https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Smart ForFour 1.0 (52kW) Passion 2015 vs Smart ForFour 1.3 (70kW) Passion 2006

F

FireFlower

Vieras
  • 4.3.2015 klo 17:29
  • / Smart ForFour 1.0 (52kW) Passion 2015 vs Smart ForFour 1.3 (70kW) Passion 2006
Koeajo suoritettu: 4.3.2015
Miksi koeajolle: Sain kutsun postilaatikkoon ja omistan 1. sukupolven ForFourin, joten 2. sukupolven ForFour kiinnosti sen takia, että 1. on lähellä täydellisyyttä.

Perustiedot
Smart ForFour 2014-2015 (2. sukupolvi)
Moottori: Renault H-type I3 999cm3, 52kW, 71 Hv (CO2: 97g/100km)
Kulutus: yhdistetty 4.2l/100km (ei toivoakaan. 50-60km/h nopeuden pitämiseen menee se 4.2l/100km ja 80km/h 4.2-5.0l/100km ja 100km/h: 5.5-6l/100km)
Vaihteisto: 5 nopeuksinen manuaali
Vetotapa: takaveto
Varustelutaso: Passion (Lisävarusteet: Panoraama lasikatto, lukittava hansikaslokero, led & sensor valopaketti, etusumuvalot, lisämittarit, musta/oranssi tridion, passion-varustelutaso, sport-paketti, sähkösäätöiset peilit)
Pituus/akseliväli: 3,49m / 2,49m
Leveys / korkeus: 1,64m / 1,55m
980kg: 980kg

Smart ForFour 2004-2006 (1. sukupolvi)
Moottori: Mitsubishi 4A9 1330cm3 70kW, 95 Hv (CO2 138g/100km)
Kulutus: yhdistetty 5.8l/100km (pääsen itse tämän alle jos nyt oikein yritän. Normaalisti itsellä 5.8-6.0l/100km)
Vaihteisto: Getrag 452 5-nopeuksinen manuaali
Vetotapa: etuveto
Varustelutaso: Passion (ei ylimääräisiä listalisävarusteita)
Pituus / akseliväli: 3,72m / 2,50m
Leveys / korkeus: 1,68m / 1,45m
Paino: 980kg

forfour_gen1_gen2.JPG

Kuvan omistaa Markku Hyttinen

Alkuasetelma
Ostin alkuperäisen 1. sukupolven Smart Forfourin vuoden 2014 tammikuussa ja olen tietääkseni auton 3. tai 4. omistaja. Auton mittariin on kertynyt tässä reilun vuoden aikana sellaiset 30tkm lisää ja tiedän, että ajokkini ei ole täydellisessä kunnossa tällä hetkellä. Vuonna 2014 seurasin Smart Forfourin 2. sukupolven lanseerausta nettistreamin kautta ja katselin, että auton ketteryys on noussut huomattavasti ja ajattelin että lähes täydellinen auto voi olla täydellisempikin. Pian alkoi tulemaan keskusteluja ja arvosteluita, jotka olivat ristiriitaisia. Toisissa ylistettiin ja toisissa haukuttiin samoja asioita, mutta kukaan ei verrannut edelliseen sukupolveen vaan ainoastaan lähimpiin kilpailijoihin... No yritin varata veholta koeajon autoon netin kautta, mutta en saanut koskaan vastausta tähän. Nyt viime kuussa sain koeajokutsun sekä arvontaan osallistumiskutsun, joten päätin käyttää tämän hyväkseni, jolloin näen ja koen onko auto parannus vai kenties  täysin eri auto kokonaan.

Itse koeajon aloittamiseen
Pienien muodullisuuksien jälkeen pääsin sitten itse koeajoautoon ja ainoa ero mitä esittelijä totesi, että auto on nykyään takavetoinen. Koeajoautoni on manuaalivaihteinen ja myöhemmin 2015 aikana tulevat tarjolle tehokkain turbokoneellinen moottori ja 6-nopeuksinen kaksoiskytkin automaatti, joka on kuulemma täysin uudistettu verrattuna 1. sukupolven robottivaihteistoon.

Ennen ajoonlähtöä ajoasennon säätäminen on hieman hankalaa 179cm pitkälle kuljettajalle. Penkissä on korkeudensäätö ja etäisyyden säätö sekä ratissa korkeuden säätö, joten olettaisi näiden kolmen yhdistelmän yhteispelillä mielyttävin istuma- ja ajoasento olisi ollut sellainen, että autosta näkee ulos ja ei aiheuta kramppeja.

Missä on ongelma? Syyllinen on kytkin jalan lepopaikka. Se on tuotu paljon lähemmäksi kuin missään muussa autossa, niinkin lähellä että kytkin on samalla tasolla kuin lepopaikka. Tästä syystä polveni jää koukkuun ajettaessa tai jos haluan, että se ei ole koukussa pääni on kattoikkunan syvennyksessä ja en näe eteeni kunnolla.

Ja tien päälle sitten!
Koeajoautossa on siis kolmesylinterinen moottori, jonka starttiääni toi mieleen kuorma-auton käynnistymisen. Liikkeellelähtö on suhteellisen helppoa, kun vakiona on mäkilähtöavustin, joka nyt toimii tasaisellakin eli se nostaa kierroksia, kun kytkimen ottaa tuntumalle ja näin avustaa lähtemään liikkeelle. Samanlainen systeemi on myös 1. sukupolven mallissa.

Auton ratti on todella hyvä, se ei ole liian pieni, ehkä aavistuksen liian suuri, mutta se on oikeasti miellyttävän tuntuinen ja ohjausnapit ovat peukalon ulottovilla sekä ne ovat loogisesti sijoiteltu, joten ratti on hyvin toteutettu ratkaisu omasta mielestäni. Jarrutehostin on entistä voimakkaampi, joten jarrut tuntuivat olevan alussa on-off, mutta äkkiä tuo jalka oppi vain hipaisemaan jarrua. Ajossa myös huomasin myös, että ohjaustehostin on paljon tehokkaampi kuin sähkökäyttöinen ohjaustehostin vanhemmassa mallissa, joka nyt on plussaa. Kääntöympyrä on käsittämättömän pieni. Yksikaistaisella mökkitiellä U-käännös varmaan onnistuu kolmiokäännöksenä verrattuna siihen, että vanhempi malli ei pysty siihen ollenkaan vaan joutuu ajamaan johonkin haaraumaan tai tien päähän asti.

Pienen kiertelyn jälkeen päätin lähteä sitten maantielle. Auton alusta on kova, kuten vanhemmassa sukupolvessakin, joten tienpinnan karheudet, kuopat, kolot ja kaikki muukin välittyy ratin välityksellä kuljettajalle. Ominaisuus, josta en juurikaan pidä maantieajossa. Rengasmelu ja moottorimelu mielestäni kuuluvat sisätiloihin paremmin kuin vanhemmassa mallissa, mutta koeajoautossa on nastat ja omassani kitkat, joten rengasmelun arvion jätän teidän päätettäväksi.

Maantienopeuteen kiihdyttäminen ei ole kovin nopeaa, mutta senhän kertoo jo moottorin teholukemakin. 80km/h nopeuden saavuttaminen on siedettävää, mutta kiihdyttäminen 80km/h:sta 100km/h:n kestää jopa luvattoman pitkään tasaisella. 120km/h nopeutta en pystynyt testaamaan näin talvinopeuksien aikaan, mutta epäilisin sen kestävän pitkään. Vanhan mallin 70kW moottori taas tuntuu sopivalta eikä jää jalkoihin motarillakaan.

Auto kulkee suoraan ongelmitta ja ei tunnu missään vaiheessa yllättävän kuljettajaa edes liukkaallakaan. En keksi pahaa sanottavaa auton ajettavuudesta muuta kuin kytkin jalan lepopaikan ja ehkä turhan herkät jarrut ainakin näin uutena.

Valot toimivat automatiikalla tai käsin, miten nyt haluaa, ja kuljettajalle tarjotaan tietoa 8.9cm näytöllä. Näitä toimintoja, kun kävin läpi, niin törmäsin ekologisen ajon mittariin, joka yllätti selkeydellä. Kolme palkkia, joista lasketaan ekologisen ajamisen prosentti lineaarisesti palkkien mukaan. Itse olin saanut näin 20min ajon aikana yhteistulokseksi 70%, josta 100% ennakoimiseen ja 55% kiihdytykseen ja vaihtamiseen. Tämä johtui siitä, että en ollut löytänyt optimi kierroslukua vaihtaa vaihetta ja myöhemmin huomasin pienen vaihtoa opastavan nuolen näytön alareunassa. Tätä noudattamalla lähti vaihtopalkin lukema nousemaan.

Kulutusten osalta sain keskikulutukseksi 4.8l/100km ja kulutus menee näin:

40-60km/h: 3.8-4.2l / 100km (nopeus pidetään vakiona tasaisella tiellä)
60-80km/h: 4.2-4.6l / 100km (nopeus pidetään vakiona tasaisella tiellä)
80-100km/h: 4.6-5.7l / 100km (nopeus pidetään vakiona tasaisella tiellä)
120km/h: Arvioni olisi noin 7-7.5l / 100km

Vanhemmassa mallissa menee:
40-60km/h: 4.5-5.5l / 100km (nopeus pidetään vakiona tasaisella tiellä)
60-80km/h: 5.5-6 / 100km (nopeus pidetään vakiona tasaisella tiellä)
80-100km/h: 5.5-6.5 / 100km (nopeus pidetään vakiona tasaisella tiellä)
120km/h: 7l/100km (nopeus pidetään vakiona tasaisella tiellä)


Sisustus, härpäkkeet ja muut
ForFourin sisustus on muovin, nahan ja kankaan yhdistelmää. 1. sukupolvessa nahka lähinnä rajoittui rattiin ellei tilannut nahkapenkkejä.

Koeajonautossa on panorama kattoikkuna, eli ajon aikana matkustajat voivat tiirailla taivasta. Kattoikkunoiden koko on huomattavasti pienempi kuin 1. sukupolven Passion-varustelu mallissa. Se ei tunnu nyt niin avoimelta kuin vanhemmassa mallissa. Parannusta on tosin tehty aurinkosuojissa, sillä ne peittävät paremmin nyt kattoikkunat, mutta en tiedä mitä se hyödyttää, koska 1. sukupolven kattoikkunoiden aurinkosuoja toimi ongelmitta muutenkin.

Etupaneelin kangas on muuttunut karheammaksi ja kuviointi on kohotettu näkyviin. Kenties nätimpi, mutta voisin kuvitella, että kangas on vaikeampi puhdistaa kuin vanhassa mallissa.

Säilytyslokeroiden ja paikkojen määrä on vähentynyt. Nyt vaihekepin keskikonsolin alle on tehty pieni vetolaatikko, mutta etupaneelista on poistettu tavarahyllyt, joissa pystyi säilyttämään kynää ja muuta pientä kamaa, karamelleja. Hansikaslokeron koko on pienentynyt ja sinne mahtuu entistä vähemmän tavaraa, ovien kyljissä olevat lokerot ovat myös pienentyneet verrattuna 1. sukupolveen. Hauskana pienenä ominaisuutena on tullut kahden kolikon säilytyskohta vaihekepin viereen parkkimittaria varten.

Viihdekeskus tulee etupaneelista ulos, joka on näyttävästi muotoiltu, mutta sen päällysmateriaali on kiiltävää mustaa muovia (sormenjälki herkkää). Myöskin kritisoin sitä, että radion ulkonevassa kotelossa ei ole säilytyspaikkoja kännykälle tai muulle tavaralle, vaikka selvästi tämmöiset olisi voitu suunnitella siihen.

Nopeusmittari on jättimäinen, koko ratin takana olevan paneelin kokoinen, josta tuli mieleen minin tyylinen ratkaisu. Ongelmaksi itselleni tuli tätä mittaria vilkaistessa, että "lasi" on jotenkin suurennuslasimainen ja aiheutti itselle pahoinvoinnin tuntua. Neula on parannus vanhempaan malliin verrattuna ja antaa selkeämmän kuvan mitä nopeutta ajat. nopeusmittarin keskialuuelle on sijoitettu 8.9cm kokoinen näyttö, jossa näytetään ajonaikaisia tietoja ja hallitaan auton diagnostiikkaa.

Takapenkkitila on selvästi suunniteltu perheen pienemmille, sillä 179 cm pitkänä aikuisena, en pysty matkustamaan takana. Pääni on taitetta yli 45 astetta ja selkärankani on vinossa, jotta pääsen istumaan. Jalkani ovat melkein kaksin kerroin ja polveni ottavat etupenkkiin kiinni, jos edessä oleva istuja on myös 179cm pitkä. Ensimmäiseen malliin poiketen takapenkeissä ei ole etäisyyden säädintä, joten samanlaista ratkaisua ei ole saatavilla, että takakontin tavaratilaa pienentämällä saadaan isompia kyytiläisiä takapenkille. Myöskin takana on vain kahdelle istujalle turvavyö.

Tavaratilan koko on myöskin pienentynyt verrattuna 1. sukupolveen. Tämä tosin on ymmärrettävää, että moottori on tavaratilan alapuolella. Kyytiin mahtuu arviolta kaksi matkalaukkua. Tavaratilan aukaisu nappi on takaluukun alalaidassa ja tulee varmasti olemaan likainen, koska tuuliohjainta ei ole joka pitäisi takaluukkua ja lasia puhtaampana.

Auton avain: avaimen terä ei ole käännettävissä sisään ja avaimen perässä on takaluukun aukaisu ja sulkemisnappi. Yritin kokeilla sitä, mutta syystä tai toisesta se ei toimi, yritin käyttää sitä väärin tai nappi on valmiina, jos haluaa lisävarusteena takaluukun aukaisun ja sulkemisen avaimella.

Sivuikkunat takana ovat myös retromaiset, niitä ei voi laskea alas vaan pieni raotus tapahtuu vanhan tyylisellä vipusysteemillä ja takalasit ovat pleksiä ilmeisestikin, joten niiden skrapaamista talvella ei tietääkseni suositella. Pleksiä käytettiin vanhassa sukupolvessa jo takaikkunoiden pienemmässä osassa, jota ei voi avata.

Monelle varmaan harmilliseksi asiaksi voi muodostua 12V pistoke on sijoitettu keskelle autoa eli etupenkkien väliin käsijarrun taakse. Ei mielestäni kovin optimaalinen paikka

Tiivistelmä

Hyvää:
  • Auto menee tiellä niinkuin pitääkin
  • Ratin muotoilu ja koko
  • Nätti sisältä
  • Parempi ohjaustehostin
  • Hyvä äänentoisto ja liitännät (AUX, bluetooth, USB)
  • Todella pieni kääntöympyrä
  • Ketterä

Huonoa:
  • Takapenkillä ei voi matkustaa yli 170 cm ihmiset
  • Kytkin jalan lepopaikka, josta seuraa ajoasento ei ole miellyttävä yli 170 cm pitkille
  • Lokeroiden määrä
  • Käytännölisyyden puute
  • Moottori ei jaksa kiihdyttää maantienopeuksissa
  • Keulan rumuus (minun mielipide)

Loppusana:
Autoa on vaikea suositella, jos haluaa käytännöllisen ja muuntautuvan auton. Autossa on otettu huomattavasti takapakkia edelliseen sukupolveen verrattuna. Itse kuvittelin, että autoa on lyhennetty sen takia, kun moottori ei ole edessä vaan takana, mutta todellisuudessa on typistetty edestä, että takaa ja aiheuttu se, mitä Smart ForFour oli aiemmassa sukupolvessa ei päde enää 2. sukupolvessa.

Runkona Twingo on varmasti antanut hyvät lähtöasetelmat, mutta valitettavasti valmistaja ei ole päätynyt pitämään alkuperäisen ForFourin hyviä kohtia ja päättänyt tehdä autosta vain taideteoksen, jonka käytännöllisyys ei ole loppuunasti mietittyä.
 
  • / Smart ForFour 1.0 (52kW) Passion 2015 vs Smart ForFour 1.3 (70kW) Passion 2006
Pahoittelen, että ei ole kuvia enempää eikä videota... jätin kamerat omaan autooni ja en sitten kääntynyt niitä hakemaan.

Auton hintaluokka ilman veroja ja ilman lisävarusteita on 13000€, lisävarusteita autossa oli 2500€ edestä ja arvioitu vero oli 3000€ eli 19000€ yhteensä koeajamani auton hinta.

Lisäilen myöhemmin tänne infoa kunhan saan esitteen autosta, joka nyt tulee postissa joskus, kun ei ollut antaa esitteitä, kun he eivät olleet saanneet niitä edes vielä tai olivat loppuneet.
 
  • / Smart ForFour 1.0 (52kW) Passion 2015 vs Smart ForFour 1.3 (70kW) Passion 2006
Kiitoksia hienosta koeajoraportista.

Nuo auton ominaisuudet ja erot entiseen ymmärtää, kun muistaa että vanha malli oli lähtökohdaltaan Mitsubsihi Colt, joka oli B-segmentin auto. Uusi malli on vain venytetty tavallisesta, joten lähtötaso jo siten on pienempi ja "huonompi" entiseen verrattuna.
 
  • / Smart ForFour 1.0 (52kW) Passion 2015 vs Smart ForFour 1.3 (70kW) Passion 2006
Lähinnä nyt, että jos tavaratilasta olisi tehty muuttuvan kuten alkuperäisessä (takapenkit liukuu taaksepäin), niin autolla olisi ollut erilainen arvo. Tämä oli minusta se valttikortti, joka teki autosta niin hyvin eri tilanteisiin sopivan. En tiedä mikä tuohon kytkimen lepojalan suunitteluun on vaikuttanut, mutta en ole yhdessäkään autossa nähnyt tai tuntenut vastaavaa eroa.
 
Luin tässä TM:n artikkelin (4/2015).

Optiona ilmeisesti on takapenkille kaatuva pyllyosa, jonka asentaminena alentaa istuinta ja antaa siten lisää päätilaa. Huomion arvoinen seikka, joka voi nostaa auton flopista kenties siedettävälle tasolle... Odotan edelleen esitettä autosta, jossa olisi listattuna kaikki lisävarusteet.

 
https://www.smart.com/content/dam/smart/FI/pdf/smart_fortwo_forfour_020215uusi.pdf

Todii tulihan se hinnastokin :)

Esittelen tässä nyt mielestäni ne pakolliset varusteet, jotka tähän autoon kannattaa ottaa oman käyttömukavuutensa vuoksi. Koetan myös perustella ne päätökset, so bear with me.

Perusvarustelu: Passion "huonoin: Automaatti ilmastointi, vakionopeuden säädin, nopeuden rajoitin ja mäkilähtöavustin", Prime "Passionin kikkareet ja nahkaviimeistely sekä kaistavahti", Proxy "Sama kuin Prime, mutta 10mm madallettu alusta"

En viitsi kirjata vakiovarusteita, mutta jokainen voi itse katsoa pdf lomakkeesta ne. Varustelutasojen erot luettelin ylhäällä.

  • ForFour Prime 52kW: Pienet turbot ovat ongelmallisia. Alusta on autossa jäykkä ja et varmasti halua lisäjäykkyyttä häiritsemään ajomukavuutta.
  • Readysapce-istuimet: Lisää takapenkkiläisten pääntilaa ja lisää kuljetustilavuutta kun takapenkit käännetään pois tieltä.
  • Varashälytin: Tuskin kukaan varastaa, mutta kivempaahan se on, jos joku pamauttaa parkissa puskuriin, niin hälytin alkaa huutamaan ja kenties joku ottaa rekkarin ylös, jos yrittää paeta.
  • Led & Sensor -valopaketti: H4 polttimot (kestävät oikeasti käyttöäkin ja ovat paljon paremmat kuin H7:t, Led päiväajovalot, sade ja valoisuusanturit.

Nämä ylläolevat näkisin pakollisiksi varusteiksi.

Itse varmaan ehkäpä ottaisin vielä Sound & Media, koska jälkikäteen tuskin pystyt vaihtamaan soitinta mitenkään ilman koko keskikonsolin purkamista atomeiksi. Lisämittarit on siis kierrosmittari ja kellonviisarit. Kierrosmittari suhteellisen tärkeä kapistus tosin, mutta kaipa siitä ajotietokoneesta saa kierrokset näkyviin.