle sopisi hyvin joku saman hintaluokan paku millä voisin hyvin ajella itsekkin pidempää työmatkaani ja kerätä kilsoja siihen. Se palvelisi samalla myös remontti tarpeissa sekä mp-harrastuksessa.

 
Isälläni oli ehkä noin vuosi sitten hetken huollon sijaisautona Smart ForTwo. Sekä hän, että veljeni sanoivat tuon olleen huonoin auto, mihin olivat ikinä istahtaneet. Kuulemma kamala ajettava, vaikka lähinnä ihan kaupungissa tuolla suhailivat. En kerennyt itse testaamaan, joten en tiedä oliko kyseinen yksilö jotenkin viallisen oloinen vai eikö vain sopinut isäni ja veljeni automakuun.
 
Jatketaan hieman lisää... Suomessa Smartin menestys ei ole kovin suurta...

Smart ForTwo malleja yhteensä suomessa: 1076 (noin 50 kappaletta lisää vuodessa)
Smart ForFour malleja yhteensä suomessa: 713 (ulkomaan tuonnit lisäävät muutamalla vuodessa)

Esim Toyota Corollaa on 150 000, että ei ole kovin suuri menestys smartilla ainakaan suomessa, kun alle 2000 Smarttia. Ainiin, Roadsterit ei mahdu edes tilastoon :D

http://www.aut.fi/tilastot/suomen_autokanta/vuosittain/autokanta_31.12.2013/henkiloautokanta_malleittain_31.12.2013

---------------------------

Lähinnä se, että Suomessa lainsäädäntö ei kohtaa pikkuautoja juuri mitenkään, esim pysäköintietuja ei ole (ei poikittain parkkeerausta). ForFour taas tilastojen valossa näkyy suhteellisen menestyneeltä autolta, kun autoja myytiin ainoastaan 2v ja kaupaksi käynnyt se 600-700 Suomen automyyjiltä.

Uusi ForFour Gen2 omasta mielestäni on ruma keulasta, mutta koeajon jälkeen saa nähdä onko siitä mihinkään.
 
Itselläni on Smart Fortwo 1.0 52 kw vm 2012, 35 tkm nyt mittarissa.

Kokemuksista sen verran, että pääosin positiivista 8) Kahden hengen taloudessa ei ole montaa kertaa ollut tilannetta, ettei olisi tarvittavat tavarat mahtuneet kyytiin. Kesällä tuli käytyä mm. kiertämässä Saariston Rengastie pari golfbägiä ja pari putkikassia kyydissä, ja mukavasti meni. Kuluttaa vähän ajoi sitten käytännössä miten tahansa, ja täällä pk-seudulla on mukavaa kun pysäköintimaksut on -50 % alle 100 g päästöjen vuoksi. Jos haluaa hauskan näköisen auton mahdollisimman uutena, pienellä rahalla ja automaattina - ei jää montaa vaihtoehtoa.

Jos jotain miinusta haluaa sanoa, niin alusta on viritetty varsin jäykäksi. Lisäksi automaattivaihteisto ei reagoi salamana kick downiin. Toisaalta, mutkiin voi ajaa aika vauhdikkaasti ja reippaasti edetessä voi vaihtaa käsinkin.

Smart on nyt kuitenkin myynnissä. Syynä tarve isommalle diesel-autolle, joten laita yv:tä jos kiinnostuit!
 
Kirjoitellaan hieman ensimmäisiä talvikokemuksia ForTwo W450 fl:n puikoista. Alla pyörii Continental TS800 - pikkuautoille tarkoitettu keskieuroopan kitkarengas. Kieltämättä oletus oli, että tuolla yhdistelmällä tulee olemaan päiviä, joilloin muun liikenteen sekaan ei yksinkertaisesti uskalla talvikelissä lähteä. Oletusta vahvisti syksyn kokemukset kesäkumeilla. Autossa on edelleen alkuperäiset ensiasennus kesärenkaat 5 mm pinnalla ja niiden kanssa ESP:n merkkivalo kävi tutuksi sekä moottoritiellä että normaalissa nurkkapyörittelyssä.

Viimeisen viikon aikana on päässyt testaamaan monenlaista talvikeliä kunnon pakkasista loskaan ja peilijäähän. Kaikesta noista on pikkumopo selvinnyt kunnialla ja isoin yllätys on ollut riittävä vetopito sekä aivan liukkaalla että suolan höystämässä lumipöperössä. Kertaakaan ei ole ollut pelkoa kiinnijäämisestä. Pahin tilanne tuollaiselle kopperolle on kyllä kaistojen väliset loskarännit, joihin ei yksinkertaisesti uskalla ajaa kovin suurella nopeudella. Nuo Contit on lyöty alle viime talvena ja huoltohistorian perusteella niillä ei ole ehditty ajaa ennen tätä talvea kuin sisäänajo. Käytännössä uudet renkaat siis ja yllättävän hyvin noilla on pärjännyt kaikenlaisissa olosuhteissa. On erittäin miellyttävä rengas sulalla asvaltilla. Saa nähdä miten ominaisuudet heikkenee, kun kumi vanhenee ja pintakerros kuluu.

Kesällä meneekin sitten nuo kymmenen vuotta vanhat suvikumit uusiksi. Hyvä esimerkki siitä, että kumi on ikänsä takia auttamatta epäkuranttia vaikka pintaa olisi jäljellä.
 
Tässä varmaan pitää tietää, että oli autona lähes mikä tahansa, niin kaistojen väliset loskaurat ovat aina vaarallisia... :D
 
Pitkästä aikaa Smart kokoontuminen suomessa, ylläolevasta linkistä löytää lisää infoa :)

Saksasta tuli varaosat omaan smarttiini, että umpio ja kallistuksen vakaajan koiranluu vaihtamaan.
 
Ei ole Smartista kokemusta mutta huomenna nappaan duunista tullessa Smartin. Eikä mikä tahansa laite vaan originaali Brabus rattiläpysköillä.

En siis osta omaksi vaan serkkupojalle moinen kulkeutui niin haen elämyksiä. Myynnissä tämä toki on. Sellainen legendaarinen 90-vuotiaalta mummolta tuleva helmi. Tai siis tuo mummeli on serkkupoikani kummi jolle serkkupoika aikanaan auton hommasi ja nyt on kummin ikä/terveys siinä kohden elämänkaarta että on aika lopettaa autoilu.
 
Nyt on Smartista ensikokemuksia. Aluksi sanottava että autohan on vuodelta 2007 eli paalikamaa... NOT!

Kilometrejä oli 51tkm, malli tosiaan se originaali 2-paikkainen Brabus. Kuviakin laittaisin mutta en jaksa alkaa niitä paintilla pienennellä.

Yhden negatiivisen puolen löysin, kierroslukumittarin ja nopeusmittarin paikkaa voisi vaihtaa. Muuten auto on yksi elämäni parhaista millä olen ajanut. Tokko sitten omistajatasolla, en tiedä, tämä siis ensifiilis. Ja niin joo, ajovakautusta/luistonestoa ei voi kytkeä pois mistä miinusta myös.

Virtalukko on samassa paikassa kun Saabissa. Koko auto on aivan älyttömän hyvä, koko ajan hymy korvasta korvaan kun tuolla ajelee ja jos hymy hyytyy, ei muuta kuin ripeä kiihdytys ja taas naurattaa. Toinen tapa on vaihtaa vaan vaihdetta pienemmälle kun kone röpöttää kivasti.

Mutta plussia:

- matkaa voi taittaa aivan huoleti 120 km/h marssivauhtia
- amisbemarit jää jalkoihin (kokemusta tuli)
- hienot soundit (kone kai joku 700 kuutioinen ahtokone)
- hienosti toimiva robottilaatikko joka ei arvo tai vatuloi vaan vaihtaa
- voi vetää kiertoliittymiin niin kovaa kun rakkineella sielu sietää, ei edes kallistu
- 90 mutkat voi taittaa täydellä, vehje ei edes kallistu
- ei vissiin saa nurin ilman Pekkaniskan apua
- dumppi sihahtaa kun amis-skailainissa vaihtaessa
- aivan sikamakeat soundit ulos (miinuksena tekee mieli ajaa ikkuna auki)
- sisälle hiljainen
- hyvät penkit, hyvä ohjaus, tunnokkaat jarrut

Hyviä puolia tulisi pilvin pimein. Olen tainnut jonnekin joskus kirjoittaakin että ajettavuuden osalta minun kohdalta unelma on kartingauto. No, tämä on lähimpänä sitä mitä siviiliauto voi olla. Samalla sivistyneisyydellä kun tässä olisi Hayabusan vaparikone niin ei edes perheellistä miestä pidättäisi mikään. Smartin koneen tehojen rajallisuus tulee kuitenkin vahvasti läsnä olevaksi tuolla 120 km/h jälkeen, en tosin edez tiedä paljonko tällainen painaa saati paljon tässä on patia.

Siis kertakaikkiaan niin loistava laite että ken ei ole koskaan ajanut, suosittelen aivan vilpittömästi. Itsekin aina olen näille naureskellut mutta ratin takana saa vaan naureskella itse kun on niin hemmetin mukava kikotin.

En sitten tiedä, kuka näitä osaa huoltaa tai korjata. Tämä yksilö pyysi huoltoa juurikin nyt. Minulla ei ole edes hajua missä näissä on moottori, takana kai? Ainakin ääni tuli sieltä.
 
Ainakin perus-Smartin olen Saksassa nähnyt kyljellään

Tippunut rekasta?

Niin alhaalla persfiiliksellä painopiste että ei kippaa ei sitten millään. Yliholhoava ajonvakautus pitää huolen ettei sorallakaan pääse kylkimyyryä kiveen...
 
nemos sanoi:
Ainakin perus-Smartin olen Saksassa nähnyt kyljellään

Oma bongaus muutamia vuosia sitten ihan tuosta läheltä nelikaistatieltä: Smart kaistojen välisellä viheralueella peräluukullaan eli keula kohti taivasta.  ;D
 
Makkis sanoi:
Itsekin aina olen näille naureskellut

Yllättävä raportti. En ole ajanut, haluaisin kyllä. Muilta kuultuna ennakkoluulot ovat lähes vastakohdat kirjoittamiisi: Ei kulje mihinkään, robottilaatikko on mummoa hitaampi, kolmipyttyinen kone kuulostaa vajaamieliseltä, yliholhoava ajonhallinta on käytännössä ajonesto jne. :)

Naapurissa on kermitinvihreä roadster. Hilpeä vehje. Harkitsin tuollaista joskus aikanaan vaihtoehtona Miatalleni, mutta jäi yli tuplahintaisena hankkimatta.
 
Kuultuna aivan samat ajatukset oli itselläkin.

Robottilootasta sen verran että ei se mikään nopea ole mutta ripeä kuitenkin. Mitään DSG:n tai näiden ZF hydromaagien mukaisia vaihtoja suotta odottaa (joista vaihdot näkee vain kierroslukumittarista) mutta esimerkisi 360 Ferrarin robottiin sietää vertailun. En ole monella robotilla ajanut mutta esimerkiksi Citroen C4:ssä aboit vuodelta 2010 on paljon surkeampi. Smartissa se ei siis vatuloi vaan vaihtaa. Sitikassa se vatuloi eikä erkkikään ottanut selvää mitä se nyt meinaa...

Ääniin yms. asioihin en osaa ottaa kantaa kun en perus-smartilla ole koskaan ajanut enkä tiedä sellaisen ja Brabuksen eroja. Brabuksessa oli ainakin näyttävät tuplaröörit taakse ja kyllä se ääni oli upea. Oli pakko ihan fiiliksen vuoksi ajaa ikkuna auki äänien takia. Myös sisälle ääni oli miellyttävän vaimeaa mutta urheilullista pörinää. Kuutosen kun nakkasi satasessa niin ihan se suhisee toki tuulista minkä autot tekee eli ei juuri moottorin äänistä mitään tiedä.

Ajonvakautuksesta ei ainakaan kesäkelillä voi sanoa juuta eikä jaata. Talvi voi muuttaa tilanteen mutta kesällä sitä ei huomaa. Ei tuo jaksa driftata vaikka mikä praapussi olisi.
 
No niin, nyt on pihassa Smartti. 1.0l turbo ja malli siis 451. Muijalla oli joku vuos sitten vanhempaa mallia, niin onhan tämä ihan eri auto. Mukava leikkiä tuolla lumen ja jään seassa. :D
Mutta alusta on kyllä paska, pintakova ja korkea kiikku.
Onko kellään kokemuksia säädettävistä alustoista Smarteissa?
Tai pajoista, mitkä tarjoaa softia näihin turbo-malleihin?