https://yliteippaus.fi/

Smart #1 (2022-)

Aika hiljaista on Smart 1 ja Smart 3 ketjuissa; autotallistakaan ei löydy yhtään kappaletta. Eipä ole näitä hirveästi ensirekisteröity, huhti-lokakuu 2024välisenä aikana 36 kpl Smart #1 ja 58 kpl Smart #3.

Jossain määrin voisi kiinnostaa seuraavaksi ajoneuvoksi.
Kaikissa malleissa vakiovarusteena Panoraamalasikatto, LED-ajovalot, Peruutustutkat, Peruutuskamera 360 asteen ominaisuudella, Adaptiivinen vakionopeudensäädin, Sähkösäätöiset etuistuimet ja kuljettajan istuimen muistitoiminto. Akun esilämmitys eli kuljettaja saa kytkettyä esilämmityksen päälle manuaalisesti. Smarteille annetaan viiden vuoden takuu ilman kilometrirajaa ja autojen akkutakuu on kahdeksan vuotta tai 200 000 kilometriä.

Mikä mahtaa olla, ettei ole oikein suomalaisiin iskenyt?
Suomalaiset ostavat mielummin samalla tekniikalla olevan Volvo-brändätyn Geelyn, vaikka siinä on huonommat varusteet, se on pienempi ja eräänlainen säästömalli ja maksaa saman kuin Smartit. Volvon brändi on Suomessa niin vahva, että se ohittaa järkevyysperusteet, kun autoa ollaan hankkimassa. Nämä Geelyn veljekset on kuitenkin kaikki kiinalaisia autoja ja tekniikaltaan melko yhteneväisiä.

Saksalaiset vertailivat noita Geelyn veljeksiä (Zeekr oli lisäksi mukana) ja Volvo jäi jumboksi, mikä ei ollut yllätys.
 
Pohdin toiseen ketjuun Smartin takuuta tuontiautoon. Jos käytetty on OK ja takuu onnistuisi, ei tuo hassumpi kinneri noin 30ke:lla ja 4v takuulla olisi.

Aika hiljaista on Smart 1 ja Smart 3 ketjuissa; autotallistakaan ei löydy yhtään kappaletta. Eipä ole näitä hirveästi ensirekisteröity, huhti-lokakuu 2024välisenä aikana 36 kpl Smart #1 ja 58 kpl Smart #3.

Jossain määrin voisi kiinnostaa seuraavaksi ajoneuvoksi.
Kaikissa malleissa vakiovarusteena Panoraamalasikatto, LED-ajovalot, Peruutustutkat, Peruutuskamera 360 asteen ominaisuudella, Adaptiivinen vakionopeudensäädin, Sähkösäätöiset etuistuimet ja kuljettajan istuimen muistitoiminto. Akun esilämmitys eli kuljettaja saa kytkettyä esilämmityksen päälle manuaalisesti. Smarteille annetaan viiden vuoden takuu ilman kilometrirajaa ja autojen akkutakuu on kahdeksan vuotta tai 200 000 kilometriä.

Mikä mahtaa olla, ettei ole oikein suomalaisiin iskenyt?
 
Suomalaiset ostavat mielummin samalla tekniikalla olevan Volvo-brändätyn Geelyn, vaikka siinä on huonommat varusteet, se on pienempi ja eräänlainen säästömalli ja maksaa saman kuin Smartit. Volvon brändi on Suomessa niin vahva, että se ohittaa järkevyysperusteet, kun autoa ollaan hankkimassa. Nämä Geelyn veljekset on kuitenkin kaikki kiinalaisia autoja ja tekniikaltaan melko yhteneväisiä.

Saksalaiset vertailivat noita Geelyn veljeksiä (Zeekr oli lisäksi mukana) ja Volvo jäi jumboksi, mikä ei ollut yllätys.
Eipä noissa niin merkittäviä eroja ole, että muut seikat ylittäisivät Volvon brändiylivoiman
 
Tämän auton sivuprofiilissa on samankaltaisuutta Mersun 1951 ja 1952 mallien kanssa.
 
Kävin koeajamassa Smart #1 Pulse:n Veholla. Ulkonäko, no erottuu. Vaimo kutsui koirankopiksi:confused:
IMG_20250118_134812.jpg
Sisätilat, jos vertaa nykyiseen ID.3:een on ihan toisenlaiset kaikkineen, mutta onhan kyse ihan toisen hintaluokan kulkineesta. Tilaa on siis ainakin saman verran kuin ID.3:ssä, mutta fiilis muuten paljon laadukkaamman tuntuinen muoveista huolimatta.

Infotainment toimii ID:n verrattuna tosi liukkaasti ja kun oli etukäteen netissä tutustunut sen rakenteeseen, en tuota nyt sekavaksi kokenut. Yhdestä napista turhat toiminnat ja varoitukset pois ja tallennus (Drive Setup Button), tuo tosiaan pitää aina tehdä, kun on valinnut D:n liikkeelle lähdettäessä. Tuohonkin varmaan tottuisi.
S-pedal ajo (OPD) yhden napin takaa. Meno oli comfort-moodissa mukavan pehmeää töyssyjen ylityksissä. Lyhyt moottoritie ajo ja ei noista ikkunoista ja muutenkaan autosta hälyääniä kuulunut (verrataan taas siihen nykyiseen ID.3:een). Vaikka tässä oli tuumaa suuremman renkaat (19), kuin nykyisessä, niin paljon hiljaisempi oli tällä ajella ja radion volumeita ei tarvinnut säädellä.

Varusteita on ihan riittävästi:
• Panoraamakattoikkuna • Sähkösäätöiset etuistuimet • 12,8” keskinäyttö
• 360°-kamera • LED-ajovalot • Navigointijärjestelmä • Avaimeton järjestelmä • Adaptiivinen vakionopeudensäädin • Katveavustin
• Smart Pilot Assist • Liikennemerkkitunnistus • Lämmitettävä ohjauspyörä • Akun esilämmitys • V2L sähkön ulosotto autosta
• Neliveto • lämpöpumppu • 10" HUD-tuulilasinäyttö • valaistut ovenkahvat ja kynnyslistat •automaattinen pysäköintiavustin • ympäristövalaistus
projektiolla • takaluukun avaimeton avaus • Langaton lataus mobiililaitteille • Pysäköintitunnistimet edessä ja takana 12 kpl yms....

Tavaratila on pieni (323l), mutta meille riittävä ja vaimon ykköstoiveet tässä toteutuisivat eli tavaratila on luukun tasolla ei siis mitään syvennystä ja takaluukku aukeaa sähköisesti, myös ilman avainta.

Auton etähallinta sovellus Hello Smart vaikuttaa ainakin esittelyversion perusteella ihan hyvältä ja Saksassahan ovat rakentaneet myös toisen ”varjo” sovelluksen Smore# (kiitos vinkistä @Ville-Veikko). Tuokin sovellus näyttää olevan jo ladattavissa Play-kaupasta. Lisäksi Smart # olisi myös liitettävissä Tronity-palveluun ja nykyinen sopimukseni olisi siirrettävissä tähän autoon. Olen Tronityn ottanut käyttöön 2021 ja katsoin juuri palvelusta, että sen hinta on 3,35/kk+alv, jota en pidä kovin pahana.

Kovin kritiikittömästä kirjoituksesta voinee siis päätellä, että tykkäsin.
Pitääpä hieman tarkemmin tätä vielä tuumailla.
 
Monin varustein tulevat molemmat #Smartit.
Aika lähellä hinnat.
Onkohan ne nousseet, liekö sitä "kiinaveroa".

Tavaratilan pitäisi olla laajennettavissa, takapenkit kiskoilla, vedettävissä eteenpäin.
Oliko nastat vai kitkat?

Harmillisen kaukana myyvät liikkeet.
Jutut tulee kyllä luettua.

ID 3:n sisämateriaalit eivät kyllä ole kaksiset.
Jossain määrin harmittaa.
 
Onkohan ne nousseet, liekö sitä "kiinaveroa".

Tavaratilan pitäisi olla laajennettavissa, takapenkit kiskoilla, vedettävissä eteenpäin.
Oliko nastat vai kitkat?
Takapenkkejä pystyy liikuttamaan kiskoilla, joka hieman tarvittaessa kasvattaa tavaratilaa. Suomi hinnastot ovat vielä ennallaan. Itse odottelen yksityisleasing hinnoista tarjousta #1 mallista.
Nokian kitkat oli koeajoautossa alla
 
Tuliko keskusteltua huoltopaikoista?
Wetterin sivustolla on maininta kyllä valtuutetusta huollosta.
Smartin omalla sivulla aika ympäripyöreetä tietoa.
 
No eipä sitten ollut tarvetta kysellä.

Laitoin tänään Veholle tiedustelun, näiden autojen myyntipaikkojen lisäämisestä ja huolloista.
Omavehon sivua keinotekoisesti hyödyntäen.
Tuskinpa vastataan.
 
Ei vastausta.

Ei ollut tietoa myöskään paikallisen mersuliikkeen myyjällä, täällä länsirannikolla maan keskipaikkeilla.
Smartit lie sitten tarkoitettu vain etelän käyttäjille.
Autoja on kyllä riitävästi valita täälläkin.
 
Pelikaveri sanoi tilanneensa Smartin Stockan kanta-asiakas tarjouksesta kakkosautoksi. 489€/kk ja 30tkm/36kk. Ehkä sitä pääsee kuulemaan kokemuksia tällaisesta.